Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: طرح مجلس درباره کاربران فضای مجازی تغییرات اساسی داشته است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 «مجید انصاری» با بیان اینکه طرح مجلس درباره کاربران فضای مجازی تغییرات اساسی داشته است، گفت: احتمال بازبینی و حذف بسیاری از پیشنهادهای مندرج در طرح اولیه در بررسی‌های کمیسیون مشترک، از سوی کارشناسان این حوزه و نمایندگان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در کمیسیون مشترک مجلس گفت: فضایی که درباره این طرح ایجاد شده به دو موضوع سابقه و موارد مطرح شده در این طرح که قبلا تحت عنوان صیانت بود، برمی‌گردد.

وی یادآور شد: عنوان طرح از «صیانت» به «حمایت از حقوق کاربران» تغییر کرده که این دو واژه از نظر مفهومی تفاوت زیادی دارند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ممکن است بسیاری از پیشنهاد‌های طرح اولیه در بررسی‌های کمسیون مشترک، از سوی کارشناسان این حوزه و نمایندگان بازبینی و حتی حذف شود.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس بیان کرد: پیشنهاد‌های مندرج در این طرح به منزله قانون نیست و این طرح پس از بررسی در جلسات مختلف از سوی اعضای کمیسیون مشترک و اعلام نظر شورای نگهبان به قانون تبدیل می‌شود.

انصاری با بیان اینکه این طرح به دنبال نظام‌مند کردن و قانونی کردن فضای مجازی است، گفت: اگر چه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی از سوی شورای عالی فضای مجازی در این زمینه وجود دارد، اما این دستورالعمل‌ها اجرایی و عملیاتی نشده است. نظام‌مند کردن دستورالعمل‌ها و پوشاندن لباس قانون به آنها باعث می‌شود در جایگاه برتر قرار بگیرند و دستگاه‌های ذی‌ربط خود را ملزم به اجرایی کردن این بخش‌نامه و آیین‌نامه‌ها بدانند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یادآورشد: برخی بر این باورند که این طرح به محدود سازی فضایی کسب و کار منجر می‌شود در حالی که اتفاقا در این طرح تلاش شده که این فضا اهمیت بیشتری پیدا کند و حتی ظرفیت اشتغال بیشتری فراهم کند.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس با بیان اینکه در پاره‌ای از مواقع ممکن است حقوق کاربران یا حقوق کسانی که در فضای مجازی به کسب و کار مشغول اند مورد تضییع قرار گیرد، گفت: قانونگذار در طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی در پی حمایت از حقوق کاربران و کسانی است که در این فضا به کسب و کار مشغول هستند. این طرح تکالیفی را برای پلتفرم‌هایی که در این فضا فعال هستند مشخص می‌کند و اینگونه نیست که سهم ایجاد کنندگان و کار آفرینان نادیده گرفته شود.

انصاری با بیان اینکه نگاه طرح حمایت به فضای مجازی مثبت است، گفت: باید منتظر بررسی و تصمیم کمیسیون مشترک در مورد این طرح باشیم، نخبگان، صاحب نظران، منتقدین و حتی مخالفین این طرح که احساس می‌کنند جا‌هایی از این طرح در تعارض با حقوق کاربران است و یا محدودیتی ایجاد خواهد کرد و چنین برداشتی را از این طرح دارند فرصت خوبی است تا در کمیسیون مشترک حضور یافته و نظرات خود را بیان کنند.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس با اشاره به فرصت ایجاد شده برای منتقدان طرح در کمیسیون مشترک افزود: بر خلاف صحن که غیر از نمایندگان و نماینده دولت کسی نمی‌تواند در صحن حضور پیدا کند، در کمیسیون‌ها فرصت خوبی برای صاحب نظران، کارشناسان، نخبگان و منتقدین فراهم شده که استدلال‌های خود را بیان کنند چه بسا این نوع حضور و نظرات منطقی منتقدین به اصلاح یا حتی حذف یک ماده از طرح منجر شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه قوانین تصویب شده کمیسیون مشترک آزمایشی است، گفت: قوانین مصوب در صحن دائمی هستند، در حالی که مصوبات کمیسیون مشترک برای مدت زمان آزمایشی تصویب می‌شوند و مانند سایر مصوبات مجلس، نیازمند تایید شورای نگهبان هم هستند.

نماینده مردم رستم و ممسنی در مجلس بیان کرد: وقتی مصوبات در صحن بررسی می‌شود زمان و وقت کافی برای بررسی موارد ریز کارشناسی وجود ندارد در حالی که در کمیسیون مشترک موضوعات با فرصت و فراغ بال بررسی می‌شود.

انصاری گفت: در صحن علنی نمی‌توان به اندازه کافی از نظرات صاحبنظران استفاده کرد در حالی که در کمیسیون مشترک فرصت بررسی دیدگاه‌های مختلف وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: یکی از معایب بررسی طرح در کمیسیون مشترک این است که همه نمایندگان نمی‌توانند در این زمینه اظهار نظر کنند و از سوی دیگر افزایش مدت زمان و استفاده از ظرفیت نخبگان در کمیسیون مشترک یک حُسن محسوب می‌شود.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس گفت: این طرح بعد از بررسی در کمیسیون و رای شورای نگهبان به صورت قانون آزمایشی اجرا می‌شود و با اجرایی شدن می‌توان اصلاحاتی بر روی این طرح انجام داد و حتی ممکن است با توجه به نگاه مجلس به قانون دائمی هم تبدیل نشود.

 

برچسب ها: فضای مجازی ، طرح صیانت از کاربران فضای مجازی ، نمایندگان مجلس ، حمایت از کاربران فضای مجازی ، کسب و کارهای اینترنتی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: فضای مجازی طرح صیانت از کاربران فضای مجازی نمایندگان مجلس حمایت از کاربران فضای مجازی کسب و کارهای اینترنتی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس حمایت از حقوق کاربران کاربران فضای مجازی کمیسیون مشترک کسب و کار مجلس گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۳۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری گفت: بر اساس طرح مذکور، تنها حساب غیرتجاری ۵ دهم درصد از کل جمعیت کشور که بالاترین تراکنش‌ها را داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. - اخبار سیاسی -

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس نسبت به تغییرات ایجاد شده در طرح مالیات بر سوداگری گفت:‌ شورای نگهبان به برخی مواد طرح مالیات بر سوداگری از جمله ماده 8 این طرح ایرادات و ابهاماتی را وارد کرده است. 

مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه

 

وی افزود: با توجه به اینکه ماده 8 از مواد زیرساختی طرح مالیات بر سوداگری به شمار می‌رود که پایه‌های اطلاعاتی برای اجرای این طرح را فراهم می‌کند، بنابراین ماده 8 یکی از مواد مفصل طرح است که رفع ابهام از برخی دیگر از مواد طرح نیز منوط به اصلاح همین ماده شده است. 

طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم. به طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در اصلاحیه‌ای که جهت مرتفع کردن نظر شورای نگهبان در کمیسیون صورت گرفت، تصریح شد که تنها 5 دهم درصد از تراکنش‌های مرتبط با حساب‌های غیرتجاری افراد که بالاترین اعداد را داشته باشند مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین اینطور نیست که این قانون تمام مردم را شامل شود. 

وی خاطرنشان کرد: البته یک شائبه درباره این بخش از طرح وجود داشت که این نیم دهم درصد آیا ناظر به اشخاصی است که بالاترین تراکنش‌ها را داشتند یا اینکه ناظر به کل جمعیت کشور است که ما توضیح دادیم ملاک ما در بررسی‌ها، کل جمعیت کشور است. به عبارت دقیق‌تر اگر جمعیت کشور را 85 میلیون نفر در نظر بگیریم، تنها حساب غیرتجاری 42 هزار و 500 نفر از اشخاصی که بالاترین تراکنش‌ها را در این حساب‌های بانکی خود داشته باشند، مورد بررسی قرار  می‌گیرد و سایر مردم از بررسی‌ها معاف هستند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • گزارش متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی می‌شود
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟