فروش آنلاین صنایع دستی؛ از آرزو تا واقعیت
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۱۹۰۵
فروش برخط محصولات صنایع دستی اگرچه راهکار چندان جدیدی در دوران کرونا به نظر نمی رسد اما این روزها بار دیگر صحبت از آن به میان آمده و رییس مرکز مقاومت بسیج وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم از راه اندازی ۳۰ مرکز در تهران و مراکزی در دیگر نقاط کشور به این منظور خبر داده است؛ اما مسالهای که در این میان مورد توجه است، نظر کارشناسان این حوزه و سیدعزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به این رویکرد است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، شیوع ویروس کرونا صنایع دستی را نیز مانند سایر حوزههای هنری دچار آسیبهای فراوان کرد. صنایع دستی نیز مانند سایر حوزهها راه حلهایی هرچند نه چندان کارآمد برای زنده نگاه داشتن خود در این ماه های سخت پیدا کرد. یکی از این راهحلها فروش محصولات به صورت برخط و آنلاین است. اما نگاه کارشناسان نسبت به این نوع از فروش محصولات صنایع دستی متفاوت است.
برای مثال معاون صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به کاهش فروش محصولات این استان در روزهای کرونایی، بهرهگیری از فضای مجازی و فروش برخط محصولات صنایع دستی را یکی از راهکارهای اصلی به منظور کمک به هنرمندان عنوان کرده بود. این معاون همچنین پیشتر اشاره کرده بود که تعدادی از هنرمندان در حال استفاده از فضای مجازی به منظور فروش محصولات خود هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز به عنوان یک مقام مسئول درباره این نوع از فروش اظهار کرده بود: «کرونا در کنار همه معایب، فرصت مغتنمی برای هنرمندان صنایع دستی به شمار میرود؛ چراکه کمک کرد محصولات خود را از طریق سایت و نمایشگاههای مجازی به فروش برسانند. این تجربه جدید اگر با همت و خلاقیت هنرمندان در فروش همراه شود، میتواند به درآمدهای مناسب بیانجامد.»
با بررسی نگاه مسئولان و کارشناسان مختلف نسبت به فروش محصولات صنایع دستی به صورت برخط میتوان متوجه شد که بیشتر این کارشناسان شیوع ویروس کرونا را اگرچه اتفاق خوبی نمیدانند اما با این حال بر این باور هستند که این ویروس خدمتی به صنایع دستی کرده و آن یادآوری امکان فروش این محصولات به صورت برخط است که پیش از این کمتر از آن استفاده میشد. برگزاری بازارهای آنلاین صنایع دستی و نمایشگاههای مربوط به این حوزه از جمله اتفاقاتی هستند که زیر سایه شیوع این ویروس برای اولین بار در این حوزه رقم خوردهاند.
از نگاه کارشناسان و مسئولان مربوطه که گذر کنیم، نگاه وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که به اعتقاد کارشناسان در روزهای سختی برای این حوزه انتخاب شده، حائز اهمیت است. در برنامهای که این وزیر پیش از شروع به کار در حوزه صنایع دستی منتشر کرده بود، هدف اصلی خود برای بهبود شرایط این حوزه را «اشتغال زایی» و «تسهیل عرضه و تقویت تقاضای محصولات صنایع دستی» دانسته و بر ایجاد تحول کمی و کیفی در حوزه تبلیغات و رسانه در تمام زمینههای مرتبط به میراث فرهنگی، گرشگری و صنایع دستی نیز اشاره کرده بود.
مهمترین برنامه ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که شاید کمک قابل توجهی به فروش محصولات صنایع دستی به صورت برخط خواهد کرد، ایجاد تحول کمی و کیفی در حوزه تبلیغات و رسانه است؛ چراکه به نظر میرسد این تحول به تبلیغ بیشتر آثار صنایع دستی و در نهایت بهتر دیده شدن آنان میانجامد که در آخر، فروش بیشتر این محصولات و درآمدزایی را رقم خواهد زد.
چهارم شهریور ماه، زمانی که ضرغامی رسما وارد وزارتخانه شد و کار خود را به عنوان وزیر شروع کرد، به خسارت هایی که ویروس کرونا بر بخش خصوصی وارد کرده، اشاره کرد و گفته بود: «این بخش با دوران سختی رو به رو است، به این منظور برنامهای نوشته شده است و پس از نشست کارشناسی با کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام خواهد شد تا بتوانیم بخش خصوصی را نجات دهیم.»
اشاره کردن این وزیر بر تبعات ویروس کرونا بر حوزه صنایع دستی و بخش خصوصی را میتوان علت توجه وی به راهحلهای پیش رو از جمله فروش محصولات به صورت برخط و آنلاین دانست.
در همین راستا علی نعیمایی، هنرمند حوزه صنایع دستی در گفتوگویی به تشریح ماهیت فروش محصولات به صورت برخط پرداخته و به خبرنگار ایسنا می گوید: «در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا و به دلیل اینکه فضای مجازی غالبتر شده است، فروش محصولات به صورت آنلاین مرسومتر شدند اما با این حال این نوع از فروش نیز ایرادهایی دارد.»
به گفته این هنرمند «در حوزه صنایع دستی به لحاظ کیفی این نوع از فروش قابل تأمل است؛ چراکه ممکن است شما محصولی را با یک ظاهر جذاب در یک رسانه به مخاطب ارائه کنید اما چیزی که در واقعیت برای او میفرستید، آن کیفیت را نداشته باشد.»
این هنرمند اضافه می کند: «مسئله دوم این است که خیلی از حرفهها در بخشهایی با سیستم مجازی قابلیت تطبیق ندارند که اغلب یا به این دلیل است که بلدِکار نیستند و یا به دلیل اینکه زیرساخت مناسب وجود ندارد.»
نعیمایی در آخر ضمن اشاره به این واقعیت که در دنیای جدید چارهای جز تن دادن به این فضا با توجه به شرایطی که وجود دارد نیست، می گوید: «در صورتی که در این شرایط تن به این نوع از فروش ندهیم، اتفاق خوبی نمیافتد؛ چراکه کوتاهترین و کم هزینهترین راه را کنار گذاشتهایم.»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: گردشگری و صنایع دستی فروش محصولات به صورت محصولات صنایع دستی حوزه صنایع دستی نوع از فروش صنایع دستی میراث فرهنگی ویروس کرونا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۱۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
به گزارش خبرگزاری صد و سیما، فیلم سینمایی «فسیل» که بهعنوان پدیده اکران سال گذشته سینماها توانست بخشی از رکوردهای تاریخ سینمای ایران را جابهجا کند، حالا در اکران آنلاین (برخط) هم رکورد تازهای را به نام خود ثبت کرد و وارد بخش اشتراک نمایش خانگی شد.
«فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیهکنندگی سیدابراهیم عامریان از روزهای پایانی اسفند سال گذشته اکران آنلاین خود را آغاز کرد و تا به امروز با بیش از ۴۰ میلیون دقیقه بازدید، تبدیل به پربازدیدترین فیلم عرضه شده در فرآیند اکران آنلاین در سالهای اخیر شده است.
تعداد بلیتهای فروخته شده برای تماشای آنلاین این فیلم، به عدد ۳۵۸ هزار و ۹۴۵ قطعه و فروش ۲۸ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.
فیلم «فسیل» با بازی بهرام افشاری، الهه حصاری، هادی کاظمی، ایمان صفا و الناز حبیبی یکی از پرمخاطبترین فیلمهای کمدی تاریخ سینمای ایران است.
داستان این فیلم از دهه ۵۰ آغاز میشود و سرگذشت خوانندهای به نام اسماعیل و دوستانش را روایت میکند که در طول زمان برای هر کدام اتفاقاتی رخ میدهد.
این فیلم در گیشه سینماها نیز فروشی افزون بر ۳۲۴ میلیارد تومان را تجربه کرد و عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داد و هم اکنون نیز در «فیلیمو» قابل تماشاست.