Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیست سال پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده که نزدیک به سه هزار کشته و هزاران زخمی بر جا گذاشت، مراسم مختلفی در نیویورک، ویرجینیا، و پنسیلوانیا که اهداف حملات القاعده بودند، برگزار شد.

 به نقل از دویچه وله، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، و همسرش جیل، در مراسمی در نیویورک به همین مناسبت شرکت کردند و همراه سایر حاضران، در دقایق همزمان با لحظه برخورد نخستین هواپیما به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی، به نشانه ادای احترام به قربانیان فاجعه یک دقیقه سکوت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

جو بایدن شب گذشته در پیامی ویدیویی از وحدت کم‌سابقه‌ای که پس از آن حملات میان آمریکایی‌ها شکل گرفت و مبارزه‌ای که علیه تروریسم آغاز شد، سخن گفت و افزود: به تروریست‌ها نشان دادیم به سراغشان خواهیم رفت و تاوان خواهند پرداخت.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در مراسمی در پنتاگون در ویرجینیا در حومه پایتخت شرکت کرد و همراه دیگر حضار، یاد ۱۸۴ قربانی حمله دیگر تروریستی را که بیست سال پیش در چنین روزی ساختمان وزارت دفاع را هدف گرفت، گرامی داشت. 

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده، نیز در آن مراسم حضور داشت.

در پنسیلوانیا نیز مانند سال‌های گذشته مراسم ویژه‌ای به همین مناسبت برگزار شد و کامالا هریس، معاون جو بایدن، در آن شرکت کرد. یک هواپیمای دیگر ربوده شده، با دخالت مسافران به هدف نرسید و در ناحیه شنکسویل در آن ایالت سقوط کرد. جورج بوش که در زمان حملات بیست سال پیش رئیس جمهوری آمریکا بود نیز برای شرکت در این مراسم به پنسیلوانیا رفته بود.

جمعه شب نیز مراسم ویژه‌ای در محل وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، و گروهی از کارکنان آن وزارتخانه برگزار شد. برخی مهمانان دیگر نیز به صورت مجازی در آن مراسم شرکت کردند.

روز شنبه در نیویورک، سه رئیس جمهوری آمریکا و همسرانشان در کنار هم در محل یادبود حادثه یازده سپتامبر گرد آمدند و برای بزرگداشت قربانیان بدترین حادثه تروریستی در خاک آمریکا، یک دقیقه سکوت کردند. 

جو بایدن، باراک اوباما، و بیل کلینتون در مکانی که دو دهه پیش در چنین روزی برج‌های دوقلوی مرکز جهانی تجارت فرو ریختند، شاهد رژه‌ای نظامی بودند. برخی از حضار عکس‌های عزیزان از دست رفته خود در آن حادثه را در دست داشتند و نام همه قربانیان قرائت شد.

قبل از آن در ساعت هشت و ۴۶ دقیقه صبح به وقت محلی درست در زمان برخورد اولین هواپیما به ساختمان مرکز تجارت جهانی، حاضران به احترام قربانیان سکوت کردند.

واکنش اتحادیه اروپا و بریتانیا

به مناسبت بیستمین سالروز حادثه ۱۱ سپتامبر سران بسیاری از کشورهای اروپایی پیام فرستادند و با آمریکا ابراز همدردی کردند.  

اورزولا فون درلاین ، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه در کنار آمریکاست تا از "آزادی در برابر نفرت" دفاع کند. 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم در پیامی خاطرنشان کرد: «تروریست‌ها نتوانستند اعتقاد به آزادی و دموکراسی را  تضعیف کنند».

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از واکنش نظامی ناتو در برابر این حملات دفاع کرد. مرکل گفت: «ما در آن زمان می‌دانستیم که باید با هم علیه خطرات تروریستی مبارزه کنیم.»

صدراعظم آلمان در ادامه تاکید کرد: «۲۰ سال پیش ما تصاویر وحشتناک از حمله تروریست‌های اسلام‌گرا به مرکز تجارت جهانی نیویورک را مشاهده کردیم. با این حال دو دهه پس از آغاز عملیات نظامی بین‌المللی در افغانستان مشخص شد که همه اهداف قابل دستیابی نیستند.»

اوتو شیلی، وزیر کشور پیشین آلمان استراتژی آمریکا در افغانستان را ناکام دانست. 

این سیاستمدار به روزنامه آلمانی "زود دویچه سایتونگ" گفته است، پس از حمله ارتش آمریکا به افغانستان هیچ برنامه و تفاهمی، در ارتباط با طرز تفکر و ذهنیت مردم آن کشور وجود نداشته است.

شیلی گفت، جنگ افغانستان "به صورت غیرقابل باور بی‌رحمانه" بوده است. او افزود که با بمباران می‌توان تروریست‌ها را هدف قرار داد اما خسارات و زیان‌های جانبی، همواره دشمنان نو را به وجود می‌آورد.

یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه پیشین آلمان از حزب سبزها هم در مصاحبه با "زود دویچه سایتونگ" وضعیت افغانستان را نگران‌کننده دانسته و گفته است: «با خروج یک‌شبه از افغانستان خلاء قدرت ایجاد شده که خطرهای عظیمی را در خود پنهان دارد.»

فیشر تاکید کرده که آمریکا "اشتباه بزرگی" مرتکب شده که فقط به مبارزه علیه طالبان و شبکه القاعده پرداخته است.

مراسم بیستمین سالگرد حملات یازدهم سپتامبر در حالی برگزار شد که مدتی است طالبان بار دیگر قدرت را در افغانستان در دست گرفته است. پانزدهم ماه اوت و به دنبال خروج نظامیان آمریکا و ناتو از أفغانستان، نیروهای طالبان وارد کابل شدند.

منتقدان، مسئولیت قدرت‌گیری مجدد طالبان را متوجه دولت آمریکا می‌دانند. توافق خروج نظامیان آمریکا از افغانستان، سال گذشته و در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در مذاکرات دولت وی با طلبان حاصل شد، و در دولت جو بایدن به اجرا در آمد./ ایسنا

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهوری تروریست ها برگزار شد جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۵۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از طلوع نیوز، جانان سایق سخنگوی وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اثر وقوع بارندگی‌های سنگین و سیلاب در ۱۵ ولایت این کشور، ۱۴۰ باب خانه مسکونی تخریب شده است.

سخنگوی وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان در این خصوص ادامه داد: در ۳ روز اخیر بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در ولایت‌ های قندهار، نورستان، بادغیس، غور، ننگرهار، میدان وردک، هرات، سمنگان، پنجشیر، لغمان، کنر، بغلان، کندز، سرپل و پروان؛ ۸ نفر جان‌باخته و ۳ تن هم مجروح شده اند.

به گزارش طلوع، وزارت رسیدگی به بلایای طبیعی دولت موقت طالبان در افغانستان پیشتر گفته بود که بر اثر وقوع سیلاب‌های اخیر سراسر افغانستان، ۹۰ تن جان باخته و ۵۴ نفر دیگر هم مجروح شده‌ اند.

کد خبر 6091451

دیگر خبرها

  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • پخش فیلمی در تلویزیون همزمان با اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • برگزاری مراسم «آگاه زمان» برای سالگرد شهادت شهیدمطهری