Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالله یوسفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بذور موجود از ارقام اصلاح شده و سازگار با مناطق مختلف و کم آب طلب است و بخشی نیز شامل بذر مرغوب است که هر کشاورز می‌تواند تا سه سال از این بذر استفاده کند.

وی با بیان اینکه کود مورد نیاز کشاورزان تحویل کارگزاری های شده است افزود: همچنین کشاورزانی که از نظر مالی در مضیقه هستند می توانند از کشاورز کارت استفاده کنند این کارت برای تامین بذر و کود مورد نیاز بهره برداران در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی نیز هفت هزار تن انواع کود شیمیایی برای کشت پاییزه در این استان ذخیره سازی شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد افزایش دارد.

خشکسالی کشت پاییزه دیمزارها را با تاخیر مواجه می‌کند

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه خشکسالی کشت پاییزه دیمزارهای این استان را با تاخیر مواجه می‌کند گفت: پیش بینی می شود سال زراعی خشکی را پیش رو داشته باشیم.

یوسفی افزود: با توجه به کاهش بارندگی ها به لحاظ اقلیمی با شدیدترین خشکسالی مواجه خواهیم شد و در سال زراعی پیش رو شرایط نرمالی نخواهیم داشت که به همین دلیل پیش بینی می کنیم کشت پاییزه با تاخیر مواجه شود زیرا کشاورزان منتظر باران می مانند تا کشت را آغاز کنند.

وی گفت: پیش بینی می شود که امسال در سطح ۴۵ هزار هکتار از اراضی آبی گندم کشت شود که از هم اکنون کشاورزان با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه کشت را آغاز کرده اند و تا آذر ماه نیز ادامه دارد.

یوسفی با بیان اینکه هر ساله در بیش از ۹۸ هزار هکتار از دیمزارهای استان گندم کشت می شود اظهار داشت: براساس برنامه ریزی ها در سطح ۹۰ هزار هکتار گندم دیم کشت خواهد شد که بستگی به شرایط آب و هوایی دارد، دیمزارها مستقیم تحت تاثیر بارش باران قرار دارند اگر چه که کشت آبی در استان نیز به میزان بارندگی ها مرتبط است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۵۵ تا ۶۰ درصد از منابع آبی کشتزارهای استان از آب های سطحی تامین می شود و بین ۴۰ تا ۴۵ درصد نیز از آب های زیر زمینی آبیاری خواهد شد.

یوسفی گفت: علاوه بر کشت غلات کشاورزان هم اکنون مشغول آماده‌سازی اراضی خود برای کشت پاییزه دانه های روغنی هستند که پیش بینی می شود سطح کاشت این محصولات به دلیل افزایش احتمالی نرخ خرید تضمینی بیشتر شود.

وی اظهار داشت: کشاورزان این استان از جمله دانه های روغنی کلزا، کاملینا، گلرنگ و کنجد را کشت می کنند که با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی احتمال استقبال نیز وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشاورزان این استان در سال زراعی جاری بیش از سه هزار  هکتار کلزا کشت کرده بودند.

یوسفی افزود: امسال گندمکاران استان ۱۱۲ هزار تن محصول از کشتزارها برداشت کردند که این میزان نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش دارد.

وی علت کاهش تولید گندم در استان را خشکسالی، نبود بارش موثر و سرمازدگی عنوان کرد و اظهار داشت: کشاورزان امسال در سطح ۴۷ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی آبی و ۹۶ هزار و ۲۵۰ هکتار اراضی دیم گندم کشت کردند که از این میزان بخشی به علت خشکسالی و تنش آبی از بین رفت.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی  و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی  محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس گزارش رسمی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی حدود ۵۹ درصد از پهنه این استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده است. 
هم اکنون  ۱۳.۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید،  ۱۳.۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶.۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵.۶ درصد خشکسالی خفیف دارد و در بین هشت شهرستان این خطه شمال شرق کشور شهرستان های مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد  و پس از آن شهرستان اسفراین و راز و جرگلان درگیر با این پدیده شدند.
بررسی ها نشان می دهد که خشکسالی خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت های بحرانی قرار گرفتند.

برچسب‌ها بجنورد گندم کشاورزی پاییز کلزا خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد گندم کشاورزی بجنورد گندم کشاورزی پاییز کلزا خراسان شمالی کشاورزی خراسان شمالی پیش بینی کشت پاییزه هزار هکتار تحت تاثیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۳۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فیروز قاسم‌زاده کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را ۷ درصد اعلام و اظهار کرد: با وجود این اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده است، اما آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس بوده و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید: کاهش ۷۰ درصدی تولید گندم باتوجه به خشکسالی‌ها

وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سدهای موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سدهای تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و تأکید کرد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم اما با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229022 برچسب‌ها قحطی و خشکسالی

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ درصد شبکه های توزیع نیروی برق خراسان شمالی ایمن شد
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته