Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری آریا- ساختار اقتصادی دنیای امروز تغییر کرده است؛ اگر دیروز ثروتمندترین افراد دنیا یا ثروتمندان ایران، آن‌هایی بودند كه منابع مالی بیشتری در اختیار داشتند، امروز ثروتمندترین مردم دنیا یا ثروتمندان ایران، کارآفرینان موفق جهان یا کارآفرینان موفق ایران هستند.

توماس کورلی، محقق آمریکایی و نویسنده کتاب «عادت‌های ثروتمندان» اخیرا در تحقیقی با هدف شناسایی عادت‌های ثروتمندان، زندگی 233 میلیونر را طی 5 سال بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر پایه نتایج بررسی او میلیونر‌ها را می‌شود به سه دسته کلی تقسیم کرد. گروه نخست که افرادی هستند که با پس‌انداز مداوم و انباشت سرمایه میلیونر شده‌اند. متوسط دوره مورد انتظار برای میلیونر شدن از این طریق، حدود 32 سال است. اما در مقابل، کارآفرینان موفق شده‌اند تا کوتاه‌ترین زمان ممکن را برای میلیونر شدن طی کنند. دسته سوم افرادی هستند که در هر حرفه‌ای و صنعتی با کار و تلاش مداوم، خود را به سطح مدیران اجرایی شرکت‌های بزرگ می‌رسانند. این دسته از مدیران با خرید سهام شرکتی که در آن شاغل هستند، موقعیت خود را نسبت به بقیه تغییر می‌دهند؛ در عین حالی که در سود سهام شرکت سهیم می‌شوند، با دانش‌افزایی مستمر، خود را به عنوان یک متخصص بلامنازع صنعتی خاص مطرح می‌کنند و شبکه‌ای از افراد تاثیرگذار یک صنعت تشکیل می‌دهند. این دسته از مدیران اجرایی موفق می‌شوند تا موقعیتی تزلزل‌نا‌پذیر در یک صنعت برای خود فراهم کنند؛ موقعیتی که حفظ و دوام آن مسیر میلیونر شدن آن‌ها را هر چند در زمانی طولانی‌تر نسبت به کارآفرینان، ولی زودتر از پس‌اندازکنندگان هموار می‌کند.

این تحقیق به درستی نشان می دهد کارآفرینان در مقایسه با دو گروه دیگر میلیونرها، کوتاه‌ترین زمان ممکن را برای ثروتمند شدن، طی می کنند. براستی چرا؟

در پاسخ به این پرسش به تغییر ساختار اقتصاد جهان اشاره کرد؛ اقتصاد جهان امروز مبتنی بر دانش است و شاخص های سخت افزاری و دارایی های مشهود که در گذشته در جایگاه یک بنگاه اقتصادی، نقش تعیین کننده داشتند، جای خود را به نوآوری، ابداع، خلق محصولات جدید و دارایی های نرم افزاری داده اند. در جهان امروز بزرگ ترین سرمایه های یک بنگاه اقتصادی نیروهای اهل فكر، یادگیرنده و خلاق هستند؛ از آن ها با نام کارآفرین یاد می کنند. كارآفرینان، نوآور و خلاق، مخاطره‌پذیر، مسئولیت‌پذیر، هدف‌گرا، واقع‌گرا و رشدگرهستند. كارآفرینان دارای عزم و اراده، اعتماد به نفس و استقلال‌طلب هستند و قدرت تخیل، دوراندیشی، خودجوشی، بصیرت، تفكر مثبت، توانمندی در ایجاد ارتباط، از دیگر ویژگی‌های كارآفرینان است. كارآفرینان به چالش‌ها پاسخ مثبت می‌دهند، با مشكلات و موانع برخوردی مثبت دارند و از دانش به خوبی بهره می‌گیرند. کارآفرینان با ویژگی خلاقیت، براساس فرصت‌ها در زمان‌های مناسب، قادرند محصولی جدید یا خدماتی نو به بازار ارائه نمایند.

بسیاری از كارآفرینان، فعالیت خود را در قالب ایجاد شركت‌های كوچك و متوسط «SME»‌ها شروع می‌نمایند. این شركت‌ها سهم به سزایی در توسعه صنایع پیشرفته «HT» و ایجاد اشتغال داشته و نسبت به شركت‌های بزرگ از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند. لذا بسیاری از دولت‌ها متقاعد شده‌اند كه باید بستر رشد را برای واحدهای كوچك و متوسط در قالب مراكز رشد، پارك‌های صنعتی و فن‌آوری فراهم سازند و آنها را تا مدت زمانی كه بتوانند به صورت یك شركت مستقل وارد بازار شوند، حمایت كنند.

کارآفرین کیست؟

كارآفرین در تعریف ساده، كسی است كه با توجه به ویژگی های برجسته و ممتاز خود، امكانات و منابع را برای ایجاد، رشد و توسعه در زمینه های تولید و خدمات فراهم كرده است و توانسته زمینه اشتغال و كسب و كار را فراهم كند. یكی‏ از تعریف‌های جامع در مورد كارآفرینی را متفكری‏ اقتصاددان بنام «شومپیتر» ارائه كرده است. «شومپیتر» می‏گوید كارآفرین كسی است كه‏ نوآوری خاص داشته باشد. این نوآوری می‏تواند نوآوری در تولید، نوآوری در ارایه خدمات، نوآوری در فرایند، نوآوری در رضایت مشتری‏ و... باشد.  این جمله معروف از «شومپیتر» از جایگاه کارآفرین حکایت دارد: «موتور توسعه اقتصادی كارآفرینی است.»

كارآفرین باید صاحبان سرمایه را در خصوص مطلوبیت نوآوری خویش متقاعد سازد. از دیدگاه شومپیتر، كارآفرینی در واقع انجام كارهای غیر معمولی و غیر جاری می‌باشد و پدیده‌ای است كه در مفهومی وسیع‌تر رهبری می‌گنجد.

كارآفرینی خلق و ساخت چیزی ارزشمند از هیچ است و نیز فرایند ایجاد و دست‌یابی به فرصت‌ها و دنبال نمودن آنها، بدون توجه به منابعی است كه در حال حاضر در دست داریم. كارآفرینان در واقع به تغییر، به عنوان مقوله تعیین‌كننده می‌نگرند. آنها ارزش‌ها را تغییر می‌دهند و ماهیت آنها را دچار تحول می‌نمایند. آنها برای تحقق این ایده، قدرت ریسك‌پذیری خود را بكار می‌گیرند. به درستی تصمیم‌گیری می‌كنند و از این‌رو هر كسی به درستی اتخاذ تصمیم نماید، به نوعی كارآفرین تلقی می‌گردد.

آموزش کارآفرینی

کارآفرینی از واژه­ای به نام Enterprendre به معنای متعهد شدن که لغتی است فرانسوی مشتق شده که معادلunder  Take در زبان انگلیسی است که در سال8481 توسط جان استوارت میل به کارآفرینی Enterpreneur در زبان انگلیسی ترجمه شد. یعنی کسی که خلق ارزش می کند.

ضرورت توجه به مقوله کارآفرینی در جامعه بر کسی پوشیده نیست چرا که کارآفرینی از محورهای اصلی رشد و توسعه جامعه است و موجب ایجاد اشتغال و پر شدن خلاها و شکاف های بازار کار می شود و افزایش سود و سرمایه سرمایه گذاران و بهبود رفاه اجتماعی می شود. همچنین كارآفرینی، موجب به وجود آمدن محصولات، خدمات، روش‌ها، سیاست‌ها، و ارایه راهكارهای نو برای حل مشكلات جامعه می‌شود. بنابراین ضروری است روح كارآفرینی در جامعه، گسترده گردد تا جوانان كشور با شور و اشتیاق، وارد فعالیت‌های كارآفرینی شوند و خود مولد كار باشند نه به دنبال كار در جامعه بوده و سرگردان به سر برند. برای رسیدن به این هدف، آموزش کارآفرین و کارآفرینی اهمیت پیدا می کند. امروزه کارآفرینی و زمینه‌های توسعه و آموزش آن به یک ضرورت بدل شده است و بایستی در ایجاد بسترهای مناسب محیطی و آموزشی در جهت انتقال تجربیات و مهارت‌های مورد نیاز کارآفرینان تلاش نمود. آموزش مهارت برای بازار کار می‌تواند افرادی با اعتماد به نفس بالا، فرصت‌شناس و نهایتا افراد متمایل و علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب‌وکارهای مستقل را شناسایی و در پرورش آن‌ها موثر واقع گردد.

توسعه کارآفرینی

كارآفرینی، كانون و مركز ثقل كار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی می‌شود و بدون توسعه کارآفرینی نمی‌توانیم به شاخص‌های رشد و توسعه كه از طریق تغییر در روند تولید، بهره‌وری و توان‌افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصادی حاصل می‌شود، دست یابیم. لذا در گذر از مرحله سنتی به صنعتی باید به توانمندی‌ها و قابلیت‌های فردی كارآفرینان در بهره‌گیری از منابع طبیعی و به كارگیری تكنولوژی مدرن اهتمام ویژه‌ای قائل شویم. زیرا، آنها با بكارگیری روش‌های جدید در بازار، خود را برای استفاده بهینه از ابزار و دست‌یابی به كیفیت مطلوب كالا و خدمات آماده می‌سازند. كارآفرینی، فرآیندی اكتسابی است و در مجموع، همه عوامل جامعه‌پذیری، در شكل‌گیری این فرآیند نقش اساسی را بازی می‌كنند. به دیگر سخن، در این فرآیند، فرد كارآفرین با ایده و فكر جدید برای ایجاد كسب و كار، ضمن خطر‌پذیری و تحمل دشواری، محصول و خدمت جدیدی را ارائه می‌‌دهد. بنابراین محصول کارآفرینی و آموزش آن پرورش افراد موسس و ایجاد فعالیت‌های مبتنی بر خلاقیت است. هدف کلی کارآفرینی و آموزش آن ایجاد انگیزه در بین افراد و ایجاد کارآفرینان جدید و تشویق آنان به سوی کسب مهارت‌های لازم است. در آموزش و توسعه کارآفرینی باید افراد را با مباحث انگیزشی از جمله استقلال‌طلبی، فرصت‌جویی، ابتکار و اختراع، ریسک‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، تعهد به کار، تمایل به حل مشکلات آشنا کرد و با تحریک انگیزاننده‌ها، تمایل به کمال‌گرایی، میل به کسب ثروت، استقلال‌طلبی، خلاقیت و نوآوری، دریافت موقعیت اجتماعی خاص را در آن ها بوجود آورد. در گام دوم باید به سراغ تربیت ویژگی‌های روحی و روانی افراد نظیر: آموزش تفکر خلاق، ریسک‌پذیری، بالا بردن قدرت تحمل، داشتن اعتماد به نفس، فرصت‌شناسی، دریافت اطلاعات آموزشی رفت و در گام سوم کسب مهارت‌های مورد نیاز نظیر: چگونگی راه‌اندازی کسب‌وکار، مهارت‌های ارتباطی، شناخت مسائل مالی و اداری در کنار مدیریت و اجرا، رشد و توسعه در کنار رقابت و بازاریابی را به آن ها آموزش داد.

برای توسعه کارآفرینی باید چهار مرحله را طی کنیم؛

1. مرحله نهادینه كردن «فرهنگ كارآفرینی»

2. تعیین مسیر شغلی

3. توانمندسازی (یادگیری فن‌آوری‌های جدید)

4. راه‌اندازی و اداره كسب و كار اقتصادی

در مرحله اول چنانچه كسب موفقیت در جهت خلق ثروت و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، به عنوان بخشی از ارزش‌های موردنظر برای فرد به تصویر كشیده شود، او در چنین شرایطی ذهن خود را برای رسیدن به چنین موقعیتی آماده می‌سازد. در ادامه چنین فرآیند ذهنی، فرد به دنبال راه‌های دست‌یابی به چنین موقعیتی است. او موقعیت‌های متفاوت را با هم مقایسه می‌كند؛ شبیه‌سازی ذهنی انجام می‌دهد؛ به پرس و جو می‌پردازد و گاهی اوقات در نشریات، كتب، محیط مدرسه، دانشگاه و حتی مجالس سخنرانی پرسش‌های ذهنی خود را دنبال می‌كند. آنگاه، فرد با آگاهی از ارزش كار و تلاش آماده است تا بخش بزرگی از خواسته‌ها، آرمان‌ها و ارزش‌های موردنظر فرهنگ کارآفرینی را به محك تجربه بگذارد.

در مرحله دوم، شناخت توانمندی‌های بالقوه افراد و هدایت آنها در مسیر شغلی، نقش مهمی در شناسایی و پرورش افراد خلاق و كارآفرین در جامعه ایفا می‌كند. در این مرحله آموزش عمومی اهمیت بسیار دارد.

در مرحله سوم حمایت از افراد و تشویق آن ها جهت یادگیری فن‌آوری‌های جدید از جمله فن‌آوری‌های تكنولوژی و اطلاعاتی و معرفی مشاغلی كه امكان كسب درآمد بالا را برایشان فراهم می‌سازد، آن ها را معطوف به اهداف توسعه در سطح جامعه یعنی كار مفید و بهره‌وری بالا خواهد كرد. در این مرحله تاثیرپذیری فرد از تغییرات جدید و پذیرش مسئولیت خطیر اجتماعی به منظور ایجاد كسب و كار جدید و دسترسی به موقعیت‌های بهتر و جدیدتر، از فرد یك انسان مستقل و توانمند می‌سازد كه در عرصه‌های گوناگون زندگی ـ ضمن پذیرش نقش‌های متفاوت ـ می‌تواند مفید واقع شود.

در مرحله چهارم توسعه کارآفرینی، فرد با ارزیابی مشاغل متناسب با خواسته‌های خود، به خلق ایده در زمینه كار و فعالیت می‌پردازد؛ چارچوب فكری خود را در قالب طرح كسب و كار به جامعه عرضه می‌كند؛ سپس، با مدیریت خود فعالیت اقتصادی را آغاز می‌كند.

زندگی به سبک کارآفرینان موفق

برای هر کارآفرین، داشتن الگو و راهنما یک شانس و موفقیت عالی محسوب می‌شود. کارآفرینان موفق پیشنهادهای برای افراد خلاق و نوآور و توسعه کارآفرینی دارند؛

ریچارد برانسون می‌گوید بزرگ‌ترین انگیزه او این است که خود را به چالش بکشد. او زندگی را مانند یک دوره تحصیل دانشگاهی بلندمدت تصور می‌کند که در آن هر روز چیز‌های جدید بیاموزد. شما نیز می‌توانید!

استیو جابز می گوید تنها راه برای داشتن رضایت از زندگی شخصی و فردی این است که به کاری بپردازید که یقینا به آن ایمان دارید. او همچنین می گوید اگر شما با دقت به همه چیز نگاه کنید، پی می‌برید بسیاری از موفقیت‌های یک‌شبه زمان زیادی طول کشیده است. او در جای دیگر گفته است من متوجه شده ام که نیمی از آن چیزی که یک کارآفرین موفق را از یک ناموفق متمایز می کند، پشتکار است.

مارک زاکربرگ موسس فیس بوک می گوید در دنیایی که همه چیز آن به سرعت در حال تغییر است، بزرگترین ریسک، همان ریسک نکردن است.

جف بزوس، موسس آمازون می گوید بهتر است این نکته را بدانیم که نباید از شکست احساس پشیمانی کرد، ولی واقعا باید از عدم تلاش احساس پشیمانی و شرمساری کنید.

جمله معروف هنری فورد این است؛ «چه شما فکر کنید که می‌توانید کاری را انجام دهید یا نمی‌توانید آن را انجام دهید، دقیقا درست فکر کرده‌اید». وقتی ایمان دارید می‌توانید موفق شوید دقیقا راه‌هایی را برای رسیدن به موفقیت و کنار زدن موانع پیدا خواهید کرد و اگر فکر کنید که نمی‌توانید پس شما صرفا بهانه‌هایی پیدا خواهید کرد.

موسس و مدیرعامل شرکت Tumblr بیان کرده است کارآفرین کسی است که یک چشم‌انداز و آرزوی رسیدن به آن را دارد.

رید هافمن، بنیان‌گذار لینکدین اشاره کرده است که سریع‌ترین راه برای اینکه خودتان را تغییر دهید این است که به کسانی که پیش‌تر در راهی بوده‌اند که شما می‌خواهید باشید، متکی شوید.

آریانا هافینگتون کارآفرینی صاحب‌نام و نویسنده معروف آمریکایی-یونانی و یکی از بنیان‌گذاران و سردبیر فعلی هافینگتون پست، می‌گوید: بی‌باکی مانند یک ماهیچه است و هرچه بیشتر کار کند قوی‌تر خواهد بود.

والت دیسنی می گوید ساده‌ترین راه برای شروع، ترک حرف و آغاز عمل است و به درستی که این برای موفقیت شما لازم است.

ریچارد هاروک، یک سرمایه‌گذار خطرپذیر به کارآفرینان توصیه می کند برای افزایش سرمایه خود برنامه‌ریزی کنید. او می گوید افزایش سرمایه همیشه بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که شما می‌اندیشید و معمولا زمان بیشتری می‌برد. پس برای آن برنامه داشته باشید.

رایان آلیس، یکی از بنیانگذاران iContact می گوید هدف نهایی در ذهن شما، هر روز تضمین می‌کند که با کار و تلاش کردن به سمت هدف خود رفته و به آن برسید. هر روز باید اهداف خود را در ذهن مرتب کرده و مدام آن‌ها را به خود یادآور شویم.

دیو توماس، بنیان‌گذار Wendey شناختن مشتری را یکی از سه عامل موفقیت از نظر خود می‌داند. آن‌هایی را که بهتر می‌توانید به آنان خدمت دهید را بشناسید و سپس شما قادر به ارائه راه‌حل‌هایی که آنان نیاز دارند، خواهید بود.

یل گیتس هم می گوید ناراضی‌ترین مشتری شما بزرگ‌ترین منبع یادگیری برای شما است. اجازه دهید که مشتریان ناراضی به شما یادآور شوند که حفره‌های خدمات شما چیست.

تونی هسیه، بنیانگذار زاپوس می‌گوید بازی‌هایی که آن‌ها را نمی‌فهمید انجام ندهید حتی اگر ببینید که افراد زیادی مشغول پول درآوردن از آن هستند. به راستی که درک شما از صنعت، کلیدی برای داشتن موفقیت است.

«ریچارد برانسون» کارآفرین و موسس خطوط هوایی ویرجین می گوید: من با هدف تولید سرمایه به سراغ کسب و کار جدیدی نمی روم؛ بلکه با این هدف که کاری را بهتر از دیگران انجام دهم آن را دنبال می کنم و حتی گاهی اوقات به این دلیل که دیگران کاری را بهتر از من انجام داده اند و موجب ناکامی من شده اند آن کسب و کار را رها می کنم.

نکته پایانی:

کارآفرینی مقصد نیست بلکه مسیری برای رسیدن به مقصد است. یک کارآفرین موفق انتظار رسیدن به هیچ خط پایانی را در این مسیر ندارد. در هر مسیر کاری هم امکان مواجه با پیروزی و شکست وجود دارد. تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، نیازمند درک شرایط سخت و بهره‌گیری از آن‌ها به عنوان فرصت‌های پیشرفت است. کارآفرین باید فرصت‌های جدید کسب‌وکار را بیابد، نیازهای بازار را تشخیص دهد، راه‌حل‌های مناسب را قبل از این که مشکلات آشکار شود، ارائه نماید. همچنین بایست قبل از این که دیگران عقاید خود را ابراز کنند، تلاش خلاقانه خود را انجام دهد. کارآفرینان موفق می‌دانند که بحران‌های پیش رو مسئله اصلی در رسیدن به موفقیت نیستند، بلکه نحوه واکنش افراد به آن‌ها موفقیت یا شکست را تعیین می‌کنند. با توجه به نکاتی که مطرح شد افراد باید در بسترهای مناسب محیطی و آموزشی در مسیر آموزش و توسعه کارآفرینی قرار بگیرند و تجربیات و مهارت‌های مورد نیاز کارآفرینان را یاد بگیرند. این بستر مناسب محیطی و آموزشی در فرادرس فراهم شده است.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: كارآفرینان موفق ایران آموزش توسعه کارآفرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۰۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان

یکی از فعالان حوزه کارآفرینی "علوم کشاورزی"، "زیست فناوری"، "نانو" و "علوم زیست پزشکی" را از جمله حوزه های مستعد برای توسعه نوآوری و مقوله کارآفرینی و دانش بنیانی در کشور می‌داند که می‌توان در قالب پایان نامه‌های دانشگاهی اقدام به کارآفرینی در قشر دانشجویان کرد.

مهیار رفیعی فعال کارآفرینی کشور در حوزه‌های کشاورزی و زیست فناوری و دارو در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: موضوع کارآفرینی و دانش بنیان از مهمترین رویکردهای حال حاضر کشور است که با در نظر گرفتن راهبردی بودن این حوزه، نیاز است تا چنین موضوعاتی مورد توجه سازمان‌های ذیربط و مراکز علمی قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر دانشجویان آن طور که باید از بحث کارآفرینی و دانش بنیان اطلاعی ندارند و بیشتر آنها از مراحل و روال صحیح ارائه ایده تا دانش بنیان شدن، ناآگاه هستند.

رفیعی یکی از راه حل‌های پیش رو برای گسترش و پیشرفت دانش بنیانی و توسعه کارآفرینی در بین دانشجویان را تشویق آنها به سمت نوآوری و ایده‌های نوآورانه در راستای برطرف کردن نیازهای اساسی کشور دانست و یادآور شد: این امر باید از سوی دانشگاه‌ها و در قالب حمایت از پایان نامه‌ها صورت گیرد.

این فعال حوزه کارآفرینی تاکید کرد: از سوی دیگر برای ترویج کارآفرینی در کشور نیاز است تا ایجاد هسته‌های فناور خلاق و روال صحیح شکل گیری آنها به عنوان یکی از سنجه‌های مهم برای پایش وضعیت دانش بنیانی کشور مورد نظر قرار گیرد. عدم توجه به شکل گیری هسته‌های فناور و عدم حمایت آنها موجب خواهد شد که کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپی با موفقیت همراه نباشد.

وی "علوم کشاورزی"، "زیست فناوری"، "نانو" و "علوم زیست پزشکی" را از جمله حوزه‌های مستعد برای توسعه نوآوری و مقوله کارآفرینی و دانش بنیانی در کشور عنوان کرد و یادآور شد: در همین راستا باید تعاملات بین سازمانی بیشتر شود ضمن آنکه به دانشگاه‌ها به عنوان نیروی محرکه تولیدملی و دانش بنیان باید نگاه ویژه صورت گیرد تا شاهد رونق کارآفرینی و دانش بنیان در سطح کشور باشیم ضمن آنکه فعالیت هم راستا و همگام دستگاه‌های ذی‌ربط نیز می‌تواند نقش چشمگیری در اعتلا دانش بنیانی و رونق تولید ملی داشته باشد.

رفیعی تاکید کرد: بطور حتم حمایت از موضوع کارآفرینی و دانش بنیان موجب پیشرفت کشور در اکثر زمینه‌ها، رونق اقتصاد ملی و خودکفایی در تولید محصولات راهبردی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • داور خوزستانی موفق به کسب درجه داوری آسیا شد
  • شاگرد برانکو و کرانچار قشنگ‌ترین گل فوتبال ایران را زد!
  • داور قمی موفق به کسب درجه داوری آسیا شد
  • طلا و برنز ۲دونده مرد و زن ایران در تور بین‌المللی دوبی
  • برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج
  • توسعه ظرفیتهای آموزش زبان فارسی در جمهوری خودمختارنخجوان
  • رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • اولویت اول مجلس دوازدهم رفع مشکلات معیشتی مردم باشد
  • منطقه گردشگری کولیدر بروجرد مهیای توسعه و سرمایه گذاری