Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@20:12:33 GMT

بحران کم‌آبی در پیرانشهر زندگی عادی را مختل کرده است

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۳۱۴۲

بحران کم‌آبی در پیرانشهر زندگی عادی را مختل کرده است

گروه استان‌ها-چند وقتی است که شهرستان پیرانشهر دچار قطع و وصلی‌های مکرر در آب آشامیدنی و کاهش افت فشار شده و این مشکل زندگی عادی مردم را مختل کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازارومیه، چند سالی است که خشکسالی در کشور و به تبع آن در آذربایجان‌غربی، که به عنوان دومین استان پرآب کشور شناخته می‌شود، به وجود آمده و حتی کاهش نزولات جوی و سفره‌های زیرزمینی سبب کم‌آبی و همچنین خشکی دریاچه ارومیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون بیشتر شهرهای استان به نوعی با کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و آب برخی شهرهای آذربایجان‌غربی در طول روز، چند بار دچار قطعی شده و یا فشار آن بسیار پایین می‌آید.

مسئولان فکری اساسی به مشکل آب پیرانشهر داشته باشند

یکی از این شهرها، پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی بوده که چند صباحی است مردم از کم‌آبی‌ها رنج می‌برند و حتی صدای امام جمعه پیرانشهر را نیز درآورده تا جایی که در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته از کمبود آب در شهر پیرانشهر گله کرد و افزود: متاسفانه آب در پیرانشهر دچار قطع و وصلی‌های فراوان می‌شود و مسئولان امر باید فکر اساسی به این شهری که از جمعیت بسیاری برخوردار است بکنند.

ماموستا مصطفی محمودی گفت: هم اکنون برخی چاه‌های عمیق این شهر خشک شده‌اند و با توجه به اینکه شهر گسترده شده و مصرف آب نیز افزایش یافته است، باید پنج چاه عمیق در این شهر حفر شود تا مشکل کم‌آبی آن برطرف شود.

60 تا 70 درصد جمعیت پیرانشهر در طول روز دچار کاهش فشار آب هستند

در این راستا نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع کم‌آبی در پیرانشهر اظهار داشت: این شهرستان نزدیک 140 هزار نفر جمعیت دارد و متاسفانه 60 تا 70 درصد جمعیت در طول روز دچار کاهش فشار آب شده و یا در بیشتر طول روز آب ندارند.

کمال حسین‌پور گفت: در این راستا مردم با وجود داشتن دو سد یعنی یکی با ظرفیت 220 میلیون مترمکعب و دیگری با ظرفیت 80 میلیون مترمکعب آب در شهرشان، از وضعیت موجود گلایه دارند و با وجود داشتن سه سد در پیرانشهر نیز، اما این شهر حتی یک تصفیه‌خانه نیز ندارد.

وی افزود: بنابراین برای درازمدت، احداث این تصفیه‌خانه در شهر لازم و ضروری بوده و این در حالی است که در شرایط کنونی که شرایط بحران آبی بوده و مردم به مشکل برخورده‌اند و زندگی عادی آنها دچار اخلال شده است،باید چاه‌های آب حفاری شوند.

 نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از ابتدای سال هشدار داده شده بود که میزان تولید چاه‌ها پاسخگوی مصرف شهر نیست اظهار داشت: در این راستا نزدیک 280 لیتر بر ثانیه تولید وجود داشته اما مصرف، بالای 400 لیر در ثانیه است و بنابراین مردم دچار کمبود آب شده‌اند.

مردم پیرانشهر اقدام به احداث چاه سنتی کرده‌اند

وی گفت: هم اکنون اقداماتی انجام شده است و چاه‌هایی در پیرانشهر در حال حفر هستند و باید به شبکه وصل شوند و در این راستا نزدیک به 30 هزار انشعاب آب وجود دارد که حداقل 100 هزار انشعاب نیز باید داده شود چون در شرایط کنونی، مردم خود اقدام به احداث چاه سنتی کرده‌اند.

حسین‌پور با اشاره به اینکه یک مخزن 10 هزار مترمکعبی در پیرانشهر وجود دارد که شرایط مناسبی ندارد بیان کرد: در این راستا از وزیر سوال کرده و به وی هشدار و تذکر نیز در رابطه با مشکل کم آبی داده شده است.

وی افزود: در حال حاضر چاه‌هایی در شهر در حال حفاری هستند اما احداث آنها زمان‌بر است و حفر هر کدام 20 روز طول می‌کشد و باید در روزهای آینده یک مُسکنی برای شرایط بحرانی فعلی ایجاد کرد چون این چاه‌ها کم آب شده و بوی نامطبوعی می‌دهند و هر لحظه ممکن است خشک شده و بنابراین نمی‌توان روی آنها حساب باز کرد.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید تصفیه‌خانه آب شرب پیرانشهر احداث شود و به شدت پیگیر موضوع هستیم و مسئولان باید به صورت ویژه به احداث تصفیه‌خانه آب شرب پیرانشهر توجه داشته باشند چون آب آشامیدنی چیزی است که کمبود و نبود آن برای مردم غیرقابل تحمل است، آن هم در شهری که سدهای متعددی همچون کانی‌سیب، سیلوه و جلدیان دارد.

آب پاکی مسئولان بر روی دست مردم گرگان/ مشکل کم آبی تا چند سال دیگر ادامه دارداحیای قنات‌ها؛ راهکاری بر حل بحران کم آبی در استان گلستانکم آبی در روزهای داغ تابستان، امان مردم " آزادشهر" را برید/مسئولان وعده 8 سال دیگر را به مردم می‌دهند

وی افزود: متاسفانه مردم هم اکنون به شدت در فشار هستند و تا ساعت 11 تا 12 شب به قطعی آب دچار بوده و حتی اگر آب هم وجود داشته باشند به حدی فشار آن پاییین است که یک بطری یک لیتری، 10 دقیقه زمان می‌برد تا پر شود.

مشکل آب شرب پیرانشهر با حفر پنج حلقه چاه حل می‌شود

در ادامه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی نیز در زمینه مشکل پیش رو اظهار داشت: در پیرانشهر به علت خشکسالی و کاهش بارندگی، ظرفیت آبدهی چشمه‌ها و چاه‌ها کاهش یافته و باید به سرعت کمبود آن را جبران کرد.

لطف خوش سیرت افزود: در این راستا یک چاه حفاری و لوله‌گذاری شده تا در مدت پنج روز آینده وارد مدار بهره‌برداری شود.

وی بیان کرد: حفاری چهار حلقه چاه نیز آغاز شده است و بنابراین پنج چاه در یک هفته تا 10 روز آینده حفاری شده و مشکل آب شرب با حفر پنج حلقه چاه حل می‌شود و پیش‌بینی شده که مقداری آب نیز برای موارد بحرانی باقی بماند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی تاکید کرد: بنابراین ظرف دو هفته آینده تا حداکثر 20 روز، پنج چاه به مدار وارد شده تا مشکل حل شود.

ظرف هفته آینده مشکل کمبود آب در پیرانشهر حل می‌شود

در ادامه احمدیان نیز رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان پیرانشهر ضمن عذرخواهی از مردم پیرانشهر و با ابراز خرسندی از تخصیص اعتبار لازم برای رفع مشکل کمبود آب در این شهرستان گفت: خوشبختانه روند عملیات حفر چاه‌های تأمین آب شرب طی روزهای گذشته تسریع و انتظار می‌رود ظرف هفته آینده مشکل کمبود آب در این شهرستان حل شود.

انتهای پیام/7548/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مردم پیرانشهر آذربایجان غربی کمبود آب تصفیه خانه کم آبی هم اکنون طول روز مشکل کم آب شرب چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۳۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای خواب خوب مقررات بگذارید

آیا شما هم این تجربه را داشته‌اید که شب‌های زیادی را صرف تلاش برای خوابیدن کنید و نگران هستید که خوابتان کافی نیست؟ و حتما می‌دانید که تنها نیستید و بسیاری از افراد این مشکل را دارند.

«مولی اتوود»، استادیار روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، می‌گوید: شما باید درک کنید که بدنتان به چه چیز‌هایی نیاز دارد و برای اولویت‌بندی آنها نهایت تلاش خود را بکنید و فقط خواب را به عنوان چیزی که می‌توان در زمان بیکاری به سراغ آن رفت، نبینید.

به دنبال روش‌های اثبات نشده برای به خواب رفتن و خواب ماندن نباشید. در عوض، این ترفند‌های ساده را که نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس» به نقل از متخصصان خواب توصیه می‌کند، امتحان کنید.

یک «منطقه حائل» ایجاد کنید

استرس ناشی از کار اجتناب ناپذیر است. سعی کنید یک منطقه حائل بین پایان روز کاری و زمان خواب خود ایجاد کنید.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند حدود یک ساعت قبل از خواب، وظایف شغلی و مسئولیت‌های روزانه را به حال خود رها کنید. ایمیل خود را چک نکنید، صورتحساب‌ها را پرداخت نکنید، کار‌های خانه را انجام ندهید یا بی وقفه در رسانه‌های اجتماعی وقت نگذرانید. درعوض، روتینی ایجاد کنید که در آن یک کتاب بخوانید، به یک سرگرمی بپردازید یا زمانی را با عزیزان خود بگذرانید.

دکتر «آنیس ویلسون»، استادیار عصب شناسی و پزشکی در دانشگاه بیلور می‌گوید: این به ارزش اصلی ذهن آگاهی برمی گردد. هر چیزی که به تمرکز شما کمک می‌کند و تنش زیادی مربوط به فعالیت‌های روز را از بین می‌برد، به خواب بهتر کمک می‌کند.

مراقب آنچه می‌خورید، باشید

خوردن یک وعده غذایی بزرگ درست قبل از خواب می‌تواند خواب شما را مختل کند، بنابراین سعی کنید در ساعات اولیه عصر غذا بخورید.

اتوود گفت: من می‌توانم بگویم خوردن یک وعده غذایی بزرگ به این دلیل بد است که مانند این است که درست قبل از خواب، در زمانی که قرار است همه چیز در حال خاموش شدن باشد، به بدنتان کار بزرگی بدهید تا انجام دهد.

با این حال، خیلی گرسنه به رختخواب نروید. تنقلات حاوی پروتئین یا چربی‌های سالم مانند پنیر، بادام یا کره بادام زمینی را با نان غلات کامل امتحان کنید.

از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید

نوشیدن الکل یا اسپرسو بعد از شام ممکن است باعث ایجاد اختلال در خواب شود.

الکل می‌تواند چرخه خواب شما را مختل کند، کیفیت خواب را کاهش و احتمال بیدار شدن بیشتر در نیمه شب را افزایش دهد.

همچنین کافئین محرکی است که تاثیر «آدنوزین» (ماده‌ای شیمیایی که به احساس خواب آلودگی کمک می‌کند) را مسدود می‌کند.

به این دلایل، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند نوشیدنی‌های کافئین دار یا گازدار خود را چند ساعت قبل از خواب مصرف نکنید.

استفاده از وسایل الکترونیکی را محدود کنید

نور تلفن‌ها و صفحه‌های کامپیوتری می‌تواند ریتم شبانه‌روزی یا ساعت داخلی بدن را که به طور طبیعی ما را از خواب بیدار می‌کند، با سرکوب ملاتونین که به خواب کمک می‌کند، مختل کند.

متخصصان می‌گویند برای محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیکی، نیاز به نظم و اعمال قوانین شخصی دارید.

با یک متخصص صحبت کنید

اگر هیچ روشی جواب نمی‌دهد و بیش از یک ماه است که برای داشتن یک خواب خوب شبانه تلاش کرده‌اید، متخصصان می‌گویند زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است. این امر به ویژه اگر بی‌خوابی در عملکرد کاری یا خلق و خوی شما اختلال ایجاد کند، مهم‌تر به نظر می‌رسد.

آتوود گفت: مهم نیست که چقدر آرامش داشته باشید. در یک نقطه خاص، اگر مقدار قابل توجهی استرس وجود داشته باشد، خواب شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • نحوه اعزام حسن یزدانی به المپیک؛ بحران بزرگ یا یک اتفاق عادی؟!
  • مقرراتی برای داشتن خواب خوب
  • حواشی جلسه بودجه‌ای مجلس؛ مشکل سامانه‌ها بررسی را مختل کرد
  • مالیات بر سوداگری، صیاد دلالان نه مردم عادی
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • برای خواب خوب مقررات بگذارید