Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-01@06:35:09 GMT

7 فایده بی‌نظیر ورزش‌های هوازی

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۹۳۴۸

به هر فعالیتی که خون را در بدن پمپاژ کند و تعداد وسیعی از ماهیچه‌ها را به حرکت وادارد، هوازی (یا ورزش‌های قلبی-عروقی) می‌گویند. از این ورزش‌ها می‌توان به پیاده‌روی سریع، شنا، دو، دوچرخه‌سواری، فوتبال یا انجام دادن کارهایی مانند تمیز کردن خانه یا باغبانی اشاره کرد. ناطقان: ورزش‌های هوازی (ایروبیک) فواید بسیاری برای بدن دارند و متخصصان توصیه می‌کنند حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته، ورزش هوازی با شدت متوسط یا ۷۵دقیقه با شدت بالا ورزش کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیاده‌روی تند یا شنا، از ورزش‌های با شدت متوسط هستند و دو یا دوچرخه‌سواری از ورزش‌های هوازی با شدت بالا هستند. از فواید ورزش‌های هوازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. بهبود وضعیت قلب و عروق

ورزش‌های هوازی قدرت و توان قلب را افزایش می‌دهند و خون را بهتر به کل بدن پمپاژ می‌کنند. این نوع ورزش‌ها در کاهش فشار خون موثرند و با افزایش چربی خوب بدن (HDL) و همچنین کاهش چربی بد (LDL) رگ‌ها را در وضعیت خوبی قرار می‌دهند.

اگر می‌خواهید با ورزش از فشار و چربی خون‌تان بکاهید، ۴۰دقیقه در روز و ۳ تا ۴ بار در هفته ورزش‌های هوازی با شدت متوسط تا شدید انجام دهید.

۲. تنظیم قند خون

ورزش منظم مقدار انسولین بدن را تنظیم می‌کند و از قند خون می‌کاهد و در عین حال وزن بدن را در سطح متعادل نگه می‌دارد.

۳. کاهش علایم آسم

ورزش‌های هوازی از شدت حملات آسم و تعداد آن در افراد مبتلا به آسم می‌کاهد. البته اگر به این بیماری مبتلا هستید، پیش از شروع ورزش‌های هوازی با پزشک حتما مشورت کنید. آنها ممکن است فعالیت‌های ورزشی خاصی پیشنهاد کنند تا موقع ورزش دچار مشکل نشوید.

۴. کاهش دردهای مزمن

اگر کمردرد دارید، ورزش‌های هوازی با شدت کم یا متوسط مانند شنا و به‌طور کلی ورزش‌های آبی در درمان موثرند. درضمن ورزش با کاهش وزن باعث می‌شود که از درد مزمن کمرتان کاسته شود.

۵. درمان اختلال خواب

اگر شب‌ها خواب خوبی ندارید یا دیر به خواب می‌روید، ورزش هوازی مشکل‌تان را حل می‌کند. بررسی‌ها نشان داده است که با برنامه‌های ورزشی منظم در کنار آگاهی از بهداشت خواب می‌توان اختلال مزمن خواب افراد را درمان کرد. بنابراین با ورزش، حداقل دو ساعت قبل از خواب، بی‌خوابی‌تان را درمان کنید.

۶. ارتقاء سیستم ایمنی بدن

در یک بررسی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیای آمریکا مشخص شد، ورزش‌های هوازی منظم و متعادل موجب افزایش پادتن‌های خاصی به نام ایمونوگلوبین در خون می‌شوند که در نهایت سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کنند.

۷. بهبود توان و کارایی مغز

دانشمندان در بررسی‌های خود متوجه شده‌اند، ورزش‌های هوازی از سرعت کاهش عملکرد شناختی مغز در گذر عمر می‌کاهند و حتی آن را بهبود می‌بخشند. با این نوع ورزش‌ها بافت‌های مغزی محکم‌تر شده و کمتر در مسیر فرسودگی و نابودی قرار می‌گیرند.

از دیگر فواید ورزش‌های هوازی می‌توان به بهبود حال روحی، تنظیم وزن بدن، کاهش خطر افتادن بر اثر ضعف ماهیچه‌ها و نبود تعادل کافی اشاره کرد. در ضمن این ورزش‌ها برای همه افراد، بزرگ و کوچک، ایمن و در دسترس هستند. منبع: خبر انلاین برچسب ها: فایده ، ورزش های هوازی ، باغبانی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: فایده ورزش های هوازی باغبانی ورزش های هوازی هوازی با شدت ورزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۹۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسروی‌وفا: توان ورزش ما بسیار فراتر از اینهاست

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: اینکه بسیاری از فدراسیون‌ها در گذشته با سرپرست اداره می‌شد و یا برگزاری مجامع با تاخیر همراه بود به بودجه ربط ندارد بلکه باید برنامه ​داشت و همدل بود و در راستای منافع ملی کشورمان حرکت کرد.

به گزارش مشرق، نشست هفتگی اعضای کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی صبح روز یکشنبه (۹ اردیبهشت ماه) در سالن جلسات کمیته ملی المپیک با حضور محمود خسروی‌وفا، رییس و سیدمناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک و مدعوین برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا تهرانی رییس کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی با اشاره به سوابق مسئولین این حزب نسبت به ورزش و حضور موثر چهره‌هایی همچون بادامچیان، غفوری فرد، محمدرضا یزدانی خرم و محمد مهرآیین در این عرصه، از اعضای کارگروه ورزش این حزب به عنوان نیروهای متخصص و دلسوز یاد کرد که در راستای همان اهداف گام بر می‌دارند.

وی همچنین ضمن بر شمردن پاره‌ای مشکلات ورزش، اقدامات مسئولین کمیته ملی المپیک در جهت افزایش حقوق دریافتی ورزشکاران اعزامی و مدال آوران، فعالیت‌های مستمر و موثر کمیسیون‌های مختلف و دیگر تحولات صورت گرفته در این مجموعه را چشمگیر و قابل توجه ارزیابی کرد.

در ادامه محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص تبیین سیاست‌های کلی کمیته ملی المپیک، اظهار داشت: از بدو قبول مسئولیت در کمیته ملی المپیک با چالش‌هایی مواجه بودیم، اما باید به این موضوع واقف بود که برای رفع مشکلات و کمبودهای موجود جدای از تامین بودجه و سرمایه بیش از هر چیزی نیاز به همدلی و وحدت داریم و همه باید دوشادوش همدیگر و هماهنگ با سیاست‌های کلان ورزش کشورحرکت کرد. اینکه بسیاری از فدراسیون‌ها در گذشته با سرپرست اداره می‌شد و یا برگزاری مجامع با تاخیر همراه بود این دیگر به بودجه ربط ندارد بلکه باید برنامه داشت و همدل بود و در راستای منافع ملی کشورمان حرکت کرد.

وی تصریح کرد: در همین راستا در کمیته تلاش کردیم تا با کار کارشناسی، پرداختی بودجه فدراسیون را مشخص و در موعد مقرر آنرا پرداخت کنیم تا در اجرای برنامه‌های خود با مشکل مواجه نشوند چرا که کار آن‌ها آماده سازی و اعزام به رقابت‌های قاره‌ای و جهانی برای کسب سهمیه و مدال است لذا باید مورد حمایت واقع شوند این امر خود باعث افزایش همدلی و همگرایی مجموعه ورزش کشور خواهد شد و کمیته در همین زمینه تعامل خوبی با وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌ها دارد تا بیش از پیش جهت داشتن وررزش قوی برای ایران قوی حرکت نماییم.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: در کمیته هم باید جدای از تخصص گرایی با توجه به نوع خدمات ارائه شده ضمن افزایش توانمندی و امکانات، با ارائه خدمات لازم در کنار و حامی و فدراسیون‌ها باشیم. باید قبول کنیم در برهه‌ای از زمان ایراداتی در بخش فدراسیون‌ها داشته ایم به عنوان مثال بسیاری از فدراسیون‌ها با سرپرست اداره می‌شدند که همین موضوع کار را سخت می‌کرد هر چند در حال حاضر شرایط بهتر از گذشته شده در مورد بودجه فدراسیون‌ها به این موضوع اشاره کنم که پرداختی کمیته هدفمند شده، پول را به موقع می‌پردازیم و بالطبع انتظار داریم فعالیت هدفمند داشته باشند. خوشبختانه امروزه، تنش در فدراسیون‌ها به حداقل رسیده، اما برخی تنش‌ها به خاطر اطلاعات نادرستی است که از داخل به خارج ارسال می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ضمن تعامل خوبی که با وزارت ورزش و جوانان داریم با کمیته بین المللی المپیک و شورای المپیک آسیا هم تعامل خوبی داشته و تا کنون هم برای المپیک پاریس سهمیه‌های خوبی کسب شد البته عده‌ای به تعداد اندک کاروان اعزامی پاریس اشاره می‌کنند حال آنکه اگر تیم‌های والیبال و بسکتبال را که در این دوره امکان کسب سهمیه را پیدا نکردند کنار بگذاریم، کاروان اعزامی خوبی در اختیار داریم. کسب سهمیه وظیفه فدراسیون‌های ورزشی است و ما در این زمینه نقش حامی و پشتیبان آن‌ها را ایفا می‌کنیم هر چند اعتقاد دارم توان ورزش ما بسیار فراتر از اینهاست.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: امیدوارم در آینده با برنامه ریزی بهتر و هدفگذاری دقیق شاهد نتایج بهتری باشیم و با همین تفکر یعنی داشتن کاروان کیفی پیش بینی می‌کنم در بازی‌های آینده آسیایی (ناگویا -ژاپن) نتایج بهتری کسب و حتی شانس پنجم شدن هم داریم. البته اگر مثل امسال، یعنی در سال المپیک، نیمی از بودجه کمیته المپیک را کم نکنند به همین دلیل در حال رایزنی هستیم تا مشکل برطرف شود که امیدوارم بزودی این مسئله را حل کنیم.

سیدمناف هاشمی، دبیر کل کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان اعزامی به بازی‌های المپیک پاریس اظهار داشت: مشکلی در پرداخت بودجه فدراسیون‌ها نداریم و حتی در سال گذشته بیشتر از مبلغ تعیین شده به بسیاری از فدراسیون‌ها پرداختی داشتیم و کمیته ملی المپیک به عنوان حامی تمام تلاشش را برای حمایت از فدراسیون‌ها انجام داد، ولی جدای از موارد فوق باید برای موفقیت از حواشی هم دوری کرد.

لازم به ذکر است در این نشست جمعی از اعضای کارگروه ورزش نیز نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با روند تسریع فعالیت ها، اتخاذ تمهیدات لازم جهت موفقیت در المپیک پاریس، برنامه ریزی برای ارتقای جایگاه ورزش در بازی‌های آسیایی آینده (ناگویا)، توجه بیش از پیش به مبانی فرهنگی، دیپلماسی ورزش، برون رفت از پاره‌ای چالش‌ها و موارد مختلف دیگر مطرح کردند.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند
  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • پنه لوپه کروز بازیگر مشهور ۵۰ ساله راز جوانی‌اش را فاش کرد
  • چگونه آسیب‌های ناشی از بدخوابی را از بین ببریم؟
  • خسروی‌وفا: توان ورزش ما بسیار فراتر از اینهاست
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی
  • آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • این میوه را حتما قبل از خواب بخورید