Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- مریم خرمائی: بعد از دو دهه جنگ به اسم مبارزه با تروریسم، جهان بار دیگر به نقطه پیش از حملات ۱۱ سپتامبر بازگشت یعنی به نقطه رقابت دو قدرت جهانی آمریکا و چین.

فارغ از تلاش جامعه بین الملل برای چندجانبه گرایی، رویکرد واشنگتن در چرخش به ایندوپاسیفیک، ناخودآگاه ما را به درون جهانی دوقطبی هل می‌دهد که در آن آمریکا و چین مسیرهای جداگانه ای را در عرصه بین الملل طی می‌کنند و تنها در صورتی که ضرورت ایجاب کند با یکدیگر به گفتگو می‌نشینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمونه این تک روی را می‌توان در وقفه هفت ماهه در برقراری تماس تلفنی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شیء جینپینگ همتای چینی دید که اوایل صبح جمعه به وقت پکن انجام شد و عمده تمرکز آن بر همگرایی و واگرایی منافع بود.

پیش از ۱۱ سپتامبر، بزرگترین رویداد دولت بوش در عرصه سیاست خارجی، تقابل نیروهای هوایی آمریکا و چین در آوریل ۲۰۰۱ بر فراز جزیره «هاینان» تلقی می‌شد. در این حادثه، جنگنده‌های چین یک هواپیمای جاسوسی آمریکا را که برفراز آب‌های چین در پرواز بود در جزیره هاینان فرود آوردند و خدمه آن را به مدت ۱۱ روز بازداشت کردند.

اکنون، ۲۰ سال بعد از آن حادثه، این چرخه با عنوان دهن پرُ کن «پویایی رقابت» در حال تکرار شدن است تا اصطکاک خصمانه دو قدرت قرن ۲۱ را لاپوشانی کند. اگر چنین نبود؛ آمریکا در بحبوحه خروج شتاب زده از افغانستان، به گونه‌ای کاملاً بی سر و صدا، سامانه‌های پدافند موشکی تاد و پاتریوت را از عربستان سعودی خارج نمی‌کرد. مگر نه اینکه از مدت‌ها پیش، شایعه کاهش نیرو و تجهیزات در غرب آسیا به نفع افزایش آنها در ایندوپاسیفیک مطرح بود.

خروج از افغانستان؛ نماد فروپاشی جهان تک قطبی

ابرقدرتی که نتواند در سطح بین‌المللی اهدافش را محقق کند، یک قدرت جهانی نیست بلکه فقط یک قدرت بزرگ است بازگشت طالبان به صحنه حکومت افغانستان، نکته انحرافی در چشم انداز جهان سیاست است که در آن بزرگترین مسئله چین-آمریکا تلقی می‌شود (روابط با چین، رقابت با چین، تنش با چین، گفتگو با چین و هرآنچه ۲۰ سال پیش هم وجود داشت). مسئله دیگر اداره جهان است که آن هم به طور مستقیم تحت تأثیر روابط پکن- واشنگتن قرار می‌گیرد و البته این واقعیت که آمریکا دیگر نمی‌خواهد و نمی‌تواند نقش پلیس جهان را بازی کند.

واقعیت این است که اگرچه متحدان اروپایی واشنگتن دولت بایدن را به دولت دونالد ترامپ برتری می‌دهند چراکه امید احیای روحیه جمعی در آنها زنده شده است اما همچنان در گوشه ذهن خود باور دارند که قدرت رهبری آمریکا در عرصه جهانی در مقایسه با گذشته بسیار ضعیف‌تر شده است.

جمله معروف «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در نوامبر ۲۰۲۰ مبنی بر اینکه «آمریکا دیگر پلیس جهان نیست» که با توجه به فضای ملتهب انتخاباتی آمریکا مطرح شد؛ جمله «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در می ۲۰۲۰ مبنی بر اینکه «ما در دنیایی بدون رهبری زندگی می‌کنیم که در آن آسیا به‌طور فزاینده از نظر اقتصادی، امنیتی و فناوری اهمیت پیدا خواهد کرد» و تاکید چندباره او بر لزوم استقلال نظامی قاره سبز و کنایه تحقیرآمیز «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۲۱ که با اشاره ضمنی به خروج شتاب زده از افغانستان گفت «ابرقدرتی که نتواند در سطح بین‌المللی اهدافش را محقق کند، یک قدرت جهانی نیست بلکه فقط یک قدرت بزرگ است»؛ همه حکایت از تنزل جایگاه بین المللی آمریکا در قرن ۲۱ دارد.

دولت واشنگتن؛ چرا عقب نشینی؟

دولت واشنگتن ترجیح می‌دهد سرمایه سیاسی خود را در صحنه داخلی خرج کند و در میدان‌های بین المللی به جای ایفای نقش رهبری، فقط ژست آن را بگیرد اما علت این عقب نشینی آشکار آمریکا از برخی صحنه‌های بین الملل و واگذاری برخی میدان‌ها (غرب آسیا) به نفع موازنه قدرت در سایر مناطق (آسیاپاسیفیک) چیست؟ دلیل اصلی وضعیت سیاست داخلی آمریکا و دوقطبی ایجاد شده در جامعه این کشور است که عرصه را بر دولت بایدن و احتمالاً دولت‌های بعدی واشنگتن تنگ می‌کند. دموکرات‌ها اکثریت شکننده‌ای در سنا دارند و اکثریت شأن در مجلس نمایندگان نیز قابل ملاحظه نیست تا آنجا که ممکن است در رقابت میان دوره‌ای ۲۰۲۲ آن را واگذار کنند.

در عرصه جامعه نیز آنچه که در تاریخ ۶ ژانویه (۱۷ دی ۹۹) در ماجرای حمله به کنگره رخ داد؛ تلنگری بود که بر بدنه اتحاد ملی شکاف انداخت. برای همین است که دولت واشنگتن ترجیح می‌دهد سرمایه سیاسی خود را در صحنه داخلی خرج کند و در میدان‌های بین المللی به جای ایفای نقش رهبری، فقط ژست آن را بگیرد.

سخنرانی بایدن به مناسبت بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ناظر بر همین واقعیت است. او گفته بود «مهمترین درسی که من از ۱۱ سپتامبر گرفتم این بود که در آسیب پذیرترین شرایط، وحدت مهمترین نقطه قوت ما است. وحدت به این معنا نیست که ما درباره موضوعات مختلف به طور یکسان فکر می‌کنیم. ما باید یک احترام اساسی برای یکدیگر قائل شویم، این ملت آمریکا است».

چند ساعت بعد از طرح این ادعا، جرج بوش پسر که بانی تجاوز نظامی به افغانستان بود؛ تاکید کرد که «افراط گرایی و تفرقه داخلی، آمریکا را تهدید می‌کند و این بزرگترین تهدید موجود علیه این کشور است».

بندبازی در حدفاصل قدرت‌های موازی

فشارها برای اینکه طرف یکی از این‌ها (واشنگتن یا پکن) گرفته شود در حال افزایش است اما حتی متحدان آمریکا منافع خود را در میانه روی می‌بینند تا این لحظه، اشتیاق عمومی بر مرور حوادث ۲۰ سال گذشته و عبرت آموزی از ناکامی آمریکا در صحنه افغانستان متمرکز بود. اما اکنون سوال این است که در ۲۰ سال آینده جهان به کدام سو می‌رود؟ همانطور که پیشتر اشاره شد؛ جهان میان بلوک غرب و چین تقسیم خواهد شد. آنها دو قدرت جهانی خواهند بود که مجزا از هم در قبال مسائل بین المللی واکنش نشان می‌دهند و بیش از آنکه تن به شیوه‌های مشارکتی بدهند؛ به موازات هم حرکت خواهند کرد.

البته، این به معنای آغاز جنگ سرد جدید نخواهد بود چرا که شبکه روابط اقتصادی شأن بسیار به هم تنیده است. هر یک از آنها قلمرو خود را دارد و دیگر کشورها باید انتخاب کنند که کدام یک دوست اصلی آنها است اما این به منزله دوراهی انتخاب نیست چرا که ماهیت این تقسیم بندی به گونه‌ای است که سایر کشورها درست در میانه ماجرا قرار خواهند گرفت. برای مثال، اتحادیه اروپا و ژاپن خواهند گفت که ما به طور عمده جانب آمریکا را نگه می‌داریم اما مجبوریم بیش از آنچه که واشنگتن انتظار دارد؛ با چین رابطه برقرار کنیم.

درستی این فرضیه از خلال اظهارات قبلی بورل قابل درک است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا زمانی گفته بود: «فشارها برای اینکه طرف یکی از این‌ها (واشنگتن یا پکن) گرفته شود در حال افزایش است و در این میان، اتحادیه اروپا باید منافع و ارزش‌های خود را دنبال کند. روابط با چین باید بر پایه اعتماد، شفافیت و عمل متقابل باشد. حال آنکه این موضوع همیشه هم عملی نبوده و بخت تنها زمانی با اروپا یار است که با چین در چارچوب نظم جمعی تعامل داشته باشد».

از سوی دیگر، در این دنیای قطب بندی شده و در عین حال موازی، دیگر غرب تنها مدعی ایجاد رفاه نیست چرا که از چین گرفته تا قدرت‌های میانی صحنه بین الملل، هرکدام ادعاهای مشابهی را مطرح می‌کنند و بهترین راه برای اجتناب از بحران احتمالی این است که قوانینی برای نظم بین الملل تعریف شود که صرفاً بر مبنای نسخه آمریکایی یا چینی نباشد بلکه منافع جمعی را تأمین کند.

کد خبر 5303609 مریم خرمایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایالات متحده امریکا چین افغانستان ایندوپاسیفیک اتحادیه اروپا کنگره آمریکا 11 سپتامبر افغانستان ایالات متحده امریکا فلسطین رژیم صهیونیستی طالبان روسیه عراق لبنان طالبان افغانستان ایران 11 سپتامبر عربستان سعودی ترکیه آژانس بین المللی انرژی اتمی اتحادیه اروپا قدرت جهانی ۱۱ سپتامبر بین المللی قدرت جهان بین الملل دو قدرت یک قدرت ۲۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۱۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟

تازه‌ترین بسته کمک نظامی که آمریکا سرانجام تصویب شد اما این کمک ۶۱ میلیارد دلاری در مقایسه با نقشه‌ای که رییس جمهور اوکراین برای واشنگتن در سر دارد، قطره‌ای برابر دریاست!

به گزارش مشرق، کنگره آمریکا سرانجام بعد از بیش از ۶ ماه مناقشه حزبی بر سر تصویب بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری برای اوکراین به توافق رسید؛ اما نقشه‌ای که ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین برای واشنگتن در سر دارد، در مقایسه با این کمک، بسیار ناچیز است!

کی‌یف در حال مذاکره با دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا بر سر توافق بلندمدتی است که واشنگتن را در تنگنای تامین تسلیحاتی و اقتصادی و حمایت سیاسی ۱۰ ساله از اوکراین قرار خواهد داد.

زلنسکی دیروز در نطق روزانه خود از این موضوع رونمایی کرد و گفت: چنین تعهداتی برای حصول اطمینان از اینکه اوکراین «کمک مورد نیاز برای ممانعت از پیشروی اخیر روسیه در میدان نبرد» را دریافت می‌کند، الزامی است.

زلنسکی افزود: در حال کار هستیم تا سطح تعهدات حمایتی را تا پایان امسال و همچنین تا ۱۰ سال آتی، روی کاغذ بیاوریم. این حمایت، کمک نظامی، مالی و سیاسی و همچنین مسائل مرتبط با تولید مشترک سلاح را در بر می‌گیرد.

اوکراین پیش از این، توافق امنیتی دوجانبه‌ای را با چندین کشور عضو ناتو از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه منعقد کرده است. زلنسکی مدعی شد که قصد دارد تا این توافق بلندمدت با واشنگتن، قوی‌ترین معاهده‌ای باشد که کی‌یف تاکنون با کشورهای غربی به امضا رسانده است.

با این حال، توافقنامه‌های دوجانبه اوکراین با کشورهای غربی تاکنون فاقد تعهدات دفاعی متقابل بوده است. در این توافق‌ها صرفاً وعده کمک بلندمدت آن هم در صورت حمله‌ای در آینده داده شده و معمولاً هم الزام‌آور نیست. به عنوان مثال، توافق با برلین با یک اخطار ۶ ماهه قابل فسخ است!

اما زلنسکی گفته است که می‌خواهد توافق دوجانبه با واشنگتن، شامل سطوح مشخصی از کمک باشد. وی دراین‌باره گفته است: این توافق باید به معنای واقعی کلمه، الگو و بازتاب قدرت رهبری آمریکا باشد.

قانونگذاران آمریکایی اوایل ماه جاری بسته کمک ۶۱ میلیارد دلاری دیگری را برای اوکراین به تصویب رساندند. جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا درباره تعلل در تصویب این بسته گفته بودند که بایدن بدون هیچ راهبرد مشخصی برای پیروزی اوکراین یا صلح این کشور با روسیه، صرفاً به‌دنبال طولانی کردن خونریزی است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • اینفوگرافیک/ کدام کشور‌های جهان کلاهک اتمی دارند؟
  • اولین پهپاد پاک‌کننده نقوش گرافیتی در جهان آغاز به کار کرد
  • فیلم| دانشجویان معترض آمریکایی جزو کدام اقشار جامعه هستند؟
  • اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟
  • کشف یک «زیستگاه» عظیم در عمق چهار متری خشک‌ترین صحرای جهان
  • چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن! | تصاویر
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • اژه ای: جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟