Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@15:44:50 GMT

سنگ گرانیت| ویژگی ها و کاربرد سنگ گرانیت

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۷۴۳۹

سنگ گرانیت| ویژگی ها و کاربرد سنگ گرانیت

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید واژه سنگ خارا در شعر و ادبیات پارسی به گوش شما هم خورده باشد. سنگ گرانیت نام علمی همان سنگ خارا است که به عنوان سنگی سخت از آن نام برده می شود. سنگ گرانیت که از سرد شدن توده های مذاب و اسیدی آتش فشانی شکل گرفته است، نمادی از سختی، مقاومت و دوام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاهی به سازه های دوران باستان، به کارگیری سنگ گرانیت را در بسیاری از آنها می بینیم. گرانیت صورتی در اهرام مصر و سنگ گرانیت قرمز در برخی از معبدهای هندوستان از نمونه های بارز استفاده از گرانیت در سازه های دوران باستان است.

معدن های سنگ گرانیت در کشورهای آسیای میانه مانند هندوستان، چین، تایوان، ویتنام و ایران یافت می شود. سنگ گرانیت هر سرزمین، به دلیل بافت خاک آن منطقه با سرزمین دیگر، اندکی متفاوت است. این تفاوت در مقدار خمش و سایش سنگ، جذب آب و مقدار آهن موجود در آن نمایان می شود. بیشترین خرید انواع سنگ گرانیت به منظور بهره بردن از آنها در ساخت سازه های مختلف است. کیااستون یکی از بزرگ ترین فروشگاه سنگ های ساختمانی با ارائه باکیفیت ترین سنگ ها به قیمت رقابتی در خدمت صنعت ساخت وساز این مرزوبوم است.

معرفی سنگ گرانیت

سنگ گرانیت نوعی سنگ آذرین است. سنگ های آذرین همان سنگ های آتش فشانی هستند که ماده اصلی آنها را ماگما تشکیل می دهد که پس از خارج شدن از دهانه آتش فشان، کم کم سرد و تبدیل به سنگی سخت می شود. ویژگی خاص ماگما اسیدی بودن آن است و در نتیجه سنگ گرانیت هم که از ماگما به وجود آمده سنگی با ماهیت اسیدی است. کانی های مختلفی مانند کوارتز یا دُرّ کوهی، میکا، فلدسپات، پتاسیم، بیوتیت و... در بافت سنگ گرانیت یافت می شوند.

ویژگی های سنگ گرانیت

 بسیار سخت است و به آسانی خط و خش برنمی دارد. چگالی این سنگ 2.75 گرم در سانتی متر مکعب است.

 در برابر حرارت مقاوم است.

 زیبایی بی نظیری دارد و در بافت ها و رنگ های مختلف یافت می شود.

 در برابر لک شدن مقاوم است.

 درزهای ریز و پنهانی دارد.

 نگهداری آن آسان است.

 خاصیت صیقل پذیری بسیار خوبی دارد.

رنگ و بافت سنگ گرانیت

بافت سنگ گرانیت به دلیل آذرین بودن آن دارای دانه های متوسط تا درشت است. در سنگ گرانیت مواد معدنی مختلفی وجود دارد که هر کدام دارای رنگی خاص هستند و رنگ انواع گرانیت با توجه به نوع کانی به کاررفته در آنها مشخص می شود. بدین ترتیب سنگ گرانیتِ سفید و رنگ های دیگری مانند خاکستری، صورتی، پرتقالی، شکلاتی، سبز، مشکی و قرمز در بین آنها دیده می شود. سنگ گرانیت طوسی نطنز و سنگ گرانیت گل پنبه ای نهبندان هم از نمونه های دیگر آن است. سنگ گرانیت مشکی از پرکاربردترین گرانیت ها است. تنوع در رنگ و بافت سنگ گرانیت آن را به یکی از محبوب ترین سنگ های قابل استفاده در صنعت ساختمان سازی تبدیل کرده است.

انواع سنگ گرانیت

سنگ گرانیت را می توان با توجه به محل استخراج آن دسته بندی کرد که سنگ گرانیت نطنز یکی از بهترین نمونه های آن است.

سنگ گرانیت نطنز

سنگ گرانیت نطنز یکی از بهترین انواع آن در ایران است. سنگ گرانیت نطنز مشکی از بهترین نمونه های تیره این سنگ در کشور است که زمینه ای سیاه با دانه های سفید دارد. از ویژگی های سنگ گرانیت نطنز جذب آب پائین و مقاومت بالا در برابر سایش و فرسایش است. البته مقاومت سنگ گرانیت نطنز در برابر عوامل محیطی مانند گرما و سرما، و تابش اشعه خورشید هم زبانزد همگان است. سنگ گرانیت گل پنبه ای و سنگ گرانیت طوسی نطنز از پرکاربردترین سنگ های گرانیت هستند.

فراوری سنگ گرانیت

از اپوکسی در فراوری سنگ گرانیت برای یکنواخت کردن بیشتر رنگ آن استفاده می شود که منجر به زیباتر شدن سنگ می شود.

یکی از فراوری های سنگ گرانیت رنگ کردن آن است. بعضی از انواع سنگ گرانیت به صورت مصنوعی رنگ می شوند و به رنگ هلویی، نخودی، قرمز یا رنگ های دیگر درمی آیند.

مقاومت سنگ گرانیت

 سنگ گرانیت دارای روزنه های کمی است، در نتیجه در برابر جذب آب مقاوم است.

 مقاومت خوبی در برابر گرما، حرارت و تابش آفتاب دارد، پس از نمونه سنگ های مناسب نمای ساختمان است.

 از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است، پس مناسب سنگفرش مکان های پررفت وآمد است.

 دارای خاصیت صیقل پذیری بالاست، پس مناسب ساخت وسایل دکوری و تزئینی است.

کاربردهای سنگ گرانیت

با توجه به مقاومت بالای سنگ گرانیت، آن را در هر قسمتی از سازه می توان به کار برد. گرانیت یکی از بهترین سنگ های مناسب نمای ساختمان و همچنین سنگفرش داخل و خارج ساختمان است.

کاربرد سنگ گرانیت در نمای ساختمان

گرانیت را می توان به عنوان یکی از سنگ های مناسب نمای ساختمان نام برد. البته توجه به این نکته ضروری است که این سنگ وزن بالایی دارد و باید از پلاک برای محکم کردن آن استفاده شود.

کاربرد سنگ گرانیت در کف ساختمان

ضد خط وخش بودن سنگ گرانیت، از آن بهترین پوشش برای کف ساختمان و حتی پوشش کف معابر عمومی ساخته است.

کاربردهای دیگر سنگ گرانیت:

از سنگ گرانیت می توان برای کانتر و رویه کابینت هم بهره برد. ساختن راه پله، محوطه سازی در فضای شهری، سنگفرش کردن پیاده رو و جدول کشی خیابان ها هم بدون بهره گیری از سنگ گرانیت قابل تصور نیست.

برتری های استفاده از سنگ گرانیت

هزینه نگهداری سنگ گرانیت پائین است و استفاده از آن در سازه کاملا به صرفه است.

دارای عمر طولانی است.

 قابلیت آتش گرفتن و سوختن ندارد، پس یکی از بهترین سنگ ها برای ساختمان است.

 دارای هم خوانی با دیگر مصالح ساختمانی است.

نگاهی به اشکالات سنگ گرانیت

وزن بالایی دارد.

 نصب آن بر روی دیوار کمی مشکل است.

 به دلیل سخت بودن، نیازمند دستگاه های مختلفی برای استخراج است، درنتیجه ممکن است قیمت آن گران تر از سنگ های دیگر  شود.

 عایق صوتی و حرارتی نیست.

تمیز کردن سنگ گرانیت

تمیز کردن سنگ گرانیت آسان است و می توان آن را با مواد مختلفی مانند مایع ظرف شویی شست وشو داد. برای درخشان تر شدن سطح سنگ هم می توان از روغن های گیاهی استفاده کرد.

قیمت سنگ گرانیت

 قیمت سنگ گرانیت وابسته به کیفیت آن است. هر چه گرانیت یکنواخت تر و یک دست تر باشد، قیمت آن بیشتر است. البته فراوری سنگ گرانیت هم کیفیت آن را بالاتر می برد.

 رنگ گرانیت هم در قیمت آن موثر است. مثلا سنگ گرانیت مشکی هرچه تیره تر باشد، گران تر است.

 خرید انواع سنگ گرانیت وارداتی نیز می تواند هزینه بالاتری داشته باشد. از نمونه سنگ گرانیت وارداتی می توان به گرانیت سفید آلاسکا، مروارید آبی، سفید یخی و فیوژن اشاره کرد.

بی گمان یکی از مسائل تاثیرگذار در زیبایی سازه، پوشش کف و دیوارهای آن است. نمای ظاهری ساختمان از دو دیدگاه مختلف دارای اهمیت است. نخست اینکه با زیباتر کردن محیط، حس خوبی به افراد می دهد؛ دیگر اینکه به عنوان امضای سازنده ساختمان برای دهه ها به یادگار می ماند. کیااستون با ارائه انواع سنگ های ساختمانی سال هاست همراه شما در ساخت سازه های زیبا و به یاد ماندنی است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نبض بازار سنگ گرانیت سنگ گرانیت نطنز سنگ گرانیت یکی از بهترین نمای ساختمان سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۷۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 

آفتاب‌‌نیوز :

آیا با تلویزیون‌های uhd واقعی آشنا هستید؟ این نوع تلویزیون‌ها را با چه مشخصه و ویژگی‌هایی می‌شناسید؟ بازار انواع تلویزیون‌ها از جمله تلویزیون شهری از آن دست بازار‌هایی می‌باشد که به طور مرتب دستخوش تغییر و پیشرفت است و ما هر روز شاهد فناوری جدید و به روزی در این زمینه هستیم به طوری که کمپانی‌های مختلف در رقابت سرسختی با یک دیگر هستند و در تلاشند که با اضافه کردن آپشن‌های خاص به تولیدات خودشان گوی سبقت را از دیگر رقیبان بدزدند که یکی از جدیدترین و به روزترین تلویزیون‌ها انواع uhd می‌باشد، اما موضوع این است که تشخیص دادن نوع واقعی این دست از تلویزیون‌ها از نوع غیر واقعی کار دشواری است و نیاز به مهارت دارد.

تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید

اگر قصد خرید تلویزیون شهری یا خانگی از نوع uhd را دارید و هدف تان آشنایی با این دسته از تلویزیون‌ها می‌باشد، ویژگی‌های زیر به شما کمک می‌کند نوع واقعی این نوع تلویزیون‌ها را از نوع غیر واقعی تشخیص دهید:

کیفیت تصاویر فوق پیشرفته

فناوری uhd به این معنا می‌باشد که شما می‌توانید پیچیده‌ترین و ریزترین جزئیات را در این تلویزیون‌ها با وضوح بیش تری ببینید، دقت تصاویر در تلویزیون‌های uhd جدید بسیار بیشتر از تلویزیون‌های فول اچ دی می‌باشد که تا به امروز توانسته بودند بالاترین دقت در تصاویر را به خودشان اختصاص دهند، این کیفیت تصاویر منحصر به فرد با اضافه شدن فناوری‌هایی مانند تنظیم نقطه‌ای نور و دقت سیاهی در حال بهبود بیشتر می‌باشد که این ویژگی به شما امکان خواهد داد کیفیت خیره کننده uhd را دریافت کنید. کمپانی سامسونگ ادعا کرده است که تلویزیون‌های uhd توانسته است تصاویری با کیفیت بسیار واقعی غیر قابل باور و با حدود ۸ میلیون پیکسل را مهمان خانه‌های شما کند، چیزی که می‌تواند رضایت شما را جهت استفاده از یک تلویزیون خوب و با کیفیت به دست بیاورد.

تلویزیون شهری

طراحی قابل تکامل

فناوری قابل تکامل به این معنا می‌باشد که کاربر می‌تواند کلیه قابلیت ها، کارایی‌ها و عملکرد مطلوب را در تلویزیون مورد نظرش داشته باشد، بدون آن که نیاز به خرید تلویزیون جدیدی داشته باشد، یعنی برای این کار تنها کافی است که کیت تکامل را با نصب بسیار آسان آن به تلویزیون خود اضافه کنید. این فناوری به شما امکان خواهد داد مطابق و همگام با استاندارد‌های نمایشی به پیش بروید، بنابراین در هنگام خرید یک تلویزیون uhd نه تنها می‌توانید تصاویر با کیفیت فوق العاده بالا و خوب را داشته باشید و از آن لذت ببرید بلکه می‌توانید دیگر محتوا‌های uhd که بعد‌ها عرضه می‌شوند را با تصاویر با کیفیت به سیستم خودتان اضافه کنید.

طراحی فلزی باریک ساده و براق

تلویزیون‌های uhd به علت برخورداری از یک طراحی فلزی، باریک و در عین حال براق و ساده با حاشیه بسیار کم، عرض فلزی لبه‌ها و پایه کاملاً فلزی ظاهر زیبا و فوق العاده را به وجود آورده است. این تلویزیون مورد بسیار جمع و جوری است و دارای قابلیت وان کانکت می‌باشد، یعنی کلیه کابل‌های اتصالی به طور مرتب شده در داخل یک جعبه مجزا قرار می‌گیرند، به این ترتیب از تلویزیون آویزان نیستند و هم چنین ویژگی‌هایی ظاهری زیبا به تلویزیون می‌بخشد. از طرفی در هم رفتگی و پیچ خوردگی کابل‌ها به طور چشم گیری کاهش می‌یابد، اما کماکان در این تلویزیون نیز شما به کلیه اتصالات مانند usb دسترسی دارید و هیچ گونه محدودیت و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عوض کردن کانال‌ها با لمس

ویژگی مثبت دیگری که در تلویزیون‌های uhd جلب توجه می‌کند و توانسته است مخاطبان زیادی را به سمت خرید آن سوق دهد، این است که شما جهت پیدا کردن کانال‌های مورد نظر خودتان نیازی نخواهید داشت بین کانال‌های مختلف بالا و پایین بشوید یا چندین دکمه را برای این کار فشار دهید. قابلیت کنترل کردن هوشمند در واقع صفحه لمسی بسیار حساسی می‌باشد و این امکان را به شما خواهد داد کانال مورد نظرتان را تنها با کشیدن شماره آن و به راحتی با انگشت خودتان انجام دهید. هم چنین شیار‌های لمسی حساسی وجود دارد که جابجایی به طرفین راست و چپ و بالا پایین شدن در صفحات وب‌ها را جهت انتقال در بین دسته‌های متفاوت گزینه اسمارت هاپ تلویزیون‌ها ممکن می‌سازد. با ظهور این تلویزیون‌ها شما قادر خواهید بود کنترل کاملاً واقعی و هوشمندانه‌ای را با استفاده از انگشتان خودتان تجربه کنید.

تلویزیون شهری

تجربه سرگرمی کاملاً متفاوت

با استفاده از تلویزیون‌های uhd هر آنچه را که مدنظر دارید، به سرعت و به آسانی پیدا کنید، یعنی اسمارت هاب بهترین و بیش‌ترین امکانات را جهت لذت بردن از سرگرمی‌ها برای شما فراهم می‌کند و به لطف دنیایی از برنامه ها، بازی ها، موسیقی و فیلم‌ها در کنار بهره گیری از فناوری نوین uhd شما هرگز احساس خستگی و کسالت نخواهید داشت که حتی در کنار آن می‌توانید به ویدیوها، کلیپ‌ها و تصاویر در دستگاه‌های دیگر از جمله تبلت، دوربین و یا رایانه دسترسی داشته باشید که سازگار با تلویزیون شما هستند. عکس صفحه نمایشگر معمولاً جنبه نمایشی دارد، حتی ممکن است تفاوت‌های زیادی با تصاویر واقعی در نمای کاربری داشته باشد و حتی این احتمال وجود دارد که سرویس‌های تلویزیونی محتوا‌ها و دیگر موارد مرتبط با سازگاری در کلیه قلمرو‌ها و مناطق به آسانی در دسترس نباشند.

نتیجه گیری

در این مقاله تلویزیون‌های uhd واقعی و ویژگی‌های شاخص آن‌ها را بررسی کردیم. یعنی شما با توجه به این ویژگی‌ها می‌توانید تلویزیون uhd واقعی از غیر واقعی را تشخیص دهید. چون تلویزیون‌های uhd واقعی با قابلیت‌های منحصر به فردی عرضه شده اند که نوع غیر واقعی هیچ بهره‌ای از آن ندارد. در سایت‌ای اس آی لایت با دیگر مشخصات انواع تلویزیون‌های hdu بیش‌تر آشنا شوید.

دیگر خبرها

  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • ◄ کاربرد کلمات و عبارات حمل و نقلی در متون و اشعار فارسی
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • انواع ورق صنعتی مهم کدام‌اند؟ چه کاربردی دارند؟
  • تصاویری از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم
  • سنجش قند خون با گلکسی واچ 7
  • سری جدید گلکسی واچ قندخون را اندازه می‌گیرد
  • کاربرد های پمپ آب
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف