Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@07:46:47 GMT

سند ملی سینما، گام اول بزرگداشت هنرصنعت سینماست

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۶۸۸۱

سند ملی سینما، گام اول بزرگداشت هنرصنعت سینماست

اهمیت رو به رشد سینما دولت‌ها را نسبت‌به آن بی‌تفاوت نگذاشته‌است؛ به‌ همین سبب دولت‌ها به قصد تأثیرگذاری ابزارهایی مانند حمایت مالی، نظارت و اعمال محدودیت‌ها را در اختیار می‌گیرند؛ البته گاهی نیز با عدم مداخله و اجتناب از هر عملی (بخوانید رهاشدگی) بر این حوزه تأثیر می‌گذارند. در هر حالت می‌توان گفت دولت‌ها نسبت به سینما سیاست‌هایی در پیش گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 می‌توان سیاست را مجموعه کارهایی دانست که دولت انجام می‌دهد یا نمی‌دهد.

اتخاذ هرکدام از این سیاست‌ها و نحوه برخورد دولت‌ها و دستگاه‌های ذیربط با سینما در دولت‌های مختلف، نتایج متفاوتی به بار آورده‌است. یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت‌ها برای حمایت از بخش فرهنگ و هنر و خاصه سینما در این است که با توجه به تنوع سیاست‌های فرهنگی و هنری، نتیجه اتخاذ راهبردها و برنامه‌های متبوع ایشان و اثربخشی آن چیست؟ آیا این راهبردها مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور است؟ آیا این برنامه مکمل سایر برنامه‌های فرهنگی است؟ آیا هنرمندان می‌توانند این برنامه را جزئی از زنجیره کامل برنامه‌های حاکمیت بدانند و به آن اعتماد کنند؟ آیا تداخل وظایف میان دستگاه‌های مسئول صورت نمی‌گیرد؟ آیا این برنامه ارتقای سینما را در پی دارد؟

فقدان نظام حقوقی منسجم و یکدست سبب ایجاد اختلال در عرصه تولیدات و عرضه محصولات فرهنگی و هنری برای برنامه‌ریز، تولیدکننده، توزیع‌کننده و حتی مصرف‌کننده می‌شود؛ لذا باید گفت مهم‌ترین چالش‌ها و خلأهای هنرـ صنعت سینما، نبود سیاست کلان (بخوانید سند ملی) و قانون لازم است. سیاست‌های کلان فرهنگی کشور برخاسته از نظر حاکمیت است و قوانین مبتنی از آن سیاست‌ها، برآمده از اراده عمومی شهروندان و دارای سازوکار احقاق حقوق ذی‌نفعان است. در ایران بیشترین خلأ قانونی مربوط به هنر می‌شود و این خلأهای قانونی با وضع مقررات پایین‌دستی مثل آیین‌نامه هیأت وزیران، آیین‌نامه وزارتخانه‌ای و دستورالعمل مدیران جبران شده است.

این چالش از آنجا نشأت می‌گیرد که دولت‌ها و به طور خاص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای تدوین راهبردها و برنامه‌های خود نیازمند سیاست‌ها و قوانین بالادستی است که بتواند براساس آن اقدام لازم را صورت دهد. در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست‌های کلان یا قوانین عمومی و جامع خاص سینما تدوین و تصویب نشده و نتیجه آن ابلاغ بیش از ۲۰۰ آیین نامه مرتبط با سینما در هیأت وزیران و صدها دستورالعمل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی این حوزه است. دولت‌ها هرکدام به منظور رفع این خلأ، مبتنی بر شرایط سیاسی و اجتماعی روز، سند سینما تدوین یا تصویب کردند و از هر دولتی به دولتی دیگر این سندها تغییر کرد. حاصل این سردرگمی در راهبردها و برنامه‌ها این می‌شود که بنیاد سینمایی فارابی در دولتی از فیلمی حمایت و حتی در آن سرمایه‌گذاری می‌کند و همان دولت آن فیلم را توقیف می‌کند؛ و چه صبورند اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین که با همه این سختی‌ها چراغ سینمای ایران را پرفروغ نگه داشته‌اند.

گام اول برای رفع این مشکل، تدوین و تصویب «سند ملی سینمای ایران» در شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بر مبنای اسناد بالادستی شامل قانون اساسی، نقشه مهندسی فرهنگی کشور و رهنمودها و سیاست های کلان ابلاغی از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی با مشارکت تمامی ذینفعان و اهالی سینما تدوین شود.

خوشبختانه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با درک اهمیت موضوع، از مدت‌ها قبل تدوین «سند ملی سینما» را در دستور کار خود قرار داد که متأسفانه علیرغم پیگیری‌های فراوان، به دلیل برخی دیدگاه‌ها، این مهم هنوز به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده. امید آن می‌رود با حضور دولت پرانرژی سیزدهم این گام بزرگ برداشته شود.

در گام بعد مجلس شورای اسلامی مبتنی بر سیاست‌های کلان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (و قوانین مرتبط با سایر ذینفعان) و اسناد برنامه‌های توسعه پنج‌ساله جمهوری اسلامی ایران «قانون جامع سینما» را با کمک دولت تدوین و سپس تصویب کرده و نیازها و حقوق شهروندان و هنرمندان را در آن تأمین کند. پس از این است که دولت می‌تواند مبتنی بر قوانین بالادستی، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم را تدوین کرده و با ثبات در برنامه‌ریزی، توجه به نهضت تولید محتوا، مشارکت عمومی، فناوری‌های روز، کارآمدی نظام نظارتی و به‌ویژه توجه به سه رکن اساسی صنعت سینما یعنی مردم، صنوف و حاکمیت را سرلوحه خود قرار دهد. بعونه و بفضله.

برچسب‌ها روز سینما سینمای ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز سینما سینمای ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سینما سینمای ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست های کلان آیین نامه برنامه ها سیاست ها دولت ها سند ملی نامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۶۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از مشاهیر، موجب اعتلای فرهنگی و هنری می شود

 علی اصغر دریایی  در مراسم بزرگداشت امیرنظام گروسی امیرِ خوشنویس فرهنگ و هنر در شهر بیجار گفت: مردم قدرشناس کردستان، احترام خاصی برای مشاهیر و نامداران عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری قائلند که جزو میراث گذشتگان این سرزمین محسوب می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان  افزود: تجلیل و قدردانی از خدمات و آثار این مشاهیر، موجبات اعتلای فرهنگی و هنری را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آشنایی با مشاهیر و معارف فرهنگ و هنر سهمی ارزنده در هویت بخشی جامعه ایفا می‌کند،بیان کرد: برگزاری بزرگداشت امیرنظام گروسی از مشاهیر و نامداران بزرگ در همین راستا است.

دریایی ضمن اشاره به شخصیت و هویت ماندگار امیرنظام گروسی گفت: این شخصیت برجسته با وجود سفر به اروپا، هیچ وقت مجذوب ظواهر این فرهنگ نشد و در بازگشت به ترویج فرهنگ زیبای ایرانی و ایجاد خط تحریر ایران پرداخت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به بارش برنامه‌های فرهنگی و هنری در سال گذشته خاطرنشان کرد: از جمله خصیصه‌های برنامه‌ها و رویداد‌های سال گذشته تمرکززدایی و عدم نگاه کاریکاتوری به عرصه فرهنگ و هنر بوده است.

وی بیان داشت: برگزاری همایش مستوره اردلان و بزرگداشت سارو بیرو بانه‌ای و ملاعبدالله باشماقی در شهرستان دهگلان از دیگر بزرگداشت‌های امسال است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • صدا و سیما ادعای هک شبکه خبر۲ را رد کرد
  • صداوسیما ادعای هک را رد کرد
  • صداوسیما ادعای هک رد کرد
  • تجلیل از مشاهیر، موجب اعتلای فرهنگی و هنری می شود
  • مراسم بزرگداشت مرحومه معصومه حائری برگزار شد
  • ایمانی پور به ارمنستان سفر کرد
  • اجرای بیش از ۳۰۰ برنامه متنوع و باشکوه در سطح استان
  • پیش‌نویس نقشه راه فرهنگی شاهرود تدوین شود
  • برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی به مناسب روز مریانج برگزار می‌شود
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت تصویب شد/ حداقل بگیران ۳۵ درصد