Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پژوهشگاه علوم غدد ومتابولیسم با اشاره به اینکه برای 25 سال آینده پیش‌بینی افزایش 96 درصدی ابتلا به دیابت در منطقه منا را داریم، بر تاثیر داروهای گیاهی در درمان این بیماری تاکید و اظهار کرد: بخش قابل توجهی از مواد موثره داروها مشتق شده از محصولات طبیعی بوده و محصولات طبیعی هنوز منبع مناسبی برای کشف داروهای جدید هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در وبینار آشنایی با دیابت و راه های مدیریت آن با رویکرد تلفیقی (طب مدرن و طب سنتی) که یکشنبه، 21 شهریور به میزبانی گروه علوم دارویی- سنتی در غدد پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم برگزار شد، بیماریهای غیرواگیر را علت 71 درصد از کل مرگ و میرها در سطح جهان خواند.

وی با اشاره به این که دیابت، بیماریهای قلبی عروقی، سرطان و بیماری های تنفسی علت بیش از 80 درصد از مرگ های زودرس ناشی از بیماریهای غیر واگیر را تشکیل می دهند، رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات، عدم تحرک بدنی و مصرف مشروبات الکلی را اصلی ترین عوامل خطر مرتبط با این دسته از بیماری ها خواند.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: کاهش عوامل خطر و همچنین غربالگری، تشخیص و مدیریت به موقع بیماری های غیرواگیر می تواند از بخش بزرگی از زیان های ناشی از این بیماری ها بکاهد.  

وی با اشاره به این که متاسفانه دسترسی به اهداف مورد نظر 2030 برای توسعه پایدار در ارتباط با توقف رشد فزاینده دیابت تا به حال به خوبی محقق نشده است، گفت: در کشور ایران تنها چند استان به اهداف تعیین شده نزدیک شده اند.

لاریجانی با نگران کننده خواندن آمار بیماران دیابتی در دنیا مخصوصا در منطقه MENA تصریح کرد:  طبق براورد های جهانی تا 25 سال آینده تعداد بیماران دیابتی در این منطقه 96 درصد افزایش خواهد داشت.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: در دهه های اخیر شیوع دیابت و تعداد مرگ و میرهای ناشی از دیابت در جهان به طور چشمگیری افزایش یافته است و این افزایش در مورد دیابت نوع 2 بسیار بیشتر بوده است. میزان ناتوانی های ناشی از دیابت خصوصا دیابت نوع دو نیز در کشور به طور چشمگیری افزایش یافته است بطوریکه دیابت یکی از عوامل اصلی ناتوانی در ایران است.

وی دیابت را یک بیماری پرهزینه در سیستم مراقبت های بهداشتی ایران خواند و گفت:  بیش از 8.5 درصد از کل هزینه های بهداشتی کشور صرف امور مرتبط با این بیماری می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با توجه به اهمیت بیماری دیابت، نظام بهداشت و درمان کشور چندین استراتژی و سیاست را در رابطه با کاهش بار ناشی از این بیماری اقتباس کرده است که از آن میان میتوان به جمع آوری داده ها و اندازه گیری بار بیماری در سطوح ملی و فروملی ، ایجاد برنامه اقدام ملی در خصوص بیماری های غیرواگیر، تدوین چارچوب ملی دیابت، تأسیس شبکه ملی کلینیک های دیابت، طراحی نقشه راه تحقیقات دیابت و نظام ثبت ملی دیابت اشاره کرد.

لاریجانی با اشاره به انتشار ویراست دوم سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر، گفت: این سند توسط کارگروه های مختلف کمیته با همراهی معاونت های مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به روز رسانی شده است.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد ومتابولیسم با معرفی سامانه مصورسازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری ایران (VIZIT)  افزود: دسترسی به داده های سلامت در این بستر فراهم شده است که شامل نمایش آخرین وضعیت عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در کشور به تفکیک استان، گروه سنی، جنسی و نوع محل سکونت، وضعیت مرگ و میر برای علل مختلف مرگ به تفکیک گروه های سنی و جنسی در ۳۱ استان کشور، میزان بروز سرطان به تفکیک گروه سنی و جنسی در ۳۱ استان کشور و اطلاعات ارزشمند دیگری در حوزه های مختلف سلامت است.

وی در ادامه به نقش موثر و کلیدی داروهای گیاهی در درمان دیابت در بسیاری از کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از مواد موثره داروها مشتق شده از محصولات طبیعی بوده و محصولات طبیعی هنوز منبع مناسبی برای کشف داروهای جدید هستند.

لاریجانی ادامه داد: با وجود اینکه علاقه فزاینده ای به درمان های گیاهی وجود دارد، اما همچنان شکاف در شواهد علمی موجود در مورد مزایای درمانی گیاهان وجود دارد که یکی از دلایل ممکن است به دلیل سرعت پایین ترجمان یافته ها در مطالعات حیوانی به آزمایشات بالینی انسانی باشد.

وی در همین ارتباط افزود: برای تعیین موثرترین متابولیت های گیاهی و مکانیسم سلولی آنها به منظور تعیین اولویتها برای طراحی آزمایشات بالینی روی حیوانات و انسان ها تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. همچنین مطالعات بیشتر با شواهد علمی قوی مانند مرور نظام مند و متاآنالیز مطالعات بالینی کنترل شده مورد نیاز است. 

بنا بر اعلام روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد ومتابولیسم، در بخش های مختلف این رویداد آموزشی به مباحث مرتبط با روش های مدیریت دیابت توسط دکتر مژگان اسدی،  نقش گیاهان دارویی و ملاحظات مصرف آنها در کنترل دیابت نوع دو توسط دکتر روجا رحیمی و همچنین توصیه های غذایی در کنترل دیابت از دیدگاه طب ایرانی توسط دکتر الهام اختری پرداخته شد.

دکتر نازلی نمازی نیز نقش تغذیه و توصیه های غذایی در مدیریت دیابت نوع 2 از منظر طب رایج را تبیین و  توصیه های غذایی تلفیقی (طب رایج و سنتی) را ارائه کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران دیابت گياهان دارويي پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم رئیس پژوهشگاه علوم غدد محصولات طبیعی دیابت نوع بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۸۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین نکوداشت و قدردانی ۶۰ سال تلاش‌های خستگی‌ناپذیر علمی و اجرایی استاد دکتر سید محمد بلورچیان مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه شیمی و مهندسی با حضور دکتر محمدرضا مخبر دزفولی رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در مرکز همایش‌های حکمت این پژوهشگاه برگزار شد.

محمدرضا مخبر دزفولی رییس فرهنگستان علوم در آئین نکوداشت و قدردانی ۶۰ سال تلاش‌های خستگی‌ناپذیر علمی و اجرایی استاد دکتر سید محمد بلورچیان مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه شیمی و مهندسی در مرکز همایش‌های حکمت این پژوهشگاه، اظهار کرد:‌ بیش از دو دهه است دکتر بلورچیان را می‌شناسم، بیشتر ارتباطمان در فرهنگستان علوم بوده است. انصافا از روزی که با ایشان آشنا شدم هر روز یک نکته از ایشان یاد گرفتم، تاسیس این پژوهشگاه و مجموعه‌ای پژوهشی در تبریز، علاقه به ساخت و ساز در موضوعات دانشگاهی، نشان می‌دهد که ویژگی اصلی ایشان پشتکار است ایشان مشهور گمنام است و توانمندی‌هایش ناشناخته است.

وی ادامه داد:‌ در جلسات مجمع فرهنگستان شاید تنها کسی که بعدا مصوبات را پیگیری می‌کند دکتر بلورچیان با روحیه انسانی و حسن خلق است. پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی هم به همین دلیل ساخته شده است.

رییس فرهنگستان علوم بیان کرد: اواخر دهه ۸۰ پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی شکل گرفت، دکتر بلورچیان از بخش به بخش پژوهشگاه و درباره جزییات همواره توضیح می داد و آدمهای فرهیخته و توانمند را پیدا می‌کرد و به پژوهشگاه می‌آورد.

مخبر دزفولی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در فرهنگستان دنبال می‌کنیم این است که باید روشی پیدا شود تا توانمندی دانشی برای شکل‌گیری ایران قوی به کار گرفته شود. یعنی علاوه بر اینکه نگاه ویژه به کاربرد علوم داریم، حرکت در مرزهای دانش را مدنظر خواهیم داشت. دکتر بلورچیان این مسائل را پیگیری می‌کردند، در عین حال ظرفیت و توانمندی ایشان در تاسیس، استمرار و تربیت باید مورد توجه باشد چراکه وی به عنوان معلم و مربی و تربیت کننده است و باید به عنوان الگوی برجسته معرفی شود.

وی افزود: شاید یکی از کارهای فرهنگستان‌ها معرفی درست ذخیره و گنجیه دانشی کشور است که از جمله آنها دکتر بلورچیان است.

رییس فرهنگستان علوم با تاکید بر موضوع علوم پایه بیان کرد: گاهی عجله و شتاب‌زدگی در رسیدگی به موضوعاتی داریم که موجب عقب‌ماندگی در حوزه علوم پایه شده است، اروپا، آمریکا و چین سرمایه گذاری ویژه در حوزه علوم پایه دارند، ما هم باید برای علوم پایه سرمایه‌گذاری ویژ ه ای داشته باشیم.

مخبردزفولی عنوان کرد: فناوری‌ها از دل مطالعات علوم پایه به دست می‌آید. گاهی چون دوراندیشی نمی‌کنیم سرمایه‌گذاری علوم پایه را مناسب نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم باید سرمایه‌گذاری زودبازده داشته باشیم. اما باید بدانیم دستیابی به رده‌های بالای علمی، بدون داشتن علوم پایه قوی و دانشمندان قوی امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: مهندسی، پزشکی و علوم کاربردی بسیار مهم است اما عقبه همگی علوم پایه است ما به این موضوع کم توجهی می‌کنیم. خوشبختانه وزیر علوم اهل علوم پایه است و به این موضوع توجه ویژه دارد، فرهنگستان علوم نیز در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کند. یکی از وظایف ما در آینده این است که باید مشخص کنیم برای رسیدن به قله‌ها و مرجعیت علمی چگونه عمل کنیم. باید هدفمند سرمایه‌گذاری کنیم تا نتیجه گیری مفید بگیریم.

رییس فرهنگستان علوم گفت:‌ فرهنگستان در رویکرد جدید و نگاه به آینده، بخش مهمی از برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت و میان مدت را بر مبنای علوم پایه انجام خواهد داد. باید نسبت به علوم پایه در سطح دانشگاه و پیش از دانشگاه حساس باشیم، این موضوع در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد چون در زمینه علوم پایه سرمایه‌گذاری درست صورت نگرفته است به همین دلیل بهره وری پایین بوده است.

کد خبر 6091878

دیگر خبرها

  • ژن درمان به اندازه فروش نفت درآمدزایی می کند
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • اجتماع کادر درمان در حمایت از جنبش دانشجویان آمریکایی
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود