Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: دعوت همزمان هند از وزرای خارجه ایران و عربستان برای سفر به دهلی، حمله راکتی حماس و آژیر هشدار در شهرک‌های اسرائیلی، پیام جدید طالبان به کشورهای جهان، عزل و نصب‌های جدید پادشاه عربستان و استقبال مسکو از نتایج سفر گروسی به تهران از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دعوت همزمان هند از وزرای خارجه ایران و عربستان برای سفر به دهلی

منابع آگاه یکشنبه شب به وقت تهران گفتند که دهلی نو در حال آماده شدن برای دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی است

به نوشته روزنامه «هندو»، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران قرار بود روز دوشنبه به دهلی نو سفر کند، اما به دلیل مسائل مربوط به برنامه ریزی و اجلاس آینده سازمان همکاری شانگهای ، سفر وی به تعویق افتاد. در همین حال، «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه سعودی قرار است آخر هفته در دهلی نو حضور داشته باشد.

به نوشته این روزنامه، در حالی که انتظار می‌رود هر دو طرف بر موضوعات دوجانبه تمرکز کنند، اما تحولات در افغانستان یک از جمله مسائل مهم رایزنی بین تهران و ریاض خواهد بود.

به نوشته این منبع خبری، وزیر امور خارجه هند هفته گذشته در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ایران در مورد وضعیت افغانستان و موضع مشترک آنها در مورد نیاز به یک دولت فراگیر و نماینده در کابل صحبت کرد. وزیر خارجه هند همچنین از کمک ایران در پروازهای تخلیه هند از افغانستان تشکر کرد.

وزیر خارجه عراق نیز چندی قبل از تلاش بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان ایران با عربستان خبر داد. وزیر خارجه عراق در خصوص سیاست کنونی عراق گفت که کشورش سیاست تغییر و گذار از مرحله جنگ به مرحله مذاکره و گفت‌وگو را پیش گرفته تا نقش واقعی خود را در نزدیک کردن دیدگاه‌های میان طرف‌های منطقه‌ای مانند ایران و عربستان را بر عهده بگیرد.

این در حالی است که وزیر خارجه سعودی روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی با همتای اتریشی خود «الکساندر شالنبرگ» در ریاض بار دیگر ادعاهای همیشگی علیه ایران را تکرار کرد و مدعی شدکه ریاض بر حمایت از تلاشهای بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد.

حمله راکتی حماس و آژیر هشدار در شهرک‌های اسرائیلی

به دنبال حملات هوایی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه، منابع خبری از احتمال حملات راکتی حماس به سرزمین اشغالی و به صدا درآمدن صدای آژیر هشدار در شهرک‌های صهیونیست نشین خبر می‌دهند.

هنوز مشخص نیست این اقدامات احتیاطی بوده یا به دنبال واکنش حماس به حملات هوایی جدید رژیم صهیونیستی به نوار غزه انجام شده است.

پایگاه خبری جروزالم پست به نقل از سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد، صدای آژیر هشدار در شهرک‌های «کیسوفیم» و Ein Hashlosha در مرز غزه به صدا درآمده و حداقل دو راکت توسط گنبد آهنین در ساعت 2:25 بامداد دوشنبه رهگیری شده است.

روز یک شنبه گروههای مقاومت حماس چندین راکت به شهرک سدیروت در مرز غزه شلیک کردند که حاقل 6 صهیونیست در این شهرکها مجروح شدند.

به دنبال آن، منابع رژیم صهیونیستی بامداد دوشنبه از حمله هوایی ارتش این رژیم به اهدافی در نوار غزه خبر دادند.

به گفته رسانه‌های فلسطینی، صدای انفجارهایی در قسمتهای جنوبی و شمالی نوار غزه شنیده شده است. همچنین آتش ضدهوایی مقاومت حماس علیه هواپیماهای رژیم صهیونیستی در اطراف رفح شنیده شده است.

پیام جدید طالبان به کشورهای جهان

معاون نخست‌وزیر دولت موقت طالبان تاکید کرد: خاک افغانستان هرگز برای تهدید امنیت کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد.

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر موقت طالبان تاکید کرد: طالبان امنیت دیپلمات‌ها و سرمایه گذاران و آژانس‌های امدادرسان در کشور را تضمین خواهد کرد.

عزل و نصب‌های جدید پادشاه عربستان

پادشاه عربستان رئیس امور ویژه پادشاهی را از سمت خود برکنار کرده و شخص دیگری را به جای او منصوب کرد.

به گزارش الجزیره، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان ۳ فرمان پادشاهی صادر کرد که شامل انتصاب مقامات در پست‌های مختلف و برکناری یک مقام برجسته از سمت خود بود.

خبرگزاری عربستانی واس گزارش داد که اولین دستور شامل برکناری ناصر بن عبدالرزاق بن یوسف النفیسی، رئیس امور ویژه پادشاه از سمت خود بود.

طبق اعلام این خبرگزاری ملک سلمان در این حکم عبدالعزیز بن ابراهیم بن حمد الفیصل را به عنوان رئیس جدید امور ویژه خادم حرمین با درجه وزیر تعیین کرد.

پادشاه عربستان همچنین "ماجد بن محمد بن ابراهیم المزید" را به عنوان رئیس سازمان امنیت سایبری با درجه وزیر منصوب کرد.

فرمان سوم نیز شامل تعیین "بدر بن عبدالرحمان بن سلیمان القاضی" به عنوان معاون وزیر ورزش بود.

پیش از این نیز پادشاه عربستان "خالد الحربی" مدیر اداره امنیت عمومی را به اتهام فساد برکنار کرد.

استقبال مسکو از نتایج سفر گروسی به تهران

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین ساعتی پس از توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما از نتایج سفر آقای گروسی به تهران استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، اولیانوف یکشنبه شب در پیام توییتری نوشت: خوشحالم بیان کنم که در این موارد روسیه و اتحادیه اروپا همفکر هستند، ما از نتایج سفر آقای گروسی به تهران استقبال می‌کنیم.

اولیانوف همچنین نوشت: ما خواستار از سرگیری زودهنگام مذاکرات وین در زمینه احیای برجام هستیم. امیدوارم مورا و دیگر همکاران را به زودی در میز مذاکرات ببینیم.

استقبال مسکو از نتایج سفر رافائل گروسی به تهران در حالی بیان می‌شود که انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با استقبال از توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این توافق را گام مثبتی در جهت تداوم اطلاع از برنامه هسته‌ای ایران توصیف کرد.

مورا در پیام توییتری نوشت: این یک گام مثبت در جهت اطمینان از تداوم اطلاع درباره برنامه هسته‌ای ایران است و به دیپلماسی فضا می‌دهد، من از تلاش‌ها قدردانی می‌کنم.

مورا در ادامه نوشت: هدف اتحادیه اروپا اجرای کامل برجام برای همه است.از این رو، ضروری است که ما گفت‌وگوهای وین را هر چه سریعتر از سر بگیریم.

گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مذاکرات با مقامات ایران را در جریان سفرش به تهران، سازنده خواند و گفت که دو طرف در مسیر خوبی در راستای حل اختلاف نظرها حرکت می‌کنند.

وی بیان داشت که توافق به دست آمده راه حل قطعی نیست بلکه تدبیری در راستای خرید زمان برای دیپلماسی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: نگاه او به این توافق یک راه حل طولانی نیست.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اربعین 1400 پنجشیر بیژن عبدالکریمی عباس انصاری فرد اعمال ماه صفر میلاد حاتمی تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان ایران و آمریکا برجام روسیه عربستان اروپا اسرائیل حماس اربعین 1400 پنجشیر بیژن عبدالکریمی عباس انصاری فرد اعمال ماه صفر میلاد حاتمی آژانس بین المللی انرژی اتمی آژیر هشدار در شهرک خارجه ایران و عربستان رژیم صهیونیستی پادشاه عربستان گروسی به تهران نتایج سفر وزیر خارجه راکتی حماس نوار غزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۴۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است

به گزارش قدس آنلاین پیشتر در طول جنگ [کنونی علیه غزه]سران نظامی و سیاسی اسرائیل ادعا کردند که سران اعراب میانه‌رو از اسرائیل خواستند، حماس را برای همیشه نابود کند». این، ادعایی است که روزنامه اسرائیلی معاریو امروز شنبه مطرح کرده است. 

مقصود از اصطلاح میانه‌رو، آن دسته از دولت‌های عربی است که یا با رژیم اسرائیل توافق صلح دارند یا اخیرا با این رژیم روابطشان را عادی‌سازی کردند یا تمایل دارند، بزودی عادی‌سازی کنند.

در ادامه ادعای معاریو آمده «درست است، آنها [سران اعراب میانه‌رو]، از اینکه حماس نابود شود، خیلی خوشحال خواهند بود، اگر چنین چیزی طی چند هفته اندک و با کمترین تلفات در میان غیرنظامی‌ها ممکن شود. اما روشن است که اکنون چنین چیزی محال است و طولانی شدن مدت جنگ به سود کشورهای عربی میانه‌رو بخصوص عربستان سعودی نیست».

این روزنامه اسرائیلی در ادامه ایده نابود شدن کامل حماس از دید عربستان سعودی را در برهه کنونی محال می‌داند و می‌نویسد «ایده نابود شدن حماس برای همیشه، از نظر سعودی‌ها، اکنون توهم به نظر می‌رسد... تمرکز عربستان اکنون بر توافق عادی‌سازی [با اسرائیل]از طریق شراکت با آمریکاست».

نوامبر گذشته (یک ماه و اندی بعد از شروع جنگ) نیز نشریه اکونومیست در گزارشی نوشته بود، بسیاری از کشورهای عربی خلیج فارس، تمایل دارند که اسرائیل کار حماس را تمام کند، چون می‌ترسند که این رویداد به شعله‌ور شدن وضعیت در کشورهایشان منجر شود. در این گزارش اشاره شده بود که این کشورها، آرزوی تمام شدن چیزی را دارند که به محور مقاومت ایران معروف است، اما در عین حال میترسند که زبانه‌های آتش، دامن آنان را بگیرد.

علاوه بر این، موسی ابومرزوق از سران حماس، ۲۹ ماه اکتبر گذشته (کمتر از یک ماه از آغاز جنگ) در گفتگو با شبکه الجزیره فاش کرد، خیلی از «خارجی ها» به او گفته‌اند، برخی عناصر در تشکیلات خودگردان فلسطین و برخی کشورهای عربی از به شکل محرمانه از غرب خواسته‌اند، حماس را نابود کند. او اشاره کرد که خیلی از گلوله‌هایی که اکنون [آن زمان اوایل جنگ]، غزه با آن بمباران می‌شود، از کشورهای عربی آمده و منبع خیلی از کمک‌ها به تشکیلات خودگردان برای مقابل با مقاومت فلسطین، کشورهای عربی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پرتغال درباره کشتی توقیف‌شده اسراییلی
  • وزرای دفاع عضو شانگهای حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند
  • محکومیت حمله به کنسولگری ایران در دمشق در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • پیام ویدیویی جدید حماس در مورد اسرای اسرائیلی