Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، گردشگری کشاورزی از جمله ظرفیت های فراموش شده صنعت گردشگری ایران است که توسعه آن نیازمند شناسایی و تهیه و تدوین طرح و فراهم کردن زیرساخت های این بخش اقتصادی است.  

ایران از نظر ظرفیت های موجود در صنعت گردشگری کشوری بسیار غنی است با توجه به درآمدزایی و ارزآوری این صنعت ضروری است این ظرفیت ها، شناسایی شده و برای عملیاتی شدن هر کدام برنامه ریزی اصولی و هدفمند اتخاذ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یکی از ویژگی های استان های شمالی بویژه گلستان کشت ها و زراعت های ویژه آن از جمله برنجکاری، مرکبات، گل و گیاه و پنبه  است که در سال های اخیر جشنواره های بومی در ارتباط با همین محصولات برگزار شده است.

واقعیت این است که مسوولان و برنامه ریزان برای بهره گیری از ظرفیت این بخش گردشگری برای جذب گردشگر تاکنون چه کرده اند؟ آیا برای شناسایی و نیاز سنجی این بخش ها اقداماتی علمی صورت گرفته است، چرا از این ظرفیت ها برای توسعه اقتصاد استان بهره نگرفته اند؟
ایران با داشتن یک میلیون و ۲۰۰ تپه و ۱۵۰ هزار اثر تاریخی و منابع متنوع طبیعی جزو ۱۰ کشور اول دارای جاذبه های گردشگری دنیا و پنج کشور اول در زمینه تنوع و جذابیت اکوتوریسم دنیا است.

وجود بیش از هشت هزار گونه گیاهی ، ۵۰۰ گونه پرنده ، ۱۶۰ گونه پستاندار و یکهزار گونه خزنده و آبزی در ایران ، درختان کهنسال، چشمه های آب معدنی، رشته کوه های البرز و زاگرس، بیابان های وسیع ، ۵۰ دریاچه داخلی و بزرگ ترین دریاچه جهان، جنگل های انبوه، دومین دریاچه شور جهان (ارومیه) و آثار تاریخی بی شمار با ۶۰۰۰ سال سابقه تمدنی دارای ظرفیت عظیمی است که باید بیش از پیش با برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه درآمدی بیش از درآمد نفت را نصیب کشورمان کرد.

در برخی از کشورهای جهان مثل آمریکا گردشگری مزرعه ای را به صورت مزرعه های خانوادگی گردشگری تعریف کرده و توسعه می دهند به گونه ای که در گردشگری مزرعه ابعاد اکولوژیکی و ابعاد و ظرفیت محیطی را امکان سنجی می کنند و حتی تورهای ورودی به مزرعه را از پنج نفر الی ۲۰ نفر در نظر می گیرند.

به طور نمونه امروز در کشور مالزی مزرعه میوه دسارو ( Desaru ) با بیشتز از ۱۰۰ نوع میوه گرمسیری ، ۱۰ نوع گیاه مختلف یک باغ وحش حیوانات اهلی تجربه بی نظیری را برای تمامی گردشگران بین المللی و داخلی آن مجموعه فراهم کرده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان  در همین ارتباط گفت: اکنون ۷۴ متقاضی دریافت مجوز گردشگری کشاورزی در استان در حال تکمیل پرونده است و در دومین جلسه کمیسیون فنی گردشگری کشاورزی سال جاری هشت پرونده تائید و در حال تکمیل برای صدور پروانه بهره‌برداری است.

یاسر قندهاری روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اجرا و بهره‌برداری از اولین طرح گردشگری کشاورزی کشور در مزرعه توسکا گلستان با همکاری بخش خصوصی ۲ سال قبل به سرانجام رسید.

وی بیان داشت: به دلیل برخورداری گلستان از اقلیم مناسب، زمین‌های مستعد و ظرفیت تولید ۹۲ گونه محصول کشاورزی، این بخش از اشتغال می‌تواند به یکی از راهکارهای موثر افزایش درآمد فعالان بخش کشاورزی و گردشگری این استان شمالی تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: گلستان با برخورداری از پتانسیل‌های بسیار در حوزه‌های گردشگری و کشاورزی، زمینه توسعه مزارع گردشگری را دارد و از ۲ سال گذشته که به‌نوعی این شکل از گردشگری با صدور اولین مجوز بهره‌برداری در گلستان رقم خورد، شاهد استقبال برای فعالیت هم‌استانی‌ها در بخش مزارع گردشگری هستیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلستان‌ گفت: در یک سال گذشته مجوز بهره‌برداری و صدور هشت پروانه مزرعه گردشگری در استان انجام شده که ۷۷ میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری با فراهم شدن زمینه اشتغال ۱۲۶ نفر همراه بوده است.

قندهاری تصریح کرد: گردشگری کشاورزی فرصتی برای توسعه روستاها، رونق کشاورزی و ایجاد فرصت‌های تفریحی سالم و آموزنده برای گردشگران داخلی و خارجی است.

وی تاکید کرد: توسعه این نوع جدید از گردشگری در گلستان که از ظرفیت‌هایی نظیر اقلیم‌های گوناگون، تنوع محصولات کشاورزی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی متنوع برخوردار است می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی به‌ویژه در روستاها را فراهم سازد.

برچسب‌ها گردشگری مزرعه گرگان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری مزرعه گرگان گردشگری مزرعه گرگان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گلستان گردشگری کشاورزی بهره برداری ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۰۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه قجری در کاخ مخصوص

دریافت 24 MB

وقتی ناصرالدین شاه به اروپا سفر می کند و موزه های زیبای آنجا را میبیند تصمیم می گیرد در کاخ محبوبش گلستان هم موزه هایی را برای نگه داری هدایای سلطنتی بسازد. عمارت اصلی کاخ گلستان ۵ تالار بسیار حیرت انگیز دارد که از همان ابتدا برای موزه ساخته شده بودند.

ورود به این کاخ برایتان هیجان انگیز است و در همان ابتدا پلکانی وسیع با آیینه کاری های خیره کننده در مقابلتان قرار دارد که ناخودآگاه دوست دارید بایستید و عکس بگیرید البته باید محافظی کیسه ای روی کفش هایتان بپوشید و بعد وارد شوید.

بعد از پلکان وارد تالاری وسیع می شوید که به نام سلام یا تاجگذاری هم شناخته می شود. در انتهای سالن تختی را میبینید که ماکتی ساخته شده از تخت اصلی به نام تخت طاووس است که نادرشاه از هندوستان به عنوان غنیمت جنگی با خود به ایران آورده بود و پس از قتلش توسط غارتگران تخریب و جواهرات آن به یغما برده شد. فتحعلی شاه قاجار که سودای بر تخت نشستن شاهان در گذشته را داشت دستور می‌دهد تختی مرصع برایش بسازند که در ابتدا به خاطر آیینه ای به شکل خورشید در بالای آن «تخت خورشید» نام داشت و پس از ازدواجش با طاووس خانم تاج الدوله که ۱۵ ساله بود نامش را تخت طاووس گذاشتند. تخت طاووس تا سال ۱۳۶۰ در کاخ گلستان نگهداری میشد و سپس به موزه جواهرات بانک ملی ایران منتقل شد.

تهیه و گزارش: مهلا داریان

کد خبر 847606 برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری سفر - گردشگری تور- گردشگری

دیگر خبرها

  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • «ثمسکن» باید برندی توسعه‌گر شناخته شود
  • تلاش برای توسعه جاسک با محور فعالیت‌های شیلاتی
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟