Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید برای بسیاری از ما عجیب به نظر رسد افرادی که در سطوح بالای مدیریتی هستند، یا کسانی که موفق به نظر می رسند، در تمامی موارد دیگر زندگی نیز بسیار موفق هستند.

به طور مثال می بینم که اکثر این افراد ورزش می کنند، روابط خانوادگی خوبی دارند؛ به فرزندانشان به خوبی رسیدگی می کنند و حتی در همه جلسات اولیا و مربیان مدرسه فرزندشان شرکت می کنند و عضو فعال هستند؛ اما ما در حالی که درگیر یک شغل کاملا معمولی هستیم، عملا وقتی برای دیگر درگیری های زندگی نداریم و در برخی موارد به ناچار از خانواده، روابط و دیگر امور دست می کشیم؛ با این وجود در نهایت باز هم زمان کافی نداریم و خسته هستیم و با خود فکر می کنیم چگونه چنین چیزی امکان پذیر است؟ 

تنها جواب و علت ساده این اتفاق، بی تردید «برنامه‌ریزی» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما به سادگی از بار مسئولیت این اتفاق شانه خالی می کنیم و می گوییم: حتما آن ها برنامه ریزی دارند؛ ولی واقعیت ماجرا این نیست که صرفا با برنامه ریزی همه چیز حل شود و اگر به این سادگی بود، هرکس به راحتی و با کمک یک مشاور، برنامه زندگی خود را درست و هموار می کرد. حال آنکه برنامه ریزی شرط لازم است؛ نه کافی.

در واقع داستان بدین گونه است که هیچ کس نمی تواند برای زندگی ما برنامه ریزی کند. برنامه ریزی باید توسط خود فرد انجام شود و هرکس باید برنامه ای را که شخصا تهیه کرده است، اجرا کند و این دقیقا مشکل اصلی است.

به طور معمول شخصی که برنامه های زندگی اش منظم نیست و وقت کم دارد، توانایی برنامه ریزی و عمل به آن را ندارد، چون در واقع «معتاد» است. او «اعتیاد به ضرورت» دارد؛ ما وقتی معتاد به ضرورت می شویم، تنها به کارهای روزمره و ضروری و فوری می پردازیم و از انجام کارهای مهم خود باز می مانیم.

وقتی از فردی که اعتیاد به ضرورت دارد، می خواهیم که برنامه ریزی داشته باشد و کنترل زندگی را در دست بگیرد، درست همانند آن است که از یک فرد معتاد بخواهیم که اعتیادش را کنار بگذارد. آن فرد می داند که باید اعتیاد را کنار بگذارد؛ اما نمی تواند این کار را انجام دهد.
 

چگونه کارها را انجام دهیم تا سریع تر به موفقیت برسیم؟

این در واقع خواسته تمام انسان هاست؛ اما آیا به راستی این سوال درستی است؟ روشن است که خیر. این سوال، نشان از اعتیاد به ضرورت دارد. در پی هیجان ناشی از انجام کارها و درنتیجه دستاوردهای کوچکی که در طول روز داریم، ماده ای شیمیایی به نام «دوپامین» در بدن ما ترشح می شود. دوپامین بسیار شعف آور است و حال خوبی را در فرد ایجاد می کند. در پایان روز وقتی انسان در کنار تعداد زیادی از کارهای انجام شده آن روز تیک می زند، بسیار خوشحال است و احساس  غرور و رضایت نسبت به خود دارد.

اما مساله مهم این است که دوپامین به شدت اعتیاد آور است و دقیقا همان ماده ای است که در پی مصرف الکل، سیگار، مواد مخدر، قمار و .... در بدن ترشح می شود. یکی از دلایلی که یک قمارباز نمی تواند از سر میز قمار بلند شود یا یک معتاد به الکل نمی تواند الکل را کنار بگذارد، وجود دوپامین است. در واقع ما از انجام کارها، بی آن که بدانیم، به عنوان منبعی برای تولید دوپامین استفاده می کنیم.

این روند به مرور زمان، منجر به اعتیاد به ضرورت می شود.
تمام آدم های بزرگ و موفق دنیا می دانند که اتفاق های خوب دنیا، زمان بر است و  برای تحقق آن ها باید زمان صرف کرد.

حال آنکه ما همواره موفقیت های کوچک زود آیند را به موفقیت های بزرگ دیرآیند ترجیح می دهیم. در واقع شکلاتی که من در این لحظه می خورم ، پاداشش قند موجود در آن و درنتیجه حال خوب من در آن لحظه است. اما در هنگام ورزش کردن وقتی که از باشگاه برمی گردم، تأثیر آن را در بدن خودم نمی بینم و این اثر، بزرگِ دیرآیند است.

من به دنبال تغییر بزرگ در بدن خودم هستم و این زمان می برد و در هفته های آغازین من هیچ تغییری نمی بینم. به همین دلیل انسان، دستاوردهای کوچکِ زودآیند را، جایگزین دستاوردهای بزرگِ دیرآیند می کند.
 

چگونه ترک اعتیاد ضرورت انجام دهیم؟

اساسا اولین قدم در ترک اعتیاد هر ضرورتی، پذیرش آن است. ما قصد داریم برای تمام کارهای روزانه ای که انجام می دهیم، به صورت هفت روز متوالی ولی جداگانه، این تمرین را انجام دهیم.

برای این امر، باید بصورت روزانه، کارهایی که در طول روز انجام داده ایم را در ماتریس آیزنهاور جای گذاری کنیم.
کار ضروری، کاری است که به زمان وابسته است. مثلا قبض موبایل که باید در زمان مشخصی پرداخت شود یا زمانی که در اثر تصادف، باید سریعا با اورژانس تماس بگیریم و در سریع ترین زمان ممکن، به مصدومان کمک کنیم. کار ضروری در واقع کاری است که اگر پارامتر زمان را از آن خارج کنیم، آن کار را می توان بعدا هم انجام داد.

کار مهم، کاری است که در راستای اهداف و ارزش های ما باشد. معمولا سیستم عصبی ما، ما را به سمتی سوق می دهد که کارهای مهم را می گذاریم برای سر فرصت. آن «شنبه معروف»، آن «از سال آینده»، آن «بعد از تابستان» و .... که هیچوقت هم نمی آید. چرا ؟ چون کار مهم هستند و ما انجام آن ها را همواره برای زمانی بهتر، به تعویق می اندازیم.

مادامی که انسان، مشغول انجام ضروریات است، نمی تواند به کارهای مهم بپردازد.
شما باید  پس از پر کردن روزانه ماتریس،  ببینید که به چه میزان در هر مربع قرار دارید. در اینجا همراهی یک مشاور برای اطمینان از تشخیص و تمیز دادن کارهای ضروری و مهم از یکدیگر، می تواند کمک کننده باشد؛ زیرا ممکن است که شما به اشتباه، کلمه ضرورت را به کارهای مهم اطلاق کنید یا بالعکس.
 

اولویت بندی کارها

پس از این مرحله باید کارها را اولویت بندی کنیم: کارهایی که در مربع ۱ قرار دارند،کارهای مهم و ضروری هستند و بی درنگ باید انجام شوند. مربع ۲، اوج لذت و کیفیت کار است. کارهای مربع ۲، در راستای رسالت، هدف و عشق فرد است و وی بدون اجبار یا محدودیت زمان و با انبساط خاطر در حال انجام آن ها است. هرچه فرد زمان بیشتری را در مربع ۲ سپری کند، بیشتر در زمان حال حضور دارد.

مربع ۳ جایی است که ما در حال لطف کردن به دیگران هستیم. کارهای مربع ۳ ضرورت دارند؛ اما نفع آن ها برای دیگران است. مربع ۴ جایگاه وقت گذرانی است و البته که حتما در زندگی لازم است.

کارهای مربع ۴  را می توان به زمان دیرتر موکول کرد. آدم های موفق معمولا در مربع۲ و بعضا در مربع ۱ و ۴ قرار دارند. آن ها به ندرت به مربع ۳ کشیده می شوند. به همین جهت به نظر می رسد که آدم های موفق همواره برای همه کارهایشان وقت دارند؛ همه زندگیشان روی نظم است و از بیرون به نظر خوش بخت هستند. 
 

برای نزدیک شدن به سبک زندگی انسان های موفق چه کنیم؟

 

قدم اول پذیرش و درک اعتیاد به ضرورت است. قدم دوم اقدام برای ترک اعتیاد به ضرورت و قدم سوم حضور در مربع ۲ برای زمان طولانی تر است. این فرآیند منجر به نزدیک شدن به سبک زندگی انسان های موفق می شود./ ایران‌آنلاین 

چرا آدم موفقی نیستید؟ مثبت اندیشی تا چه اندازه در زندگی کمک کننده است؟    

 

 

 


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اعتیاد به ضرورت برنامه ریزی کارهای مهم مربع ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۰۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در برنامه‌ریزی‌ها استمرار تلاش‌های ۴۰ ساله انقلاب تبیین شود

ایسنا/سیستان و بلوچستان نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: باید در برنامه‌ریزی‌هایی که در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان صورت می‌گیرد استمرار تلاش‌های ۴۰ ساله انقلاب تبیین شود.

آیت‌الله مصطفی محامی شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت در دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ضمن آرزوی توفیق برای ایشان در مسئولیت جدید عنوان کرد: باید برنامه مشخص کاری خود را به صورت خلاصه و مکتوب ارائه نمایید تا بتوان پس از گفت‌وگو و تبادل نظر آن را مبنای کار قرار داد که در این صورت عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران قابلیت ارزیابی هم خواهد داشت.

امام جمعه زاهدان افزود: باید در برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد استمرار تلاش‌های ۴۰ ساله انقلاب تبیین شود چرا که در برخی سیستم‌ها مشاهده می‌کنیم که وقتی فردی مسئولیت دستگاه را بر عهده می‌گیرد در ابتدای کار عنوان می‌کند که یک خرابه را تحویل گرفته و تلاش‌های گذشتگان را نادیده می‌گیرد که چنین چیزی از لحاظ اخلاقی، عُرفی و سیاست کاری صحیح نیست و البته کار را هم بی ریشه نشان می‌دهد در صورتی که اگر کار خود را در استمرار تلاش‌های مسئولان گذشته بداند هم رعایت اخلاق داشته و هم کار خود را ریشه دار نشان داده‌ است.

آیت‌الله محامی با تاکید بر جنبه کیفی و تاثیرگذاری فعالیت‌ها بیان کرد: اثربخشی فعالیت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران دارای اهمیت است و باید ارزیابی صورت گیرد که چه مقدار در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است.

وی ادامه داد: برخی امورات روزمره باید به طور مستمر انجام پذیرد اما باید توجه داشته باشید که این‌ تنها کارهای اولیه است و باید به مراتب فراتر از این تلاش صورت گیرد و در همین راستا امام علی(ع) در نامه به مالک اشتر عنوان می‌کنند:« انجام کارهای کوچک نباید شما را از کارهای بزرگ بازدارد و انجام کارهای بزرگ نباید مانعی برای انجام کارهای کوچک باشد».

همچنین در ابتدای این دیدار مجتبی میرحسینی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان نیز به ارائه بخشی از اهداف و برنامه‌های طراحی شده در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان پرداخت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توقف روند گلزنی عیسی در بدترین زمان ممکن
  • جبلی: کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب باید انجام شود
  • جبلی :باید کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب انجام شود
  • کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب باید انجام شود
  • متقاضیان خودرو‌های خارجی بخوانند؛ زمان دقیق عرضه خودرو‌های برقی
  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • انجام کارهای بی‌منت در گرو داشتن تفکر بسیجی است
  • انجام کارهای بی‌منت در گروه داشتن تفکر بسیجی است
  • برای رسیدن به طلای آسیا برنامه داشتم/ اسپانسر دارم اما کافی نیست
  • در برنامه‌ریزی‌ها استمرار تلاش‌های ۴۰ ساله انقلاب تبیین شود