Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@23:39:01 GMT

سامانه‌ای برای نداشته های خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۴۴۶۱

سامانه‌ای برای نداشته های خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی دو روز گذشته سامانه انتقال آنی مجوزهای سرمایه‌گذاری بی‌نام برای نخستین بار در کشور با دستور وزیر کشور رونمایی شد.

رونمایی از این سامانه در قالب جلسه شورای اداری خراسان شمالی انجام شد که در آن، هم از ۳۸ اداره کل و سازمانی که بیش از ۶۰ عنوان برتر کشوری کسب کرده بودند تقدیر شد، هم از سامانه انتقال آنی مجوزهای سرمایه‌گذاری بی‌نام برای نخستین بار در کشور با حضور وزیر کشور رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نخستین حضور احمد وحیدی -وزیر کشور- در یک استان حتی به‌صورت ویدئو کنفرانسی پس از کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی برای افتتاح و رونمایی از یک طرح بود که اتفاق افتاد.

این نشان می‌دهد وزیر کشور توجه ویژه‌ای به خراسان شمالی دارد و با نگاهی ویژه به این خطه از شمال خراسان می‌نگرد و این موضوع را در ذهن متبادر می‌کند که خراسان شمالی باید همچنان در مسیر پیشرفت و توسعه قدم بردارد.

فارغ از این نگاه، باید گفت که طراحی یک درگاه اینترنتی که در آن مجوزهای لازم پروژه‌های مختلف به‌صورت بی‌نام آماده شده باشد تا پس از احراز صلاحیت مالی بدون فوت وقت و به‌صورت آنی به سرمایه‌گذار واگذار شود؛ تاکنون در کشور بی‌سابقه بوده است.

بارها شنیده و خوانده‌ایم که حتی در کشورهای توسعه‌یافته، مجوزهای سرمایه‌گذاری ظرف چند روز صادر شود اما در خراسان شمالی دیگر اینگونه نیست، سرمایه‌گذار پس از ثبت درخواستش در سامانه واگذاری آنی مجوزهای سرمایه‌گذاری، فقط باید مدارکش را ارسال کند تا ثابت شود اهلیت دارد.

سرمایه‌گذار پس از این موضوع نیازی به مراجعه به دستگاه‌ها و ادارات مختلف برای اخذ مجوزهای مختلف ندارد و صرفاً نامش بر روی مجوزهای از پیش صادر شده نوشته و تحویلش می‌شود تا کار را آغاز کند.

این موضوع از آن حیث اهمیت دارد که بدانیم روند اعطای مجوزهای سرمایه‌گذاری پروسه‌ای بسیار طولانی است. به ویژه در خراسان شمالی، به نحوی که در بسیاری از اوقات سرمایه‌گذاران پس از ورود به این پروسه، عطای آن را به لقایش بخشیده و ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در جایی دیگر به کار بگیرند.

خراسان شمالی به رغم اینکه در همسایگی خود، استان‌هایی صنعتی همچون خراسان رضوی را دارد، اما تاکنون نتوانسته حتی تعداد صنایع متوسط یا خرد خودش را به حد مناسب برساند.

این در حالی است که سرانه درآمدی مردم استان نیز بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است و از نظر بسیاری از موارد اقتصادی، در قعر جداول کشوری قرار داریم.

بسیاری از تولیدات خراسان شمالی نظیر انگور، کشمش، قالی، لبنیات، پیله کرم ابریشم و... بدون انجام فراوری‌های بسیار ساده مستقیماً به دلالان فروخته شده و به استان‌های دیگر می‌رود و از آنجا به کشورهای خارجی صادر می‌شود.

یکی از مزیت‌های اقتصادی خراسان شمالی، کشاورزی است و محصولات مختلفی نیز در آن تولید می‌شود اما کارخانه‌ای برای فراوری محصولات وجود ندارد. به همین دلیل کشاورزان این استان درآمدی بسیار پایین دارند و وضعیت مالی‌شان اگر زیر خط فقر نباشد بالاتر از آن نیست.

به عنوان مثال پسته؛ هم اکنون باغداران در حال فروش پسته‌های خود به‌صورت تر به دلالان هستند. چراکه شرایط مناسبی برای فراوری آن‌ها در استان وجود ندارد. آن‌ها هم ترجیح می‌دهند پسته‌های خود را به جای فروش با قیمتی بیش از ۲۰۰ هزار تومان، با قیمت ۵۰ هزار تومان به صورت تر به دلالان بفروشند.

در تولید انگور رتبه پنجم کشور را داریم و از استان‌های مهم کشور در تولید آن هستیم اما حتی انبار و سردخانه مناسب برای نگهداری از آن‌ها را هم نداریم. چه برسد به فراوری آن.

حتی گل محمدی؛ این محصول در گلستان های استان توسعه پیدا کرد اما صاحبان آن نمی‌دانند با آن همه گل چه کنند و به همین دلیل زمین‌هایشان را تبدیل به گندم و جو می‌کنند.

خراسان شمالی جزو سه استان برتر کشور در تولید پیله ابریشم است. اما همین تولیدات را دلالان سایر استان‌ها می‌خرند و چراکه واحد پیله خشک کنی در استان نداریم، صرفاً یک واحد در قالب تعاونی وجود دارد که اعضایش به خاطر برخی اختلافات و مشکلات مالی، فعالیت خاصی نمی‌کنند. درصورتی که اگر صنایع وابسته آن وجود داشته باشد، ابریشم مورد نیاز بافندگان استان هم تأمین می‌شود و دیگر نیازی نیست ابریشم چینی از مشهد بخرند!

یا در حوزه فرش؛ هیچ سرمایه‌گذار بزرگی در استان نداریم و پارچه‌ها و قالی‌های نفیسی که در راز و جرگلان تولید می‌شود حتی به‌صورت مستقیم به فروش نمی‌رسد. بلکه با کالاهایی مثل برنج داد و ستد می‌شود آن هم نه به قیمت واقعی‌شان.

در حوزه صنایع‌دستی هم گلیم‌هایی بافته می‌شود که با نازل‌ترین قیمت توسط دلالان از تولید کننده خریداری و تحویل استان خراسان رضوی می‌شود، در آن استان هم پس از انجام فرایند «پرداخت»، چند برابر قیمت آن هم به دلار فروخته می‌شود.

یا روستاهای هدف گردشگری استان؛ مسافر به آنجا می‌رود اما هیچ عایدی برای اهالی ندارد. صرفاً از یک سوپرمارکت خریدی انجام شود یا خیر. در عوض مشکلات انباشت زباله و آلودگی محیط زیست برایشان بوجود می‌آید.

خراسان شمالی جزو استان‌های تولید کننده دام است اما فقط یک کشتارگاه صنعتی در استان وجود دارد که به خاطر بسیاری از مشکلات حتی از بسته‌بندی گوشت هم عاجز است. سایر کشتارگاه‌ها هم به‌صورت سنتی فعالیت می‌کنند که دردی را از استان دوا نمی‌کنند. نهایتاً هم سبب خروج دام از استان می‌شود.

از همه این‌ها بگذریم، ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان داریم. در گذشته حجم صادرات ما به آن کشور در حد میلیارد دلار بود اما اکنون به میلیون دلار رسید و بازارهای ما نیز در حوزه لباس و محصولات کشاورزی به ترکیه رسید.

همه این‌ها را گفتیم تا به این نکته برسیم که وجود چنین سامانه‌ای که روند سرمایه‌گذاری در استان را تسریع کرده و زمان آن را به صفر می‌رساند، می‌تواند فرجی برای استان در حوزه سرمایه‌گذاری ایجاد کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی خراسان شمالی توسعه سرمايه گذاري مجوزهای سرمایه گذاری خراسان شمالی وزیر کشور استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۴۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی

جعفر فرشچی‌طوسی دراین‌باره گفت: این میزان سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان برای ۲۱۸ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: محل ساخت و فعالیت این واحد‌های تولیدی شهرک‌های صنعتی " چناران، کاویان فریمان، قوچان ۲، خیام، چرمشهر و تایباد" در نقاط مختلف جغرافیای خراسان رضوی است.

فرشچی‌طوسی با اشاره به شعار سال که رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر جهش تولید با مشارکت مردم تأکید نموده‌اند، عنوان کرد: تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در خراسان‌رضوی نسبت به سالیان قبل افزایش یافته و این ظرفیت‌های اقتصادی استان باعث شده است که مراودات تجاری از سوی کشور‌های همسایه بیشتر شود و تاجران آن کشور‌ها در ایران سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌رضوی اضافه کرد: تاکنون سرمایه‌‎گذاران خارجی از کشور‌های افغانستان، امارات متحده عربی و کویت، استقبال خوبی از طرح‌های صنعتی و اقتصادی در استان داشته و با امنیت خاطر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: وجود واحد‌های صنعتی دانش‌بنیان و صادرات‌گرا و نیز نوع کیفیت کالا‌های تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی باعث ایجاد فضای رقابتی میان سرمایه‌گذاران شده که بازاریابی محصولات توسط شرکت‌های مدیریت صادرات در کشور‌های مختلف می‌تواند هزینه‌های بخش تولید را کاهش دهد و بستر گسترده‌تری را برای ورود محصولات داخلی خراسان‌رضوی به بازار‌های بین‌المللی فراهم کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • طرح نور در خراسان شمالی با بهترین شکل انجام شده است
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی
  • هشدار نارنجی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • هشدار نارنجی در آخر هفته برای استان‌های شمالی
  • هشدار نارنجی وضعیت جوی برای استان‌های شمالی در آخر هفته
  • تلاش برای افزایش مراودات تجاری با کشور ترکمنستان
  • پرداخت ۱۷۰۰ همت تسهیلات به واحدهای تولیدی کشور
  • سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰.۷ میلیون دلاری در خراسان شمالی
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • سه‌شنبه بارانی در خراسان شمالی