Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@22:16:22 GMT

چرا در روابط‌مان دچار سوء تفاهم می‌شویم؟

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۰۱۲۸

چرا در روابط‌مان دچار سوء تفاهم می‌شویم؟

سوء تفاهم ها در بسیاری از مواقع حاصل ابهام ها و اختلالات ارتباطی است و با کمی آگاهی و دقت می توان از وقوع آنها تا حدودی پیشگیری کرد.

در پیرامون هریک از ما افرادی با سبک های رفتاری متفاوتی وجود دارند.  برخی خوشرو، خوش بیان، انعطاف پذیر و محبوبند؛ اما شماری تندخو و اخمو هستند و با ظاهری خشن و سرد با دیگران برخورد می کنند که از قضا طرفداران چندانی هم ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این که ممکن است این گروه دوم از گروه اول خوش قلب تر و دلسوزتر و مهربان تر باشند، روشن است که آنچه در قلب ما می گذرد، هرگز در پیشانی ما نقش نمی بندد؛ از این رو می بایست هر یک از ما بیاموزیم چگونه با دیگران در ارتباط باشیم که هم خود حال خوبی را تجربه کنیم؛ هم به دیگران این حال خوش را منتقل کنیم و در رویارویی با دیگران دچار رنجش و سوء تفاهم نشویم.

در واقع سوء تفاهم ها در بسیاری از مواقع حاصل ابهام ها و اختلالات ارتباطی است و با کمی آگاهی و دقت می توان از وقوع آنها تا حدودی پیشگیری کرد.
به عبارتی ما باید بتوانیم روش های مناسبی برای ابراز عقاید و بیان افکار، احساسات، خواسته ها و علایق داشته باشیم؛ حتی باید بدانیم به چه شیوه ای  انتقادات و پیشنهادهایمان را مطرح کنیم که مقبول واقع شود و به چه روشی به پیشنهادهای دیگران پاسخ مثبت یا منفی بدهیم که ضمن در نظر گرفتن اولویت ها و شرایط خود، حداقل آسیب را برای خود و دیگری در ارتباطاتمان داشته باشیم.
 

ارتباط چیست؟

از ارتباط تعریف های گوناگونی شده است؛ اما یکی از تعاریف کاربردی و کارامد آن، تعریفی است که ارتباط را  هر عمل متقابلی می داند که شامل انتقال پیام باشد؛ به زبان ساده، متقابل یعنی رابطه دوسویه که میان دو نفر یا بیشتر اتفاق افتد و انتقال پیام در آن رخ دهد؛ یعنی فرستنده، پیام را بفرستد و گیرنده آن را دریافت کند و دقیقا در بسیاری از سوء تفاهم ها، مشکل در همین بخش آخر اتفاق می افتد؛ یعنی در دریافت پیام.
 

سوء تفاهم ها از کجا سرچشمه می گیرد؟

فرض کنید مادری دخترش را صدا می کند که بیاید غذا بخورد. دختر می پرسد: غذا چیست و وقتی متوجه می شود غذای دیشب است که دوست نداشته، می گوید من این غذا را دوست ندارم.

مادر هم پاسخ می دهد که غذای دیگری نداریم. اتفاقا مادر عجله هم دارد که راس ساعت به جلسه مهمی برسد؛ اما متوجه می شود که غذا فاسد شده و در حالی که با عصبانیت دارد غذا را در سطل آشغال خالی می کند، دختر به آشپزخانه می رسد تا علیرغم میلش آن غذا را بخورد و به یکباره با واکنش عصبی مادر روبرو می شود و شروع می کند به گریه کردن که من آمدم غذا بخورم.

چرا غذایم را دور ریختی ؟ آیا در این لحظه مادر پیامی برای دخترش فرستاده؟ بی تردید خیر. مادر از اینکه غذا فاسد شده؛ دیرش است و به جلسه نمی رسد، عصبانی است و دور ریختن غذا پیامی برای دختر نیست؛ اینجاست که سوء تفاهم رخ می‌دهد. یعنی پیامی را که فرستنده نفرستاده، گیرنده، دریافت کرده است. پس ما همواره باید مراقب باشیم تا با دریافت پیام اشتباهی دچار سوء تفاهم نشویم.

حالت دیگر زمانی است که پیام مبهم باشد؛ بسیاری از افراد نیز در گرگ و میش پیام های چند لایه گرفتار  و دچار سوء تفاهم می شوند. برای مثال تصور کنید خانمی خانه دار صبح که از خواب بیدار شود، ببیند همسرش روی میز خاک گرفته تلویزیون نوشته:« دوستت دارم عزیزم» بی تردید از این پیام برداشت های متفاوت می شود.

ممکن است این خانم در لحظه اول خوشحال شود و فکر کند همسرش به این طریق به او ابراز علاقه کرده است؛ از طرفی ممکن است از همسر خود برنجد و فکر کند که از این طریق به او گوشزد کرده که گردگیری نکرده و وظایفش را انجام نداده است و در نتیجه رابطه میان آنها خراب شود. در واقع پیام های چندلایه و مبهم که قابل تعبیر هستند، ایجاد سوء تفاهم می کنند.

از این رهگذر لازم است که پیام های ما ساده، شفاف و کوتاه باشد. پیام های چند لایه کمی شباهت به آرایه ایهام در شعر دارند که می شود بیش از یک مفهوم از آن برداشت کرد.

برای مثال این بیت از دیوان حضرت حافظ را به یاد بیاورید: رقیب گفت که درمانده ام مرا بردار      دعاش کردم و گفتم خدات بردارد

مصرع دوم این بیت را می شود دو گونه معنا کرد: یکی این که رقیب در خواست کمک کرده است و به خواجه شیراز گفته مرا از زمین بلند کن و خواجه حافظ برای او دعا کرده و گفته است که امیدوارم خدا دستت را بگیرد و معنای دیگر این است که حافظ او را نفرین و مسخره کرده وگفته است امیدوارم که خدا از روی زمین برت دارد و شرت را کم کند.

هرچند که پیام داستان میز گردگرفته، یک اختلال ارتباطی است و این بیت زیبا، نشان از فصاحت و قدرت بیان خواجه حافظ دارد و از کرشمه های هنر شاعری وی است،  هر دو در کارکرد دوگانه پیامی مبهم، اشتراک دارند./ ایران‌‌آنلاین

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سوء تفاهم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۰۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون صنایع‌ دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تفاهم‌نامه آموزشی منعقد شده، سربازان وظیفه مرزبانی استان تحت تعلیم و آموزش صنایع‌ دستی قرار خواهند گرفت.

وحیده رخشانی امروز دوشنبه در جلسه هماهنگی طرح آموزش سربازان بیان کرد: یکی از اولویت‌ها و ماموریت‌های اصلی این معاونت گسترش فرهنگ آموزش صنایع‌ دستی در حوزه‌های مختلف است که در این راستا آماده همکاری و مشارکت با تمامی دستگاه‌های اجرایی، نظامی و بخش خصوصی هستیم. 

معاون صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: در همین راستا رایزنی‌هایی در سطح کلان انجام شده است که ماحصل آن انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه آموزش‌های صنایع‌دستی با قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح شد. 

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه جلسه عملیاتی شدن آن با حضور نمایندگان مرزبانی استان در محل معاونت صنایع دستی اداره کل برگزار و مقرر شد در مرحله اول تعداد ۱۰۰ نفر از سربازان وظیفه فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان از آموزش‌های مهارتی صنایع‌ دستی حین خدمت بهره‌مند شوند. 

به گفته رخشانی، این دوره‌ها از نیمه مردادماه آغاز شده و به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت که بر اساس نیازسنجی و اعلام از سوی مرزبانی در رشته‌های گوهرشناسی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، چرم و معرق توسط معاونت صنایع‌دستی استان برگزار می‌شود. 

معاون صنایع دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در پایان نیز به برگزیدگان گواهینامه‌های پایان دوره مهارتی تعلق خواهد گرفت و می‌توانند از مزایای آن به منظور ایجاد کسب و کار استفاده کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهمیت پیام‌های رئیس اقلیم کردستان عراق در تهران
  • از تأثیر معلمان بر لوح سفید کودکان نباید غافل شویم
  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • نگاه تقریبی شیخ بهایی، وجه امتیاز او به شمار می‌رفت
  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • پپ: امیدوارم ۱۵ روز دیگر جام را در دست بگیریم
  • مانوئل نویر: بازی مقابل رئال مادرید یک فینال است و باید مقابل آنها بی‌رحم‌‌تر ظاهر شویم
  • اوزونیدیس: فرودگاه شهر را فقط برای رقیب باز کردند
  • تحلیل کارشناسی بحران مسافربری جاده‌ای؛«واردکننده راننده اتوبوس می‌شویم!» | ثبت ساعت یک روش بی‌فایده و پرهزینه است
  • محبی: با مسعود شجاعی می‌توانیم قهرمان حذفی شویم