Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@11:58:33 GMT

هشدار بانک‌های مرکزی جهان در مورد رواج ارزهای دیجیتال

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۹۳۴۲

هشدار بانک‌های مرکزی جهان در مورد رواج ارزهای دیجیتال

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، همزمان با رواج ارزهای دیجیتال، حدود یک دهه است که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان بر مسئله بیت‌کوین متمرکز شده اند. ارز رمزنگاری شده ای که انقلابی در سیستم‌های پولی و مالی ایجاد کرده است و نظارت موسسات مالی را بر میزان تقاضای رو به رشد افزایش داده است.

بانک‌های مرکزی و بانک‌داران بزرگ در جهان در ۱۰ سال گذشته از ایجاد پول‌های خصوصی و ارزهای مردم نهاد به موجب نظارت ناپذیری دقیق بر روی این رمزارزها و آزادی مالی که این رمزارزها برای کاربران خود خلق می‌کنند نگرانی بسیاری داشته و ترجیح داده‌اند تا با همکاری دولت‌های مرکزی، جلوی همه گیر شدن استفاده از این رمزارزها را تا حدی بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشریه ال اکونومیستا اسپانیا با تاکید بر افزایش محبوبیت رمزارزها در همه نقاط جهان نوشت: رواج بیت‌کوین و سایر ارزهای همتای آن تا جایی پیش رفته که به پدیده ای جهانی با بازار سرمایه ۲.۲ تریلیون دلاری که تقریبا دو برابر تولید ناخالص داخلی اسپانیا است، تبدیل شده است.

استفان اینگوز، رئیس بانک مرکزی سوئد اطمینان داده است که بیت کوین، مانند تمام پول‌های خصوصی، در نهایت ممکن است سقوط کند. وی گفت: پول خصوصی معمولاً دیر یا زود از بین می‌رود.

اینگوز در تشریح اینکه به طور کلی بانکداران جهانی، دوست‌دار ارزهای دیجیتال نیستند به رویکرد منفی بانک مرکزی اروپا اشاره کرد. وی همچنین خاطر نشان کرد بانک مرکزی ایرلند هشدار داده است سرمایه‌گذاران در ارزهای رمزنگاری شده، تمام پول خود را از دست می‌دهند. به گفته این اقتصاددان، انگلیس نیز با اشاره به اینکه رمزارزها، دارایی‌هایی هستند که ارزش ذاتی ندارند، از احتمال صفر شدن ارزش آن‌ها خبر داده است.  

«جروم پاول» رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که «ارزهای رمزنگاری شده از هیچ پشتوانه ای برخوردار نبوده و وسیله ای برای پرداخت نیستند».

این در حالی است که برخی کشورها در حال مطالعه یا پیاده سازی ارزهای رمزنگاری شده خود هستند. یوان دیجیتال چین یا پترو ونزوئلا نمونه هایی از این ارزها است.  

شش بانک دولتی چینی در حال حاضر به کاربران عمومی اجازه می دهند تا برای فعال کردن کیف پول های دیجیتال یوان در شانگهای و پکن اقدام کنند. این پیشنهاد یک گام دیگر به سمت گسترش ارز این کشور است. اگر برنامه بانک‌مرکزی چین برای راه‌اندازی یوآن دیجیتال به نتیجه برسد، افراد بدون مراجعه به بانک و در اختیار داشتن پول نقد می‌توانند به خرید با ارز دیجیتال این کشور اقدام کنند.

علاوه بر این، السالوادور در هفته جاری با تبدیل شدن به نخستین کشور جهان که بیت‌کوین را به عنوان وجه قانونی خود معرفی کرد، تاریخ‌ساز شد.

ال سالوادور در هفته جاری و به مناسبت رسمیت یافتن ارز رزمزنگاری شده، ۴۰۰ بیت‌کوین خریداری کرد. در زمان خرید، ارزش این ارز حدود ۱۶.۷ میلیون یورو بود اما چند ساعت نگذشت که ارزش بیت کوین ۱۷ درصد کاهش یافت و السالوادور حدود دو میلیون یورو ضرر کرد. امری که موجی از انتقادات را به همراه داشت.

پاراگوئه و اوکراین نیز در تلاشند تا رویه السالوادور را دنبال کنند و مذاکرات سطح بالایی نیز در پاناما برای توسعه مقررات جامع ارزهای رمزنگاری شده در حال انجام است.

به گفته «گابریل سیلوا» نماینده کنگره پاناما، در حالی که اوکراین آیین نامه ای را برای قانونی شدن و تنظیم فروش ارزهای دیجیتال در این کشور تصویب کرده است، پاناما لایحه ای را مبنی بر تبدیل «کشوری سازگار با بلاک‌چین و دارایی‌های رمزنگاری» منتشر کرد.

تا به حال، رمزنگاری در اوکراین ممنوع نبوده و افراد محلی مجاز به خرید و مبادله ارز های دیجیتال بودند اما شرکت ها و صرافی هایی که در زمینه رمزنگاری فعالیت می‌کردند اغلب تحت نظارت شدید نیرو های انتظامی قرار داشتند.

از سال ۲۰۰۹ که بیتکوین درانجمن‌های اینترنتی ظهور کرد تا بعدها که در وب دارک (Dark Web) توسط ساختارهای زیرزمینی مانند سایت غیر قانونی سیلک رود( SilkRoad ) مورد توجه قرار گرفت و بهای آن به بیش از هزار دلار رسید تا بسته شدن این سایت و هک شدن بزرگترین صرافی رمزارزی وقت در سال ۲۰۱۳ و در نهایت سقوط قیمت بیت کوین به علت غیر قابل اتکا بودن و اعتماد پذیری زیرساخت‌های بهره برداری تا رشد قابل توجه دوباره آن در سال ۲۰۱۷ بر بستر صرافی‌های جدید و اضافه شدن مزایای فنی به کد برنامه بیتکوین و نزول دوباره قیمت بیتکوین از ۱۹هزارو ۸۰۰ دلار تا ۳ هزار و ۱۰۰ دلار در سال ۲۰۱۸، این ارز دیجیتال مسیر پر نوسانی را طی کرده است که گرچه موجب جذابیت فراوان آن برای بخت آزمایی سرمایه گذاران برای دریافت سودهای چند صد درصدی شده اما همین نوسان پذیری زیاد و بی‌ثباتی قیمت آن باعث فاصله گرفتن سرمایه‌گذاران نهادی از جهت‌دهی سرمایه به سمت این رمزارز دیجیتال برای سرمایه گذاری شده است.

برچسب‌ها رمز ارز قاره اروپا ایالات متحده آمریکا مزرعه بیت کوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رمز ارز قاره اروپا ایالات متحده آمریکا رمز ارز قاره اروپا ایالات متحده آمریکا مزرعه بیت کوین ارزهای رمزنگاری شده ارزهای دیجیتال بانک مرکزی بیت کوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۹۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‏رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: «محمدرضا فرزین» رئیس‌کل ‎بانک مرکزی به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

دیگر خبرها

  • آینده ارزهای دیجیتال: چگونه بلاکچین صنایع مختلف را متحول می‌کند؟
  • چه فاکتورهایی بر تعیین قیمت بیت کوین تأثیرگذار هستند؟
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • جدیدترین قیمت رمزازها در جهان : ۸ ارديبهشت
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی
  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!
  • آیا ارز دیجیتال حلال است؟
  • بسترسازی برای پرداخت کلیه تسهیلات خرد بانک توسعه تعاون از طریق تی تی پلاس
  • بهترین روش آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال برای ورود به بازار رمزارزها