Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-27@08:09:00 GMT

مدیریت شهری و ایجاد محیط‌های امن شهری

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۹۴۳۴

مدیریت شهری و ایجاد محیط‌های امن شهری

طراحی و جانمایی ساختمان ها، توجه به مبلمان شهری و پارک‌های عمومی، ازجمله اقداماتی است که بر عهده متولیان مدیریت شهری قرار داشته و اجرای صحیح آن می‌تواند نقش موثری درکاهش جرم ایفا کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فرید اسماعیلی بوکانی؛ با شکل گيري شهرها، روند وقوع جرم رو به فزوني نهاده و هرچه اين اجتماعات گسترده تر گردد، دامنه وقوع جرم نيز افزون ميگردد و لزوم مبازره با آن و برنامه ريزي درجهت پيشگيري از جرم، امري ضروري مي نمايد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرداري به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت شهری با عدم برنامه ريزي مناسب منجر به ایجاد محیط های نامناسب و پر خطر در حوزه های شهری شود.

 

طراحي و جانمايي ساختمان ها، توجه به مبلمان شهري و پارکهاي عمومي، عدم توجه به نورگیری معابر، عدم توجه به کاربری مختلط ازجمله اقداماتي است که بر عهده متوليان مديريت شهري قرار داشته و اجراي صحيح آن مي تواند نقش موثري درکاهش جرم ايفاء نمايد. محیط همواره بر رفتار انسان تاثیر داشته است. امنیت شهری یکی از مشکلات عمده در جوامع امروزی بدل شده است.

 

پدیده آسیب های اجتماعی جزو لاینفک یک جامعه است. ارائه راهکارهای طراحی شهری مناسب و فضاهای امن یکی از ضرورت های ساماندهی و طراحی بافت های شهری می باشد. رواج زندگی آپارتمانی و استفاده از فضاهای عمومی، این مکان ها را به بازاری برای خرید و فروش مواد مخدر و محیط مناسب تجمع ارازل و اوباش و... تبدیل نموده است.

 

با توجه به افزایش بی رویه آمار جرم و جنایت که ناشی از بی توجهی به شرایط بوم شناختی است، مداخله در این حوزه به منظور پیشگیری از بزهکاری امری ضروری است. هدف جرم شناسی پیشگیرانه به کار بردن فنون مختلف به منظور جلوگیری از وقوع بزه کاری است. دولت مطابق اصل سوم قانون اساسي با استفاده از رسانه هاي عمومي و دستگاههاي اجرايي وظيفه مبارزه با فساد را برعهده دارد و قوه مقننه در حيطه قانوگذاري بايد با مدنظر قراردادن نظريات جرم شناسانه، هرگونه جرم انگاري را در حد ضرورت و به تصويب برساند.

 

حضور فعال مردم در شهر، از عوامل افزايش امنيت در فضاي شهري است. تجمع گروهي از مردم، محيطي امن ايجاد مي كند كه موجب عدم ترغيب به جرم و جنايت مي شود. احساس انسان وابسته به فضاهايي است كه به او تجربة حس امنيت مي دهد بر رفتار انسان اثر مي گذارند و در نتيجه انسان بر انواع فضاهايي كه احساس مختلفي را از قلمرو در او ايجاد كند رفتار خاصي را بروز مي دهد. اين قلمروها به ۴ دستة صميمي، خصوصي، اجتماعي و عمومي تقسيم می شود. فضاي كوچكتر امنيت بيشتري و نيز ميل به تعامل اجتماعي قويتري را خواهد داشت و در فضاهاي وسيع احساس بدون حفاظ بودن و در نتيجه ناامني وجود دارد.

 

اولين ضامن شکل گيري رابطة اجتماعي امنيت است. امنیت عامل بسیارمهم برای یک شهر است که طریق عوامل مختلفی از جمله طراحی مناسب و سازگار با اصول و ضوابط ایمنی و پیشگیرانه می باشد قابل تامین است. با افزایش جرایم در ساختار کالبدی شهر باید معماران  به رعایت اصول طراحی فضای ایمن و قابل دفاع توجه نمایند.

 

محیط ساخته شده بر رفتار انسان تاثیر گذار است و می توان با ایجاد فرصت برای ارتکاب جرم، مجرم را تشویق به ارتکاب نماید و از طرف دیگر با طراحی مناسب و رعایت اصول ایمنی در ساخت و ساز شهری از وقوع جرم پیشگری کند و با رعایت ضوابط ایمنی در این طراحی می توان در یک محیط شهری رفتار شهروندان را در یک چارچوب خاص فضایی کنترل و زمینه بروز رفتار مجرمانه را کاهش داد. نقش مدیریت شهری می تواند تحت سیاست های ابداعی شایان توجه باشد که در ذیل به برخی از آنها اشاره شده است.

در همه فضاهاي شهری، وضعيت شاخص هاي بصري به گونه اي نامناسب ارزيابي مي شوند به نحوي كه در اين فضاها:

عدم وجود اطلاعات ناظر ازبرداشت محيط

وجود آلودگي ديداري در اشكال كالبدي و نماهاي شهري

كاربرد نامناسب و عدم هماهنگی رنگ درفضاهاي مورد مطالعه

كاربرد نامطلوب نور در فضاها و مسيرهاي منتهي به آنها

 

راهکارهایی جهت پیشگیری از وقوع جرم:

تدوین برنامه های کوتاه مدت ، دراز مدت استانی در چهارچوب سیاستهای قوه قضائیه به عنوان وظیفه و قانون در پیشگیری از جرم در دستگاههای دولتی جهت همکاری در این زمینه باشرایط منطقه ای.

جذب،آموزش  و بکارگیری مؤثر هسته های مردمی در امر پیشگیری و نظارت بر هسته های مردمی و نهادهای مدنی مرتبط.

شناسایی دقیق عوامل ارتکاب جرم باید مشخص سپس نسبت به ریشه کن کردن و پیشگیری آن برنامه ریزی کرد و بجای پرداختن به شعار در پی یافتن راه حل های اصولی بود.

تسهیل صدور مجوزهای دیوارکشی برای مالکین اراضی حاشیه شهر و اطلاع رسانی از طریق رسانه های عمومی بجای سختگیری و عدم پاسخ گویی به متقاضیان که موجب می شود ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری غیر مجاز صورت پذیرد.

بهره گیری از مدیران توانمند و دارای دانش و مهارت چه در مدیریت کلان و چه در مدیریت های میانی و ادارات جهت پیشگیری از جرم می توان تأکید کرد.

 

فرید اسماعیلی بوکانی - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: یادداشت دانشجویی مدیریت شهری شهرداری معماری شهری شهر سازی مدیریت شهری وقوع جرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۹۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی اموزش و پرورش کاشان ، رشد و پرورش خلاقيت دانش آموزان و ايجاد زمينه مناسب در مدارس با همكاري دبيران براي نشان دادن ظرفيت ها بیان کرد و گفت: ايجاد ارتباط بين مدرسه و بازار اشتغال، آشنايي دانش آموزان با مراحل مختلف صنعت از توليد يك محصول تا بازاريابي و فروش آن و كمك به مهارت آموزي و حرفه آموزي از اهداف برگزاري جشنواره است.


محمد قنبری افزود: برگزاري اين جشنواره و برپايي بازارچه در تمام مدارس دور اول دخترانه و پسرانه مقطع متوسطه در شهرستان برگزار مي شود.


وی با بیان اینکه 45 غرفه در این مدرسه بر پا شده گفت: برگزاري اين بازارچه بستري مناسب است تا دانش آموزان آثار، محصولات و دست سازه هاي خود را به صورت مستقيم در معرض فروش قرار دهند.


دانش آموزان در این غرفه‌ها برای آشنایی با مشاغل آینده از وسایل دست ساز ،نقاشی اسباب بازی، پرورش گل، صنایع دستی، فسیل و سنگواره، فرش و گلیم، مواد شوینده، لوازم جانبی موبایل محصولات فرهنگی ،کتابفروشی ،بازی‌های رایانه، ساندویچ، اسنک، شیرینی و کیک در معرض فروش همکلاسان و اولیا خود قرار دادند.

دیگر خبرها

  • مطالبه برخی امتیازات سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری گرگان منطقی نیست
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • اسباب‌بازی‌های چوبی جایگزینی مناسب برای بازی‌های سرد و بی‌روح + عکس و فیلم
  • کسب سهم مناسب از بازار با کارِ گروهی در سال ۱۴۰۲/ تحقق شعار “جهش تولید با مشارکت مردم” با طراحی و تولید محصولات جدید
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان
  • تولید و اجرای انواع پارتیشن اداری مدرن
  • شمش خم کن چیست؟
  • نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان
  • مست عشق و حواشی یک پوستر
  • انواع درب ساختمان