Web Analytics Made Easy - Statcounter

خلیل نیکشاد روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به تمهید شرایط برای آغاز کشت گندم از اول مهرماه در سطح ۲۸۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل گفت: در سال زراعی جدید، در قالب کشت پاییزه، ۲۳۲ هزار هکتار گندم دیم و ۵۵ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی در این استان کشت می‌شود.

وی از برنامه‌ریزی برای کشت جو در سطح ۱۱۹ هزار و ۹۴۸ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل در سال زراعی جدید خبر داد و بیان کرد: از اول مهرماه، محصول جو در سطح ۲۵ هزار و ۹۸۶ هکتار از اراضی آبی و ۹۳ هزار و ۹۶۲ هکتار از اراضی دیم این استان کشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین با اشاره به تولید محصول مرغوب کلزا در استان اردبیل و افزایش رغبت کشاورزان برای کاشت این محصول در سطح ۱۲ هزار هکتار از اراضی زراعی این استان گفت: در قالب کشت پاییزه، امسال محصول کلزا در سطح ۱۰ هزار هکتار از اراضی آبی و ۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان کشت می‌شود.

وی از تامین بذر و کود مورد نیاز کشاورزان برای کشت پاییزه این محصولات در استان اردبیل خبر داد و گفت: امیدواریم که با بارش به موقع پاییزه، وقفه‌ای در کاشت محصولات دیم استان ایجاد نشود.

به گزارش ایرنا، سالانه ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت و با پیش بینی تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

در سال زراعی جاری که در پایان آن قرار داریم، تولید محصول گندم در مزارع استان اردبیل در پی خشکسالی کم سابقه امسال به شکل جدی کاهش یافته و به کمتر از نصف تولید سالهای قبل رسید.

تولید گندم در استان اردبیل به علت خشکسالی و تنش آبی فصل بهار به شدت کاهش یافت و پیش بینی تولید ۶۰۰ هزار تن محصول محقق نشد و مجموع خرید تضمینی این محصول در استان نیز به ۱۶۶ هزار تن رسید.

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان اردبیل، امسال پیش بینی می‌شد که ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل تولید و حدود ۲۵۰ هزار تن محصول نیز به شکل تضمینی خریداری شود که شواهد آماری نشان می‌دهد که این پیش بینی محقق نشده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گندم تولید داخلی استان اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گندم تولید داخلی وزارت جهاد کشاورزی گندم تولید داخلی استان اردبیل هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود اراضی دیم پیش بینی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۴۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش نشان می‌دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهاد‌های دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران در حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهاد‌ها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد؛ ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

وی با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور اذعان داشت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

وی در مورد توزیع بذر کلزا نیز تصریح کرد: برای سال زراعی جاری نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع اراقام داشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر