Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-01@18:05:19 GMT

تهدید جدی بازار سهام

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۹۵۶۰

روند افزایشی شاخص کل بورس در یک ماه اخیر، به علت رشد نرخ دلار بود و با افت آن نیز بازار سهام روند کاهشی به خود گرفت. اکنون بازار به این باور رسیده است که شاید برای مدت طولانی دلار افزایش نرخی نداشته باشد و حتی باکمی افت قیمت هم روبرو شود و  به همین دلیل معاملاتی که در طی یک هفته اخیر پشت سر گذاشتیم همراه با تردید و هاله‌ای از ابهام بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی هفته اخیر، بازار سهام دچار افت یا رنج‌هایی شد که علت آن نیز به وضعیت کلان کشور در مواردی ازجمله شرایط کسری بودجه در سال ۱۴۰۰، مشخص نبودن وضعیت تحریم‌ها و مذاکرات برجامی، معین نشدن نرخ بهره و... است. تا زمانی که ندانیم نرخ بهره به چه سمتی پیش خواهد رفت و روند آن کاهشی، افزایشی یا حتی ثابت است، شاهد وجود ترس سهامداران و رفتارهای هیجانی خواهیم بود.

فعالان بازار سرمایه نیز در همین پوزیشن یعنی تردید و رفتاری محتاطانه به فعالیت خود ادامه خواهند داد و بر همین اساس نمی‌توانیم درمورد اینکه چه رقم خواهد خورد، قضاوت و پیش‌بینی داشته باشیم.

با برداشت تنخواه دولت از بانک مرکزی در ابتدای سال، به نظر می‌رسد حدود چهارصد هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و این کسری بودجه خود باعث تورم در اقتصاد ایران می‌شود و اگر به آن توجهی نشود با فشار تورمی روبرو خواهیم بود. تا زمانی که سیاست‌گذاری مشخصی برای نرخ بهره وجود نداشته باشد، بازار وضعیت معینی را نخواهد داشت و اگر شفافیت در این موارد به وجود نیاید نمی‌توان انتظار داشت که فعالان بازار سهام دچار مشکل نشوند.

از سوی دیگر باسیاست‌های انقباضی دولت، توافق‌ برجام، کاهش نرخ دلار یا به عبارتی افزایش ارزش ریال؛ امکان ورود بازار سرمایه به فاز ریزشی و رکودی وجود دارد. سهامداران حقوقی فرقه‌ای جدا از بازار سرمایه نیستند و آنها نیز همانند دیگر سرمایه‌گذاران به دنبال کسب منفعت هستند و نهایتاً یک رویکرد اقتصادی دارند. عده‌ای گمان می‌کنند باوجود اقتصاد دستوری در کشور، می‌توان انتظار حمایت یا خریدهای بی‌پایان را از جانب سهامداران حقوقی داشت و دولت باید آنها را موکلف کند. درصورتی‌که چنین چیزی در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و این برداشت بسیار اشتباه بوده است. بازارگردان‌ها و سرمایه‌گذاران حقوقی نیز همانند دیگر ذی‌نفعان بازار سهام به‌منظور کسب بازده به فعالیت می‌پردازند و نمی‌توان از آنها انتظار داشت در هر شرایطی بازار را مثبت نگه‌دارند. سهامداران خرد باید بدانند که بازار سرمایه دارای فراز و نشیب و تلاطم است.

تعادل

 

 

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: بازار سرمایه بازار سهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۹۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک باشگاه جدید: ادامه ماجراجویی ستاره هالیوود در فوتبال

به گزارش "ورزش سه"، رایان رینولدز به سهامدارانی پیوست که سهام باشگاه نکاکسا در لیگ برتر مکزیک را خریداری کرده‌اند. او این کار را به همراه راب مک‌الهنی، دوست و شریک کاری‌اش انجام داده است.

مک‌الهنی و رینولدز با همدیگر سهام باشگاه رکسهام را خریده‌اند که در حال حاضر وضعیت بسیار خوبی دارد و به تازگی به دسته سوم فوتبال انگلیس صعود کرده است.

رینولدز که در حال تبلیغ برای قسمت سوم ددپول است و بزودی اکران این فیلم را جشن می‌گیرد، علاقه خاصی به سرمایه‌گذاری در فوتبال پیدا کرده و در گفت‌وگوهای اخیرش اعتراف کرده که دوست دارد حضور فعال‌تری در فوتبال داشته باشد.

برخلاف تجربه رکسهام که مالکان اصلی این باشگاه فقط رینولدز و مک‌الهنی هستند، در نکاکسا آنها با سرمایه‌گذاران دیگری هم شریک هستند و مالک بخشی از سهام باشگاه شده‌اند.

این گروه سهام‌داران از افراد معروفی تشکیل شده که چند نفر از آنها افرادی مانند اوا لونگوریا، مسوت اوزیل، کیت آپتون، جاستین ورلاندر و ریچارد همیلتون هستند.ش

دیگر خبرها

  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به انتشار برخی اخبار
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • افزایش سه برابری برگزاری مجامع الکترونیک در بازار سرمایه
  • نماد سپرده‌گذاری مرکزی در بازار توافقی فرابورس معامله می‌شود
  • یک باشگاه جدید: ادامه ماجراجویی ستاره هالیوود در فوتبال