Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده» ملک فاضلی نماینده سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضل کم آبی استان سیستان و بلوچستان از گذشته تا کنون گفت: ما منابع آبی در دسترس خود را در زیرزمین مصرف کردیم و حالا به مرحله‌ای رسیدیم که آب کمی باقی مانده است.  این در حالی است که منطقه‌ای به نام روتک حوضه آبی و قابل شرب غنی دارد که میان ایران و پاکستان مشترک است و همسایه ما به خوبی از آن بهره‌برداری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی اظهار کرد: حداکثر میزان آب زیرزمینی که در بالادست حوزه انتخابیه سراوان وجود دارد، تقریباً می‌تواند آب شرب حدود ۲ یا ۳ سال سراوان را تأمین کند. اما حوضه آبی مشترک مذکور میان ایران و پاکستان قابل بهره برداری است و در صورت تأمین بودجه مناسب، آب می‌تواند ظرف دو سال به سراوان برسد و ۳۰ تا ۴۰ سال آب این منطقه را تأمین کند. هزینه انتقال و تأمین آب منطقه روتک به شهر سراوان به ازای ۲۰۰ هزار نفر، ۵۰۰ میلیارد تومان تومان است که هزینه‌ای مناسب است.

نماینده سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس تصریح کرد: انشاالله به مرحله ای نرسیم که بحرانی به وجود بیاید و ندانیم چطور مدیریتش کنیم. بزرگ‌ترین هنر هر سیستم حکومتی و دولت و خدمتگزار جامعه، پیشگیری از بحران به جای مدیریت بحران است. برای پیشگیری از بحران باید از همین الان انتقال آب رخ دهد.

فاضلی درباره پروژه انتقال آب دریای عمان گفت: این پروژه در دراز مدت تنها راه نجات است که خط لوله آن برای حدود ۲۰ شهر استان سیستان و بلوچستان تعریف شده و طبیعتاً در آینده بیشتر هم می‌شود. به علاوه این خط لوله در ادامه به استان خراسان جنوبی و بعد رضوی خواهد رسید.

وی بیان کرد: پیشتر از وزیر نیرو، معاونت منابع آب این وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه درباره معضلات کم آبی و راه حل‌های آن جلسات، درخواست‌ها و نامه نگاری‌هایی داشته‌ام. منطقه سیب و سوران در حوزه انتخابیه‌ام سدی به نام ماشکید علیا دارد که از سال ۹۳ آبگیری شده و هیچ زمان بی آب نشده است. این سد ۶۷ میلیون متر مکعب آب دارد و منابع آبی پایداری داریم؛ اما متاسفانه وزارت نیرو تعریف نادرستی از سدها داشته و باید مشخص شود منظور از سد و سدسازی چیست.

نماینده سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس یادآور شد: آیا ساختن و رها کردن یک سد درست است؟ اگر این سد برای بهره برداری در کشاورزی است باید کانال کشی انجام می‌شد و اگر برای استفاده شرب است پس باید تا خانه‌های مردم لوله کشی می‌کردند. زمانی یک سد کامل است که آب آن با لوله کشی به مردم برسد و آب شرب را تأمین کند، اما این سد آبگیری شده را رها کرده‌اند و اکولوژی پایین دست و زندگی روستاهای پایین دست با مشکل مواجه شده است. آب سد فقط تبخیر می‌شود و هوا می‌رود.

فاضلی اظهار کرد: از وزارت نیرو و دست‌اندرکاران این طرح می‌خواهیم هدف پروژه را تعیین کنند. حدود ۹ سال است این اتفاق افتاده و مردم آن را می‌بینند و برای جامعه توقع ایجاد می‌شود. دیدن آب و نرسیدن آن به خانه‌ها نارضایتی به وجود می‌آورد. سد داریم اما آبش به مردم نرسیده است.

وی اضافه کرد: این پروژه سد برای تکمیل در همان زمان ساخت می‌توانست با حدود ۷۰ میلیارد تومان به پایان برسد، اما حالا باید حدود هزار میلیارد تومان خرج شود و همان لوله کشی را انجام دهند. 

منبع: نماینده

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان کم آبی ملک فاضلی سیب و سوران منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۸۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه پاکستان بر اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد، گفت: اجرای خط لوله گاز صادراتی ایران به پاکستان در چارچوب موافقت‌نامه دو کشور، جزو موضوعات مهم اقتصادی دو کشور است.

به گزارش شانا، ناصر کنعانی امروز (دوشنبه، دهم اردیبهشت‌) در نشست خبری که در نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، بیان کرد: این نمایشگاه مصداقی خوب برای همکاری میان دستگاه‌های مختلف کشور است. همان‌طور که ما شاهد همکاری میان دیپلماسی و میدان برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه بودیم، برگزاری چنین نمایشگاهی هم نشان‌دهنده هم‌افزایی مطلوب میان دستگاه‌های اجرایی کشور است.

وی افزود: افزایش نرخ تبادلات و توافق‌های ایران با شریکان خارجی و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تحقق برخی پروژه‌های مشترک، چه در حوزه‌ همسایگان و چه با کشورهای دورتر، نشان‌دهنده موفقیت نسبی ایران بوده است و البته ما به تلاش خود همچنان ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پروژه خط لوله گازی آی‌پی نیز تصریح کرد: اجرای خط لوله گاز صادراتی ایران به پاکستان در چارچوب موافقت‌نامه دو کشور، جزو موضوعات مهم اقتصادی دو کشور است که در سفر اخیر رئیس‌جمهوری مورد اهتمام بوده است؛ ازاین‌رو در چارچوب توافق دوجانبه انتظار داریم این پروژه مهم و راهبردی به نتیجه برسد.

کنعانی با بیان اینکه طرف پاکستانی بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید کرده است، گفت: مذاکرات کارشناسی انجام‌شده، همچنین مذاکرات سطح عالی انجام‌شده پیشین دو کشور، زمینه‌ساز آغاز فاز اجرایی ٨٠ کیلومتری اجرای این خط لوله در خاک پاکستان بوده است.

دیگر خبرها

  • خلیج فارس نقطه مشترک همه مردم ایران
  • پاکستان بر عزم خود برای اجرای پروژه خط لوله گاز صادراتی ایران تأکید دارد
  • تصاویر| سراوان از دفن زباله بهسازی شد؛ استان گیلان
  • برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست
  • لزوم تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی به مشهد مقدس
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان+ فیلم
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • رفع تصرف ۵ هزار متر مربع از زمینهای ملی خواف