Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@02:57:16 GMT

رئیسی: داخلی‌سازی باید در کشور رونق پیدا کند

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۸۴۱۳

رئیسی: داخلی‌سازی باید در کشور رونق پیدا کند

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جمعه شب در دیدار برگزیدگان و فرهیختگان خراسان جنوبی، گفت: حضور مردم این استان در همه عرصه‌ها به ویژه میدان عمل به وظیفه الهی و سیاسی، مثال زدنی است و در همه ادوار نمونه حضور در صحنه، وظیفه‌شناسی، بصیرت، نگاه به آینده کشور و نگاه به روزنه‌های امید بوده‌اند و حضورشان برای مردم کشور امیدآفرین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اظهارات برخی از سخنرانان برنامه در تبیین وضع موجود و شاخص‌هایی که کشور تحویل دولت جدید شده است، افزود: فرهیختگان و صاحبنظران به ویژه اقتصاددان‌ها که خودشان شرایط را کاملا درک می‌کنند، برای مردم تبیین کنند که شرایطی که به دولت تحمیل می‌شود، چه شرایطی است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه دل‌های مومنان متوجه به حق و عدالت است، تصریح کرد: این توجه به اجرای عدالت جمعیت عظیم و سرمایه اجتماعی قابل توجهی را به عنوان پشتوانه دولت ایجاد کرده و به امید خدا با این پشتوانه و با دعاهای خیر مردم برای رفع مشکلات، باز شدن گره‌ها، ایجاد گشایش در زندگی مردم تلاش خواهیم کرد./فارس

رئیس جمهور اظهار داشت: هرکسی در هر کجا به نام نظام اسلامی خدمت می‌کند، باید تلاشش این باشد که در جامعه اعتمادآفرینی کند.

رئیسی درباره اظهارات یکی دیگر از سخنرانان درباره رعایت حقوق شهروندی گفت: حقوق و تکالیف مردم و دولت متقابل است. زمینه‌سازی استیفای این حقوق به عنوان یک کار مهم بر عهده دولت است که باید همه مسئولین و دولتمردان آن را دنبال کنند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه خراسان جنوبی با وجود کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی ظرفیت‌های بسیاری در عرصه معدنی دارد، اضافه کرد: پژوهشکده‌ها باید روی محصولات کشاورزی مثل زعفران، زرشک و عناب فعال شوند و دولت هم از آنها حمایت می‌کند تا از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری مناسب‌تری شود.

آیت‌الله رئیسی جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را از دیگر برنامه‌ها برای توسعه خراسان جنوبی برشمرد که باید در عمل دنبال شود و اظهار داشت: همین معدنی که امروز از آن بازدید کردیم ظرفیت بسیاری دارد که اگر زیرساخت‌های آن تکمیل شود، چند برابر نیروی شاغل فعلی می‌توانیم در آن معدن نیرو جذب کنیم و همین معدن می‌تواند نیاز کشور به زغال سنگ در بخش‌های مختلف را که در حال حاضر بخشی از آن وارد می‌شود، تامین کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: برای رفع مشکل کم‌آبی استان انتقال آب از دریای عمان باید به عنوان یک کار ضروری دنبال شود. باید زمان اجرای این پروژه کوتاه‌تر شود تا زودتر به نتیجه برسد. همچنین استفاده از آب‌های ژرف یکی دیگر از برنامه‌ها برای رفع مشکل کم‌آبی استان‌هایی مثل خراسان جنوبی است. همچنین ستاد احیای قنوات در استان باید سریع‌تر فعال شود و مسئولین دولتی هم از این ستاد حمایت کنند. خراسان جنوبی می‌تواند مرکزیت فعال شدن ستاد احیای قنوات کشور باشد.

آیت الله رئیسی، گفت: آمیختگی زندگی عزیزان سنی و شیعه ساکن استان با فرهنگ دینی باعث شده آنها در برابر تهدیدات مصونیت داشته باشند و این بسیار مهم است، دینداری و ولایتمداری، رمز صیانت از مردم و آسیب ناپذیری در برابر تهدیدات فرهنگی و تهدیدات مختلفی است که نسبت به استان وجود دارد.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم حمایت از مراکز تولیدی افزود: باید مالیات را برای فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد وضع کنیم. فعالیت‌های مولد باید مالیات کمتری بپردازند تا رونق بیشتری داشته باشند. درباره این مساله در دولت برنامه‌ریزی و اجرای آن دنبال خواهد شد. همچنین باید ساز و کاری برای داخلی‌سازی، حمایت از تولید داخلی و افزایش صادرات ایجاد شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم برای زندگی مردم مشکلاتی ایجاد کرد، اما برخی از این تهدیدها فرصت‌ها ساختند، اظهار داشت: تولید تایر و لوازم خانگی از جمله صنایعی بود که از تحریم‌ها فرصتی برای رشد خود خلق کردند. دولت اجازه نخواهد داد واردات بی‌رویه بخش‌های تولیدی در حال رشد کشور را تحت تاثیر قرار دهد. داخلی‌سازی باید در کشور رونق پیدا کند. این سیاست دولت است و با قوت دنبال خواهد شد.

رئیسی در ادامه با طرح این سوال که چه مقدار از ارز ترجیحی تخصیص داده شده برای واردات نهاده‌های دامی سر سفره مردم آمد؟ تصریح کرد: به دلیل فقدان نظارت درست، این ارز به جای اینکه سهولتی در زندگی مردم ایجاد کند، به دست دلالان افتاد و به جای اینکه گوشت و مرغ و بسیاری از کالاها به خوبی و با قیمت مناسب به دست مردم برسد، فقط دلالان از آن سود بردند. این مسئله را در دولت بررسی می‌کنیم. تا کنون سه چهار جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی به این مساله اختصاص پیدا کرده و موضوع در دستور کار است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حتما موظف به اجرای آنچه رهبری امر فرمودند، هستیم، خاطرنشان کرد: موظف به تهیه پیوست عدالت برای همه تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها هستیم. تخصیص ارز چه برای نهاده‌های دامی و چه برای هر کالایی باید با یک نگاه عدالت‌محور و معطوف به سفره مردم انجام شود. وضعیتی که در این رابطه شکل گرفت و موجب گله‌مندی شده است، حتما بررسی می‌شود.

آیت‌الله رئیسی با اظهارامیدواری نسبت به ایجاد ثبات دربازار و تبیین روند تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها برای مردم گفت: تبیین مسائل برای مردم مساعدت آنها را به دنبال دارد. مساله هدفمند کردن یارانه‌ها مساله مهمی است که مورد توجه دولت قرار دارد. این موضوع حتما با اخذ نظر کارشناسی همه صاحب‌نظران در بخش‌های اجرایی و دانشگاهی پیگیری خواهد شد و مردم در جریان آن قرار خواهند گرفت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بنای دولت سیزدهم بهره‌گیری از همه نظرات کارشناسی است، اضافه کرد: یکی از اهداف مهمی که دولت دارد مردمی‌سازی و ساختن ایران قوی بر مبنای آن است که برای این منظور همه مردم و بخش‌های مختلف باید نقش‌آفرینی و مشارکت کنند تا دولت بتواند به وظایف خود عمل کند. امیدوارم نشست‌های بعدی، گزارشی باشد نسبت به آنچه در این جلسه اعلام کردیم.

منبع: فردا

کلیدواژه: خراسان جنوبی رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۸۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سید احمد علم‌الهدی، صولت مرتضوی روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: ۱۹ میلیون خانوار و حدود ۶۰ میلیون نفر جامعه هدف طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در کشور اظهار کرد: اخیراً سامانه‌ای در وزارتخانه تعریف شده که آمار کاملی از همه افراد فاقد شغل در هر گوشه از کشور در آن گردآوری شده است به گونه‌ای که به تفکیک هر شهرستان می‌توان استعلام گرفت که افراد زیر خط فقر یا فاقد شغل چه کسانی هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم در این دیدار گفت: طرح کالابرگ الکترونیک از جمله طرح‌های موفق اقتصادی در سال‌های اخیر بود که نفع آن به صورت مستقیم به سفره‌های مردم رسید. با وجود این، نباید محدود به اجرای این طرح‌های معیشتی بمانید. در هر شرایط، تمرکز و توجه اصلی شما باید ناظر بر کنترل گرانی باشد. گرانی را باید به هر طریق کنترل کنید.

سید احمد علم الهدی ادامه داد: اقتدار حکومتی باید در ۲ عرصه ارز و گرانی پای کار بیاید. البته در سال‌های اخیر، سیاست‌هایی اتخاد شده که مردم به چشم دیده‌اند تهدیدهای دشمن همچون هویت آن‌ها توخالی است اما در هر حال، تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت همچنان باید در دستور کار دولت باشد.

وی اظهار کرد: این یک حقیقت است که با وجود تلاش‌های مستمر و مجدانه در دولت سیزدهم، همچنان دستاوردهای دولت برای مردم به مرحله تجسم عینی نرسیده و ملموس نشده است. به همین دلیل، تأکید ویژه ما بر رسانه و انعکاس فعالیت‌هاست تا بر مردم روشن شود که در چه حوزه‌هایی کار شده است و در چه عرصه‌هایی نیاز به فعالیت وجود دارد.

امام جمعه مشهد گفت: عمده مطالبه مردم در شرایط کنونی متمرکز بر عرصه‌های اقتصادی است و این‌طور نیست که شما تصور کنید همه‌چیز با ارائه آمار و اعداد و ارقام حل می‌شود. در شرایط فعلی کشور، نیازمند به کارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود. جامعه باید به طور واضح، زیر و بم ماجرا را بداند و این هدف جز با تقویت اطلاع‌رسانی و به‌کارگیری قدرت رسانه تحقق نمی یابد.

علم الهدی تأکید کرد: در همه قضایا، رمز موفقیت مقارن با میزان اخلاصی است که در عمل داریم. وقتی انسان در عمل مخلص باشد، کار او کار خدا می‌شود و در این شرایط، ذات اقدس پروردگار به اراده قاهر خودش اجازه نخواهد داد کار بر زمین بماند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901407

دیگر خبرها

  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • ابراهیم رئیسی دوباره از «گشت ارشاد مدیران» گفت؛ در دستور باشد!
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • رئیسی: خیزش دانشجویان غربی حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
  • رئیسی: رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
  • رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزیران باشد / خیزش دانشجویان و نخبگان غربی با اعمال خشونت خاموش نمی‌شود
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد