Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت برنج در بازار در چند ماه گذشته افزایش یافته و طی یکی دو روز گذشته به کیلویی 50 هزار تومان هم رسیده است. دلایل افزایش قیمت را از دبیر انجمن واردکنندگان برنج جویا شدیم.

مسیح کشاورز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس گفت: تولید برنج در سال جاری به گفته برخی مسئولان 18 تا 30 درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر میزان واردات نیز در سال جاری 65 درصد افت کرده و به افزایش قیمت در بازار منجر شده است. 

کشاورز افزود: متأسفانه تولید برنج در داخل آمار دقیقی ندارد، اما به اذعان برخی مسئولان به دلیل خشکسالی، تولید برنج 18 درصد کم شده است. برخی هم می‌گویند آسیب‌دیدگی از سیل نیز بیشتر بوده و کاهش تولید تا 30 درصد هم می‌رسد. 

وی به کاهش واردات هم اشاره کرد و گفت: میزان واردات برنج در سال 99 تا 50 درصد و در سال جاری تا 65 درصد افت داشته است. 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در عین حال تأکید کرد: واردات برنج به کشور نیز از 31 تیرماه به مدت چهارماه ممنوع است و علی‌رغم اینکه 70 هزار تن برنج در گمرک کشور رسوب کرده، اما اجازه واردات را نمی‌دهند و به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کرده‌ایم که برای فروکش التهاب گرانی در بازار، ممنوعیت واردات برداشته شود، اما وزیر جدید هم به این مسئله توجهی نکرده است. 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به رفع ممنوعیت واردات اقدام نمی‌کند، گفت: در عوض به شرکت بازرگانی دولتی دستور داده که از محل ذخایر احتیاطی کشور 100 هزار تن برنج به بازار تزریق کند، اما از نظر کارشناسی، این راهکار نیست و اصلاً این میزان برنج نمی‌تواند در قیمت بازار تأثیرگذار باشد، چرا که تزریق مستمر به بازار می‌تواند التهاب قیمت را بگیرد و شرکت بازرگانی دولتی این میزان ذخیره را ندارد.

کشاورز همچنین گفت: امسال بخش خصوصی 200 تا 250 هزار تن واردات انجام داده و حدود 200 هزار تن هم شرکت بازرگانی دولتی وارد کرده است و این در حالی است که سالانه یک تا یک‌ونیم میلیون تن واردات برنج انجام می‌شد. 

وی تصریح کرد: به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد کردیم که ممنوعیت واردات را از مهرماه بردارند که در این صورت قیمت برنج در بازار متعادل خواهد شد. 

کشاورز تأکید کرد: در حال حاضر ممنوعیت برنج باعث شده قیمت برنج ایرانی افزایش یابد و رکود، کمبود و گرانی در بازار رخ بدهد و برخی هم در این میان سوءاستفاده کرده و قیمت برنج را افزایش داده‌اند. 

این مسئول در پایان تأکید کرد: براساس گزارش مرکز آمار، 52 میلیون نفر در کشور برنج خارجی مصرف می‌کنند که 69 درصد افراد را شامل می‌شود و سرانه مصرف 28 کیلوگرم است. همچنین 23 میلیون نفر برنج ایرانی با سرانه مصرف 12 کیلوگرم استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تولید برنج واردات برنج مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج ممنوعیت واردات قیمت برنج هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۶۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشورهای دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.


وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود. برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

گفتنی است، براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

دیگر خبرها

  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟