Web Analytics Made Easy - Statcounter

  به گزارش ایرنا، آموزش و پرورش نیز بازگشایی مدرسه‌ها  به صورت حضوری و یا مجازی در اول مهرماه را منوط به تصمیم ستاد ملی کرونا دانسته است اما اگر حضوری باشد احتمال شیوع کرونا بین دانش‌آموزان وجود دارد و اگر غیرحضوری باشد، برخی از دانش‌آموزان به خاطر نداشتن اینترنت و گوشی هوشمند از آموزش آنلاین محروم می‌شوند که این هم تصمیمی دشوار پیش روی این نهاد بزرگ فرهنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورت آموزش حضوری و نیمه حضوری مدرسه‌ها نیاز است که در دوران بحران کرونا به نحوی پیشگیری و کنترل در خصوص رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت عمومی صورت گیرد تا دانش آموزان، معلمان، خانواده‌ها و کارکنان مدرسه؛ احساس امنیت و اطمینان خاطر داشته باشند و برای آموزش آنلاین نیز داشتن گوشی هوشمند و اینترنت پرسرعت و یاددهی آموزش‌های مجازی به  والدین در اولویت گذاشته شود.

البته از اسفندماه سال ۹۸ که مدرسه‌ها برای پیشگیری از ویروس کرونا تعطیل شد و سال گذشته نیز این تعطیلی با مجازی شدن آموزش‌ها ادامه داشت، آموزش تلویزیونی، آموزش از طریق شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) و همچنین از طریق فضای مجازی همچون واتساپ درپیش گرفته شد تا به روند یادگیری دانش اموزان لطمه ای وارد نشود.

اما امسال جدای از همه چیز، سازماندهی مدرسه مهم ترین رکن بازگشایی مدرسه‌ها است و اول مهر باید حتی در دورترین مدرسه‌ها هم وضعیت مدیر، نیروها، برنامه کلاسی، ثبت نام دانش آموزان، تحویل کتاب‎های درسی، ضدعفونی کردن کلاس‌های درس و واکسینه شدن همه فرهنگیان و قشرهای وابسته به آن مشخص شده باشد.

والدین از بازگشایی مدرسه‌ها چه می‌گویند؟

 بازگشت به مدرسه هرچند گام مهم و امیدبخشی برای جامعه بوده اما در دوران همه گیری کرونایی برای والدین و دانش آموزان به یک نسبت سخت است و آن‌ها را بر سر دوراهی و بلاتکلیفی قرارداده  که باید به این موضوع توجه شود.

زندگی در دوران همه گیری کرونا که با سویه‌های مختلفش همراه بوده و روزانه جان ۵۰۰ نفر را درکشورمان می‌گیرد؛ ازهم اکنون ترس و دلهره را به جان خانواده‌ها و دانش آموزان انداخته است.

هرچند بنا به گفته‌ رواشناسان و کارشناسان کودک و نوجوان حضور طولانی مدت دانش آموزان در فضای منزل و دوری از دوستان و همکلاسی‌هایشان موجب افسردگی، پرخاشگری، پایین آمدن اعتماد به نفس، از دست دادن مهارت ارتباط جمعی و همچنین افت تحصیلی می‌شود اما والدین دانش آموزان معتقدند که با جولان کرونا و مرگ و میر بالای ناشی از این ویروس در کشور، بازگشایی مدرسه‌ها می‌تواند تبعات وحشتناکی را بدنبال داشته باشد که شاید قابل جبران نباشد.

دغدغه اصلی این روزهای والدین، نگرانی از روند وضعیت آموزشی و سلامت دانش‌آموزان است و باید ستاد ملی کرونا و آموزش وپرورش در صورت بازگشایی مدرسه‌ها برای اطمینان خاطر و ایمنی این قشر برنامه‌ای اساسی بیاندیشند.

البته از آنجایی که با مجازی شدن آموزش‌ها در دوران شیوع کرونا، دانش آموزان از حضور در مدرسه بازماندند و و به نوعی با فضای کلاس و هم شاگردان خود بیگانه شدند، این بیگانگی نوعی نگرانی برای معلم‌ها و والدین ایجاد کرده است لذا بعضی از خانواده ‌ها خواستار اجرای طرح بازگشایی ترکیبی مدرسه‌ها هستند تا دانش آموزان از نظر درسی بیش از این افت نکنند.

مادری که پسرش دوم ابتدایی و دخترش هشتم متوسطه است به خبرنگار ایرنا گفت: خودم و فرزندانم ترجیح می‌دهیم که مدرسه‌ها به صورت ترکیبی بازگشایی شود تا بخشی از آسیب‌هایی که سال گذشته وجود داشته جبران شود.

این زن خانه دار روستایی که شوهرش هم شغل آزاد دارد، می‌گوید: مدرسه‌ها حضوری باشد بهتر است، چرا که فرزندانم از داشتن گوشی هوشمند محروم اند لذا شوهرم از خانواده‌اش خواسته  تا در این زمینه کمکش کنند که مسلما آن‌ها هم خودشان گرفتارند.

مادر دیگری که  فرزندان دوقلوی کلاس اول ابتدایی دارد نیز می‌گوید: با نزدیک شدن به مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید و مشخص نبودن نوع آموزش‌ها، به نوعی هنوز سردرگم هستیم لذا ضروری است تکلیف این مساله هرچه سریع‌تر مشخص شود.

وی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم انسانی و مشغول به کار خیاطی در منزل است، ادامه داد: گوشی هوشمند که امروزه درهر خانه ای پیدا می‌شود اما با حجم بالای آموزش‌ها هنگ می‌کند؛ همچنین در صورت مجازی بودن آموزش‌ها، با داشتن یک بچه کوچک، سروکله زدن با ۲ بچه ی دوقلو سخت است.

مادر دیگری که پسرش در کلاس اول دبستان درس می‌خواند، با اشاره به اینکه پسرم با آموزش تصویری بسیار مشکل دارد، بیان می‌کند: موقع امتحانات که معلم آنلاین می‌گرفت به شدت دچار استرس شده بود و حتی درس هایی که خوانده بود از یادش رفت.

او می‌گوید: فرزندم از اواخر اول ابتدایی، دیگر با مدرسه بیگانه شده است و اوایل که به مدرسه می رفت قشنگ موضوع ها را درک می کرد اما اکنون بی انگیزه و استرسی شده است چون آموزش‌ها هم حضوری نیست، فرزندم می گوید دوست دارد دوستانش را ببیند و چند روزی با آن ها باشد.

اما عده دیگری از والدین هرمزگانی می‌گویند که سال گذشته پا به پای فرزندان خود بوده و با در اختیار قرار دادن تلفن همراشان برای کمک به آموزش آن‌ها از هیچ تلاشی دریع نکرده‌اند و امسال نیز برای سلامتی فرزندانشان حاضرند هرکاری غیر از بازگشایی حضوری مدرسه انجام دهند.

  خانم زمانی که ۲ فرزند دختر پایه سوم ابتدایی و پسر پایه نهم متوسطه دارد به خبرنگار ایرنا گفت: در این مدت معتقدم پسرم چون از مدرسه دور بوده و همیشه درخانه بوده است، خیلی اذیت شد و احساس می کنم افسردگی گرفته است.

وی که خود نیز معلم پایه اول ابتدایی است، می‌گوید: در وضعیت فعلی کرونا اجازه حضور فرزندانم به مدرسه را نمی‌دهم؛ چرا که درحال حاضر وضعیت کرونا در شهرمان بحرانی است و جان فرزندانم مهم تر از تحصیل است.

این معلم که در منطقه ایسین بندرعباس ساکن است و بچه‌هایش در شهر (بندرعباس) درس می خوانند، گفت: هرچند رفت و آمد به شهر سخت است اما امیدارم هرچه زودتر کرونا تمام شود تا فرزندانم و دیگر دانش آموزان بتوانند به مدرسه برگردند.

 همچنین مادری که دخترش در پایه اول دبستان درس می‌خواند، درباره بازگشایی مدرسه‌ها می‌گوید: مخالف بازگشایی مدرسه‌ها هستم اما به این موضوع نیز واقفم که پایه ابتدایی بویژه اول و دوم نیاز به حضور در سر کلاس درس و آشنایی با محیط مدرسه دارند.

وی گفت: هر چند سطح یادگیری مجازی پایین‌تر است ولی به نظرم اولویت با سلامتی است.

او ادامه داد: علاوه بر این مساله سرویس مدرسه‌ها هم که مشخص نیست و والدین خودشان باید دانش‌آموز را به مدرسه ببرند، این یعنی افزایش رفت و آمدها در خیابان و اینکه والدین هم مجبورند هر روز بیرون از خانه بروند، این با دستورالعمل وزارت بهداشت که می‌گوید مردم باید در خانه بمانند مغایرت دارد.

وی به موضوع کمبود برق و آب در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: نکته مهم دیگر این است که هم‌اکنون استان ما با کمبود آب و برق  مواجه است، اگر مدرسه های کشور هم بخواهد فعال شود افزایش بیشتر مصرف انرژی و تداوم قطعی برق به همراه دارد.

مادر دیگری که فرزندش پایه چهارم ابتدایی است و خود موافق آموزش حضوری است، بیان می‌کند: به نظرم به صورت یک روز درمیان در هفته و یا به صورت ساعتی باز شود و هر خانواده‌ای که تمایل دارد به اختیار خود فرزندش را در ساعت و روزهای محدود برای آموزش حضوری ببرد به طور قطع خانواده‌هایی که فرزندشان به روش مجازی دروس را فرانگرفته است از آموزش حضوری استقبال می‌کنند.

این مادر می‌گوید: اگر مدرسه ها باز شوند به پسرم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را گوشزد می‌کنم ضمن اینکه ابتدای سال که مدرسه ها به صورت محدود باز بود، خودم هم به مدرسه می‌رفتم و مراقب بودم که نکات بهداشتی را رعایت کند، زنگ تفریح هم که نداشتند یعنی فقط ۲ ساعت برای آموزش در کلاس درس بودند.

برای بازگشایی مدرسه ها تابع تصیم ستاد ملی کرونا هستیم

آموزش و پرورش هرمزگان نیز اعلام کرده است باتوجه به شیوع کرونا شرایط کشور عادی نیست و مانیز برای بازگشایی مدرسه ها دراول مهرماه در همه مقاطع تحصیلی تابع سیاست ها و تصمیم های ستاد ملی کرونا هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: از آنجایی که سیاست بر آموزش های حضوری با تاکید بر انجام زیرساخت های بهداشتی و امکان فاصله گذاری  است لذا مدرسه های روستایی و کم جمعیت اختیار برگزاری آموزش های حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی را دارند و  آموزش دیگر مدرسه ها نیز به صورت تدریجی به سمت حضوری یا ترکیبی از حضوری و مجازی خواهد شد.

 ایرج بیت اللهی  فراهم شدن زیرساخت های بهداشتی برای یادگیری حضوری را مهم برشمرد و بیان داشت: واکسیناسیون فرهنگیان، دانش آموزان، رانندگان سرویس مدرسه و والدین و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی از الزام های برگزاری کلاس ها به صورت حضوری می باشد.

وی گفت: دغدغه اصلی خانواده ها سلامت فرزندانشان است که برای ما نیز به عنوان متولیان امر تعلیم و تربیت دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است و ما نمی توانیم نسبت به دغدغه والدین بی توجه باشیم.

وی گفت: ولی همه باید کمک کنند از جمله آموزش و پرورش خانواده ها، رسانه ها ، سازمان و نهادها به این آسیب کمک کند که بتوانیم شرایط مطلوبی را ایجاد کنیم و به خانواده ها اطمینان دهیم در عین اینکه نگرانی ها را درک می کنیم و با رعایت پروتکل های بهداشتی سلامت دانش آموزان را تضمین می کنیم امر به توجه آموزش با کیفیت نیز مدنظر ماست.

هیچ وسیله‌ای جایگزین کارکرد تربیتی معلم و مدرسه نیست

مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان ادامه داد: هیچ امکان، فضا و وسیله ای جایگزین کارکرد تربیتی معلم و مدرسه نخواهد شد و بازدهی یادگیری مجازی بسیار پایین تر از آموزش های چهره به چهره و بهره گیری از نفس گرم معلم می باشد و داشتن تنها آموزش های مجازی، افت تحصیلی بی سوادی پنهان و آشکار دانش آموزان را به دنبال خواهد داشت.

این مسوول فرهنگی اظهارداشت: از آنجایی که بخشی از شخصیت فردی و اجتماعی و همچنین رشد فکری و عاطفی دانش آموزان در مدرسه شکل می گیرد لذا در نبود آموزش های حضوری در مدرسه، رشد شخصیت، اجتماعی شدن و جامعه پذیری کودکان دچار اخلال و تاخیر خواهد شد.

وی ابرازداشت: نظر متولیان، دست اندرکاران و کارشناسان آموزش و پرورش این است که کلاس های درس در آغاز سال تحصیلی جدید با حضور دانش آموزان تشکیل شود؛ چرا که بهترین شیوه آموزشی، به صورت حضوری است.

بیت اللهی ادامه داد: تعطیلی طولانی مدت مدرسه ها آسیب زاده بوده و هیچ امکانات و ابزاری و هیچ محیطی نمی تواند جایگزین مدرسه و کلاس درس و معلم شود.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد تا دغدغه خانواده ها و دانش آموزان برای حضور در کلاس های درس را کاهش داد و شاهد از سر گیری یادگیری حضوری دانش آموزان باشیم.

وی همچنین این نکته را متذکرشد که ویروس کرونا چشم اندازی برای پایان آن نیست و بنابراین باید با این ویروس کنار بیاییم و نمی‌توانیم موضوع آموزش دانش آموزان را با کرونا گره بزنیم.

این مسوول اظهارداشت:  چالش بعدی آموزش غیرحضوری این است که افت تحصیلی و کیفیت پایین آموزش را بدنبال دارد، به دلیل اینکه در حقیقت آموزش به شیوه واقعی و به نحو شایسته صورت نمی گیرد و به طور قطع درکوتاه مدت بویژه در مقطع ابتدایی و در پایه های اول و دوم که بنیان دانش آموزان شکل می گیرد، با افت تحصیلی پنهان و آشکار مواجه می شویم.

وی گفت: برای کودکانی که تازه وارد مدرسه می شوند و سواد خواندن و نوشتن ندارند، آموزش های مجازی به گونه ای نیست که دانش آموزان بتوانند همه مطالب را درک کنند و کیفیت آموزشی پایین می آید.

۱۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموزان کم بضاعت هرمزگان نیازمند تبلت

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان در خصوص امکانات آموزش مجازی به دانش آموزان گفت: : بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز کم بضاعت استان برای تحصیل غیرحضوری نیازمند تبلت هستند.

بیت اللهی ابرازداشت: تبلت دانش آموزی یکی از زیرساخت های مورد نیاز در یادگیری غیر حضوری است که در این راستا در سال تحصیلی گذشته بیش از چهار هزار دستگاه با کمک نهادهای حمایتی، صنایع و خیران، بانک ها و غیره تهیه و در اختیار دانش آموزان بی بضاعت قرار گرفت.

وی بیان داشت: هم اکنون ۹۸ درصد مدرسه های  استان هرمزگان نیز تحت وب و اینترنت هستند ولی برای استفاده بهینه از شبکه شاد و دیگر ملزوم های آموزش مجازی نیاز به اینترنت پرسرعت می باشد که این بستر باید برای همه دانش آموزان فراهم شود.

این مسوول گفت: یکی از چالش‌های پیش روی، شناسایی تارکان تحصیل و بازماندگان تحصیل است و ائمه جماعت اهل شیعه و سنت می توانند راه گشای آموزش و پرورش در این مسیر باشند.

*وی گفت: در بخش مسائل آسیب های آموزشی های مجازی بهره گیری از ابزار هوشمند و تبلت است که خانواده ها باید دقت کنند و اینترنت که یک فرصت است به تهدید تبدیل نشود، به طور طبیعی در خصوص کودکان و نوجوانان نباید انتظار مطلوب ۱۰۰ درصد داشته باشیم و در معرض آسب و تهدید هستند.

بیت اللهی گفت: آموزش و پرورش هرمزگان این آمادگی را دارد که همه لوازم تحصیل دانش آموزان بی بضاعت را از جمله لباس فرم، کتاب، نوشت افزار و غیره را پیگیری و فراهم کند تا وضعیت بداقتصادی خانواده ها، مانع ترک تحصیل دانش آموزان نشود.

۹۰ درصد از فرهنگیان هرمزگان واکسینه شدند

وی همچنین با اشاره به واکسیناسیون فرهنگیان گفت: تاکنون ۹۰ درصد از فرهنگیان و جمعیت هدف آموزش و پرورش استان دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و در برابر این ویروس واکسینه شده اند.

بیت اللهی گفت: این طرح شامل معلمان و عوامل اجرایی مدرسه های دولتی و غیردولتی، نیروهای حق تدریس و خرید خدمات، دانشجو معلمان، سرباز معلمان، مربیان پیش دبستانی، سوادآموزان نهضت سواد آموزی، کارکنان اداره‌های آموزش و پرورش، کارکنان و مربیان کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوان، استادان دانشگاه فرهنگیان، کارکنان نوسازی مدارس و همه گروه های وابسته به این نهاد که شرایط دریافت واکسن را دارند، است.

وی بیان داشت: اعتقاد داریم ۱۰ درصد باقی مانده هم که جز نیروهای غیربومی و انتقالی از استان‌های دیگر هستند، واکسن خود را درشهرهای مقصد تزریق کرده باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان اظهارداشت: واکسینایسون فرهنگیان در این استان همگام با سایر استان‌های کشور، مرحله نخست آن از نهم مردادماه همزمان با عید غدیر خم آغاز شد و طبق برنامه زمان بندی اجرایی شد و مرحله دوم نیز که از ششم شهریورماه آغاز شد، پیش بینی می‌شود که اگر واکسنی وجود داشته باشد حداکثر تا پایان این هفته جاری کار واکسیناسیون به اتمام برسد.

هیچ کلاس درسی درسال تحصیلی جدید بدون معلم نیست

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه یکی از برنامه های اولویت دار در زمینه ساماندهی نیروی انسانی برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و بازگشایی مدارس در قالب پروژه مهر، اختصاص معلم به کلاس درس است، گفت: کمبود نیرو داریم اما در وضعیت بحرانی نیستم؛ در سال تحصیلی جدید نیز هیچ کلاس درصی بدون معلم نخواهد بود.

بیت الهی بیان داشت: قادر هستیم با ظرفیت های درون استانی از جمله اضافه تدرسی، شیفیتی، خرید خدمات آموزشی بخشی از کمبود نیروی انسانی را جبران کنیم.

وی  همچنین با اشاره به سازماندهی نیروی انسانی و معلمان بیان داشت:  کار سازماندهی معلمان در مناطق ۲۲ گانه آموزشی و شهرستان های استان هرمزگان انجام شده است و در مرحله نقل و انتقالات نیروها هستیم که اقدام های لازم و فرایندها درحال انجام است.

این مسوول اختصاص معلم به کلاس درس را اولویت اول در سازماندهی نیروی انسانی اعلام کرد و گفت: استان در زمینه نیروی انسانی به ویژه در دوره ابتدایی مشکلی ندارد، منابع انسانی کافی در اختیار قرار دارد و باید این موضوع مدیریت شود.

وی باتوجه به اینکه  اصلی‌ترین چالش‌ نظام تعلیم و تربیت در کشور موضوع تامین نیروی انسانی کارآمد است، گفت: آموزش و پرورش هرمزگان با بهره گیری از همه ظرفیت‌های درون و برون سازمانی، توجه ویژه به این موضوع را با جدیت در برنامه دارد، چرا که بدون رفع این چالش نمی توان به اهداف سند تحول بنیادین و رشد و پویایی نظام آموزشی دست یافت.

بیت اللهی ابرازداشت: هم اکنون ۲۷ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش هرمزگان مشغول به فعالیت هستند که حدود ۱۶ هزار نفر از این تعداد معلم هستند که کار تعلیم و تربیت دانش آموزان را برعهده دارند.

تجهیزات بهداشتی به مناطق آموزشی هرمزگان ارسال شد

درخصوص توجه به اجرای رعایت پروتکل های بهداشتی و ارتقای شاخص های بهداشتی و سلامت دانش آموزان برای کاهش دغدغه خانواده ها، در آستانه سال تحصیلی جدید تجهیزات بهداشتی برای مدرسه‌ها خریداری و به مناطق ۲۲ گانه آموزش وپرورش استان ارسال شد.

مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: این لوازم بهداشتی شامل ماسک، مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح و تجهیزات اتاق بهداشت مانند جعبه کمک‌های اولیه، ترازو، قد سنج و چارت بینایی است  که برای خرید این وسایل بهداشتی ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

بیت اللهی گفت: جدای از آن ۱۰ میلیارد ریال نیز برای خرید تجهیزات و ملزومات بهداشتی بین مدرسه ها توزیع شده است که مدیران مدرسه باید ملزوم های بهداشتی را خریداری و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی بین مدرسه ها توزیع شود.

بیش از ۴۰۵ هزار دانش آموز هرمزگانی راهی کلاس درس می‌شوند

ایرج بیت اللهی گفت: در سال تحصیلی جدید بیش از ۴۰۵ هزار و ۸۳۰ دانش آموز هرمزگانی در تمامی مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا پایه دوازدهم متوسطه در استان هرمزگان مشغول به تحصیل می‌شوند.

وی ابرازداشت: سه هزار و ۵۷۰ مدرسه در قالب ۱۷ هزار و ۵۸۵ کلاس درس در سال تحصیل جدید پذیرای دانش آموزان در سراسر استان هرمزگان است.

هیچ کلاس درسی درسال تحصیلی جدید بدون معلم نیست

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان همچنین با اشاره به اینکه یکی از برنامه های اولویت دار در زمینه ساماندهی نیروی انسانی برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و بازگشایی مدارس در قالب پروژه مهر، اختصاص معلم به کلاس درس است، گفت: کمبود نیرو داریم اما در وضعیت بحرانی نیستم؛ در سال تحصیلی جدید نیز هیچ کلاس درصی بدون معلم نخواهد بود.

بیت الهی بیان داشت: قادر هستیم با ظرفیت های درون استانی از جمله اضافه تدرسی، شیفیتی، خرید خدمات آموزشی بخشی از کمبود نیروی انسانی را جبران کنیم.

وی  همچنین با اشاره به سازماندهی نیروی انسانی و معلمان بیان داشت:  کار سازماندهی معلمان در مناطق ۲۲ گانه آموزشی و شهرستان های استان هرمزگان انجام شده است و در مرحله نقل و انتقالات نیروها هستیم که اقدام های لازم و فرایندها درحال انجام است.

این مسوول اختصاص معلم به کلاس درس را اولویت اول در سازماندهی نیروی انسانی اعلام کرد و گفت: استان در زمینه نیروی انسانی به ویژه در دوره ابتدایی مشکلی ندارد، منابع انسانی کافی در اختیار قرار دارد و باید این موضوع مدیریت شود.

وی باتوجه به اینکه  اصلی‌ترین چالش‌ نظام تعلیم و تربیت در کشور موضوع تامین نیروی انسانی کارآمد است، گفت: آموزش و پرورش هرمزگان با بهره گیری از همه ظرفیت‌های درون و برون سازمانی، توجه ویژه به این موضوع را با جدیت در برنامه دارد، چرا که بدون رفع این چالش نمی توان به اهداف سند تحول بنیادین و رشد و پویایی نظام آموزشی دست یافت.

بیت اللهی ابرازداشت: هم اکنون ۲۷ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش هرمزگان مشغول به فعالیت هستند که حدود ۱۶ هزار نفر از این تعداد معلم هستند که کار تعلیم و تربیت دانش آموزان را برعهده دارند.

ارتقای سواد رسانه ای والدین هرمزگانی در برنامه داریم

ارتقای سواد رسانه‌ای والدین از برنامه‌های مهم آموزش وپرورش هرمزگان در سال تحصیلی جدید (۱۴۰۰-۱۴۰۱) است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هرمزگان از برنامه ریزی و برگزاری دوره های آموزشی به منظور ارتقای سواد رسانه ای والدین دانش آموزان خبر داد .

حوریه حاجی زاده در نشست مشترک با روسای اداره‌های فناوری اطلاعات و انجمن و اولیا ء اداره کل آموزش و پرورش استان اظهارداشت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و آموزش مجازی دانش آموزان بازنگری و تلاش در جهت ارتقای سواد رسانه ای اولیای دانش اموزان  و کسب مهارت های لازم در این زمینه از برنامه های اجرایی بسیار ضروری در آموزش و پرورش است .

وی بیان داشت: با هماهنگی‌های بعمل آمده و استفاده از ظرفیت فناوری و اطلاعات یک ابر کانال ویژه آموزش اولیای ایجاد می گردد و همه والدین دانش اموزان در این کانال عضو خواهند شد و از  آموزش‌ها ی لازم بهره مند می شوند .

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هرمزگان اظهارداشت : با برنامه ریزی ها و آسیب شناسی های بعمل آمده آموزش والدین در ۲ بخش آموزش روانشناختی و آسیب های فضای مجازی  و آموزش نحوه کارکردن و بهره وری از شبکه های مجازی و نرم افزارهای آموزشی مرتبط صورت می گیرد .

حاجی زاده یادآورشد: آموزش ها به صورت مجازی و با استفاده از دانش روز اساتید ، مدرسان و مشاوران برجسته استانی به صورت زنده ، کلیپ های آموزشی کوتاه مدت ، تراکت و برنامه های صدا و سیمای استانی صورت می گردد.

این مسئول در پایان گفت: امید است بتوانیم با استفاده از تمامی ظرفیت های درون و برون سازمانی در تحقق این هدف موفق باشیم .

طبق بررسی هایی که صورت گرفته است در دوران کرونایی در بسیاری از کشورها مدرسه‌ها باز است و فقط در ۳۰ درصد کشور دنیا که ایران نیز جز آن است، تعطیل بوده و آموزش‌ها به صورت غیرحضوری و مجازی دنبال می شود.

بازگشایی مدرسه‌ها یکی از رویدادهای مهم به شمار می‌رود که در جامعه و زندگی مردم بسیار تاثیرگذار است و دوربودن طولانی مدت دانش‌آموزان از مدرسه‌ها تبعات و آسیب‌های جدی به دنبال دارد.

باید توجه داشت که آسیب‌های آموزش غیرحضوری، افت کیفیت آموزشی دانش آموزان را بدنبال دارد و در آینده نیز دچار بی سوادی می‌شوند؛ بنابراین ضروری است که همگان آموزش وپرورش و ستاد ملی کرونا را همراهی کنند تا سال تحصیلی به صورت حضوری برگزار شود.

از آنجایی که هدف اصلی آموزش و پرورش،  مدرسه ای شاداب و مهری با نشاط و ماندگار برای دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی است، لذا مسائل و موانع پیش روی بازگشایی مطلوب باید شناسایی و بر طرف و اصلاح شود و موارد قوت نیز تقویت شود.

برچسب‌ها مدارس ویروس کرونا سلامت بازگشایی مدارس هرمزگان دانش‌آموزان پروندهٔ خبری بازگشایی مدارس و دانشگاه ها مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس ویروس کرونا سلامت مدارس ویروس کرونا سلامت بازگشایی مدارس هرمزگان دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۳۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخی: مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین تاریخی، دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان در مراسم اختتامیه رویداد روایت دختران ایران گفت: رسانه‌های دشمن همواره به دنبال ایجاد یاس، ناامیدی و ترس در دل مردم ایران هستند؛ شاید برای برخی از افراد عجیب باشد، اما در حوادث یک ماه اخیر و به دنبال شرارت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه، برخی از دانش آموزان اعلام کردند که در مدرسه با فضای ترس مواجه بودیم؛ آنها به شدت ترسیده بودند که نکند اسرائیل حمله کند و جنگ بشود؛ حتی تعدادی از دانش‌آموزان هم به مدرسه نیامده بودند.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: جنگ امروز جنگ روایت‌ها است و آنقدر این جنگ خانمان سوز است که دشمن در تلاش است ذهن و فکر تمامی جوانان ما را از بین ببرد و هر کس که در ایران زندگی می‌کند را مایوس و ناامید کند.

وی با اشاره به حوادث تلخ سال ۱۴۰۱ گفت: کسانی بودند که ناشی از تلاش دشمن در رسانه‌ها، به کف خیابان آمدند و جان خود را از دست دادند. اینها نتیجه تلاش‌های دشمن در تشویش و گمراهی اذهان عمومی است. امروز در حالی که همه کشور‌ها از اقتدار ایران می‌گویند و دفاع ایران را مشروع می‌دانند؛ رسانه‌های دشمن کاری کرده بودند که در محیط مدرسه دانش آموزان از پاسخ اسرائیل می‌ترسیدند.

تاریخی با بیان اینکه آینده نوجوانان و جوانان ما به شدت مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفته است؛ گفت: اگر لطف الهی نبود؛ ممکن بود ما هم مورد حمله رسانه‌های دشمن قرار بگیریم؛ فکر ما آشفته شود و یا به خیابان‌ها برویم؛ برای جلوگیری از این حوادث ما نیازمند تبیین اهداف و برنامه برای مردم هستیم؛ تبیین هم نیاز به کمک و روایت کردن دارد.

گاهی خود ما هم باورمان نمی‌شود که به چه دستاورد‌هایی رسیدیم

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: ما باید در جایی که امکان رو در رو شدن با دانش‌آموزان را داشته باشیم روایتگری کنیم. جایی که می‌توانیم با او به تبادل نظر و گفتگو بپردازیم؛ حتما این کار را بکنیم و این فرصت را غنیمت بشماریم. شاید نتوانیم در فضای مجازی به خوبی دشمن عمل کنیم، اما مدرسه جایی است که در دست ماست. جایی که می‌توانیم به صورت هنرمندانه با مخاطبان نوجوان خود ارتباط برقرار کنیم. مدرسه یکی از جدی‌ترین فرصت‌های ماست که می‌تواند تعیین کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه گاهی خود ما هم باورمان نمی‌شود که به چه دستاورد‌هایی رسیدیم؛ افزود: اسرائیل از ابتدای طوفان الاقصی تاکید می‌کند همه کاره ایران است؛ آمریکا و اروپا دائما بر قدرت ایران تاکید کردند؛ اما باز هم کسانی هستند که قدرت دفاعی و نظامی ایران را دست کم می‌گیرند؛ این ندیدن قدرت داخلی آفتی بوده که صد‌ها سال است در ایران وجود داشته است. دشمن هم بر این نقطه ضعف تمرکز دارد.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان خاطر نشان کرد: دشمن دائماً به فکر این است که از تفرقه‌های بین ما استفاده کند؛ و ما باید هشیار باشیم و بهانه‌های واهی برای تفرقه افکنی را به دشمن ندهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • مدرسه، جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان
  • تحویل ۷۰ کلاس درس به دانش آموزان دشت آزادگان و هویزه
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ما است
  • تاریخی: مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان است
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان در سنندج
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود
  • دانش‌آموزان آمریکایی از مدرسه خود به دلیل ممنوعیت مراسم حمایت از فلسطین شکایت کردند