Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:55:17 GMT

۹۳۰ اثر میراث فرهنگی کردستان به ثبت ملی رسیده است

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۲۴۸۰

۹۳۰ اثر میراث فرهنگی کردستان به ثبت ملی رسیده است

محمد امینیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۳۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: از آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۷۹۳ اثر غیرمنقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۹ اثر منقول، ۲۵ اثر میراث طبیعی و ۹۳ اثر میراث معنوی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: پرونده منظر فرهنگی منطقه هورامان نیز روز پنجم مردادماه امسال در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و این منطقه از آثار ثبت جهانی شده استان است.

وی اضافه کرد: طی چند سال گذشته تهیه اطلس معماری، اطلس باستان شناسی، انجام مطالعات بافت ۳۶ روستا، ثبت ملی ۲۱ روستا و ۲۰ اثر طبیعی منطقه هورامان از جمله اقداماتی بوده که در راستای ثبت جهانی هورامان صورت گرفته است.

امینیان با اشاره به وجود پنج موزه‌ در استان، افزود: موزه "باستان شناسی" در عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام، موزه "خانه کُرد" در عمارت آصف و "کاخ موزه عمارت خسروآباد" سه موزه دولتی واقع در سنندج و موزه محلی روستای "نگل" در مسیر سنندج به مریوان و "یانه کورده‌واری" در شهر مریوان ۲ موزه مربوط به بخش خصوصی استان هستند.

وی گفت: طرح «اکو موزه» نیز یکی از طرح‌هایی است که با مشارکت پایگاه هورامان برای تعدادی از روستاهای بخش ژاوه‌رود شهر سنندج در نظر گرفته شده و در صورت راه اندازی آن کردستان یکی از اولین استان‌های کشور خواهد بود که اقدام به راه اندازی این نوع موزه کرده است.

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از وزارتخانه‌های ایران است که وظیفه اداره مسائل مربوط به آثار تاریخی و باستانی ایران و نیز مدیریت گردشگری ایران را برعهده دارد. این وزارتخانه تا ‍۱۴ مرداد ۱۳۹۸ در قالب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و در زیرمجموعه دولت فعالیت می‌کرد که در تاریخ مذکور، طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر تبدیل این سازمان به وزارتخانه مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

برچسب‌ها گردشگری کردستان سنندج میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری کردستان سنندج گردشگری کردستان سنندج میراث فرهنگی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۲۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

ایسنا/آذربایجان غربی سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از انهدام باند حفاران غیرمجاز در دره شهدای ارومیه و در حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد خبر داد.

بهروز محبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به‌ دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.

وی گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جست‌وجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، محبی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجارهای بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل و ... کشف و ضبط شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه