Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@22:01:58 GMT

پیش بینی تولید ۱۱۰ هزار تن دانه زیتون در سال جاری

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۴۷۱۸

پیش بینی تولید ۱۱۰ هزار تن دانه زیتون در سال جاری

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح زیتون با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: برآورد می‌کنیم ۵۵ درصد از این میزان تولید، برای استخراج روغن زیتون، وارد واحدهای فرآوری شود.

جواد میرعرب رضی درباره باغات زیتون اظهار داشت: از مجموع ۷۵ هزار هکتار باغ زیتون در کشور ۵۸ هزار هکتار باغات بارور و ۱۷ هزار هکتار غیر بارور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی میزان تولید کل محصول زیتون در کشور در سال ۹۹ را حدود ۱۲۰ هزار تن عنوان کرد.

میرعرب رضی درباره تاثیر تغییرات شرایط آب و هوایی بر تولید باغات زیتون، گفت: تاثیر عوامل جوی شامل سرمازدگی و خشکسالی روی برخی از ارقام بومی موجب کاهش سطح بازدهی درختان زیتون شده و در صورتی که این روند در سال آتی ادامه یابد، باید نسبت به تغییر ارقام با استفاده از ارقام مقاوم به خشکی مورد تایید مراکز تحقیقاتی استان‌ها به ویژه ارقام خارجی مقاوم اقدام کرد.

وی درباره برنامه‌های سال جاری در راستای بهبود کمی و کیفی تولید زیتون اذعان داشت: توسعه و احداث کشت‌های متراکم و نیمه متراکم در باغات سنتی در سطح ۴ هزار هکتار، افزایش میزان درصد تبدیل میوه روغنی به میوه کنسروی، کمک به تجهیز و راه اندازی دو آزمایشگاه ارزیابی حسی با همکاری شورای بین الملل زیتون از جمله برنامه‌های دفتر زیتون برای ارتقای کمی و کیفی تولید زیتون است.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی افزود: اصلاح باغات زیتون در سطح ۱۵ هزار و ۸۳۹ هکتار را نیز برنامه ریزی کرده آیم.

وی، همکاری با بخش‌های مختلف برای مبارزه با آفت مگس زیتون، ارتقای سطح علمی و عملی تولیدکنندگان برای بهره وری آب با استفاده از ارقام مقاوم به خشکی از طریق آموزش و اجرایی شدن طرح‌های مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، پیوند ارقام مقاوم به خشکی در مراکز خسارت دیده و استفاده از روش‌های کاربردی مقابله با خشکسالی در باغات زیتون شامل تغییر و اصلاح سیستم‌های آبیاری تحت فشار را از دیگر برنامه‌های دفتر زیتون برشمرد.

میرعرب رضی در زمینه مبارزه با مگس زیتون نیز توضیح داد: در راستای پایش و مبارزه با مگس زیتون در قالب تفاهم نامه طرح زیتون، کمک‌های فنی و اعتباری با همکاری سازمان حفظ نباتات کشور در نظر گرفته شده است.

وی در همین حال از برنامه ریزی برای ایجاد صندوق ملی زیتون خبر داد.

مجری طرح زیتون افزود: صندوق ملی زیتون با همکاری صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی راه اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: زیتون مجری طرح زیتون باغات زیتون هزار هکتار طرح زیتون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۴۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد

به گزارش خبرنگار مهر، نصرت الله حیدر پور ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری است و در حال حاضر ۱۳ رقم گندم نان و دوروم، ۱۲ رقم جو، دو رقم عدس، دو رقم نخود، یک رقم کلزا، یک رقم خلر، یک رقم ماش علوفه‌ای در طبقات مختلف بذری تکثیر کرده است.

وی بیان داشت: بذر پرورشی دو و سه برای تکثیر گسترده به ۱۷ استان کشور منتقل می‌شود.

حیدر پور با بیان اینکه پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و سایت ملی دیم گچساران ۱۴۰ هکتار مساحت دارد، گفت: این سایت، سایت اصلی به نژادی بوده و ارقام مختلف گیاهان زراعی همچون گندم نان، گندم دوروم، جو، عدس و نخود، گیاهان روغنی، علوفه و … را برای کاشت در دیمزارهای گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور معرفی و تکثیرمی کند.

وی افزود: ۱۵ لاین در حال معرفی در این پردیس وجود دارد که پس از طی مراحل مربوط به عنوان ارقام جدید معرفی می‌شوند و این ارقام ویژگی نیاز آبی کمتر در مقایسه با ارقام آبی و تحمل بیشتر به شرایط تنش گرمایی انتهای فصل را دارند.

حیدر ور تصریح کرد: این ارقام با یک تا سه آبیاری تکمیلی می‌توانند عملکردی برابر و گاهی بیشتر از ارقام آبی داشته باشند.

وی افزود: به دلیل استقبال کشاورزان در دیمزارها و حتی در اراضی آبی شده ارقام معرفی شده این پردیس سطح نفوذ بالایی داشته و این پردیس به عنوان یکی از سایت‌های اصلی تولید بذور هیبرید ذرت در جنوب کشور است و هرساله بخش قابل توجهی از نیاز بذری ذرت کاران در جنوب کشور از بذر تولید شده از این پردیس تأمین می‌شود.

کد خبر 6089977

دیگر خبرها

  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • پردیس تحقیقات ملی دیم گچساران ۵۰ رقم بذر جدید معرفی کرد
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • کاشت ۸۰ هکتار باغ زیتون در لرستان