Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-30@19:04:58 GMT

شرح حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در «هرمونوتیک حدیث»

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۰۶۴۲

شرح حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در «هرمونوتیک حدیث»

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتاب آلمانی زبان «هرمونوتیک حدیث» که توسط اولوی کارادیک، از اساتید مؤسسه الهیات اسلامی دانشگاه کالسروهه  آلمان در 352 صفحه به رشته تحریر در آمده است و قرار است اوایل آذرماه سال جاری در آلمان منتشر شود.

این کتاب به آلمانی نگارش شده و توسط شرکت انتشاراتی «TUB» در قطع رقعی روانه بازار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ناشر و کتابفروشی آنلاین Utb. در پایگاه اینترنتی خود در معرفی کتاب «هرمونوتیک حدیث» می‌گوید: حدیث انتقال اعمال و سخنان نقل شده از پیامبر اسلام(ص) است که در کنار قرآن طی پانزده قرن تاریخ اسلام، نقشی محوری در فهم مسلمانان از دین و شریعت داشته است.

این ناشر می‌افزاید: تدوین هزاران اثر حدیثی نشان می‌دهد که مسلمانان از آغاز تاکنون پس از قرآن، بیشتر به حدیث توجه کرده‌اند. در دوران معاصر نیز اندیشمندان مسلمان با نگاهی دوباره به میراث روایی، کوشش گسترده‌ای را برای بهره جستن هر چه بیشتر از این منبع آغاز کردند و با تأسیس مراکز تحقیقاتی حدیثی و ... در این راه گام‌هایی را برداشتند.

در کتاب «هرمونوتیک حدیث» سنت، تفسیر و تاریخچه آثار آن به طور سیستماتیک ارائه و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

علاوه بر مبانی هرمنوتیک، یک طرح تازه برای تجزیه و تحلیل حدیث در این کتاب ارائه شده است. این نوع تجزیه و تحلیل نگاهی جدید به سنت اسلامی دارد.

آشنایی با اولوی کارادیک

اولوی کارادیک، تحصیلات دانشگاهی خود را طی سال‌های 2007 تا 2012 میلادی در حوزه مطالعات اسلامی، مطالعات دینی یهود و مسیحیت در دانشگاه یوهان ولفگانگ گوته در شهر فرانکفورت به پایان رسانده است. پایان نامه کارشناسی ارشد او با موضوع «روش شناسی تفسیر قرآن» بوده است.

کارادیک موفق شد طی سال‌های 2015 تا 2019 دکترای خود را در رشته «فلسفه و علوم اسلامی» در دانشگاه وین به پایان رساند. موضوع پایان نامه وی عبارت بود از «هرمنوتیک حدیث میان سنت و نوآوری. تحقیق در مورد تاریخ سنت و کاربرد هرمنوتیک جدید».

کارادیک پس از پایان تحصیلات عالیه خود به عنوان محقق و دستیار دانشگاه در مؤسسه مطالعات الهیات اسلامی در دانشگاه وین مشغول به کار شده است. وی از سال 2017 تا پایان سال 2018 به عنوان  استاد دانشگاه وین فعالیت داشت. سپس از اکتبر سال 2019 به عنوان عضو هیأت علمی مؤسسه الهیات اسلامی دانشگاه کالسروهه مشغول به کار است.

مشاغل و مسئولیت دکتر کارادیک در حال حاضر عبارتند از:

عضو هیأت تحریریه مجله دین و تحولات آن در جامعه معاصر، دانشگاه وین
عضو هیأت مشاوره علمی آموزش دینی در وین
عضو هیأت مشورتی در پروژه «تأثیر اسلام بر مذهبی‌ها»
عضو انجمن مطالعات الهیات اسلامی آلمان
عضو هیأت مدیره انجمن علمی اسلام و جامعه در اتریش
فعالیت‌های علمی کارادیک در زمینه تحقیقات علوم اسلامی، مطالعات احادیث (سنت پیامبر)، سوره‌های قرآن (شرح حال پیامبر)، تفسیر قرآن و  مشکلات معاصر مسلمانان در اروپا است.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: الهیات اسلامی دانشگاه وین عضو هیأت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۰۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب،  حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در همایش عمره دانشجویی در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در جمع دانشجویان عمره گزار با اشاره به کلیدهای اصلی موفقیت در سفر به سرزمین وحی اظهار داشت: برای اینکه سفر خوب و پرباری داشته باشید برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه نزدیک به ۶ میلیون عمره گزار برای این سفر معنوی در صف انتظارهستند، اظهار داشت: لطف خدا شامل حال شما دانشجویان شده است، با نیت خالص به این سفر بروید و در انجام اعمال خود دقت کنید و از فیوضات آن بهره مند شوید.

وی با بیان اینکه اخلاص در سفر عمره از جانب خداوند به طور جداگانه توصیه شده است، کلید موفقیت دیگر سفر به سرزمین وحی را معرفت دانست و خطاب به حاضران گفت: آداب و مناسک عمره را فرا بگیرید و با آگاهی اعمال و مناسک را انجام بدهید. پیامبر بزرگ الهی هم از خداوند طلب راهنمائی در مناسک کرد: أَرِنَا مَنَاسِکَنَا.

وی بر لزوم بازشناسی تاریخ و جغرافیای حج و اماکن مقدس سرزمین وحی تاکید و به دانشجویان توصیه کرد که درباره جنگ‌های پیامبر (ص) در این سرزمین مطالعه کنند و به بازشناسی درس های وقایعی که در عصرحضرت رسول (ص) اتفاق افتاده است، پرداخته و از خود سوال کنیم چقدر در کارهایی که انجام می دهیم به اعمال رسول اکرم (ص) و یاران آن حضرت شبیه است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به واقعه جنگ اُحد ادامه داد: مردم در این جنگ شش گروه شدند، برخی ازآنها در مسیر از پیامبر جدا شدند و پیامبر را همراهی نکردند. گروه دوم تیراندازان مستقر در جبل عینین بودند که به آنان فرمودند در ارتفاعات چه پیروز شدیم چه شکست خوردیم بمانید، اما گروهی از ارتفاعات پایین آمدند و دنبال جمع کردن غنائم بودند. گروه سوم شهدای سرفراز بودند که در نزد خداوند روزی دارند و خشنود شدند. گروه چهارم فراریان از جنگ بودند که حتی پشت سر خود را نگاه نکردند. علاوه براین یک گروه هم منافقین و ششمین گروه جانبازانی بودند که همراه پیامبر در روز بعد در تعقیب دشمن به حمراء الاسد رفتند و به دعوت پیامبرجواب مثبت دادند. با توجه به این شرح حال جایگاه ما در مسائل سیاسی و اجتماعی کجا قرار دارد؟ توجه و تفکر به این موضوعات کلیدهای استفاده کردن از سفر به سرزمین وحی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود از دانشجویان خواست که در این سفر از روحانیون کاروان بهره ببرند و افزود: زائر جایگاه ویژه‌ای نزد خدا دارد. درجمع شما برخی افراد هستند که پدرند یا در آینده پدرخواهند شد، در کنار کعبه برای پدران و فرزندانتان دعا کنید و دعای ۲۴ و ۲۵ صحیفه سجادیه را در مسجدالحرام به طور ویژه بخوانید.

سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دیگر سخنران این همایش بود که در باره نقش مهم سفر به اماکن زیارتی در جهان اسلام در یکپارچگی و افزایش ایمان مومنان سخن گفت.

وی افزود: اسلام دینی است که پاسخ نیازهای بشریت برای سعادت را در خود دارد، آنچه که دین اسلام به آن دعوت کرده عبور از ظواهر و رسیدن باطن امور است که در نهایت به تدبیر در امور و رسیدن به راه‌حل درست منتهی خواهد شد.

در این همایش که حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و چند تن از مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان حضور داشتند اعلام شد که یک کاروان ۱۶۴ نفره از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای سفر ده روزه در قالب کاروان های عمره گزار فردا چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • اکرم عفیف: رونالدینیو قطری می‌تواند به اروپا برود
  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • انتخاب وزارت علوم به میزبانی بخش دانشگاهی سی و دومین دوره نمایشگاه قرآن
  • حدیث میرامینی ، بازیگر : مردم می‌گویند با این تلویزیون دروغگو همکاری نکن!
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • حدیث روز | با اخباری که می‌شنویم چگونه برخورد کنیم؟