Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو، پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان، مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین منظور، ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلَقَدْ آتَیْنَا بَنِی إِسْرَائِیلَ الْکِتَابَ وَالْحُکْمَ وَالنُّبُوَّةَ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى الْعَالَمِینَ

و ما بنی اسرائیل را کتاب (آسمانی تورات) و حکم و نبوت عطا کردیم و از هر روزی لذیذ و حلال نصیب آن‌ها گردانیدیم و آنان را بر اهل دوران خود فضیلت دادیم.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۶ سوره جاثیه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی تفسیر آیه ۱۶ سوره جاثیه

امام باقر (ع) در روایتی از پیامبر (ص) نقل می‌کنند که فرمودند: سوگند به کسی که جانم در دست اوست! بر روش‌های اقوام قبل از خودتان، قدم‌به‌قدم [و گروه به گروه]سوار خواهید شد تا آنجا که از راه آن‌ها منحرف نخواهید شد و روش قوم بنی‌اسرائیل [از شما جدا نخواهد شد].

بیشتر بخوانید

چه کسانی در قیامت تنها و بی پناه هستند؟ +صوت

از آنجا که «رَزَقْناهُمْ» بعد از «آتَیْنا» آمده است می‌فهمیم که رزق دلپسند در کنار قانون و رهبر و حکومت الهی معنا دارد و گرنه درآمد‌های خارج از قانون الهی گرچه زیاد باشد طیب نخواهد بود. بنی اسرائیل نتوانستند الطاف الهی را که در این آیه از آن‌ها سخن رفته، برای خود حفظ کنند و در نتیجه عظمت و عزّت آن‌ها به خاطر نافرمانی و خلافکاری به ذلّت و لعنت تبدیل شد. «لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ عَلی لِسانِ داوُدَ»

پیام‌های آیه ۱۶ سوره جاثیه

۱- برتری جامعه، وابسته به فرهنگ و اقتصاد برگرفته از قانون الهی است. «آتَیْنا ... اَلْکِتابَ ... رَزَقْناهُمْ ... فَضَّلْناهُمْ»

۲- هر چه داریم از خداست، پس نباید مغرور شویم. «آتَیْنا ... رَزَقْناهُمْ ... فَضَّلْناهُمْ»

۳- نعمت‌های معنوی در اولویّت قرار دارند. در این آیه کتاب، حکم و نبوّت قبل از رزق و روزی مطرح شده است. «آتَیْنا ... رَزَقْناهُمْ»

۴- حکومت دینی سابقه طولانی دارد. «الْکِتابَ وَ الْحُکْمَ وَ النُّبُوَّهَ»

۵-فرهنگی کامل است که قانونش الهی، رهبرش معصوم و قضاوت و حکومتش عادلانه باشد. «الْکِتابَ وَ الْحُکْمَ وَ النُّبُوَّهَ»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تفسیر قرآن قرآن کریم ر ز ق ناه م

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۱۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مسابقات کشتی پهلوانی در شهرستان خاتم

به مناسبت روز پهلوان مسابقات کشتی در سالن کشتی شهدای هفتم تیر هرات با حضور مسئولان آغاز شد.

این رقابت‌ها با حضور ۳۰ نفر از نوجوانان و جوانان ورزشکار پهلوانی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

شرکت‌کنندگان در این رقابت‌ها در ۶ وزن (۳۰تا۴۰، ۵۰تا۶۰، ۶۰ تا ۷۰، ۷۰ تا ۸۰، ۸۰ تا ۹۰ کیلوگرم) با یکدیگر به رقابت پرداختند و درپایان به نفرات اول تا سوم وزن‌های مختلف لوح تقدیراهداشد.

همچنین در این مراسم ازمدال آوران مسابقات کشتی کشوری و استان تجلیل به عمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • مشاهده خرس قهوه‌ای و ۲ توله‌اش در اقلید + ویدئو
  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای و ۲ توله‌اش در اقلید +فیلم
  • گران‌ترین خرید لیورپول به بارسلونا نمی‌رود
  • ربات حلزونی که مثل تانک حرکت می‌کند
  • حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
  • مردمی شدن روز شهرکرد موجب ماندگاری آن می‌شود
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • آغاز مسابقات کشتی پهلوانی در شهرستان خاتم
  • جهش تولید با فعالیت دانشگاه‌های مهارت‌محور محقق خواهد شد
  • بلاروس: آماده میزبانی مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه هستیم