Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علیرضا صادقیان معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان که امروز برگزار شد، با اشاره به اینکه از سه سال پیش مطالعاتی در زمینه فرونشست زمین در اصفهان آغاز و منجر به عقد تفاهم نامه‌ای با سازمان زمین شناسی شد،گفت: فرونشست زمین یکی از معضلات جدی در اصفهان است که قابل جبران نیست و اگر امروز که خیلی هم دیر شده، فکری برای این معضل نشود، در آینده بسیاری از مشکلات لاینحل خواهد ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به پایش و بررسی فرونشست در شهر اصفهان، گفت: در اصفهان عمق چاه‌ها به ۲۷۰ متر رسیده است و متوسط عمق هر چاه به ۱۵۰ متر رسیده است. طبق تعاریف، فرونشست زمین، پایین رفتن یا نشست زمین رو به پایین است که مهمترین علت آن عوامل طبیعی و یا انسانی است، اما مهمترین علت فرونشست زمین در اصفهان برداشت بیش از حد مجاز از آب‌های زیرزمینی و خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان افزود: تفاوت عمده‌ای بین فرونشست و سایر بلایای طبیعی داریم و آن این است که فرونشست زمین غیر قابل جبران است. فرونشست زمین آثار فرهنگی و باستانی را از بین می‌برد، کشاورزی را نابود می‌کند، مناطق شهری و روستایی را درگیر و جاده‌ها و سیستم‌های حمل و نقل را خراب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نگاه به فرونشست زمین جزو وظایف ذاتی شهرداری نیست، توضیح داد: اواخر سال ۹۷ برنامه‌ای برای سازمان زمین شناسی انجام دادیم که از جمله تهیه مدلی برای فرونشست زمین برای شهر اصفهان بود. سازمان زمین شناسی کشور هر سال اطلس فرونشست زمین را تهیه می‌کند، اما به شهرداری ارسال نمی‌شد که طی جلسات و رایزنی‌های مختلف درخواست این اطلس‌ها را کردیم و توانستیم اطلاعات را تحلیل و بررسی کنیم.

صادقیان خاطرنشان کرد: بر اساس نقشه فرونشست زمین در اصفهان در مناطق جنوبی شامل مناطق ۱۳، ۵، ۶ و ۴ به دلیل نوع خاک بین صفر تا یک سانتیمتر فرونشست زمین داریم و در مناطق شمالی شامل ۱۱، ۸، ۷ و ۱۵ حدود ۱۷ میلیمتر فرونشست داریم.

وی با بیان اینکه این بحران در همه مناطق اصفهان اتفاق افتاده، اما وضعیت مناطق شمالی مساعد نیست، گفت: سال‌های قبل چهار ایستگاه ثابت آر تی کی (RTK) در شهر اصفهان راه اندازی کردیم که هدف تسهیل کار‌های نقشه برداری در سطح شهر بود، اما در مطالعات فرونشست هم استفاده شد و دو سال است داده‌های این ایستگاه‌ها را بررسی کرده ایم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ادامه داد: ایستگاه منطقه ۲ فقط ۱۶۶ میلیمتر فرونشست کرده که خطر بزرگی است و ایستگاه منطقه ۱۴ حدود ۱۶۸ میلیمتر، ایستگاه سالن اجلاس سران ۲ میلیمتر و منطقه ۱۳ ثابت بوده و فرونشست نداشته است که نقشه‌های هوایی نیز این داده‌ها را تایید می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین بارگزاری بر روی مناطق شمال شهر اصفهان با بیشترین فرونشست زمین انجام شده، تاکید کرد: باید نگاهی به ارتفاعات بخشی از مناطق شهر داشته باشیم و ارتفاع را با میزان فرونشست متناسب کنیم.

صادقیان با اشاره به اینکه برخی از ایستگاه‌های خط یک قطار شهری اصفهان دچار فرونشست شده است و ایستگاه‌های خط دو در مسیر فرونشست است، گفت: جانمایی رینگ یک تا چهار شهر اصفهان را بررسی کردیم و متوجه شدیم دقیقا رینگ چهارم در محدوده فرونشست زمین است.

به گفته وی میزان فرونشست مناطق درگیر در شهر اصفهان، یعنی کل محدوده قانونی و حریم شهر در نظر گرفته شده است و دو هزار و ۷۵۰ نقطه در شهر اصفهان داریم که می‌توانیم اطلاعات آن را بررسی کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان همچنین به انعقاد تفاهم نامه دو جانبه با سازمان زمین شناسی کشور اشاره و اظهار کرد: قرار است از تجهیزات و سخت افزار‌های سازمان زمین شناسی کشور استفاده کنیم و شهرداری اصفهان مطالعات را انجام دهد.

وی با بیان اینکه به دلیل اینکه در مادی‌ها و انهار اصفهان آب جاری نبوده، شاهد تغییر ارتفاع آن‌ها هستیم و سطح مادی‌ها سطح آن‌ها از رودخانه بالاتر رفته است، گفت: مطالعه‌ای در این زمینه انجام شده که ۴۰ درصد پیشرفت داشته تا ارتفاع کلیه مادی‌ها را بررسی کنیم.

صادقیان خاطرنشان کرد: اگر به معضل فرونشست زمین در سطح ملی نپردازیم در آینده امکان حل بسیاری از معضلات اصفهان وجود نخواهد داشت و آینده اصفهان روشن نیست، بنابراین نباید اجازه دهیم شرایط از این که هست بدتر شود.


انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرونشست زمین نقشه هوایی سازمان زمین شناسی سازمان زمین شناسی فرونشست زمین شهر اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۶۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش دما در شمال شرق و استان‌های ساحلی / امروز و فردا در کدام مناطق باران می‌بارد؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به کاهش دما در شمال شرق و استان‌های ساحلی خزر گفت: امروز در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، بعضی نقاط جنوب و مرکز کشور، استان‌های ساحلی خزر و استان‌های قزوین، البرز و تهران، رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت جوی در کشور اظهار کرد: امروز در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، بعضی نقاط جنوب و مرکز کشور، استان‌های ساحلی خزر و استان‌های قزوین، البرز و تهران، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در بعضی نقاط گرد و خاک و در نقاط مستعد، بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: سه‌شنبه از شدت بارش در مناطق مذکور تا حدودی کاسته می‌شود و علاوه بر مناطق فوق، در شمال شرق کشور نیز بارش رخ خواهد داد، همچنین چهارشنبه و پنجشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق، ارتفاعات البرز مرکزی و بخش‌هایی از شرق و جنوب کشور، بارش پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: دوشنبه و سه‌شنبه در استان‌های ساحلی خزر و چهارشنبه و پنجشنبه در شمال شرق کشور کاهش دما رخ خواهد داد، جمعه جوی آرام همراه با افزایش نسبی دما در کشور خواهیم داشت و خلیج فارس و دریای خزر در دو روز آینده مواج پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی آسمان اصفهان، قسمتی ابری، به تدریج افزایش ابر و رگبار و رعد و برق، گاهی وزش باد با بیشینه ۲۲ و کمینه ۱۵ درجه سانتی‌گراد است و روز سه‌شنبه، صاف تا قسمتی ابری، همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید با بیشینه ۲۶ و کمینه ۱۳ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.

کد خبر 750957

دیگر خبرها

  • نشست چندباره خیابان‌های اصفهان/وقتی زمین زیر پای مردم سست می‌شود
  • تکرار نشست زمین در خیابان شهیدان کاظمی/عمق فرونشست ۴ متر است
  • بارندگی در خوزستان ادامه دارد
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • کاهش دما در شمال شرق و استان‌های ساحلی / امروز و فردا در کدام مناطق باران می‌بارد؟
  • فاضلاب خانگی عامل ریزش قنات‌ و فرونشست زمین در یزد است
  • واقعیت فرونشست زمین در دریاچه مهارلو از دریچه دوربین مهر؛
  • بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟
  • فرونشست در اصفهان و خوزستان به بیش از ۷تا۱۰ سانتی متر رسید
  • محوطه جهانی نقش‌رستم به‌دلیل فرونشست تعطیل شد | مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید: فرونشست نقش رستم بحرانی تر از تخت جمشید است