Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@19:05:45 GMT

مهمترین تجهیزات دندانپزشکی کدامند؟

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۵۳۳۹

مهمترین تجهیزات دندانپزشکی کدامند؟

یونیت دندانپزشکی

یکی از مهمترین ابزارهای موجود در دندانپزشکی یونیت است. یونی همان صندلی است که بیمار برای ویزیت توسط پزشک روی آن دراز می‌کشد. در واقع اکثر تجهیزاتی که قرار است دندانپزشک با آن‌ها کار کند، در کنار یا روی یونیت قرار می‌گیرد. تمام یونیت‌های دندانپزشکی یک پایه دارند که روی آن پایه، چراغ قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این برای یونیت‌های دندانپزشکی ورودی هوا و آب و خروجی فاضلاب نیز در نظر گرفته شده است تا کار پزشک و بیمار آسان‌تر شود. در ادامه بخش‌های دیگر یونیت، به اختصار اشاره خواهیم کرد.

کاسه کراشور و دوش آب لیوان: این کاسه برای تخلیه‌ی آب دهان و تکه‌های دندان خورد شده استفاده می‌شود. میز کنسول یا تابلت: مناسب برای کنترل قسمت‌های مختلف یونیت و بخش‌های مختلف آن است. میز دستیار: دکمه‌های تابلت معمولا بر روی این میز قرار دارند. بر روی این میزها معمولا دکمه‌هایی برای نگهداری اینسترومنت‌ها، لایت کیور، براق کش و دیگر ابزارها وجود دارد.

این وسیله در سه نوع یونیت، مینی یونیت و میکرو یونیت در بازار وجود دارد. یونیت در مطب دندانپزشکی استفاده می‌شود که بزرگ است و می‌توان تجهیزات کاملی را در داخل آن قرار داد. مینی یونیت در مطب‌های دندانپزشکی کوچکتر قرار می‌گیرد تا کار دندانپزشک آسان‌تر شود. از مینی یوینت هم معمولا در بیمارستان‌‌های صحرایی و مکان‌هایی که نمی‌توان تجهیزاتی بزرگ را قرار داد، استفاده می‌شود.

اگر برای خرید یونیت دندانپزشکی می‌خواهید اقدام کنید، حتما به مواردی که گفته شد توجه کافی داشته باشید.

تجهیزات اندو دندانپزشکی

اکثر بیمارانی که به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند از مشکلات ریشه‌ی دندان رنج می‌برند. برای درمان انواع مشکلات ریشه از تجهیزات اندو استفاده می‌شود. این تجهیزات طیف وسیعی از دستگاه‌ها نظیر آبچوراتور، روتاری، اپکس فایندر، اندو پایلوت، اپکس لوکیتور را شامل می‌شود. در ادامه به معرفی چند عدد از این دستگاه‌‌ها خواهیم پرداخت.

روتاری: این دستگاه وسیله‌ای است که با استفاده از فایل‌هایی مخصوص به داخل ریشه‌ی دندان نفوذ خواهد کرد و درمان را انجام خواهد داد. اپکس فایندر: وسیله‌ای است که دندانپزشکان با استفاده از آن طول ریشه‌ی دندان را تعیین می‌کنند. آپچوراتور: این دستکاه زمانی استفاده می‌شود که دندانپزشک بخواهد درمان ریشه‌ی دندان یا کانال‌های دندان را انجام دهد، به کار گزفته می‌شود.

برای خرید تجهیزات اندو دندانپزشکی باید به یاید داشته باشید که در محله‌ی اول، دستگاهی با کیفیت تهیه کنید. بعد از این مورد باید بدانید که این دستگاه با قیمتی مناسب عرضه شده باشد.

پنس

این دستگاه برای جا به جا کردن مواد از داخل دهان به بیرون و گذاشتن گاز در دهان استفاده می‌شود. البته پنس‌ها در سایزهای مختلف تولید شده‌‍‌اند و سری‌ها کج و ساده دارند.

انبرک

این وسیله برای بررسی دندان‌ها از نظر پوسیدگی، جرم، شکستگی و سایر ناهنجاری‌ها استفاده می‌شود. انبرک دارای یک دسته‌ی بلند با سری‌های تیز است. دندانپزشک با کمک این ابزار به راحتی به بررسی قسمت‌های پوسیده‌ی دندان، جرم و پلاک آن خواهد پرداخت.

دریل

شاید بیشترین ترس افراد از محیط دندانپزشکی به خاطر همین دریل دندانپزشکی باشد. صدای ناهنجار این وسیله تا حدی است که برای برخی بیماران غیر قابل تحمل است. با این حال این دستگاه قوی‌ترین دستگاه برای از بین بردن پوسیدگی دندان، قبل از پر کردن است.

در واقع این مته‌ی برقی در حالیکه آب را به دهان شما پرتاب می‌کند، با سرعت 250000 دور در دقیقه می‌چرخد. اگر دریل پرتاب آب را مدیریت نکند، آب تا حدی داغ می‌شود که ممکن است به دندان شما آسیب بزند.

سرنگ

سرنگ دندانپزشکی وسیله‌ای است که بی‌حسی را به لثه‌های شما منتقل می‌کند. طول این نوع از سرنگ‌ها نسبت یه سرنگ‌های دیگر بلندتر است تا دندانپزشک راحت‌تر بتواند ماده‌ی بی حسی را به نقطه‌ی صحیح تزریق کند. اگر وارد دندانپزشکی شدید و از ظاهر این سرنگ‌ها وحشت داشتید بهتر است به آن‌ها نگاه نکنید و تنها اجازه دهید دندانپزشک آن را به طرز صحیحی وارد لثه شما کند. بسیاری از دندانپزشکان قبل از تزریق ماده‌ی بی حسی، از بی حسی موضعی کمک می‌گیرند تا بیمار آماده‌ی درمان شود.

تا اینجا در مورد بخشی از وسایل مورد نیاز یک دندانپزشک صحبت کردیم. اما در طی تمام این مراحل باید به یاد داشته باشید که قیمت تجهیزات دندانپزشکی بسیار اهمیت تمام نکات مهم را به هنگام خرید آن‌ها باید در نظر بگیرید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 پنجشیر فهیم دشتی بیژن عبدالکریمی عباس انصاری فرد اعمال ماه صفر تجهیزات دندانپزشکی یونیت دندانپزشکی رپرتاژ آگهی اربعین 1400 پنجشیر فهیم دشتی بیژن عبدالکریمی عباس انصاری فرد اعمال ماه صفر استفاده می شود ریشه ی دندان بی حسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۵۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم بازنشستگی و تجلیل از دکتر عراقی‌زاده

دکتر غلامعلی جاودان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این مراسم ضمن تبریک روز استاد و معلم گفت: در توصیف مقام استاد و معلم حضرت علی (ع) می‌فرمایند که هرکسی جمله‌ای به من بیاموزد مرا بنده خود کرده است.

وی با بیان اینکه جایگاه استاد و معلم در ادبیات، معارف و فرهنگ ما بسیار بالاست، افزود: به‌طوری که معلمی را شغل انبیا و بسیار گرانقدر می‌دانیم.

دکتر جاودان اظهار کرد: استاد عراقی زاده، پیش از اینکه استاد دانشکده دندانپزشکی باشد استاد اخلاق است و همه ویژگی‌های یک استاد خوب را در خود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: دکتر عراقی‌زاده در ارائه خدمات به مردم استان نقشی ویژه داشتند و چندین سال نیز در جایگاه رئیس دانشگاه به مردم خدمت کرده‌اند.

دکتر جاودان با اشاره به اینکه خدمات دکتر عراقی زاده در حوزه بهداشت، درمان و آموزش ماندگار بوده و به یادگار می‌ماند، افزود: بزرگترین یادگاری ایشان که با حمایت سایر اساتید اتفاق افتاده دانشکده دندانپزشکی هرمزگان است.

وی گفت: به یمن فرصتی که در دانشکده دندانپزشکی داشته‌ایم، توانسته‌ایم در دورترین نقاط استان نیز خدمات دندانپزشکی را به مردم عزیز ارائه دهیم.

وی در پایان افزود: بنابر دخواست اینجانب و معاون آموزشی دانشگاه مبنی بر ادامه همکاری استاد عراقی‌زاده با دانشگاه، از این پس ایشان در سمت مشاور رئیس دانشگاه در حوزه دندانپزشکی با ما همکاری داشته و از تجربیات و دانش ایشان بهره خواهیم برد.

همچنین دکتر عراقی‌زاده در این مراسم ضمن تشریح دوران تحصیل خود و تقارن آن با هشت سال دفاع مقدس، گفت: در سال‌های جنگ یکی از دوستانم که بعدا شهید شد، من را برای بورسیه تحصیلی خارج از کشور دانشجویان ثبت‌نام کرده بود و این‌گونه شد که من پس از شهادت برادرم عبدالمجید برای تحصیل به انگلستان رفتم و پس از سه سال دوباره به ایران برگشتم و در اینجا مشغول به خدمت شدم.

وی افزود: به بندرعباس عرق دارم و دوست دارم که رشد کند؛ چراکه به اعتقاد من بندرعباس نتوانسته جایگاه واقعی خود را در کشور اثبات کند.

دکتر عراقی‌زاده گفت: با پیگیری‌هایی که انجام شد دانشکده دندانپزشکی از سال ۸۷ با پذیرش ۱۰۰ درصد نیروی بومی آغاز به کار کرد.

وی افزود: تعدادی از دانشجو‌های قدیم دانشکده دندانپزشکی، درحال حاضر استاد این دانشکده هستند.

دکتر عراقی زاده گفت: متاسفانه توزیع امکانات در مناطق برخوردار و مناطق کمتر توسعه‌یافته عادلانه نیست و ما در استان هرمزگان نسبت دیگر استان‌ها عقب هستیم.

گفتنی است؛ دکتر عبدالمهدی عراقی‌زاده، متولد بهمن‌ماه ۱۳۳۹ در بندرعباس است و سمت‌هایی از جمله هیئت علمی و عضو هیئت رئیسه دانشکده دندانپزشکی شاهد تهران، مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دکتر مویدی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، ریاست دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی، ریاست دانشگاه و قائم مقام وزیر در استان، مسئول راه‌اندازی دانشکده دندانپزشکی، سرپرست دانشکده دندانپزشکی، ریاست دانشکده پزشکی و با حفظ سمت ریاست دانشکده دندانپزشکی، ریاست دانشکده دندانپزشکی و عضو شورای دانشگاه، عضو هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دانشگاه، عضو کارگروه بررسی صلاحیت عمومی اعضای هیئت علمی، عضو هیئت ممیزه دانشگاه و همچنین عضو هیئت اجرایی نصب و عزل اعضای هیئت علمی را در کارنامه درخشان خود دارد.

در پایان این مراسم به پاس زحمات ۳۵ ساله استاد عراقی زاده در دانشگاه از ایشان تقدیر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • بسته خدمتی دندانپزشکی برای بیماران خاص و صعب العلاج
  • خدمات رایگان دندانپزشکی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر
  • کنسرت‌های اردیبهشتی کدامند؟
  • برگزاری مراسم بازنشستگی و تجلیل از دکتر عراقی‌زاده
  • دستیابی به دانش چاپگر سه بعدی دندانپزشکی
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • گرم‌ترین و سردترین نقطه استان کرمان کدامند؟
  • گردمترین و سردترین نقطه استان کرمان کدامند؟
  • بهترین سپرها در برابر تیغ برنده تورم کدامند؟
  • بهره‌مندی ۷۰۰ زنجانی از نذر سلامت هلال‌احمر