Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها – قاچاق دام در استان کرمان در سال‌های گذشته افزایش داشته و عواملی چون خشکسالی، کمبود علوفه، هزینه‌های هویت‌گذاری و اختلاف قیمت دام در داخل و خارج کشور به آن دامن زده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، قاچاق دام در کشور ما یکی از مباحث مهم است که همواره بازار گوشت قرمز را با نوساناتی مواجه کرده است و در سال‌های گذشته به واسطه خشکسالی‌ها، کمبود علوفه در مراتع، گرانی نهاده‌ها، مشکلات دامداران در تأمین علوفه مورد نیاز دام‌ها و اختلاف قیمت زیاد دام در داخل و خارج کشور انگیزه‌‌های زیادی را برای سودجویان ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاچاق دام در کشور ما همیشه به صورت ورود و خروج انجام می‌شود و دام‌های سالمی که از مراتع غنی تغذیه کردند از کشور خارج شده و دام‌هایی بعضاً با کارتن‌های ضایعاتی و زباله‌ها تغذیه شدند به کشور وارد می‌شوند؛ البته نباید این مسئله را ندیده گرفت که بسیاری از این دام‌های قاچاق در مبادی ورودی و خروجی کشف و توقیف می‌شوند با این وجود سودهای نجومی حاصل از قاچاق باعث می‌شود که سودجویان به هر نحو به این تجارت ناسالم ادامه دهند.

برای مقابله با قاچاق دام در کشور در سال‌های گذشته راهکار‌های زیادی ارائه شده که پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام‌ها از جمله این اقدامات است که در نتیجه آن مشخص می‌شود که چه تعداد دام در چه محلی وجود دارد و در کنار آن اگر افراد اقدام به خروج دام پلاک کوبی شده کنند می‌توان به راحتی آن‌ها را شناسایی و در صورت قانونی نبودن با آن برخورد کرد با این وجود هزینه‌های بالای پلاک‌کوبی باعث شده که دامداران تمایلی به هویت‌گذاری دام خود نداشته باشند.

استان کرمان به واسطه موقعیت جغرافیایی و همسایگی با استان‌های مرزی کشور از جمله استان‌های مهم در بحث قاچاق دام در کشور می‌شود که در سال‌های گذشته اقدامات زیادی برای مقابله با قاچاق دام در استان انجام شده است.

نادر ملایی دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان با اشاره به آمار کشفیات قاچاق دام در پنج ماهه نخست امسال اظهار داشت: 81 درصد افزایش کشفیات قاچاق دام استان کرمان نسبت به مدت مشابه سال قبل است و بیشترین قاچاق دام استان در شهرستان‌های بردسیر، انار، بافت، جیرفت، کهنوج، عنبرآباد و فهرج است.

خروج دام مولد از کشور

وی با بیان اینکه قاچاق دام زنده به خارج از استان معضل جدی است که در دستورکار همه نهادهای نظارتی، نیروی انتظامی و تعزیرات قرار گرفته و به شدت در حال برخورد با قاچاقچیان هستند افزود: دغدغه‌ای که امروز همه مسئولان را درگیر کرده خروج دام مولد از کشور است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان با اشاره به اینکه قاچاق دام یکی از خطرات بزرگی است که سرمایه دامی کشور را تهدید می‌کند و باید با آن برخورد شود گفت: با توجه به همه کمبودهایی که پلیس امنیت اقتصادی دارد، آمار کشفیات نشان از آن دارد که توان چندین برابری در این حوزه گذاشته شده است.

وی با اشاره به دلایل افزایش قاچاق دام زنده در دو سال گذشته در استان کرمان بیان کرد: در این حوزه می‌توان به نوسانات قیمت ارز و اختلاف قیمت ریال با دینار و دلار اشاره کرد که انگیزه قاچاقچیان را تا  حد زیادی بالا برده و باعث قاچاق دام کشور به خارج شده است.

اختلاف قیمت 3 برابری دام داخل ایران با خارج از کشور

ملایی با بیان اینکه قیمت دام زنده با نرخ دلار در برخی از موارد تا سه برابر بیشتر از قیمت آن با ریال بوده افزود: این مسئله باعث شده قاچاقچیان به این مسئله روی بیاورند و مشاغل کاذبی ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت بالای نهاده‌های دامی و خشکسالی‌ها نیز باعث شده که نهاده‌ها به موقع به دست دامداران نرسد و این انگیزه شده دامدار صرفه اقتصادی برای فروش دام خود در داخل کشور نداشته باشد گفت: قاچاق و خروج دام زنده از کشور به کمبود گوشت و افزایش قیمت آن در بازار در برهه‌ای از زمان نیز دامن زده است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان ادامه داد: افزایش قیمت گوشت و کاهش قدرت خرید مردم نیز باعث شد که انباشت دام را داشته باشیم و انباشت باعث می‌شود که دامدار دام خود را در اختیار قاچاقچیان بگذارد.

وی با بیان اینکه قاچاق همیشه دوسویه بوده و هم ورود و هم خروج را داشتیم و در این راستا اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با قاچاق دام از دو سال پیش در حال انجام است و ادامه دارد افزود: پست‌های ایست و بازرسی در حال فعالیت هستند اما قاچاقچیان با دور زدن ایست‌ بازرسی‌ها و استفاده از کوره راه‌ها اقدام به قاچاق می‌کنند.

ملایی با بیان اینکه در راستای مقابله با قاچاق دام، پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام‌ها انجام می‌شود تصریح کرد: در حال حاضر هر گونه خدمت‌رسانی به دامداران صرفاً به دام‌های هویت‌گذاری شده انجام می‌شود و امیدواریم که در آینده نزدیک قاچاق دام در استان تک رقمی شود.

جابه‌جایی دام باید باید با مجوز حمل انجام شود

وی با اشاره به اینکه هر گونه جابه‌جایی دام باید باید با مجوز حمل انجام شود ادامه داد: رعایت کردن این موارد، آگاهی بخشی به مردم و دامداران و پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام‌ها به نظام‌مند شدن و مدیریت این حوزه کمک جدی می‌کند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان با بیان اینکه مبلغ هویت‌گذاری دام‌ها از دامداران گرفته می‌شود گفت: این مبلغ برای دامداران هزینه زیادی را به دنبال دارد که رایگان شدن آن به ایجاد انگیزه در دامداران برای هویت‌گذاری دام‌ها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه پلاک کوبی بیش از 90 درصد دام سنگین در استان کرمان انجام شده است عنوان کرد: در حوزه دام سبک نیز تا کنون پلا‌ک کوبی بیش از 830 راس در در شمال استان کرمان و 204 هزار و 765 راس در جنوب استان انجام شده است.

افزایش 80 درصدی کشفیات قاچاق دام

سرهنگ حمیدرضا میرحبیبی رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان کرمان نیز با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق دام در دستورکار نیروی انتظامی و پلیس امنیت اقتصادی استان کرمان است اظهار داشت: امسال ارزش ریالی کشفیات قاچاق دام ما در استان کرمان نسبت به سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه دام جزو مباحث استراتژیک کشور محسوب می‌شود و روی بحث قاچاق دام حساسیت زیادی وجود دارد یادآور شد: در سال‌های گذشته حتی ورود دام قاچاق سنگین به داخل کشور را داشتیم که متوقف شده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان کرمان با اشاره به اینکه در دو سال گذشته قاچاق دام سبک به خارج کشور را داشتیم که با اقدامات انجام شده باندهای فعال این حوزه در استان متلاشی شده است افزود: در حال حاضر با اقدامات انجام شده قاچاق دام در استان کرمان کاهش زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه نکته مهمی که در قاچاق دام در استان کرمان وجود دارد پلاک کوبی و مجوز جابه‌جایی دام است ادامه داد: درخواستی که داریم انتقال دام با مجوز انجام شود و این در حالی است که به دلیل ناآگاهی خیلی از توقیفاتی که انجام می‌شود به دلیل نداشتن مجوز جابه‌جایی است.

میرحبیبی با اشاره به اینکه ممکن است برخی از دامداران قصد قاچاق دام را نداشته باشند اما به دلیل عدم پلاک‌کوبی دام‌ها و نداشتن مجوز جابه‌جایی، برابر قانون این محموله توقیف می‌شود افزود: کشفیات دام ما نسبت به سال گذشته افزایش داشته و امیدواریم با اقدامات انجام شده قاچاق دام ما کاهش داشته باشد.

روزهای سخت مردم و دامداران در استان کرمان/ افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌ها و گرانی شیر همه را به ستوه آورده استبیش از 800 میلیارد ریال کالاهای قاچاق در استان کرمان کشف شد

وی با بیان اینکه اگر پلاک کوبی تمامی دام‌ها انجام شود قاچاق دام کاهش زیادی پیدا می‌کند تصریح کرد: مسئله‌ای که وجود دارد هزینه پلاک‌کوبی دام‌ها است که یک روند متناوب دارد و با هر زاد و ولد دام باید پلاک‌کوبی آن انجام شود که برای دامداران هزینه‌بر است.

انتهای پیام/511/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قاچاق استان کرمان قاچاق استان کرمان دبیر کمیسیون برنامه ریزی پلیس امنیت اقتصادی قاچاق دام در استان هویت گذاری دام ها قاچاق دام در کشور کشفیات قاچاق دام سال های گذشته استان کرمان استان کرمان قاچاق دام انجام می شود اختلاف قیمت پلاک کوبی انجام شود جابه جایی سال گذشته انجام شده نهاده ها دام زنده خروج دام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۶۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تدریجی دمای هوا در همدان

محمدحسن باقری شکیب گفت: بر اساس آخرین خروجی مدل‌های هواشناسی، آسمان بیشتر نقاط استان همدان تا اواسط هفته آینده، صاف تا قسمتی ابری، همراه با وزش باد ملایم پیش بینی می‌شود.

او گفت: در ساعت بعدازظهر سرعت وزش باد در بیشتر نقاط استان افزایش می‌یابد.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: به طور کلی تا اواسط هفته آینده از فعالیت سامانه بارشی خبری نیست و آسمان استان تا آن زمان پایدار پیش بینی می‌شود.

باقری شکیب گفت: اسدآباد و فامنین با ۲۰ درجه سانتیگراد بالای صفر و بهار، همدان و گل‌تپه با ۲ درجه سانتی‌گراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان همدان در ۲۴ ساعت گذشته بودند.

او گفت: بیشینه دمای هوای شهر همدان نیز در این مدت ۱۸ درجه سانتیگراد بالای صفر به ثبت رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت
  • (ویدئو) روایت تلخ فریدون زندی از افزایش قیمت نجومی دلار در ایران
  • اتمام حجت سردار رادان در ماجرای توقیف خودروها | این هزینه‌ زیاد را مردم تحمیل نکنید
  • اتمام حجت سردار رادان در ماجرا توقیف خودروها | این هزینه‌ زیاد را مردم تحمیل نکنید
  • کشف ۱۳۰۰ کیلوگرم مرغ زنده قاچاق در ثلاث باباجانی
  • افزایش تدریجی دمای هوا در همدان
  • اسلحه واجب‌تر از نان شب؛ رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی
  • رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی در سطج جهانی
  • تبریز؛ فقیرترین کلانشهر کشور در حوزه هوشندسازی/ افزایش تلفات تصادفات درون شهری نگران کننده است
  • پخش زنده فیلم‌ دختران ایرانی برای مردان خارجی‌ | ماجرای تکان‌دهنده خانه‌های فساد | قاچاق دختران به خارج ا پروژه‌های کینگ، چتربیت و رافائل چه بودند؟