Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام علیرضا شاه‌فضل روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سخن امام علی(ع) که فرمودند "أَزْرَی بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَ هَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَه" افزود: بر این پایه، آنکه طمع را شعار خود سازد، خود را خوار ساخته و هر که پریشان‌حالی خویش با دیگران در میان نهد، تن به ذلت داده است و کسی که زبانش بر او فرمان راند، بی ارج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه حضرت علی (ع) در این سخن حکیمانه سه عامل را سبب بی‌ارزش شدن انسان معرفی کرده است، اظهار داشت: معنای طمع به عنوان نخستین عامل بی‌ارزش شدن انسان این است که به آنچه دارد قانع نباشد و دنبال زیاده‌خواهی باشد، در حالی که خداوند متعال نیروی طمع را در انسان قرار داده است تا با استفاده از آن در به دست آوردن ثواب و امور خیر طمع بورزد و دنیای خود را صرف به دست آوردن آخرت کند.

به گفته وی، اگر این نیرو به سمت دنیاخواهی برود نه تنها هیچگاه موجب سیری انسان نمی‌شود، بلکه فرد برای پاسخگویی به طمع خویش بسیار مرتکب گناه و حتی گاهی سبب زیر پاگذاشتن اصول انسانی می‌شود.

مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کاشان نتیجه این سبک زندگی را به طور صرف خفت و خواری برای اهل دنیا دانست و یادآور شد: بسیار اتفاق می‌افتد که فرد با گرفتار شدن بر سر دوراهی طمع و عزت در اینگونه مواقع طمع را بر عزت ترجیح می‌دهد.

وی بیان مشکل‌ها با دیگران را دومین عامل تحقیر انسان برشمرد و گفت: زمانی که انسان مشکل‌های خود را برای دیگران بیان کند یا با کسی سخن گوید که توان دستگیری بی‌منت او را دارد اقدام مطلوب و منطقی انجام داده است، اما اگر برای آرام‌ شدن و درد دل کردن، مشکل‌ها را با افرادی مطرح کند که شانیت آن را ندارند و از مطالب سوء استفاده کنند نه تنها مشکل رفع نمی‌شود بلکه سبب تحقیر شخصیت انسان می‌شود.

حکمرانی زبان بر بدن عامل تخریب انسان

حجت‌الاسلام شاه فضل سومین عامل تخریب انسان از نگاه امام علی(ع) را حکمرانی زبان انسان بر او و تسلیم بودن عقل در برابر زبان دانست و افزود: اگر فرد هر آنچه به ذهنش برسد بدون در نظر گرفتن عواقب آن بر زبان جاری کند، در بسیاری از مواقع اسیر هیجان‌ها و بیان سخنانی می‌شود که غیرمنطقی و خلاف واقع است.

وی با تاکید بر اینکه چنین تسلیم زبان بودن عامل کاهش اعتماد دیگران نسبت به انسان در گذر زمان می‌شود، ادامه داد: در این صورت دیگران نیز برای سخنان چنین فردی ارزش قایل نیستند.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: به‌ همین دلیل حضرت علی(ع) توصیه می‌فرمایند که انسان‌ها مراقب زبانشان باشند و با تامل و دقت سخن بگویند.

شهرستان کاشان از ۲۱ مهر ۱۳۹۹ به مدت ۲ سال به عنوان نخستین پایتخت نهج‌البلاغه کشور نام‌گذاری شده است؛ افزون بر ۵۰ نفر حافظ نهج‌البلاغه، یک هزار و ۲۰۰ نفر حافظ بخش‌هایی از این کتاب ارزشمند، ۲۰۰ نفر حافظ کل قرآن مجید و ۱۵ نفر حافظ کل صحیفه سجادیه در شهرستان کاشان آموزش دیده‌اند.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی نهج البلاغه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها کاشان امام علی پروندهٔ خبری کاشان پایتخت نهج البلاغه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی نهج البلاغه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها دانشگاه علوم پزشکی نهج البلاغه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها کاشان امام علی نهج البلاغه نفر حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۳۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ کارشناس و پژوهشگر تاریخ اسلام در مراسم افتتاح دوره‌های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد گفت: مردم باید همراه با محبت به امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام در راستای شناخت آن حضرت قدم بردارند.


حجت الاسلام محمد مهدی طباخیان افزود: اگر ما به دنبال امنیت و آرامش در خانه و جامعه، داشتن فرزندان خوب و با اخلاق و در کل زندگی خوب هستیم باید شناخت خود را نسبت به حضرت علی علیه السلام و کلام امیرالمومنین بالا ببریم.


در این آیین از نفرات برتر مسابقه کتابخوانی نهج البلاغه تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای توسط بازیگر زن «نون خ»
  • افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد
  • نهج‌البلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا
  • غیر از متخصص به الگوهایی که به درد انسان امروز بخورد نیاز داریم
  • جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود
  • برگزاری همایش دوستدار سلامت خانوده در دانشگاه علوم پزشکی قم
  • برگزاری نشست «گر تو سعدی شوی» در فرهنگسرای نهج‌البلاغه
  • آغاز به کار همایش دانشگاه دوستدار سلامت خانواده در قم
  • استنتاج ۱۰ حکم درباره شهر مطلوب اسلامی از نهج‌البلاغه
  • کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» منتشر شد