Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا کرمی نژاد عصر امروز شنبه در نشست بررسی پروژه‌های فاضلاب و دفع آب‌های سطحی خوزستان با اشاره به اینکه یک تصفیه‌خانه فاضلاب در حوزه اهواز در دست بررسی است، اظهار کرد: ۷۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز تولید آب داریم و یک و نیم میلیون نفر در شهر اهواز و بیش از ۴۰۰ هزار مشترک تحت پوشش شرکت قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طرح جامع فاضلاب اهواز شامل ۱۷۶ کیلومتر کلکتور، یک هزار و ۵۱۴ کیلومتر شبکه جمع آوری، یک هزار و ۹۶۸ کیلومتر انشعابات فاضلاب و ۶۹ باب ایستگاه پمپاژ اصلی و فرعی فاضلاب که در سال‌های گذشته تاکنون از محل اعتبارات مختلف بخش‌هایی از آن تاکنون پیشرفتی حدود ۴۱ درصد داشته است.

مدیرعامل آبفای خوزستان ادامه داد: اجزا و احجام باقی‌مانده طرح جامع فاضلاب اهواز مشتمل بر یک هزار و ۱۴۶ کیلومتر انشعابات، ۸۴۲ کیلومتر شبکه، ۷۱ کیلومتر خط اصلی و کلکتور و همچنین ۳۳ باب ایستگاه پمپاژ است.

وی گفت: سامانه جمع‌آوری فاضلاب اهواز با ۴۲۸ هزار مشترک تحت پوشش قدمتی بالای ۳۰ سال داشته که از مجموع دو هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری، خط اصلی و انتقال موجود فاضلاب با ۱۸۶ باب ایستگاه پمپاژ و منهول پمپ و یک باب تصفیه‌خانه فاضلاب به ظرفیت اسمی ۴۹ هزار مترمکعب با جمعیت تحت پوشش ۲۰۰ هزار نفر، حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن (معادل ۴۸ درصد) فرسوده و با کارکرد نامناسب است.

مدیرعامل آبفای خوزستان، تکمیل نشدن طرح جامع فاضلاب اهواز را قدمت و فرسودگی سامانه جمع‌آوری وضع موجود، عوارض ناشی از بحران‌های سیلاب و آب‌گرفتگی، پروژه‌های نیمه‌تمام و آب‌های سطحی از چالش‌های بخش فاضلاب دانست.

وی ادامه داد: اعتبارات مصوب و تخصیص یافته به طرح جامع فاضلاب اهواز از ابتدای طرح تاکنون تناسبی با احجام باقی‌مانده نداشته و به این دلیل اهداف زیست محیطی، فنی و اجتماعی طرح به‌طور کامل محقق نشده و در شرایط بروز بارندگی نیز شاهد اتفاقات و خسارت‌های غیرقابل‌جبران اجتماعی، زیست محیطی و فنی هستیم.

کرمی نژاد با اشاره به اینکه برای تکمیل احجام طرح جامع نیاز به اعتباری معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان است، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین عواقب تکمیل نشدن طرح جامع را می‌توان به بالا آمدن سطح رودخانه و خلط آن با فاضلاب در مبادی تخلیه فاضلاب به کارون و برگشت آن به سامانه جمع‌آوری فاضلاب در فصل زمستان و بارندگی اشاره کرد.

مدیرعامل آبفای خوزستان عنوان کرد: برای اصلاح و بازسازی سامانه جمع‌آوری وضع موجود و ارتقای تاب‌آوری در سه محور اساسی اصلاح خطوط، اصلاح ایستگاه‌های پمپاژ و تأمین تجهیزات برقی‌مکانیکی و خودروهای مکانیزه به اعتباری معادل یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

کرمی نژاد خبر داد: از مجموع ۱۹۰ هزار مترمکعب فاضلاب تولیدی در شرق اهواز ۷۹ هزار مترمکعب در شبانه‌روز آن به رودخانه کارون سرازیر می‌شود؛ همچنین از مجموع ۱۱۰ هزار مترمکعب فاضلاب تولیدی در غرب اهواز نیز ۷۵ هزار مترمکعب آن به رودخانه کارون سرریز می‌شود.

وی گفت: با توجه به تکمیل نشدن طرح به‌ویژه در جز کلکتورها از ۳۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز فاضلاب تولیدی ناگزیر به تخلیه فاضلاب به رودخانه کارون در حداقل ۲۴ نقطه با مجموع فاضلاب ۱۵۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز و باقی‌مانده حجم اشاره شده به کانال‌های زهکش موجود در اطراف شهر و بخش دیگر نیز به میزان ۳۵ هزار مترمکعب در شبانه‌روز به تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز منتقل می‌شود.

مدیرعامل آبفای خوزستان ادامه داد: بروز بحران سیلاب بهار و آب‌گرفتگی‌های آذرماه ۹۸ به دو صورت بالازدگی، برگشت آب رودخانه و فاضلاب به خطوط و تحمیل بارش‌های سنگین به محدوده شبکه جمع‌آوری خسارت‌های سنگینی مشتمل بر ۱۹۵ کیلومتر ریزش، یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر انسداد و خرابی ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ اصلی و راهبردی و ۷۰ باب ایستگاه پمپاژ فرعی و منهول پمپ فاضلاب از دیگر مشکلات در این زمینه به شمار می‌رود.

کرمی نژاد بیان کرد: مجموع خسارات وارده به‌صورت انسداد در خطوط، ریزش در خطوط و معیوب شدن ایستگاه‌های پمپاژ ناشی از سیلاب و آب‌گرفتگی‌های گسترده فروردین و آذرماه سال ۹۸ در بخش فاضلاب بیش از یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود: در این شرایط موافقت‌نامه از محل سیلاب یک ساله با اعتبار تخصیص یافته ۹۵ میلیارد تومان بود که ضمن انقضای موافقت‌نامه اعتبار تخصیص تناسبی با احجام خسارت و همچنین تعهدات و دیون ایجاد شده که معادل سه هزار و ۵۰ میلیارد ریال است.

مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز بیان کرد: برای تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز با اینکه بیش از ۹۰ میلیارد تومان هزینه پیش پرداخت صرف کرده‌ایم و بانک چینی پذیرفته ولی بانک کشاورزی نپذیرفته است.

کرمی نژاد ادامه داد: مشکل اصلی ما سرقت در منهول‌هاست چرا که با وجود در منهول حداقل ۱۸ هزار دریچه رفته و کل زباله‌ها وارد شبکه فاضلاب می‌شود که در همین ۱۰ روز اخیر دو هزار و ۱۰۰ نقطه گرفتگی داشتیم؛ هم اکنون در حال آماده‌سازی برای مقابله با سیل هستیم.

کد خبر 5302312

منبع: مهر

کلیدواژه: محمدرضا کرمی نژاد آب و فاضلاب خوزستان آب و فاضلاب شهری ویروس کرونا واکسن کرونا بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا واکسیناسیون کرونا کرمانشاه خطبه های نماز جمعه تعاونی اردبیل گرگان ایلام عکس استانها ستاد ملی مقابله با کرونا هزار مترمکعب در شبانه روز مدیرعامل آبفای خوزستان طرح جامع فاضلاب اهواز تصفیه خانه فاضلاب سامانه جمع آوری میلیارد تومان کرمی نژاد یک هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۰۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ۱۰۰ اکیپ عملیاتی و پشتیبانی آبفا در سطح استان یزد

داود مخلصی مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: با توجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی و وزارت نیرو، ارزیابی شرایط و وضعیت پیش رو از حیث بارش‌ها و احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در برخی مناطق، تیم‌های عملیاتی این شرکت آمادگی لازم را برای پیشگیری از حوادث احتمالی نظیر، شکستگی خطوط انتقال و توزیع آب، قطعی‌های آب و پس زدگی روان آب‌ها را دارند.

او افزود: به منظور تامین آب پایدار آبگیری همه مخازن انجام شده است و همه تجهیزات و ماشین آلات، پمپ‌ها و دیزل ژنراتور‌ها در حالت آماده باش هستند.

مخلصی در حاشیه جلسه کمیته مدیریت شرایط اضطراری شرکت آب و فاضلاب یزد با اشاره به آماده باش اکیپ‌های عملیاتی، از آمادگی این شرکت برای مدیریت بهره برداری تصفیه خانه فاضلاب یزد، به دلیل افزایش دبی ورودی ناشی از ورود روان‌آب‌ها به شبکه فاضلاب خبر داد. 

او با اشاره به اینکه شبکه فاضلاب شهری با ظرفیت جمع آوری فاضلاب طراحی و اجرا شده و به عنوان شبکه مشترک فاضلاب و روان‌آب نیست، گفت: مهمترین دلیل پس زدگی ورود روان‌آب‌ها به داخل شبکه فاضلاب یا ناشی از اتصال ناودان منازل به شبکه فاضلاب است و از همشهریان خواست ضمن رفع این مشکل، در صورت مشاهده باز بودن دریچه‌های منهول فاضلاب و سایر حوادث مربوط به آب و فاضلاب نسبت به اطلاع رسانی به این شرکت از طریق شماره ۱۲۲ اقدام نمایند.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد تاکید کرد: این شرکت رسالت شبانه روزی خود در تداوم تامین و توزیع آب شرب و بهداشتی را در تمام نقاط استان انجام می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • تلاش خدمات شهری شهرداری اهواز برای جمع‌آوری آب‌های سطحی
  • آمادگی ۱۰۰ اکیپ عملیاتی و پشتیبانی آبفا در سطح استان 
  • آمادگی آتش‌نشانی اهواز برای بارندگی پیش‌رو
  • آمادگی ۱۰۰ اکیپ عملیاتی و پشتیبانی آبفا در سطح استان یزد
  • آماده‌باش خوزستان همزمان با ورود احتمالی بارش‌های سیل‌آسا
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • ایجاد ۵ هزار مترمکعب ظرفیت مخازن آب در طرح جهاد آبرسانی به روستا‌های کردستان
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • همسطح سازی دریچه های شبکه جمع آوری فاضلاب آذربایجان شرقی