Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تحرکات فزاینده گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق را نگران‌کننده و مخل امنیت مرز‌های دو کشور دانست و بر لزوم خلع سلاح فوری و اخراج سریع آنان از عراق تاکید کرد. خبرگزاری میزان - بنا به اعلام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، دریابان «علی شمخانی» بعدازظهر (امروز یکشنبه) با مصطفی الکاظمی «نخست وزیر عراق» دیدار و پیرامون مسایل دوجانبه و آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در این دیدار نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با استقبال از ابتکار عمل دولت عراق در برگزاری نشست بغداد تصریح کرد: تمرکز بر اشتراک مساعی و همگرایی کشور‌های منطقه بدون حضور کشور‌های فرامنطقه‌ای می‌بایست در دستور کار دائمی کشور‌های منطقه باشد.   وی تحرکات فزاینده گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق را نگران‌کننده و مخل امنیت مرز‌های دو کشور دانست و بر لزوم خلع سلاح فوری و اخراج سریع آنان از عراق تاکید کرد.   شمخانی با اشاره به همکاری برخی کشور‌های سازشکار منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: اینگونه اقدامات که در چارچوب دکترین جدید امنیت ملی آمریکا در منطقه صورت می‌گیرد نه تنها کمکی به ایجاد امنیت و ثبات نمی‌کند بلکه موجب تصاعد بحران و تشدید ناامنی در منطقه خواهد شد.   دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان خاطر نشان کرد؛ ۲۰ سال اشغال فاجعه بار افغانستان توسط آمریکا ثابت کرد حضور و دخالت آمریکا در منطقه، جز بی‌ثباتی، ناامنی و وارد شدن خسارت‌های بزرگ مادی و معنوی به مردم منطقه حاصلی ندارد.   شمخانی با بیان اینکه ملت‌های منطقه برای پایان دادن به حضور آمریکا در منطقه تاکنون هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند؛ تصریح کرد: پیگیری پرونده ترور سرداران بزرگ مقاومت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس و مجازات عاملین آن همچنان در صدر مطالبات دو ملت ایران و عراق و جبهه مقاومت قرار دارد و باید با همکاری دو کشور این خواسته به حق جامه عمل بپوشد.   دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اجرای کامل توافقات میان تهران - بغداد به ویژه در حوزه اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و افزود گسترش همکاری‌های همه جانبه با همسایگان، سیاست تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی ایران و از الویت‌های اصلی دولت جدید است.   در این دیدار نخست وزیر عراق نیز در سخنانی با اشاره نقش ممتاز و راهبردی جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم بویژه داعش گفت: دولت و ملت عراق هیچگاه فداکاری و کمک‌های همه جانبه دولت، ملت و نیرو‌های مسلح ایران در شرایط سخت عراق را فراموش نخواهد کرد.   وی تصریح کرد: ملت و دولت عراق به پاس کمک‌های ارزنده جمهوری اسلامی ایران همواره در هنگامه مشکلات و سختی‌ها در کنار دولت و ملت ایران خواهد ماند   نخست وزیر عراق، همکاری مستمر نهاد‌های امنیت ملی دو کشور را در ابعاد مختلف مکمل و تسریع کننده مناسبات عراق و ایران عنوان کرد و خاطر نشان ساخت:عراق با علاقه مندی اماده است که ظرفیت‌های سیاسی و امنیتی خود را در مسیر همکاری و نزدیکی بیشتر کشور‌های منطقه و رفع سوء تفاهم‌هایی که مخل ثبات است بکار گیرد.   بیشتر بخوانید: آیت‌الله رئیسی: ظرفیت زائران ایرانی اربعین افزایش پیدا می‌کند/ لغو روادید بین ایران و عراق   انتهای پیام/ برچسب ها: علی شمخانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: علی شمخانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نخست وزیر عراق دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۰۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

5 محور مهم سفر بارزانی به تهران چیست؟ | درخواست ویژه اربیل از تهران

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: بارزانی در حالی روز یکشنبه در راس یک هیأت‌ عالی‌رتبه به تهران سفر کرد که مناسبات دوطرف طی سال‌های اخیر با فراز و فرودهای قابل‌توجهی مواجه بوده‌است. اکنون اما، کارشناسان معتقدند رایزنی‌های بارزانی با مقام‌های ارشد ایرانی، نشان‌دهنده اراده دوطرف به‌منظور تقویت روابط دوجانبه است و می‌تواند چشم‌انداز نوینی برای گسترش همکاری‌های فی‌مابین ترسیم کند.

اهمیت این سفر زمانی دوچندان می‌شود که روابط تهران و اربیل به‌دنبال حوادث یک سال اخیر، با تنش‌های سیاسی – امنیتی محسوسی مواجه بوده‌است. در چنین شرایطی ناظران تحولات منطقه معتقدند این سفر اهداف چندگانه‌ای را دنبال می‌کند که در ادامه به بررسی بخشی از آنها می‌پردازیم.

۱

اجرای کامل توافق امنیتی ایران و عراق

نخستین سفر بارزانی به تهران پس از تنش‌های اخیر میان دوطرف در شرایطی است اجرای توافق‌ امنیتی ایران و عراق درباره اخراج گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب از اقلیم کردستان عراق، یکی از مهم‌ترین پرونده‌های روی‌میز رایزنی‌های دوطرف در تهران به‌شمار می‌رود. این در شرایطی است که با وجود انجام اقدام‌هایی ازسوی طرف عراقی به‌منظور اجرای این توافق، ایران همچنان انتقادهایی را درباره عدم اجرای کامل این توافق‌نامه مطرح می‌کند؛ انتقادهایی که متوجه مقام‌های اقلیم کردستان این کشور و عدم توجه کافی به تحقق کامل مفاد قرارداد است.

۲

مبارزه موثر با تحرکات تروریستی گروهک‌ها

مقابله موثر اقلیم کردستان عراق با فعالیت‌های تروریستی گروهک‌های تجزیه‌طلب یکی از مهم‌ترین مطالبات ایران از طرف مقابل است و به‌نظر می‌رسد از اصلی‌ترین محورهای رایزنی بارزانی در تهران نیز باشد. تهران بارها دراین باره به مقام‌های اقلیم کردستان عراق هشدار داده و در مواردی نیز اقدام‌های نظامی مستقیمی را نیز دراین حوزه انجام داده‌است. این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود اقدام‌هایی که مسئولان اقلیم برای مقابله با تحرکات ضدامنیتی گروهک‌های تروریستی انجام داده‌اند، این اقدام‌ها تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

۳

مقابله با تحرکات ضدایرانی صهیونیست‌ها

میزبانی و همکاری مقام‌های اقلیم کردستان عراق با سرویس‌های امنیتی ضدایرانی، از جمله موساد، یکی از موضوع‌هایی به‌شمار می‌رود که همواره زمینه‌ساز بروز تنش‌هایی میان دوطرف شده‌است. درچنین شرایطی هم بود که ایران در مواردی با توجه به کم‌توجهی اربیل به هشدارهای تهران، راسا اقدام به هدف قرار دادن پایگاه‌های موساد در اقلیم کردستان کرده‌است. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد این موضوع از اصلی‌ترین محورهای رایزنی‌های بارزانی در تهران باشد.

۴

توسعه همکاری‌های اقتصادی - تجاری

تهران و اربیل طی سال‌های اخیر همواره از اراده لازم به‌منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی برخوردار بوده‌اند؛ رویکردی که طی ماه‌های اخیر و به‌دنبال بروز تنش‌هایی در روابط دوطرف، با مشکلاتی مواجه شده‌است. درچنین شرایطی به‌نظر می‌رسد هموارسازی بیش‌از پیش همکاری‌های اقتصادی – تجاری ایران و منطقه اقلیم کردستان عراق، از مهم‌ترین محورهای رایزنی بارزانی در تهران خواهد بود. براساس برخی آمارهای موجود، حجم مبادلات تجاری ایران و اقلیم کردستان پیش از بروز تنش‌های سال‌گذشته، به حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نیز رسید و امید می‌رود سفر رئیس اقلیم به تهران، بستر مناسبی به‌منظور توسعه بیشتر این مبادلات فراهم کند.

۵

کمک ایران به حل بحران سیاسی اقلیم

اقلیم کردستان عراق طی روزهای اخیر با بحران‌های سیاسی، به‌ویژه در زمینه برگزاری انتخابات مواجه بوده‌است. درچنین شرایطی برخی کارشناسان معتقدند این موضوع در جریان سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران، ازسوی بارزانی پیگیری خواهد شد. برخی براین اعتقادند با توجه به روابط موجود میان ایران و اتحادیه میهنی کردستان، به‌عنوان یکی از دو جریان اصلی این منطقه، جمهوری‌اسلامی می‌تواند راهگشای بحران سیاسی کنونی در اقلیم کردستان باشد.

کد خبر 849490 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ایران و اسرائیل دفاع - سپاه پاسداران خبر ویژه عراق - اقلیم کردستان ایران و عراق حمله ایران به اسرائیل

دیگر خبرها

  • نتانیاهو از رفتن به زندان جان به در برد
  • 5 محور مهم سفر بارزانی به تهران چیست؟ | درخواست ویژه اربیل از تهران
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد
  • سفر مهم بارزانی به تهران پس از ۳سال | جزئیات دیدارهای رییس اقلیم کردستان
  • تاکید عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه
  • امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول دیدار کردند: تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟