Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-09@16:33:16 GMT

آلبوم موسیقی «نواحی اشک» رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۱۲۱۷

آلبوم موسیقی «نواحی اشک» رونمایی شد

به گزارش ایرنا از اعلام روز دوشنبه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیر امور موسیقی و سرود این سازمان امروز در آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «نواحی اشک» ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) اظهارداشت: این آلبوم پیش از این و به صورت گام به گام در دهه اول محرم منتشر شد، در محرم سال ۱۳۹۹ این جریان را با آلبوم «مرثیه ناتمام» آغاز کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آلبوم، موسیقی همراهی‌کننده نداشت و به نسبت سخت‌پسندتر بود.

امیرحسین سمیعی گفت: در آلبوم «نواحی اشک» از موسیقی پس‌زمینه و همراهی‌کننده استفاده شده است.  

وی افزود: شهری شدن موسیقی و حضور موسیقی‌های وارداتی که هیچ اساس و پایه‌ای ندارند، باعث شده از موسیقی اصیل فاصله بگیریم. همچنین نبود سیاست‌گذاری درست در حوزه موسیقی در لطمه خوردن موسیقی آیینی نقش داشته است.

سمیعی بیان کرد: در آلبوم «نواحی اشک» به صورت پژوهشی در این عرصه وارد شده‌ایم، متین رضوانی‌پور خواننده و پژوهشگر در این آلبوم همراه ما بود و سعید عظیمی تنظیم‌کننده اثر است.

مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: علاوه بر آلبوم «نواحی اشک»،  امسال آلبوم «آن روز آسمان گریست» قبل از اربعین رونمایی خواهد شد.

در ادامه مراسم، خواننده و پژوهشگر آلبوم «نواحی اشک» اظهارداشت: تحقیقات این پروژه از سال ۱۳۸۳ آغاز شد، اوایل دهه ۸۰ شاهد پاپ شدن موسیقی‌های مذهبی بودیم، در همان دوران من در هیئتی بودم که مرثیه‌ای اصیل خوانده شد، آن نوحه به قدری بر من تاثیر گذاشت که تصمیم گرفتم آوازهای سنتی را جمع‌آوری کنم.  

متین رضوانی‌پور افزود: از آن زمان تاکنون بیش از پنج هزار نوحه سنتی جمع‌آوری کردم که از آن نوحه‌ها تاکنون ۳۲ عنوان کتاب تولید شده است، در این مسیر من با تلاوت‌های قرآن اصیل، اذان‌های مختلف، لالایی و مناجات روبه‌رو شدم.

وی بیان کرد: خیلی خوشحالم که دوستان در مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری با دلسوزی این آواها را بازسازی کردند که امروز در قالب آلبوم «نواحی اشک» منتشر شده است، امیدوارم فرصت و امکان بازسازی و انتشار مابقی آثار جمع‌آوری‌شده فراهم شود.

رئیس فرهنگسرای عترت و مدیر فرهنگی هنری منطقه۱۲ نیز اظهارداشت: نگاه من به بحث آیین‌های مذهبی و موسیقی که باید با آن همراه باشد یک نگاه سنتی و آمیخته با تاریخ انبیاست، ترویج و تکثیر شریعت همراه با بحث موسیقی آمیخته بوده است، کشور ما فرهنگ کهنی دارد و همراه در رگ و پوست ما بحث هنر و موسیقی عجین شده است.

مصطفی بیات گفت: وظیفه ما این است که داشته‌های عمیق فرهنگی‌مان در عرصه موسیقی و هنر را حفظ کنیم. چرا که داشته‌های عمیق فرهنگی ما روز به روز تضعیف و مورد هجمه واقع می‌شود.  

بیات افزود: هر چقدر پیش می‌رویم از معنویت و حس درونی فاصله می‌گیریم و از هم گسیختگی و چندپارگی فرهنگی در کشور ما عمیق‌تر می‌شود و ما زبان یک دهه بعد را نمی‌توانیم بفهمیم، تولید آثاری همچون آلبوم موسیقی «نواحی اشک»، باعث می‌شود بتوانیم فرهنگ اصیل را حفظ کنیم.  

براساس این گزارش، آلبوم «نواحی اشک»  شامل ۱۰ قطعه از  نوحه‌های عزاداری نواحی مختلف ایران در ارتباط با واقعه کربلاست. از ویژگی‌های قطعات این آلبوم بهره‌برداری کامل از موسیقی و ملودی‌های مناطق مختلف ایران و ردیف آوازی موسیقی دستگاهی ایران است که به همت مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منتشر شده است.

این مجموعه با خوانندگی متین رضوانی‌پور، تنظیم سعید عظیمی، هم آوایی سیدمحسن حسینی در استودیو آفتاب تولید شده است، طراح و گرافیست این آلبوم انوشیروان مانی است.

برچسب‌ها ماه محرم شهرداری تهران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نوحه خوانی موسیقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم شهرداری تهران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ماه محرم شهرداری تهران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نوحه خوانی موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نواحی اشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۱۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا سازمان ملی سنجش تشکیل شد؟

سازمان ملی سنجش با ابلاغ حکم رئیس جمهور برای سرپرست این سازمان به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «در آزمون استخدامی شرکت کردیم و به مشکل خوردیم اما نمی‌دانیم به کجا باید شکایت کنیم سازمان سنجش یا جهاد دانشگاهی؟»؛ «برای برگزاری آزمون وکلا هر روز یک خبر منتشر می‌شود، ما نمی‌دانیم اخبار صحیح را از کدام منبع پیگیری کنیم؟»؛ «چرا یک نهاد واحد مسؤول برگزاری و پاسخگویی درباره تمام آزمون‌ها نیست؟».

اینها فقط چند سوال از هزاران سوالی است که داوطلبان آزمون‌های مختلف می‌پرسیدند؛ تا اینکه شورایعالی انقلاب فرهنگی دست به کار شد و اعضای این شورا بحث تشکیل سازمان ملی سنجش را به صورت رسمی در جلسات مطرح کردند، کمیته‌ای هم برای تدوین اساسنامه این سازمان تشکیل شد.

اما سوال برخی این است که چرا باید سازمانی به صورت ملی در حوزه سنجش و ارزشیابی فعالیت کند؟ عبدالحسین خسروپناه دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی پاسخ این سوال را اینگونه می‌دهد که در گام دوم انقلاب اسلامی، امر پایش کیفیت و ارزیابی از عملکردهای آموزشی بر پایه استانداردها ضروری است، پس یک نهاد فرابخشی باید گامی رو به جلو در راستای تصمیم عملی برمی‌داشت تا تعدد دستگاه‌های متولی مانع از نگاهی یکپارچه و منسجم به حرکت عمومی آن در کشور نشود.
سعیدرضا عاملی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی هم الزام تشکیل سازمان ملی سنجش را اینگونه بیان می‌کند که تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی، رتبه بندی و تضمین کیفیت در نظام آموزش کشور به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس جمهور یک اقدام ضرورت و مثبت است که منجر به بالا رفتن کیفیت در نظام آموزش کشور از قبل از دبستان تا تحصیلات عالی دانشگاهی خواهد شد.
در این زمینه کارشناسان و متخصصان حوزه آموزش، نمونه‌هایی از تجربه‌های جهانی در حوزه اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش در ۱۰ کشور اروپایی، ۵ کشور آفریقایی، ۸ کشور آسیایی و استرالیا و کانادا را هم مرور کردند و پس از تشکیل جلسات متعدد و بحث و تبادل نظر، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» که بر اساس مصوبه جلسه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی و در جلسه ۸۸۳ مورخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود را ابلاغ کرد.

در بهمن سال ۱۴۰۲ نیز در جلسه ۸۹۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی آموزش کشور به تصویب رسید.

روز گذشته هم رئیس جمهور حکم عبدالرسول پورعباس را به عنوان سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور صادر کرد.

عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور در این باره اینگونه اظهارنظر می‌کند که سازوکار جدیدی ایجاد نخواهد شد بلکه مسوولیت‌های سازمان سنجش بیشتر می‌شود، به طوری‌که بخشی از مسؤولیت‌ها در برگزاری آزمون‌های نهادها نیز به این سازمان واگذار می‌شود.

منبع: فارس

کد خبر 751948

دیگر خبرها

  • کتاب «جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» رونمایی می‌شود
  • چرا سازمان ملی سنجش تشکیل شد؟
  • کاهش محسوس دمای هوا و وزش باد شدید در نواحی غربی کشور
  • از حاشیه بیمارستانی خواننده پاپ تا انتشار آلبوم آقای شاعر!
  • «نقشه راه اجرای سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم» رونمایی شد
  • سامانه ایران دیتا و اطلس فرهنگی کشور رونمایی شد
  • رونمایی از کتاب ۱۰ جلدی آلبوم اسناد در یزد
  • رونمایی استاندار گیلان از نقاشی اسلم دیلمی اثر استاد محمد زحمتکش
  • هنری که لاکچری شده!
  • جای خالی «عیسی قلی‌پور» همیشه احساس می‌شود/ تشییع «بخشی» در زیر باران و درسی که مردم به مدیران فرهنگی دادند