Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در دیدار پدیدآورندگان کتاب زندگی‌نامه مرحوم آیت‌الله حاج شیخ غلامحسین تبریزی که با عنوان «مرزبان عقیده و ایمان» با حضور آیت‌الله محمدهادی عبدخدائی نویسنده مقدمه و مهدی معصومی محقق و نگارنده این اثر در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، بابیان اینکه شناسایی و معرفی بزرگان و اسوه‌های کشور به جامعه امری لازم و ضروری بوده و به‌هیچ‌عنوان جنبه تشریفاتی ندارد، اظهار کرد: اگر بخواهیم به جریان روحانیت در طول تاریخ امتداد دهیم، باید زندگینامه بزرگان و علمای دین را که مزین به تقوا، پرهیزکاری و تهذیب نفس بودند را به جامعه و به‌ویژه جوانان و طلاب معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه هیچ‌چیز برای تربیت اخلاقی طلاب از خواندن زندگینامه علما بهتر و مؤثرتر نیست، عنوان کرد: نگارش، مطالعه و ترویج زندگینامه علمای بزرگ دین ازجمله موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند و همچنین آیت‌الله بهجت(ره) نیز بر این معنا توجه ویژه و توصیه مؤکد داشتند.

وی زندگینامه علما را تجسم آیات و روایت اسلامی دانست و تصریح کرد: ائمه معصومین(ع) در قله سبک زندگی اسلامی هستند و ممکن است عده‌ای بگویند آن حضرات در اوج عبودیت و موردعنایت ویژه خداوند بودند و ما نمی‌توانیم مانند آن‌ها شویم؛ اما زندگینامه علما این حقیقت را اثبات می‌کند که انسان‌های عادی نیز می‌توانند به کمالات برسند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی مطالعه زندگینامه علما را در تربیت اخلاقی انسان بسیار مؤثر و موجب اسوه سازی برشمرد و تصریح کرد: آستان قدس رضوی به میزان توان و امکانات از نشر آثار مرتبط با سبک زندگی علما برای شناساندن و معرفی الگو به جامعه حمایت خواهد کرد.

وی بنیاد پژوهش‌های اسلامی را به فعالیت در حوزه تبیین و شناسایی زندگی علما به‌ویژه علمای بزرگ مشهد و مدفون در حرم مطهر توصیه و تصریح کرد: باید سبک زندگی و خدمات علمای بزرگ از طریق انتشار کتاب، بهره‌گیری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، همچنین ساختن سریال و فیلم سینمایی به‌عنوان الگوهای اخلاق، تقوا و تلاش به مردم معرفی شوند.

تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: در حرم مطهر باید فضاهایی مهیا و بسترهایی فراهم شود تا با استفاده از ابزارهای نوین از فرصت حضور زائران پس از زیارت برای معرفی علما استفاده کنیم، این امر می‌تواند یکی از اقدامات برای پر کردن مناسب اوقات زائران در حرم مطهر باشد.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین به دانشمندان بزرگی همچون شیخ بهایی و خواجه‌نصیرالدین طوسی که در علوم مختلف تأثیرگذار و سرآمد بودند اشاره کرد و گفت: هرکدام از این بزرگان اگر در کشورهای غربی بودند چندین فیلم و اثر سینمایی برایشان ساخته می‌شد، غرب با ساخت فیلم‌های متعدد برای دانشمندانش الگوسازی می‌کند و از این طریق بر فرهنگ کشورها اثر می‌گذارد اما ما بسیار کم به سراغ اسطوره‌های تاریخ کشور خود می‌رویم و در معرفی شایسته خدمات و تلاش‌های آن‌ها به جامعه خیلی موفق نبوده‌ایم.

وی گفت: باید در آستان قدس به میزان توان به شناساندن و معرفی بزرگان و دانشمندان کشور اهتمام بورزیم تا بتوانیم ضمن پر کردن اوقات زائران پس از زیارت، در معرفی این بزرگان به مردم و جوانان و الگوسازی آن‌ها نقشی ایفا کنیم.

گفتنی است، در ابتدای این مراسم دکتر عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس و فرامرز قراملکی مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی گزارشی از اقدامات مجموعه متبوع خود در حوزه نشر زندگینامه علما ارائه کردند و در ادامه آیت‌الله عبدخدائی و مهدی معصومی از روند تهیه و انتشار کتاب «مرزبان عقیده و ایمان» سخن گفتند.

 

منبع: فارس

کلیدواژه: تربیت اخلاقی انسان تولیت آستان قدس رضوی حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی زندگینامه علما آستان قدس رضوی علمای بزرگ آیت الله حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۲۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آسپرین چگونه در برابر سرطان روده بزرگ عمل می‌کند.

طبق یافته‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد آسپرین جنبه‌های پاسخ ایمنی بدن را در برابر سلول‌های سرطانی تقویت می‌کند.

دکتر «مارکو اسکارپا»، محقق ارشد و جراح عمومی دانشگاه پادووا در ایتالیا، گفت: «مطالعه ما مکانیسم مکمل پیشگیری یا درمان سرطان با آسپرین را در کنار مکانیسم دارویی کلاسیک آن که شامل مهار التهاب است، نشان می‌دهد.»

برای این مطالعه، محققان نمونه‌های بافتی را از ۲۳۸ بیمار که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تحت عمل جراحی سرطان روده بزرگ قرار گرفته بودند، به‌دست آوردند. از این تعداد، حدود ۱۲ درصد مصرف‌کننده آسپرین بودند.

به گفته محققان، نمونه‌های بافتی از مصرف‌کنندگان آسپرین، گسترش کمتر سرطان به غدد لنفاوی و فعالیت تهاجمی‌تر سلول‌های ایمنی در برابر تومورها را نشان داد.

در آزمایشگاه، آنها کشف کردند که قرار دادن سلول‌های سرطانی روده بزرگ در معرض آسپرین، توانایی سلول‌های ایمنی را برای هشدار به یکدیگر در مورد وجود تومورها افزایش می‌دهد.

به طور خاص، سلول‌های ایمنی شروع به بیان بیشتر پروتئینی به نام CD۸۰ کردند. به گفته محققان، در بیماران مبتلا به سرطان رکتوم، مصرف‌کنندگان آسپرین بیان CD۸۰ بالاتری در بافت‌های سالم داشتند که نشان می‌دهد آسپرین توانایی سیستم ایمنی را برای جستجو و از بین بردن سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد.

اسکارپا گفت: «گام بعدی یافتن راهی برای ورود آسپرین به عمق روده و تقویت اثرات ضد سرطانی آن خواهد بود.»

کد خبر 6090456

دیگر خبرها

  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • معلمان سکانداران تربیت علمی و اخلاقی جامعه‌اند
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند