Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@13:54:14 GMT

راه‌آهن سراسری ایران یک شاهکار تاریخی است

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۸۴۸۷

راه‌آهن سراسری ایران یک شاهکار تاریخی است

آن‌چه که در آن زمان نمی‌دانستم، این بود که در تاریکی شب، ما یکی از دیدنی‌ترین و جالب‌ترین مسیرهای قطار، یعنی راه‌آهن سراسری ایران را طی می‌کردیم که در جولای (تیر) ۲۰۲۱ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

سال‌های بعد، چندین فرصت دست داد تا مسیر را در طول روز طی کنم و اطلاعات بیشتری از آن به دست بیاورم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۲۰۱۶، محمد محسنیان باستان‌شناس صنعتی و مورخ راه‌آهن ایران از من دعوت کرد تا او را حین فیلمبرداری مستندی درباره راه‌آهن سراسری همراهی کنم.

ما در شرایطی پرماجرا به جاهایی با تنگه‌های عمیق، دره‌های دورافتاده و به هرگونه تمدنی و مکان‌هایی که شاهکار تاریخی راه‌آهن در آن نمایان بود، رفتیم.

تعداد زیادی از کارگران که از ملیت‌های مختلف آمده بودند، زندگی خود را از دست دادند، نه فقط به دلیل تصادف بلکه به دلیل بیماری‌ها و مرض‌های همه‌گیر، ما آخرین مکان آرمیدن‌شان را در جایی بسیار دور اما جذاب یافتیم و آن‌ها را، شاید برای نخستین بار از روزهایی که راه‌آهن درحال ساخته شدن بود، ملاقات کردیم.

مستند «رم- شهبازان» با نویسندگی و کارگردانی محمدرضا صاحبی، هم‌زمان با هشتاد و سومین سالگرد افتتاح راه‌آهن سراسری توسط موسسه هنروتجربه به صورت آنلاین اکران شده و از شما دعوت می‌کنم تا آن را ببینید چون این مستند، خود به خود در نتیجه اکتشافات صورت گرفته در مکان‌های فیلمبرداری ساخته شده است و نگاهی کاملا متفاوت به تاریخ راه‌آهن و ایران دارد.

*یوهانس هگر، کارشناس راه‌آهن، شهروند اتریش، که در ساخت مستند «رم_شهبازان»، همکاری کرده است

۵۷۲۴۵

کد خبر 1553717

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سینمای مستند گروه سینمایی هنر و تجربه فیلم مستند اکران آنلاین راه آهن راه آهن سراسری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۸۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)

پس از آنکه در نیمه دوم سال 1366 تا تیر 1367 که ایران قطعنامه 598 را پذیرفت، متاثر از افزایش تسلیح عراق توسط شوروی، استفاده گسترده از سلاح شیمیایی، کمک‌های اطلاعاتی غرب به ویژه آمریکا به صدام حسین و توسعه جنگ به خلیج فارس در چارچوب جنگ نفتکش‌ها، موقعیت ایران در صحنه نبرد متزلزل شد و ایران در تصمیمی عاقلانه قطعنامه 598 را پذیرفت.

کاهش حضور مردم در جبهه‌ها نسبت به سال‌های نخست جنگ نیز شرایط را پیچیده‌تر کرده بود و تصور می‌شد مردم از جنگ خسته شده‌اند.

پس از پذیرش قطعنامه از سوی ایران، صدام تصور کرد ایران در آستانه از دست دادن همه جبهه‌هاست و بر حملاتش شدت بخشید. اینجا بود که ملک فهد به صدام حسین با اشاره به روحیه ایرانی‌ها یک توصیه کلیدی کرد که باعث شد صدام حسین نیز چند هفته بعد قطعنامه را بپذیرد.

پس از آن نیز حملاتی انجام شد که این بار مردم در جبهه حضور گسترده یافتند و مشخص شد پادشاه عربستان درک درستی از روحیه ایرانی دارد. روایت ظریف را از آن روزها و توصیه‌ای که پادشاه عربستان به صدام کرد، می‌بینید و می‌شنوید.

 

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مشاجره لفظی صدام حسین در دادگاه با قاضی ؛ صدام به قاضی چه جمله‌ای گفت؟ (فیلم) ببینید | کشتی لاکچری صدام حسین با سرویس بهداشتی طلاکاری شده

دیگر خبرها

  • شیراز؛ اولین شهر ایرانی که صاحب یک روز در تقویم شد
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ
  • توصیه تاریخی پادشاه عربستان به صدام حسین درباره جنگ با ایرانی‌ها (فیلم)
  • هفته بیست و پنجم لیگ برای خوزستان تاریخی شد
  • (تصاویر) روستای تاریخی فهرج؛ گنجینه‌ای از جلال و شکوه ایران
  • تور سراسری تصویر ایران آغاز شد
  • شاهکار جدید در پارک لاله؛ برنامه جدید شهرداری در بوستان‌ مملو از درخت | تصویر
  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن