Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، فراخوان ارسال استعدادهای نمایشنامه‌نویسی برای چاپ در کتاب آواژ با رسیدن ۲۰۳ اثر به دبیرخانه این رویداد به کار خود پایان داد. دبیری این اتفاق هنری را فرشته فرشاد بازیگر، نویسنده، کارگردان تئاتر و مدرس دانشگاه ـ بر عهده دارد.

به گفته فرشاد، از سراسر کشور برای این رویداد فرهنگی و هنری نمایش‌نامه ارسال شده و همه متن‌ها کم‌تر از ۳۰۰۰ کلمه بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم‌چنین شرکت‌کنندگان از گروه‌های سنی و تحصیلی مختلف جذب استعدادیابی نمایش‌نامه‌نویسی کتاب آواژ شده‌اند.

فرشاد گفت: برای نخستین‌بار در جذب استعدادهای نمایش‌نامه‌نویسی، بستری فراهم شده تا نمایش‌نامه‌نویسانی که آثارشان در این رویداد پذیرفته شده یا نشده، مورد مشورت دبیر استعدادیابی و تیم ارزیابی قرار بگیرند و از نقاط ضعف و قوت متون خود مطلع بشوند. بر آنیم تا در فضای مجازی با برگزاری نشست‌های برخط و گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان، توضیحات مفیدی در اختیارشان قرار بدهیم و بگوییم کیفیت آثار و نحوه انتخاب‌مان چگونه و اهداف‌مان از برگزاری این اتفاق چه بوده است.

هدف از این تصمیم، آنست که استعداد جذب‌شده در آغاز کار رها نشود و با مشورت‌هایی که دریافت می‌کند در عرصه نمایش‌نامه‌نویسی ارتقا یابند. در واقع برخلاف سایر جشنواره‌ها، که معمولاً پاسخگوی شرکت‌کنندگان نیستند و شاید برای‌شان چندان مهم نباشد که نواقص کار آن‌ها را گوشزد کنند.

بنا بر اعلام جشنواره نمایشنامه‌نویسی کتاب آواژ، خوانش و بررسی آثار رسیده توسط فرشته فرشاد و محمدرضا قلی‌پورـ نمایش‌نامه‌نویس،کارگردان تئاتر، مدرس دانشگاه و مدیر نشر آواژ  و با هدف استخراج متون خوب و حرفه‌ای انجام می‌شود. متن‌های برگزیده در شماره‌های پیاپی «کتاب آواژ» به چاپ می‌رسند.

 اعلام نتایج نمایش‌نامه‌های راه‌یافته به بخش چاپ در کتاب آواژ اواخر مهر سال جاری (۱۴۰۰) خواهد بود. گرچه قرار بود نتایج نهایی زودتر از این تاریخ اعلام بشوند اما به دلیل ابتلای دبیر رویداد و برخی همکارانش به بیماری کرونا، این روند با تاخیر انجام شد.

کتاب آواژ گاه‌نامه‌ای است که با هدف بررسی و کنکاش در مسائل تئاتر با اولویت بخش نمایش‌نامه‌نویسی و نگاهی آسیب‌شناسانه منتشر می‌شود. این گاه‌نامه در شماره پیشین خود به مساله حقوق نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان آثار دراماتیک پرداخته بود که نسخه رایگان آن از سایت نشر آواژ  www.avazh.ir  قابل‌دریافت است.

برچسب‌ها تئاتر نمایش نمایشنامه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تئاتر نمایش نمایشنامه تئاتر نمایش نمایشنامه نمایش نامه نویسی کتاب آواژ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۹۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.

شاه‌مردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمب‌گذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم می‌خورد.

وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهل‌بیت (ع) هستند.

نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامه‌نویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیاده‌سازی آن معطوف می‌شود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار می‌بندم. عموم این دغدغه‌ها مربوط به حوزه مقاومت و نمایش‌های دینی و آیینی است.

شاه‌مردی با اشاره به سابقه حضورش در دوره‌های قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشه‌ای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایده‌های مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر به‌فرد در این حوزه به رقابت بپردازند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروه‌ها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.

کد خبر 6093289 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • تمدید مهلت نام‌نویسی بدون آزمون در مقطع دکتری تخصصی