Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی موزه‌ها روزانه بازدیدکنندگان زیادی در سنین مختلف و با فرهنگ‌های گوناکون دارند. اگر با موزه‌آرایی سنجیده و با راهنمایی مناسب ارزش تاریخی و هنری هر شی بر بیننده مشخص شود، گویی یک شی سفالی ساده مربوط به هزاره‌ اول پیش از میلاد همانند یک تابلوی نقاشی معاصر، جذاب و پربیننده خواهد بود.

مشهد همچنین میزبان موزه‌های متنوع و فراوانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به «موزه بازیما»، «موزه دیرینه‌شناسی و علوم توس» و «موزه دانشگاه فردوسی مشهد» اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موزه بازیما

موزه و پارک علمی تفریحی پروفسور بازیما در سال ۱۳۹۴ در مجتمع تجاری گردشگری سپاد، مجتمع وصال افتتاح شده است. این موزه به عنوان یکی از موزه‌های علمی در تلاش است تا مفاهیم علمی را از طریق آسان‌سازی با بازی و سرگرمی، انجام تجربه‌های علمی به همراه نمایش اشیاء و آثار طبیعی و تاریخی و نمونه‌های ارزشمند علمی و دانش را برای عموم بازدیدکنندگان به ویژه کودکان و نوجوانان به نمایش بگذارد.

در این موزه به سه علم نجوم، زمین‌شناسی و زیست‌شناسی پرداخته شده است. از جذاب‌ترین بخش‌های این موزه می‌توان به ماشین زمان و برگشت به لحظه اولیه آفرینش جهان اشاره کرد؛ تونل آفرینش شامل نمایش خلقت موجودات زنده مانند باکتری‌ها، تک‌یاخته‌ها، قارچ‌ها و دنیای شگفت‌آور جانوران می‌شود.

غار، مجموعه زمین‌شناسی و سفر به درون بدن انسان، از دیگر بخش‌های دیدنی این موزه به شمار می‌رود. این موزه دارای بخش‌های آموزشی مانند پلانتاریوم (مراحل تکوین جنین انسان) بوده که بر اساس آموزش‌های رسمی آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، طراحی شده است. این بخش می‌تواند در یادگیری دروس آموزشی از مقطع دبستان تا تحصیلات تکمیلی مورد استفاده قرار گیرد.

موزه دیرینه‌شناسی و علوم توس

این موزه خصوصی بازدیدکننده را به سفری شگفت‌انگیز به دنیای پیش از تاریخ می‌برد و با نمایش سرگذشت اسرارآمیز زمین و اتفاقات و تحولاتی که این سیاره خاکی از روز نخست آفرینش تاکنون از سر گذرانده است، آشنا می‌کند. در این موزه هزاران فسیل ارزشمند از زیست‌مندان گذشته زمین که امروزه گرفتار جبر طبیعت و منقرض شده‌اند، در معرض دید عموم قرار گرفته است.

چهار بخش حیات ابتدایی، دیرینه‌زیستی، حیات میانه و حیات جدید از بخش‌های اصلی این مجموعه محسوب می‌شوند، که از طراحی بسیار ویژه‌ای برخوردار است. بخش انسان پیش از تاریخ، دنیای دایناسورها، اکتشاف فسیل دایناسور و دیرینه‌شناسان مشهور جهان از جمله بخش‌های جذاب موزه هستند، به شکلی که بازدیدکننده خود را در مسیری ماجراجویانه با تلفیق بازی، سرگرمی و معماهای علمی می‌یابد. این مجموعه به همت آقای پوریا واعظ‌نیا ساخته و راه‌اندازی شده است.

موزه دانشگاه فردوسی مشهد

موزه دانشگاه فردوسی مشهد در اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۷ در ساختمانی به مساحت ۵۵۰ مترمربع افتتاح شده است. این موزه زیرمجموعه مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد بوده که با هدف نمایش پیشینه درخشان علمی و فرهنگی و ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه بنا شده است.

آثار موزه دانشگاه فردوسی مشهد در قسمت‌هایی از جمله راهرو ورودی، اتاق دیداری شنیداری، گالری یک، اتاق مطبوعات،راهرو گذار، گالری دو به نمایش درآمده است.  

در راهروی ورودی مسیر تحول کالبدی دانشگاه و زمان تأسیس دانشکده‌های مختلف و تعدادی از نقشه‌های هوایی دانشگاه به نمایش درآمده است.

اتاق دیداری شنیداری میزبان فیلم‌ها و نماهنگ‌های معرفی دانشگاه است و محل برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز به حساب می‌آید.

در گالری شماره ۱ تصاویر رؤسای دانشگاه، مفاخر و زندگی‌نامه آن‌ها، عکس و تصاویر دانشجویان و اساتید دانشگاه در دهه‌های نخست تأسیس، تصاویر و کنگره‌های مهم، میز کار دومین رئیس دانشگاه و دیگر وسایل اداری و کمک آموزشی به نمایش گذاشته شده است.

اتاق مطبوعات مکانی برای انتشار بازتاب رویدادها و اخبار دانشگاه‌ها در روزنامه‌ها است که بازدیدکنندگان می‌توانند با جست‌وجو کلیدواژه به اخبار مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

راهرو گذار نیز میزبان قدیمی‌ترین کتب دانشگاه و نشریات است؛ در این راهرو همچنین نقش دانشگاه در انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ به صورت تصویر به نمایش گذاشته شده است.

در گالری شماره ۲ تصاویر، رویدادهای مهم دانشگاه در دهه‌های اخیر، اساتید نمونه کشوری، نام‌آوران دانشگاه و وسایل و ابزار قدیمی علمی و آزمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

در اتاق مرکز نیز فعالیت‌های متنوع مرکز، آثار و مفاخر دانشگاه انجام می‌شود و در فروشگاه آن اشیاء و کالاهایی با آرم دانشگاه تولید شده و به فروش می‌رسد.

منبع:

پهلوان، مهرآسا؛ ۱۳۹۸؛ کتاب موزه‌ها و مجموعه‌داران خراسان رضوی؛ انتشارات درج سخن

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موزه موزه گردی مجازی موزه خراسان رضوی فرهنگ موزه گردی گردشگري گردشگری مجازی موزه دانشگاه فردوسی مشهد موزه دانشگاه فردوسی مشهد موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۴۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد

مصطفی مهدوی ارفع گفت: ۲۱۱ هزار و ۱۸۴ داوطلب پارسال به مراکز اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۰ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند، ادامه داد: اهدا کننده مستمر خون به کسی گفته می‌شود که حداقل ۲ بار در سال خون اهدا کند و این تعداد در سال گذشته بیش از ۸۵ هزار و ۸۱۸ نفر در استان گزارش شده است.

مسوول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی بیان کرد: بیش از ۲۹ درصد اهدا کنندگان خون استان در این بازه زمانی «با سابقه» و حدود ۱۸ درصد اهداکننده «بار اولی» هستند.

وی با بیان اینکه در کشور‌های توسعه یافته زنان نیمی از اهداکنندگان خون را شامل می‌شوند، افزود: بانوان سال گذشته ۵.۳۵ درصد معادل هشت هزار و ۶۱۵ نفر از اهداکنندگان خون استان را تشکیل داده اند.

مهدوی ارفع افزود: شاخص اهدای خون ۲۷.۲۸ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور است.

هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهر‌های خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهر‌های سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستان‌های تربت‌جام و کاشمر فعال است.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
  • تجمع جامعه دانشگاهی مشهد در محکومیت برخورد با حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا 
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد
  • آموزش از طریق سرگرمی و نمایش
  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۷ اردیبهشت
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد