Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در حالی که انتقادهای جهانی از عملکرد دولت «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا در نحوه فرار عجولانه از افغانستان - که منجر به کنترل طالبان بر دولت کابل شد - همچنان ادامه دارد، اما بایدن بار دیگر از این تصمیم خود دفاع کرد.

بایدن بامداد یکشنبه اذعان کرد که آمریکا نمی‌تواند به هر کشوری که سازمان تروریستی القاعده در آن حضور دارد، حمله نظامی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وی که در مراسم یادبود قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر در پنسیلوانیا صحبت می‌کرد، گفت: «آیا القاعده ممکن است به [افغانستان] بازگردد؟ بله! ولی می‌دانید موضوع چیست، آنها از قبل به خیلی جاهای دیگر بازگشته‌اند».

رییس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «پس رویکرد چیست؟ هر جایی که القاعده در آن حضور دارد، ما باید به آن حمله کنیم و نیروهایمان در آنجا باقی بمانند؟ بیخیال!»

بر اساس این گزارش، بایدن در ادامه مدعی شد: «اینکه فکر می‌کردیم افغانستان را می‌توان واقعا متحد کرد، اشتباه بود... نیروهای آمریکا اما به هدف اصلی خود یعنی کشتن اسامه بن لادن رهبر القاعده در دوم می ۲۰۱۱ دست یافتند».

این در حالی است که دولت وی شامگاه پنجشنبه و در آستانه در آستانه فرا رسیدن سالگرد حوادث ۱۱ سپتامبر در پیامی به کنگره وضعیت اضطراری مربوط به «تهدیدهای تروریستی» علیه ایالات متحده که نخستین بار سال ۲۰۰۱ اعلام شده بود را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

پربیننده ترین کشورهای غربی امروز درخصوص صدور بیانیه علیه ایران تصمیم می‌گیرند واکنش ایران به اتهامات وارده در بیانیه کمیته خودخوانده ۴جانبه اتحادیه عرب گروسی فردا به تهران سفر می کند جبهه پنجشیر سه منطقه را از تصرف طالبان خارج کرد برترین تصاویر خبری هفته گذشته

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۳۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان

حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان، نتیجه‌ای عینی از شکست راهبرد نظامی در سیاست خارجی ایالات متحده پس از ۱۱ سپتامبر بوده است.

آمریکا نه‌تنها هزینه بسیار زیادی را برای سقوط حکومت طالبان و استقرار یک دولت دست‌نشانده در کابل صرف نمود، بلکه در نهایت نیز بی آنکه توان حفظ و بقای آن را داشته باشد، وادار به مذاکره با همان دشمنی شد که به قصد نابودی‌اش به افغانستان لشگر کشیده بود و این سرزمین را در اختیار طالبان رها نمود.

گزارش‌های متعددی از رسانه‌ها و اندیشکده‌های آمریکایی به پیامدهای خسارت‌بار حضور نظامی آمریکا در افغانستان اشاره داشته‌اند. به گزارش «اندیشکده آمریکایی صلح»[1] نتیجه 20 سال اشغال‌گری آمریکا این بود که علاوه بر 2324 نظامی و 3917 پیمان‌کار آمریکایی، به قتل بیش از 70 هزار نظامی افغانستانی و 46319 غیرنظامی این کشور منجر شد. هم‌چنین بسیاری از مردم افغانستان، به خصوص زنان و کودکان، مستقیماً طی حملات هوایی و پهپادی آمریکا به مناطق مسکونی و غیرنظامی کشته شدند. در این خصوص می‌توان به گزارش تارنمای آمریکایی «ریلایف‌وب»[2] اشاره داشت که اذعان کرده طی سال‌های 2016 تا 2020، حداقل 2122 غیرنظامی از جمله 785 کودک در حملات هوایی آمریکا در افغانستان کشته شدند. در واقع اگر آمار اندیشکده «شورای روابط خارجی» را در نظر بگیریم، حضور بیش از 100 هزار نظامی آمریکایی و هم‌چنین 130 هزار سرباز از 50 کشور عضو ناتو در افغانستان، جز مرگ و ویرانی برای افغانستان، ثمری نداشته است[3].

علاوه بر این، به گزارش «اندیشکده واتسون»[4] 20 سال پس از اشغال افغانستان، نه‌تنها رفاه و آبادی به این سرزمین بازنگشت بلکه 92 درصد از جمعیت این کشور با ناامنی غذایی مواجه هستند و 3 میلیون کودک در معرض خطر سوءتغذیه حاد قرار دارند. آژانس‌های رسمی حاکمیتی در آمریکا نیز به پیامدهای ویران‌گر حضور آمریکا در افغانستان اشاره کرده‌اند. در این زمینه، «دفتر ویژه برای بازسازی افغانستان»[5] وابسته به کنگره آمریکا، بیان داشته که واشنگتن در ایجاد امنیت پس از اشغال، ناکام ماند و هرج‌ومرج ناشی از اشغال افغانستان توسط آمریکا موجب افول دمکراسی، عقب‌ماندگی اقتصادی و فرار سرمایه از این کشور شد.

مؤسسه «موزه جنگ» طی یادداشتی با اشاره به ناکامی آمریکا در مبارزه با تروریسم طی اشغال افغانستان، بیان می‌کند که «پس از 20 سال درگیری، طالبان دوباره کنترل افغانستان را در دست دارد»[6]. «اندیشکده ویلسون» نیز طی گزارشی بیان کرده که افغانستان، پس از دو دهه، بیش از گذشته مستعد بروز تروریسم شده است. زیرا علاوه بر گروه‌های قدیمی‌تر مانند القاعده؛ شاخه خراسان داعش نیز طی این سال‌ها در افغانستان رشد کرده است[7].

در زمینه اقتصادی نیز «اندیشکده چتم‌هاوس» اقرار کرده که «طالبان یک دولت ورشکسته را به ارث برده است». در واقع دولت‌های وابسته به آمریکا از کارآمدی و کفایت لازم برای اداره کشور برخوردار نبوده‌اند. به گزارش این اندیشکده، افغانستان حتی در دوران اشغال آمریکا نیز «افغانستان در چند شاخص اجتماعی و اقتصادی، مانند شاخص توسعه انسانی، در پایین‌ترین رتبه در جهان قرار داشت، به دلیل جنگ ویران شده بود و دولت وابسته به کمک‌های مالی خارجی و گرفتار نهادهایی ضعیف و فاسد بود».

 

 

 

 

[1] https://www.usip.org/publications/2022/11/afghanistan-was-loss-better-peace

[2] https://reliefweb.int/report/afghanistan/40-all-civilian-casualties-airstrikes-afghanistan-almost-1600-last-five-years

[3] https://www.cfr.org/backgrounder/taliban-afghanistan#chapter-title-0-4

[4] https://watson.brown.edu/costsofwar/costs/human/civilians/afghan

[5] https://www.sigar.mil/interactive-reports/what-we-need-to-learn/

[6] https://www.iwm.org.uk/history/afghanistan-war-how-did-911-lead-to-a-20-year-war

[7] https://www.wilsoncenter.org/blog-post/threat-terrorism-afghanistan-post-2021

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077620 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • درخواست وکلای دولت بایدن برای متوقف کردن عرضه تسلیحات آمریکا به رژیم صهیونیستی
  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • اشتباه‌ترین تصور برای کسانی که به خودکشی فکر می‌کنند | این فیلم را حتما ببینید
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • ادامه مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد