Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-08@23:05:04 GMT

شرایط اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۲۴۰۱

شرایط اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا

به گزارش «تابناک»، دکتر علی اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط اهدای خون بعد از تزریق واکسن کرونا، گفت: کسانی که واکسن‌های مرتبط با کرونا را دریافت می‌کنند، منع چندانی برای اهدای خون ندارند. زیرا امروزه پلتفرم‌ها و سیستم‌های واکسن‌ساز، واکسن‌های بسیار ایمنی را وارد بازار کرده‌اند. بنابراین حتی درباره واکسن‌های بر پایه RNA و DNA هم با توجه به اینکه ژن‌های تکثیر را از بین برده‌اند و امکان تکثیر در میزبان وجود ندارد، منع زیادی برای اهدای خون ندارند و توصیه می‌شود که اهدای خون‌شان را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: البته برخی گایدلاین‌ها معافیت دو تا سه هفته‌ای را بعد از تزریق دز اول واکسن کرونا، برای اهدای خون قائل شدند. اگرچه همانطور که گفتم در برخی دستورالعمل‌ها هم اعلام شده که بعد از تزریق واکسن کرونا، اگر علائم نداشتید و عوارضی بعد از تزریق واکسن نداشتید، بلافاصله می‌توانید اهدای خون را انجام دهید، اما در برخی دستورالعمل‌ها هم در یک اقدام احتیاطی بین دو تا سه هفته معافیت از اهدای خون را قائل می‌شوند.

پورفتح‌الله ادامه داد: در عین حال با توجه به تنوع واکسنی که در کشور ما تزریق می‌شود، پیشنهاد می‌شود که اهداکنندگان بعد از واکسیناسیون علیه کرونا، دو تا سه هفته بعد از تزریق واکسن کرونای دُز اول، به مراکز انتقال خون برای اهدای خون مراجعه کنند. بنابراین یک معافیت موقت دو تا سه هفته‌ای برای اهداکنندگان خونی که واکسن دُز اول را تزریق کرده‌اند، وجود دارد و بعد از آن می‌توانند اهدای خون را انجام دهند و بعد مطمئن باشند که هیچ مشکلی نه برای خودشان و نه برای دیگران وجود ندارد. برای دُز دوم در دستورالعمل‌ها هیچ منعی برای اهدای خون وجود ندارد.

رییس انجمن علمی انتقال خون ایران، درباره وضعیت اهدای خون افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: طبیعتا افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، تا مدتی منع اهدای خون دارند. زیرا ممکن است ویروس در بدن‌شان وجود داشته باشد و منتقل شود. بنابراین برای این افراد بعد از منفی شدن تست PCR شان یک معافیت سه تا شش ماهه برای اهدای خون دارند و بعد از این مدت می‌توانند اهدای خون را انجام دهند.

پورفتح‌الله همچنین گفت: طبیعتا بهبودیافتگان کرونا منعی در زمینه اهدای پلاسما ندارند. بنابراین افراد بهبودیافته بعد از گذشتن یک ماه از پروسه بیماری‌شان و بعد از منفی شدن PCR شان و زمانیکه تیتر آنتی‌بادی مناسبی در بدن‌شان ایجاد شده، می‌توانند پلاسما اهدا کنند.

وی درباره وضعیت اهدای خون با توجه به شرایط کرونا در کشور، گفت: با توجه به وضعیت کرونا در کشور و در مقایسه با آمار و اطلاعاتی که در سایر کشورهای دنیا وجود دارد، خوشبختانه در کشور در امر اهدای خون بهتر از سایر کشورهای دنیا پیش رفتیم. زیرا فرهنگ اهدای خون در کشور ما نهادینه شده و جا افتاده است. البته طبعا با کمبودهای مقطعی در کشور مواجهیم و به همین دلیل هم گاهی دعوت می‌کنیم که اهداکنندگان برای اهدای خون مراجعه کرده و پاداش سلامت‌شان را با اهدای خون بدهند. از آنجایی که در کشور یک ساختار ملی انتقال خون و شبکه قوی از مراکز اهدای خون در سراسر کشور داریم، می‌توانیم با جابجایی خون و فرآورده‌های خونی نیاز بیماران را پاسخ دهیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 پنجشیر فهیم دشتی بیژن عبدالکریمی عباس انصاری فرد اعمال ماه صفر انتقال خون اهدای خون واکسن کرونا اربعین 1400 پنجشیر فهیم دشتی بیژن عبدالکریمی عباس انصاری فرد اعمال ماه صفر بعد از تزریق واکسن کرونا برای اهدای خون دو تا سه هفته اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۲۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه اهدای گل به رئیسی در جشن دختران آرمانی + ویدئو

دریافت 1 MB

به گزارش همشهری آنلاین، لحظه اهدای گل توسط دختران به رئیس جمهور را در این ویدئو ببینید.

کد خبر 850381 منبع: ایرنا برچسب‌ها روز دختران دختران خبر مهم حضرت معصومه (س) سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • واکسن‌های آسترازنکا از سراسر جهان جمع‌آوری می‌شوند
  • مهمترین اخبار ۱۹ اردیبهشت/احتمال عرضه داروی ایرانی SMA
  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • لحظه اهدای گل به رئیسی در جشن دختران آرمانی + ویدئو
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران شیوع کرونا هستیم
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران کرونا هستیم
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • اجرای پویش ملی اهدای اسناد و منابع کهن
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته