Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-03@03:14:07 GMT

از التهاب پوست تا درد زونا با روغن ژرانیوم

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۱۲۰۳

از التهاب پوست تا درد زونا با روغن ژرانیوم

به گزارش جام جم آنلاین، شمعدانی نام یک سرده از تیره شمعدانیان و شامل گیاهان یک ساله، دو ساله و چند ساله است.

این دسته از گیاهان اکثرا در مناطق جغرافیایی معتدل، کوه های استوایی و همچنین بخش شرقی منطقه مدیترانه یافت می شوند.

در این میان اسانس روغنی شمعدانی که از تقطیر برگ های Pelargonium graveolens یا همان شمعدانی عطری به دست می آید، فواید فوق العاده ای را به نمایش گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم به ذکر است که گیاهان کشت شده در مناطق مختلف سراسر اروپا و آسیا، از نظر بو متفاوت هستند. اما از دید ترکیب، مزایا و کاربردها تقریبا یکسان به شمار می روند.

روغن شمعدانی از قدیم به طور گسترده به عنوان یکی از ترکیبات اصلی عطرها و لوازم آرایشی استفاده داشته است. این اسانس همچنین در رایحه درمانی یا آروماتراپی به منظور کمک به مدیریت یک سری از بیماری ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در تکنیک آروماتراپی، اسانس های روغنی به وسیله دستگاه بخور آماده استنشاق می شوند و از این طریق فواید خود را اعمال می کنند.

در مجموع به نظر می رسد که روغن شمعدانی دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد التهابی و قابض باشد.

فواید اسانس روغنی شمعدانی

بر اساس گزارشی از مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا، روغن شمعدانی مزایای بیشماری دارد که در ادامه به برخی از مهم ترین آنها اشاره خواهد شد.

لازم به ذکر است که همچنان مطالعات بیشتری به منظور تایید 100 درصدی فواید زیر از نظر علمی نیاز خواهد بود:

آکنه، درماتیت و شرایط التهابی پوست

با استناد به مطالعه ای مروری در سال 2017 که یافته های کامل آن از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی است، روغن شمعدانی خواص آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده ای دارد که می تواند آن را تبدیل به یک فرآورده موضعی مناسب برای مراقبت از پوست کند.

تا به امروز این ترکیب به صورت مستقل و همینطور در فرمولاسیون محصولات پوستی برای کاهش آکنه، التهاب، سوزش و عفونت های پوستی کاربرد داشته است.

طی پژوهشی معتبر دیده شده که اسانس شمعدانی به عنوان یک داروی ضد التهابی قوی با عوارض جانبی محدود، گزینه امیدوار کننده ای خواهد بود.

ادم

بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه ای حیوانی، خواص ضد التهابی روغن شمعدانی برای کاهش تورم پا ناشی از ادم مفید خواهد بود.

به نظر می رسد که افزودن اسانس روغنی شمعدانی به آب وان حمام و خوابیدن در این آب برای مدت زمانی نسبتا کوتاه، به درمان ادم پاها کمک کند.

عفونت

مطالعات متعدد نشان می دهند که روغن شمعدانی قادر به مبارزه با عفونت های باکتریایی خواهد بود. این مزیت به واسطه خواص ضد میکروبی شمعدانی علیه چندین سویه از باکتری های بیماری زا ایجاد می شود.

برای مثال دیده شده که اسانس روغنی این گیاه می تواند به اندازه آموکسی سیلین در مقابله با سویه هایی از باکتری ها نظیر استافیلوکوکوس اورئوس موثر باشد.

طی همین مطالعه ثابت شد که مبارزه با سویه متفاوت لیستریا مونوسیتوژنز امکان پذیر نبوده است.

بیماری های تخریب کننده سیستم عصبی

برخی از بیماری های تخریب کننده سیستم عصبی مانند آلزایمر، ام اس و پارکینسون با درجات مختلفی از التهاب عصبی همراه هستند.

مشخص شده که غلظت بالای یکی از اجزای اسانس شمعدانی به نام سیترونلول، مانع از تولید نیتریک اکسید و به دنبال آن کاهش التهاب و مرگ سلول های مغزی می شود.

از این رو محققان معتقد هستند که محصول مد نظر ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های نورودژنراتیو از جمله التهاب در سطح دستگاه عصبی مرکزی مفید باشد.

یائسگی

دیده شده که رایحه درمانی با استفاده از اسانس روغنی شمعدانی می تواند در تحریک ترشح استروژن بزاق مفید واقع شود.

بر اساس همین یافته، محققان آزمایشات بیشتری را به منظور شفاف سازی نقش شمعدانی در افزایش ترشح استروژن لازم دانسته اند.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا اسانس شمعدانی می تواند با کاهش استروژن و علائم مرتبط با آن طی دوران یائسگی مقابله کند؟

استرس، اضطراب و افسردگی

رایحه درمانی به وسیله اسانس روغنی شمعدانی در کمک به درمان و مدیریت استرس، اضطراب و افسردگی نیز موثر خواهد بود.

به دنبال یک کارآزمایی بالینی در بخش زنان و زایمان بیمارستان دیده شد که استنشاق اسانس شمعدانی دارای اثرات آرام بخشی است و می تواند اضطراب زایمان را کاهش دهد.

این ترکیب همچنین در محدود سازی علائم افسردگی هم کاربرد دارد. مطالعه ای حیوانی روی موش های صحرایی حاکی از خواص آرام بخشی و ضد افسردگی گیاه شمعدانی بوده است.

درد زونا

مورد بعدی از سری کاربردهای روغن شمعدانی به کاهش درد زونا یا همان نورالژی پس از هرپس مربوط می شود.

این حالت وضعیتی بسیار دردناک است که فیبرهای عصبی و پوست را در امتداد عصب درگیر شده تحت تاثیر قرار می دهد.

به نظر می رسد که مصرف موضعی روغن شمعدانی به طرز قابل توجهی درد عصبی پس از ابتلا به هرپس را ظرف تنها چند دقیقه تسکین می دهد. البته این اثرات موقتی هستند و باید مجددا استفاده موضعی را تکرار کند.

آلرژی

این کاربرد نیز به جز سیترونلول موجود در روغن شمعدانی باز می گردد. با وجود آن که پژوهش های مختلفی از تاثیر ترکیب مذکور بر آلرژی پرده برداشته اند، اما باز هم نیاز به بررسی های بیشتری در این زمینه خواهد بود.

اسانس روغنی شمعدانی به صورت موضعی می تواند خارش ناشی از واکنش های آلرژیک پوستی را هم کاهش دهد. این عملکرد به نقش ضد التهابی گیاه شمعدانی مرتبط خواهد بود.

منبع: عصرایران

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: روغن شمعدانی زونا التهاب پوست رایحه درمانی آکنه اسانس شمعدانی روغن شمعدانی ضد التهابی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۱۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تولید ۱۰۰ هزار تن انواع دانه‌های روغنی در مزارع مستعد استان اردبیل خبر داد. - اخبار استانها -

نوبخت اژدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، اظهار داشت: تولید انواع دانه‌های روغنی به ویژه کلزا در مزارع شمال استان 1.5 برابر بیشتر از سال گذشته بوده و در کنار عمل‌‌آوری کنجد، سویا و آفتابگردان، کشت دانه‌های روغنی نیز در سال‌های اخیر با حمایت دولت رونق بیشتری به خود گرفته است.

وی تصریح کرد: در شمال استان اردبیل به ویژه شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار کشت محصول با ارزش کلزا توسعه و رونقی مضاعف پیدا کرده و انتظار می‌رود در کنار کشت و صنعت، در اراضی بخش غیردولتی کشت این محصول با ارزش را با قیمت مصوب و خرید تضمینی شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: قیمت تعیین شده برای این محصول 35 هزار تومان بوده و با توجه به 2 برابر بودن این نرخ نسبت به تولید گندم، رغبت بیشتر کشاورزان را به تولید محصولات دانه‌های روغنی و تأمین نیاز بازار داخل در این حوزه شاهد هستیم.

اژدری افزود: یک‌ هزار و 800 هکتار از مجموعه بنگاه اقتصادی کشت و صنعت مغان به کشت کلزا اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار 3.5 تا چهار تن محصول برداشت شود.

وی ارزش تولید دانه‌های روغنی و کلزا را در بی‌نیاز کردن کشور به واردات مواد اولیه روغن یادآور شد و خاطرنشان کرد: آنچه که در شمال استان ضروری به نظر می‌رسد، احداث و توسعه صنایع فرآوری مربوط به تولید محصولات دانه‌های روغنی به ویژه روغن‌کشی است تا فرصت اشتغال و ارزش افزوده بیشتری را در منطقه شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: تلاش ما بر این است تا از خام فروشی محصولات در برنامه هفتم توسعه جلوگیری شود که در این راستا انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران با حمایت همه‌جانبه از سوی مسئولان شهرستان‌های مختلف در راستای راه‌اندازی مجموعه‌های فرآوری و صنایع تبدیلی قدم پیش بگذارند.

اژدری بیان کرد: 100 هزار تن انواع دانه‌های روغنی در طول سال در استان اردبیل تولید می‌شود که 30 هزار تن آن متعلق به شهرستان پارس‌آباد است و عملیات کشت و زرع در این منطقه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • معرفی ۴ ماسک معجزه آسا برای مو با تخم مرغ + طرز تهیه
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • این سبزی سه برابر پرتقال ویتامین ث دارد
  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل