Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   مهدی شکاری مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  گفت : خشکسالی، افزایش قیمت علوفه و کمبود نهاده‌ها سبب افزایش هزینه تولید شده است و این موضوع به شدت بر روی تصمیم گیری دامداران برای حذف دام موثر واقع شده است.

بیشتر بخوانید 

کشف ۷۰ راس گوسفند مفقودی توسط پلیس مانه و سملقان

او افزود: هر ساله حذف دام در گله‌های دام داشتی اعم از دام سبک و سنگین به دلائل مختلف از قبیل عدم باروری، غیر اقتصادی بودن دام، بیماری ها، صدمات فیزیکی، نقایص ژنتیکی و نیز مازاد بودن دام انجام می‌شود که در سال‌های ترسالی و شرایط مناسب اقتصادی دامدار این حذف را با حداقل ممکن انجام می‌دهد تا ضمن حفظ سرمایه نسبت به افزایش گله نیز اقدام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: دامداران در سال‌هایی که با خشکسالی، کمبود نهاده، افزایش هزینه تولید روبه رو می‌شوند حذف دام به حداکثر ممکن می‌رسد که گاهی این اقدام با حذف دام‌های مولد و با توان ژنتیکی مناسب نیز همراه است.

او افزود : امسال به علت خشکسالی، کمبود علوفه، افزایش قیمت‌ها و افزایش هزینه تولید و غیر اقتصادی شدن دامپروری این حذف شدت بالاتری یافته است در صورت ادامه این روند دام مولد کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد بود و این براِی آینده کشور و بخصوص تامین گوشت قرمز بسیار خطرناک است اگر به همین منوال پیش رویم طی سال‌های آینده با خسارات هنگفتی در حوزه سرمایه ژنتیکی دامی وتامین محصولات دامی مواجه خواهیم شد.

او  مشکل مهم دامداران را تامین نهاده مورد نیاز دام عنوان کرد و در این باره از توزیع ۵۵ هزار تن انواع نهاده دامی در پنج ماهه امسال خبر داد و گفت: امسال ۳۳ هزار و ۸۸ تن جو، ۱۲ هزار و ۴۳۸ تن ذرت، ۲ هزار و ۹۷۹ تن کنجاله سویا، ۳۵۰ تن کنجاله کلزا و ۶ هزرا و ۴۷ تن سبوس به صورت خام و در قالب خوراک آماده بین دامداران استان توزیع شده است.

شکاری درخصوص مشکلات تامین نهاده در سطح استان اظهار داشت: باتوجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته اینک ماهیانه ۱۳ هزار تن کنسانتره با استفاده از نهاده‌های دولتی و با قیمت مصوب در اختیار دامداران قرار می‌گیرد و با توجه به وابستگی بالای دام سبک استان به مراتع و با توجه به کاهش ۵۰ درصدی میزان بارندگی و فقر شدید مراتع قیمت علوفه نسبت به پارسال به شدت افزایش یافته است که به همین دلیل پرورش دهندگان دام سبک استان دچار خسارت بیشتری شده اند.

او افزود: در این زمینه با پیگیری‌های صورت گرفته و برنامه حمایتی وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر توزیع کنسانتره در ۲ مرحله جو به صورت خام نیز بین پرورش دهندگان دام سبک توزیع شده است.

شکاری در باره افزایش قیمت علوفه گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها بیشتر در مورد علوفه و نهاده‌های دامی داخلی است به عنوان مثال قیمت کاه نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد و جو داخلی ۱۸۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

او گفت: همچنین به دلیل اینکه نهاده‌های وارداتی با ارز دولتی وارد کشور می‌شود و قیمت آن توسط کمیته تنطیم بازار کشور مصوب و ابلاغ می‌شود، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته قیمت جو حدود ۳۳ درصد، ذرت و کنجاله سویا هم ۲۶ درصد افزایش داشته است.

شکاری گفت: میزان نهاده مورد نیاز دامداران استان بیشتر از سهمیه‌های اعلامی است که در این زمینه برای توزیع عادلانه و مناسب نهاده ها، جلوگیری از قاچاق دام، حمل و نقل آسان دام از ابتدای آذرماه سال ۹۹، هویت گذاری دام با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی انجام شده و استان خراسان شمالی در حال حاضر در زمینه هویت گذاری دام در سطح کشور جایگاه مناسبی دارد.

وی اظهار داشت: توزیع نهاده در حال حاضر براساس تعداد دام هویت گذاری شده است که در این راستا لیست تمام گله‌های هویت گذاری شده استان به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها ارسال شده است تا با همکاری شورا‌های اسلامی و دهیاران لیست مد نظر بررسی و نهایی شود.

او درخصوص علت اصلی کمبود نهاده‌ها اظهار داشت: نهاده‌های دام و طیور شامل ذرت حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد، کنجاله سویا ۹۰ تا ۹۵ درصد و جو ۴۰ تا ۴۵ درصد از خارج از کشور وارد می‌شود که در سال ۹۹ و سالجاری با مشکلاتی مواجه بوده است و متاسفانه خشکسالی سالجاری و کاهش تولیدات داخلی باعث تشدید مشکلات خوراک دام شده است، البته کمبود نهاده‌ها مشکل کشوری است و در صورت تامین و تخصیص به موقع ارز و واردات نهاده‌ها و تخصیص سهمیه بیشتر به استان‌ها می‌تواند کمک موثری به تامین نهاده مورد نیاز، حفظ دام و سرمایه دامداران و افزایش تولیدات حوزه دام طیور داشته باشد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: دوری استان از بنادر ورودی بویژه بندر امام خمینی (ره) به عنوان ورودی اصلی نهاده‌های دام و طیور باعث مشکلات بیشتری از قبیل افزایش هزینه حمل، تاخیر در ارسال نهاده برای استان شده است.

انتهای پیام/ه 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خراسان شمالی دام سبک نهاده های دام خراسان شمالی جهاد کشاورزی افزایش هزینه کمبود نهاده افزایش قیمت هویت گذاری نهاده ها دام سبک حذف دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۶۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل انتقال خون خراسان شمالی از رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در این استان در سال گذشته خبر داد.

دکتر هادی نوری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به رتبه دوم کشوری برای انتقال خون خراسان شمالی اظهار کرد: انتقال خون استان رتبه دوم در دو بخش رشد اهدای خون، رشد اهدای خون بانوان و رتبه دوم در شبکه ملی خون رسان را در کشور کسب کرد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل اهداکنندگان خراسان شمالی در تامین خون استان و بخشی از کشور تصریح کرد: انتقال خون خراسان شمالی به برکت حضور اهداکنندگان خیرخواهی که همیشه همراه بیماران بودند در سال گذشته در دو بخش مهم و یک بخش حیاتی حائز رتبه دوم کشوری در تامین خون و فرآورده های خونی شد.

دکتر نوری با بیان اینکه در فصول مختلف به خصوص فصول سرد سال میزان اهدای خون به طور چشمگیری کاهش می یابد اهداکنندگان استان با آگاهی از این موضوع زمستان امسال برای تامین خون استان و شبکه ملی خونرسان کشور سنگ تمام گذاشتند به طوری که استان خراسان شمالی بعد از استان لرستان در رتبه دوم مشارکت در شبکه ملی خون رسان قرار گرفت.

وی افزود: طی سال گذشته میزان اهدای خون در استان بیش از ۱۶ درصد با افزایش روبرو بود و این در حالی است که در این شاخص هم رتبه دوم کشوری از آن خراسان شمالی شد.

این مقام‌مسئول ادامه داد: رشد اهدای خون بانوان که از موارد قابل اهمیت در سازمان انتقال خون ایران نیز به شمار می رود در استان با رشد هشت درصدی مواجه بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • افزایش ظرفیت صادراتی خراسان شمالی دستاورد نمایشگاه اکسپو است
  • رشد ۴۲ درصدی بارش‌ها در خراسان شمالی نسبت به سال گذشته
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال ۹ هزار افزایش می‌یابد
  • ۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید