Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، راه آهن ایران و عراق 10 سال است که به دلیل عدم ایفای تعهد طرف عراقی برای تامین زمین این طرح، معلق مانده است. هر چند در دولت های گذشته بارها در جلسات مشترک با طرف عراقی بر ایفای تعهد و اجرای پروژه تاکید شده اما به گفته یک منبع مطلع هنوز طرف عراقی راه حلی مشخص برای نحوه تخصیص اراضی مطرح نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منبع مطلع در گفت و گو با اقتصادآنلاین با تاکید بر اینکه در جلسه روز گذشته مصطفی الکاظمی وعده تخصیص اراضی برای اجرای هر چه سریعتر پروژه را داده است اما جزئیاتی از نحوه تخصیص و مشخصات اراضی قابل تخصیص ارائه نشد.

دولت احمدی نژاد پروژه ریلی ایران و عراق را طی تفاهم نامه ای آغاز کرد. این تفاهم نامه در سال 1390 به امضای دو طرف رسید اما هیچ یک از طرفین به آنچه در تفاهم نامه آورده شده بود عمل نکردند.

تلاش ها در دولت روحانی به نتیجه نرسید

دولت روحانی پس از استقرار دوباره پروژه مزبور را در دستور کار قرار داد و حتی در سال 1393، تفاهم نامه مجددی با طرف عراقی منعقد کرد.

ایران متعهد شده بود 900 متر پل روی روخانه اروند (شط العرب) احداث کند. برای این منظور نیز در بودجه سال 1395، 150 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شد. اما طرف عراقی نتوانست به تعهداتش عمل کند و طرح رها شد.

در دوره مورد اشاره به دلیل حمله داعش به عراق پروژه مزبور متوقف شد اما با عادی شدن شرایط نیز خبری از انجام عملیات احداث خط ریلی نشد.

دلیل دوم برای توقف عملیات عدم تخصیص اراضی مناسب برای 32 کیلومتر خط ریلی بود که قرار بود تا بصره کشیده شود. این خط در عراق 32 کیلومتر پیش بینی شده که تا مرز شلمچه می رسد. از شلمچه به بعد از سوی ایران 17 کیلومتر خط ریلی وجود دارد که تا خرمشهر کشیده شده است.

بنیاد مستضعفان کنار گذاشته شد

در ابتدا قرار بود پروژه ریلی ایران و عراق از سوی بنیاد مستضعفان اجرا شود اما در تفاهم بعدی بنیاد مستضعفان از پروژه کنار گذاشته شد و یک شرکت خصوصی عهده دار اجرای پروژه شد. البته دولت نیز 40 هکتار از اراضی اروند را در اختیار این شرکت قرار داده تا تجهیز کارگاهی صورت گیرد.

احداث راه آهن شلمچه – بصره از آن جهت اهمیت دارد که علاوه بر تسهیل شدن مسیر کربلا، می تواند به احیای جاده ابریشم و الحاق ایران و عراق به پروژه کمربند- راه کمک کند.

در طرح اولیه کمربند راه قرار بود زیرساخت های ریلی و جاده ای برای عبور از ایران تمهید شود اما در طرح اجرا شده مسیر کمربند- راه بدون عبور از ایران کشیده شد. با این حال کارشناسان معتقدند این طرح پهنه گسترده ای دارد و بنا نیست تنها محدود به یک مسیر شود لذا با احداث خطوط ریلی و جاده ای مناسب می توان زمینه پیوستن به این پروژه را فراهم کرد.

رئیسی طرح را تمام می کند؟

طرحی که در دولت احمدی نژاد آغاز شد، هر چند در دولت روحانی دنبال شد و بارها در جلسات مختلف از سوی آخوندی  و اسلامی وزاری راه دولت یازدهم و دوازدهم پیگیری شد اما نتوانست به مرحله اجرا برسد. حالا اجرای هر چه سریعتر این پروژه از سوی ابراهیم رئیسی مورد تاکید قرار گرفته است.

دیروز ابراهیم رئیسی در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با اشاره به ضرورت اجرای توافق‌های بین تهران و بغداد از جمله اتصال خطوط ریلی شلمچه-بصره بر اجرای تعهدات عراق در خصوص مطالبات مالی ایران، تاکید کرد.

الکاظمی نیز با اشاره به لزوم عملی کردن تعهدات کشورش در مقابل ایران، پیگیری سریع انجام کامل این تعهدات را مورد تاکید قرار داد.

پربیننده ترین تعویض پلاک اینترنتی ( آدرس سایت جدید) یارانه نقدی امشب واریز می‌شود / یارانه جاماندگان، همچنان بی‌سرانجام! قیمت تلویزیون سامسونگ / ۲۱شهریورماه نامه هشدار اهالی بورس به سید ابراهیم رییسی / اشتباه دولت های قبلی را تکرار نکنید به کارگیری نیروهای خرید خدمات در آموزش و پرورش

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: پروژه ریلی ایران و عراق تفاهم نامه طرف عراقی خط ریلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۹۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، وزارت حمل و نقل این کشور با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که احمد جاسم الاسدی، مدیر کل شرکت حمل و نقل دریایی عراق به منظور فعال سازی حمل و نقل مسافران بین دو کشور از طریق اروند رود در نشست مشترکی با نمایندگان بنادر جمهوری اسلامی ایران شرکت کرد.

در این اطلاعیه آمده است که این دیدار بر اساس دستورات «رزاق محیبس السعداوی» وزیر حمل و نقل عراق انجام شده و فعال سازی این خط برای تسهیل تردد مسافران بین دو کشور به ویژه در ایام مناسبت های مذهبی برای کاهش ازدحام در گذرگاههای زمینی ضروری است.

وزارت حمل و نقل عراق در این اطلاعیه با اشاره به اینکه شرکت حمل و نقل دریایی عراق از اسکله آماده برای حمل و نقل راحت مسافران برخوردار است، افزود: قایق های دو کشور ایران و عراق برای جابجایی مسافران، پیشرفته و ایمن و مجهز به وسایل امداد و نجات هستند.

وزارت حمل و نقل عراق اضافه کرد که برای سهولت حمل و نقل دریایی با قایق های موجود، تردد بین بنادر خرمشهر و اسکله «العشار» در ساحل اروند رود خواهد بود.

پیشتر مدیرعامل سازمان حمل و نقل دریایی عراق برقراری و فعال شدن خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره و برعکس را از اولویت‌های مهم و اساسی وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد و گفت: به دنبال "صفر" کردن تعرفه سفر دریایی از بندر خرمشهر به بصره هستیم.

احمد جاسم نعیم دیروز دوشنبه در نشست راه‌اندازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره که در بندر خرمشهر برگزار شد گفته بود که هدف اساسی این نشست بررسی فنی، تخصصی و نهایی برای فعال شدن این خط مسافری دریایی است که امیدواریم ظرف ۲ ماه آینده به صورت رسمی شاهد برقراری سفر دریایی از خرمشهر به بصره و برعکس باشیم.

وی افزود: به دنبال این هستیم که تعرفه‌ سفر دریایی از بندر خرمشهر به مقصد بصره و برعکس را به حداقل‌ترین میزان کاهش و یا آن را از بین ببریم.

جاسم نعیم خاطرنشان کرد: آمادگی کاملی برای استقبال از مسافران خط دریایی عازم از بندر خرمشهر به بصره در کشور عراق داریم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل دریایی کشور عراق گفت: سازمان حمل و نقل دریایی کشور عراق آماده استقبال از سرمایه‌گذاران ایرانی برای ایجاد فضای گردشگری دریایی و اقدامات مربوط به آن است.

بندرخرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی(ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس محسوب می شود.

این بندر با موقعیت راهبردی خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می آید.

کد خبر 848395 برچسب‌ها بندر خرمشهر خلیج فارس کویت بندر امام خمینی عراق ایران

دیگر خبرها

  • فعالسازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره
  • ازدواج خواهرزاده احمدی‌نژاد در ترکیه (+ عکس)
  • رئیسی پروژه‌ای که در دولت روحانی افتتاح شده بود را دوباره افتتاح کرد!
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • عکسی جالب؛ دست سفت احمدی‌نژاد با احمد جنتی در مراسم ختم
  • اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود
  • تفاهم‌نامه اجرای فیبر نوری بیرجند امضا شد
  • تفاهم نامه اجرای فیبر نوری بیرجند امضا شد
  • کریدور شلمچه بصره با اهمال مدیریت راه آهن زمین خورد
  • تفاهم نامه اجرای فیبرنوری بیرجند امضا شد