Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@03:16:08 GMT

صادرات بیش از ۳میلیون تن انواع شمش فولادی

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۱۵۲۵

صادرات بیش از ۳میلیون تن انواع شمش فولادی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، براساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران،  از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، سه میلیون و ۷۹ هزار تن انواع شمش فولادی (شامل اسلب، بلوم و بیلت) صادر شده است که به نسبت دو میلیون و ۲۱۳ هزار تن صادر شده در پنج ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ افزایش ۳۹ درصدی داشته است. 

کل مقاطع طویل فولادی صادر شده در پنج ماه نخست سال جاری به یک میلیون و ۱۳۴ هزار تن رسیده است که نسبت به ۶۲۰ هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته، ۸۳ درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین صادرات کل مقاطع تخت فولادی صادر شده در مدت مذکور سال جاری برابر ۲۶۵ هزار تن است که در مقایسه با ۱۲۴ هزار تن صادر شده در پنج ماه نخست سال گذشته، ۱۱۴ درصد بیشتر شده است.  

همچنین طی پنج ماهه امسال، یک میلیون و ۳۹۹ هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، میلگرد، ناودانی، انواع ورق، نبشی و غیره) صادر شد. این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۷۴۴ هزار تن ثبت شده است و براین اساس امسال میزان صادرات آن ۸۸ درص افزایش داشته است.

بیشترین درصد افزایش صادر نیز متعلق به آهن اسفنجی است که با رشد ۱۹۰ درصدی صادرات در پنج ماهه ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال گذشته به ۴۹۰ هزار تن رسیده است. از ابتدای فروردین تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۹، حدود ۱۶۹ هزار تن آهن اسفنجی صادر شده بود.

بیش از همه، محصولات فولادی وارد کرده‌ایم

همچنین در مجموع پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات به کشور تنها در مقاطع طویل فولادی و محصولات فولادی آن هم به ترتیب ۹ و یک درصد افزایشی بوده است و این درحالیست که برای شمش فولاد ۳۳ درصد کاهش واردات داشتیم و همچنان از واردت آهن اسفنجی بی‌نیاز هستیم.

بیشترین میزان واردات فولادی طی پنج ماهه امسال محصولات فولادی معادل ۳۳۸ هزار تن بوده است که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۳۳۶ هزار تن) تنها ۲۰۰۰ تن بیشتر شده و یک درصد افزایش واردات داشته است.

پس از آن ۳۵ هزار تن مجموع مقاطع طویل فولادی در پنج ماه امسال وارد شده است که نسبت به همین مدت در سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته و از ۳۳ هزار تن به ۳۵ هزار تن رسیده است.

میزان مقاطع تخت فولادی وارداتی نیز در پنج ماهه نخست امسال معادل ۳۰۳ هزار تن بوده است که  از میزان واردات آن در مدت مشابه سال گذشته، ۱۰۰۰ تن کمتر است.

پس از آن، واردات محصولات فولادی با رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۴۸ هزار تن به ۵۳ هزار در نخستین ماه امسال رسیده است.

در مقابل اما واردات شمش فولادی (فولاد میانی شامل اسلب، بیلت و بوم) در مدت مذکو سال جاری ۳۳ درصد کاهش یافته است. در حالیکه در مجموع پنج ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰۰۰ تن شمش فولاد وارد شد، این میزان در مدت مشابه امسال به حدود ۲۰۰۰ تن رسیده است.

پربیننده ترین پشت پرده عدم ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات / ترجیح واردکنندگان از کسب سود مابه‌ التفاوت ارز ۴۲۰۰ با بازار آزاد به ترخیص کالا کره ای‌ ها با خودرو و لوازم خانگی می‌ خواهند به صنعت ایران حمله کنند / صنعت لوازم خانگی به خودکفایی رسید لوازم خانگی وارداتی دوباره به بازار می آید؟ سیمان به قیمت پیش از قطع برق بازگشت / امضاهای طلایی در بازار فولاد باطل می شود کاهش صادرات ایران به چین در نیمه اول امسال / کنترل تورم راهکار نجات اقتصا‌د

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صنعت فولاد مدت مشابه سال گذشته محصولات فولادی مدت مشابه تن رسیده درصد افزایش صادر شده پنج ماه شمش فولاد پنج ماهه سال جاری هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۱۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود

رحیم نیازی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به مازاد تولید سیب زمینی، بخشی از محصول مورد نیاز در انبار‌ها دپو شده است که اتخاذ سیاست نادرست عوارض ۶۰ درصدی صادرات سیب زمینی می‌تواند آسیب جدی به تولید این محصول وارد کند.

او قیمت تمام شده هرکیلو سیب زمینی را ۱۲ تا ۱۳ هزارتومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هرکیلو سیب زمینی با نرخ ۷ تا ۹ هزارتومان از کشاورزان خریداری می‌شود، درحالیکه هزینه‌های بالای بذر، کارگری، آب و برق، حمل و نقل، دنباله بند‌های کشاورزی و تعمیرات ماشین آلات هیچ تناسبی با درآمد سیب زمینی کاران ندارد.

نیازی ادامه داد: با توجه به بحران منابع آبی و کمبود نقدینگی انتظار می‌رود که حمایت‌های لازم از بخش تولید صورت بگیرد چراکه دریافت عوارض ۶۰ درصدی صادرات راهکار تنظیم بازار نیست و برای استمرار صادرات و پایداری تولید هرچه سریع‌تر باید این عوارض حذف شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سیب زمینی با بیان اینکه مشکلی در تولید سیب زمینی نداریم، افزود: بنابر آمار سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود که با احتساب سرانه مصرف، این رقم مازاد بر نیاز کشور است که باید در راستای تعادل بازار، تولید مازاد به بازار‌های هدف صادر شود.

او با بیان اینکه صادرات سیب زمینی راهکار تنظیم بازار داخل است، گفت: بنابر آمار طی ۵ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۵۰۰ هزارتن سیب زمینی به بازار‌های هدف صادر می‌شود و در شرایط کنونی باید عوارض صادرات حذف شود تا مازاد تولید صادر شود، در غیراین صورت دلالان و کارخانه‌ها با سوء استفاده از شرایط بازار، قیمت‌ها را کاهش می‌دهند که این امر به زیان بخش تولید تمام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بازدید بیش از ۶۱ هزار مسافر کشتی کروز طی ۳ ماه از ترکیه
  • صادرات بیش از یک میلیارد ریال محصولات چاپی غیر کتاب از خراسان رضوی
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • توقف صادرات مقاطع طویل لوله و پروفیل فولادی با الزام برگشت ارز
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان