Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسانه‌ها از نشست مهم رئیس سیا با مقام‌های ارشد نظامی ، اطلاعاتی هند و پاکستان پیرامون آخرین تحولات افغانستان خبر دادند.

به گزارش مشرق، یک نشریه هندی از نشست مهم رئیس سازمان سیا با مقام‌های نظامی اطلاعاتی هند و پاکستان در زمینه آخرین تحولات افغانستان خبر داد.

روزنامه «استیتسمن» نوشت که «ویلیام برنز»، رئیس سیا (سازمان جاسوسی آمریکا) با توجه به وضعیت افغانستان، به پاکستان و هند رفته تا جلسات و رایزنی‌های مهمی را در مورد آینده افغانستان با مقام‌های ارشد این دو کشور داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته منابع آگاه، برنز در مدت اقامت خود در پاکستان با  «ژنرال قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش و «سپهبد فیض حمید» فرمانده اطلاعات پاکستان ملاقات کرد.

در بیانیه مطبوعاتی دستگاه اطلاعات پاکستان آمده است که در دیدار با برنز، بار دیگر تاکید شد که پاکستان همچنان متعهد به همکاری با شرکای بین المللی خود برای صلح در منطقه است و آینده‌ پایدار را برای مردم افغانستان تضمین می‌کند.

این نشریه به جزئیات بیشتر این دیدار و همچنین ملاقات برنز با مسئولان هندی اشاره‌ای نکرده است.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که یکی از عمده نگرانی‌های سیا، دستیابی طالبان به تجهیزات نظامی آمریکاست. سه روز پیش از اتمام مهلت خروج آمریکا از افغانستان، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد نیروهای ایالات متحده در یک انفجار کنترل شده آخرین پایگاه آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در افغانستان موسوم به «عقاب» واقع در نزدیکی فرودگاه کابل را منهدم کردند.

طالبان در این رابطه اعلام کرد نیروهای آمریکایی تمامی تجهیزات نظامی در بزرگ‌ترین مرکز عملیاتی سی‌آی‌ای (CIA) در کابل را در زمان خروج از افغانستان تخریب کردند. به گفته طالبان، در کنار اسناد مهم، صدها خودروی زرهی و جنگ‌افزارهای پیشرفته در این مرکز تخریب و به آتش کشیده شد. طالبان اعلام کرد با آن‌که هزینه تخریب این وسایل را دقیق نمی‌دانند، اما پیش‌بینی می‌شود که به ارزش صدها میلیون دلار وسایل نظامی در این مرکز تخریب شده است.

یک روزنامه انگلیسی نیز در گزارشی با اشاره به ادوات نظامی غنیمت گرفته شده از سوی نیروهای طالبان از  نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان، نوشت که اینک  قدرت آتش نیروی هوایی طالبان بیش از یک سوم اعضای ناتو شده است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا ویلیام برنز طالبان افغانستان آمریکا سازمان جاسوسی آمریکا سازمان سیا فرودگاه کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۱۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم

حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان اعلام کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد مردم این کشور تلاش می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند».

حکومت طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین امارت اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند تا  ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

گزارش تسنیم| «هشتم ثور»؛ شیرینی که با اختلاف به کام مردم افغانستان تلخ شد«8 ثور» روزی پر افتخار در تاریخ افغانستان

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • پشت‌پرده تغییرات گسترده در ارتش چین
  • مقام ارشد حماس : انحلال شاخه نظامی به شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین / مرزهای 67 را قبول می کنیم
  • مقام ارشد حماس: اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم
  • مقام ارشد حماس : اگر کشور فلسطین تشکیل شود سلاح‌ها را زمین می‌گذاریم و به یک حزب سیاسی تبدیل خواهیم شد
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره