Web Analytics Made Easy - Statcounter

​واعظی آشتیانی: وزیر ورزش اصلا درباره خصوصی سازی تیم‌های پایتخت مطالعه کرده است؟/ ما اصلا اقتصاد ورزش نداریم

به گزارش ایلنا، امیررضا واعظی آشتیانی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در گفت و گو با برنامه صبح و ورزش (گروه مسابقات) درباره خصوصی شدن باشگاه‌های پایتخت گفت: اصلا ورزش ما توجیه اقتصادی دارد؟ کسی تا کنون این سوال را پاسخ نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ورزش ما از جمله فوتبال، اداره ورزش امروز در باشگاه ها توسط دولت یا به واسطه دولت در حال انجام شدن است. در حالیکه بخش خصوصی ما در رشته های ورزشی مختلف، مدتی حضور داشتند و حتی قهرمانی یک رشته در آسیا را هم به دست آوردند و سپس رفتند. پس این نشان دهنده آن است که ما توجیه اقتصادی نداریم و اصلا اقتصاد ورزش نداریم. ما زمانی می‌توانیم خصوصی سازی این دو باشگاه را انجام دهیم که شرایط اقتصادی کلان کشور حال خوبی داشته باشد. یک بسته حمایتی تعریف شده هم از سرمایه گذار در ورزش داشته باشیم. و سرمایه گذار بداند که اگر خواست در ورزش سرمایه گذاری کند توجیه اقتصادی برایش است. مگر کسی می آید پول خود را نذری سرمایه گذاری کند و بهره ای هم از آن نبرد. بحث خصوصی کردن استقلال و پرسپولیس در این چند سال فقط فرار از یک پاسخگویی بوده است. یک موضوعی را برای اینکه پنهان کنند این بحث را راه می انداختند. یکی کار پوپولیسیمی بوده و دیگر برای اینکه پاسخ به عملکرد ضعیفشان در انتخاب مدیرعامل در این دو باشگاه را به افکار عمومی ندهند مسیر را به سمت خصوصی سازی تغییر می‌دهند. من مخالف خصوصی سازی نیستم ولی در شرایطی که همه چیز محیا و قانون مدار باشد. مگر این دو باشگاه همین الان سود می‌دهند؟ 

وی ادامه داد: ما اصلا بحث برند و استفاده از این برندها را بلد نیستیم. ما قهرمانان بزرگی در سطح حهان و المپیک داشتیم که می‌توانستند برند باشند. هم درآمد برای این ورزشکاران باشد و هم ارزی را وارد کشور کنند. آیا توانستیم از این موضوع استفاده کنیم؟ در کل دنیا این کارها تعریف شده است و اصولی دارد. اینگونه نیست که دست هر کسی را بگیریم و بگوییم مدیرعامل شود. 

واعظی آشتیانی با اشاره به بهترین شیوه انتخاب مدیرعامل خاطرنشان کرد: برخی از مدیران ارشد ما یا دوربین هایشان خیلی خوب است یا نزدیک بین شان. به این معنا که ما اگر افراد فهیم و کارآمد را انتخاب کنیم و آن‌ها را مکلف به مهر قانون کنیم. مگر این دو باشگاه نمی‌گویند که بر اساس قانون تجارت اداره می‌شود. مجمع آن را برگزار کنند. انتخاب افراد و حسابرس قانونی انجام شود. که کار آن بررسی حسابرسی این دو باشگاه و اعلام سود یا زیان آن در این مجمع است. یا مجمع مدیرعامل را انتخاب یا برکنارشان می‌کند. ما هیچ معیاری ندیدیم که بگوییم مدیری موفق است یا نه به جز اینکه حسابرسی قانونی داشته باشد. من نزدیک ۱۲ سال است که می‌گویم این دو باشگاه را بر اساس مهر قانون اداره کنید و اگر کردید وضعیتشان مشخص می‌شود که سود یا زیان دادند. انتخاب یک مدیر کارآمد که در این زمینه آگاهی داشته باشد خیلی حائز اهمیت است که من فکر می‌کنم اصولا به دنبال افراد کارآمد گام برنمی‌دارند. تا کنون مگر فوتبال دست فوتبالی ها و ورزشی ها نبوده؟ می‌گویند ورزش را بدهیم دست ورزشی ها، آدرس کاملا غلطی است که حتی سیاسیون هم باور می‌کنند. ورزش اگر خوب است ورزشی ها اداره کردند اگر بد است باز هم خودشان اداره کردند. ما باید بیاییم و مدیر پیدا کنیم. کدام باشگاه در اروپا را می‌بینید یا کمتر دیدید که مدیرعامل باشگاهشان فوتبالی باشد؟ اگر اعتقاد ورزش، اقتصاد است فرهنگ است سیاست است، این فوتبالی بودن معنایی ندارد. مگر یک باشگاه که ۵ تا رشته دارد نمی‌شود مدیر آن مثلا بسکتبالی باشد؟ این استدلال واقعا کارشناسی نیست. 

وی با توجه به این سوال که چقدر می‌توان این دو باشگاه را خودگردان کرد؟ پاسخ داد: همین الان اسپانسری که برای این دو تیم است با پست دولت است. همه چیز که بخش تلویزیونی نیست. بلیط فروشی در گذشته هم ناتوان بودند. کپی رایت قانونی داریم پیگیری نمی‌کنند. باید فردی را انتخاب کنند که به لحاط مدیریتی جامع الشرایط باشد. یک مدیر توانمندی که مسائل اقتصادی را خوب بفهمد، مسائل فرهنگی را گوشه ذهنش داشته باشد مسائل سیاسی را درک کند. ما با توجه به شرایط اقتصادی این روزهای کشور فروختن این دو باشگاه که ۱۰ درصد آن را بخواهند واگذار کنند اصلا امکان پذیر نیست. با این تفکر و این شرایط تا چه زمانی می‌خواهیم افکار عمومی را بازی دهیم؟ این موضوع چالش بزرگی دارد. من تعجب کردم که آقای سجادی این مورد را مطرح کردند.

اصلا وزیر ورزش به خودشان زحمت دادند که این موضوع را مطالعه کنند و می دانند که این موضوع می‌تواند چه تبعاتی برای وزارت ورزش و حتی دولت داشته باشد؟ و کسی که در قالب شخصیت حقیقی و حقوقی سهام اینجا را می‌خرد آیا در پایان عملکرد این دو باشگاه ادعای سود نمی‌کند؟

  انتهای پیام/

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: واعظی آشتیانی استقلال استقلال فدراسیون فوتبال ایران لیگ برتر خلیج فارس لیگ خلیج فارس واعظی آشتیانی دو باشگاه واعظی آشتیانی خصوصی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۸۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر دفاع به قزاقستان برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به‌منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، تهران را به مقصد آستانه پایتخت قزاقستان ترک کرد.

سخنرانی و گفت‌وگو با وزرای دفاع حاضر در این اجلاس از برنامه های امیر سرتیپ آشتیانی در این سفر خواهد بود.

 سازمان همکاری‌های شانگهای(SCO) سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌است، استفاده از ظرفیت های سازمان شانگهای به منظور تحکیم و اعتماد سازی بیشتر به منظور توسعه وگسترش همکاری های دفاعی و نظامی با کشورهای عضو، فرصت های جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها در حوزه دفاعی و نظامی قرار داده است.

دیگر خبرها

  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفتگو کرد
  • امیر آشتیانی با وزیر دفاع قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران وارد قزاقستان شد
  • تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره‌شان توسط هوش مصنوعی
  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای
  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان
  • سفر وزیر دفاع به قزاقستان برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شدند
  • بهترین‌های ورزش ایران انتخاب شد!