Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، نخستین جایزه معتبر سینمای ایران از جشنواره ونیز به ارسلان امیری کارگردان فیلم سینمایی زالاوا رسید. این فیلم جایزه اصلی بخش هفته منتقدان بین‌المللی فیلم جشنواره فیلم ونیز و جایزه فیپرشی این بخش را از آن خود کرد.

بخش موازی و مستقل هفته منتقدان بین‌المللی فیلم ونیز ۲۰۲۱ که از سوی اتحادیه ملی منتقدان فیلم ایتالیا در کنار جشنواره فیلم ونیز برگزار می‌شود و بخش جدایی ناپذیر این جشنواره است شب پیش با اهدای جایزه اصلی خود به فیلم ارسلان امیری به کارش خاتمه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایزه اصلی این بخش به اولین ساخته بلند امیری یعنی زالاوا اهدا شد که داستانش در دهکده‌ای کوچک در سال ۱۹۷۸ می‌گذرد؛ جایی که روستاییان ادعا دارند دیوی در میان‌شان زندگی می‌کند. این فیلم هم جایزه بزرگ هفته منقدان بین‌المللی فیلم را برد و هم جایزه فیپرشی این بخش به آن اهدا شد.

در بیانیه اهدای جایزه اعضای هیات داوران شامل کلودیو کوپلینی، وانیا کلاودجرسیک و ساندرین مارکوس، استعدادتر و تازه این کارگردان را تحسین کردند و در کنار آن زبان سینمایی بازیگوشانه وی و فراخوان عمیقش برای مقابله با خرافه و جهل را ستودند.

در فیلم سینمایی زالاوا هنرمندانی چون هدی زین العابدین، نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام، باسط رضایی، شاهو رستمی، فریدون حامدی، صالح رحیمی، زاهد زندی، مهسا حجازی، کیوان شیخ احمدی ایفای نقش کرده اند.

زالاوا یک کمدی گروتسک است که در دهه پنجاه شمسی می‌گذرد و راوی اتفاقی است که باعث ترس مردم شده و رئیس پاسگاه تلاش می‌کند تا امنیت را به روستا بازگرداند. ‎

۲ جایزه برای درخت خاموش

اما کمی آنطرف‌تر و در جشنواره جشنواره فیلم تورینوی ایتالیا نیز دو جایزه بهترین فیلم و بهترین تدوین به فیلم سینمایی درخت خاموش به کارگردانی فایسال سویسال و تهیه کنندگی علی نوری اسکویی رسید.

جایزه تدوین این فیلم که تولید مشترک ایران و ترکیه است به مصطفی خرقه پوش رسید.

سویسال که به صورت آنلاین در مراسم اهدای جایزه حضور داشت رضایت خود را از دریافت جایزه تدوین توسط تدوین‌گر برجسته ایرانی مصطفی خرقه پوش ابراز کرد و از همه افرادی که در ساخت فیلم مشارکت داشتند، تشکر کرد. وی تاکید کرد که سینمای شاعرانه هنوز زنده است و یک روز از دل آتش سر بر می‌آورد.

امسال ۱۳ فیلم داستانی، ۱۶ مستند، ۵۱ فیلم کوتاه در فستیوال حضور داشتند و ۳۱ فیلم داستانی در بخش خارج از رقابتی به نمایش درآمدند. این فستیوال به صورت ترکیبی برگزار شد.

داستان و فیلمنامه درخت خاموش با نام قبلی درخت گردو از ادبیات و برخی رویدادهای تاریخی تاثیرگذار بر جامعه ترکیه الهام گرفته شده، موضوع اصلی درخت خاموش برگرفته از کتاب پرنده تک بال به قلم یاشار کمال است و ماجرای فیلم و اتفاقات اصلی حول یک درخت گردو می‌گذرد. از نماد درخت انجیر در نمایشنامه تا ساختن یک مرد اثر نویسنده فقید نجیب فاضل کیساکورک هم در این فیلم استفاده شده است.

جایزه ایتالیایی برای سوسن پرور

اما چهارمین جایزه سینمای ایران از ایتالیا به سوسن پرور بازیگر فیلم سینمایی بوتاکس اهدا شد.

در مراسم پایانی هشتمین دوره جشنواره تورینو سینه‌فست در ایتالیا، سوسن پرور برای بازی در فیلم بوتاکس جایزه بهترین بازیگر زن این رویداد سینمایی را از آن خود کرد.

این اولین جایزه سینمایی سوسن پرور در طول کارنامه کاری بیست ساله‌اش است. بوتاکس اولین تجربه بازی پرور در قالب یک نقش جدی و غیرکمدی است.

رقبای اصلی بوتاکس در این رویداد، برندگان جشنواره‌های معتبری چون سن سباستین، ریودوژانیرو، روتردام، مسکو، ونیز، ورشو، کارلووی واری و شب‌های سیاه تالین بوده‌اند.

سوسن پرور در پیام ویدیویی خود برای جشنواره، پس از تشکر از هیات داوران، کاوه مظاهری (کارگردان) و سروش سعیدی و مهدخت مولایی (هم‌بازی‌های او) و عوامل «بوتاکس»، گفت: «این جایزه زمانی به دست من می‌رسد که دنیا خوشحال نیست، بنابراین من هم مثل دنیا خیلی خوشحال نیستم. ممنون که با این جایزه باعث خوشحالی من شدید. امیدوارم یک روزی یک جشنواره‌ای باشد که بی‌بهانه به تمام مردم دنیا جایزه بدهد، به خاطر مهربانی و به خاطر خیلی چیزهایی که شاید فراموش‌شان کرده‌ایم. تا این‌جوری تمام دنیا خوشحال باشند.»

این فیلم هم اکنون در سینماهای گروه «هنر و تجربه» در حال اکران است.

برچسب‌ها ونیز سینمای ایران در جهان نوید پورفرج ارسلان امیری سوسن پرور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ونیز سینمای ایران در جهان نوید پورفرج ونیز سینمای ایران در جهان نوید پورفرج ارسلان امیری سوسن پرور فیلم سینمایی درخت خاموش سوسن پرور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۹۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکلیف جایزه بزرگ جشنواره شهرنما چه شد؟

نخستین جشنواره سراسری فیلم شهرنما در حالی پایان پیدا کرد که جایزه بزرگ جشنواره به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به هیچ فیلم‌سازی تعلق نگرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی جشنواره، در آئین پایانی جشنواره سراسری فیلم رفسنجان (شهرنما) که با حضور جمعی از فیلم‌سازان و برگزیدگان همراه بود، رضا فهیمی به نمایندگی از هیئت داوران پیرامون عنوان جایزه بزرگ جشنواره توضیحاتی ارائه داد و گفت: هیئت داوران هیچیک از آثار را شایسته دریافت عنوان بهترین فیلم ندانست.

وی با اشاره به اینکه برای عنوان جایزه ویژه هیئت داوران مبلغ ۵۰۰ میلیون ریالی به عنوان جایزه درنظرگرفته شده بود که به فیلم‌سازان شرکت کننده در جشنواره تعلق نگرفت، افزود: بنا به تصمیم شورای سیاستگذاری، این مبلغ برای تولید فیلم کوتاه ۱۰۰ تا ۱۲۰ ثانیه‌ای اختصاص می‌یابد.

نماینده داوران جشنواره شهرنما ادامه داد: طی هماهنگی صورت گرفته با انجمن سینمای جوانان، در روزهای آینده طی فراخوانی از فیلم‌سازان سراسر کشور برای ارائه فیلم‌نامه دعوت خواهد شد تا پس از بررسی طرح‌ها در شورای پیچینگ فیلم کوتاه، این مبلغ برای حمایت از تولید هزینه شود.

به گزارش ایمنا، نخستین جشنواره سراسری فیلم رفسنجان (شهرنما) به همت معاونت هنری شهرداری رفسنجان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن سینمای جوانان رفسنجان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و مؤسسه فرهنگی هزاردستان برگزار شد.

کد خبر 750056

دیگر خبرها

  • مریل استریپ نخل طلای افتخاری جشنواره کن را دریافت می‌کند
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • تکلیف جایزه بزرگ جشنواره شهرنما چه شد؟
  • حضور بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز در «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه
  • جشنواره طنز و رسانه برگزیدگانش را شناخت
  • انتشار نخستین تصویر از فیلم جدید «کاپولا»
  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا (ع) می‌سازد
  • جشنواره فیلم پکن برندگانش را شناخت/تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو