Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قوچان از آسیب‌دیدگی ۴۳ روستا در اثر زلزله صبح امروز در این شهرستان خبر داد؛ همچنین رئیس هلال‌احمر شهرستان قوچان گفت: وسایل مورد نیاز برای اسکان اضطراری برخی از روستاییان ارسال‌ شده است.

علیرضا محراب رئیس شبکه لرزه‌نگاری شهرستان قوچان در جلسه فوق‌العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران که امشب در سالن اجتماعات شهدای دولت فرمانداری این شهرستان برگزار شد، عنوان کرد: کانون زلزله صبح امروز در ۶ کیلومتری جنوب روستای یدک و ۴ کیلومتری روستای گوگانلو بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این زلزله اولین زمین‌لرزه بیش از ۵ ریشتر است که طی ۵۳ سال اخیر در شهرستان قوچان رخ‌ داده است و بر اساس مطالعات انجام‌ شده عامل اصلی این زمین‌لرزه زون غربی گسل کشف رود بود که با توجه به فعالیت این گسل این زمین‌لرزه محتمل بوده است.

محراب تصریح کرد: زمین‌لرزه‌ای که در سال ۴۷ با ۵.۱ ریشتر قدرت در شهرستان قوچان رخ‌ داده است ارتباطی با گسل کشف رود ندارد و این زمین‌لرزه نمی‌تواند دور برگشت زلزله ۵۳ سال گذشته باشد.

وی با بیان اینکه این زمین‌لرزه توسط ۳۴ ایستگاه لرزه‌نگاری در سراسر کشور ثبت‌ شده است، گفت: از زمان وقوع زمین‌لرزه تا ساعت ۱۷:۵۰ امروز ۳۸ پس‌لرزه در منطقه ثبت‌ شده که بزرگترین آن ۳.۵ ریشتر و پس از آن زلزله‌هایی با بزرگی ۳.۲ و ۲.۹ و ۲.۸ ریشتر در منطقه ثبت‌ شده است.

رئیس شبکه لرزه‌نگاری شهرستان قوچان ادامه داد: آخرین زمین‌لرزه‌ای که با بیش از ۲.۵ ریشتر ثبت‌ شده است ساعت ۱۲:۵۰ بوده است، اما با توجه به خطرات و انرژی که این زمین‌لرزه آزاد کرده است احتمال می‌دهیم پس‌لرزه‌هایی در منطقه اتفاق بیفتد و لزوم آمادگی لازم در حداقل ۲۴ ساعت آتی نیاز است.

همچنین علی اکبر قوی‌هیکل رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان قوچان ضمن تأکید بر بروز خسارت به تعدادی از واحدهای مسکونی بیان کرد: این زلزله بخش‌های مرکزی و ابکوه شهرستان قوچان را تحت تأثیر قرار داده و ۴۲ روستا درگیر خسارت ناشی از زلزله شده‌اند.

وی با بیان اینکه ظرف ۴۸ ساعت آینده آمار دقیق اعلام می‌شود، اظهار کرد: ۵ گروه به منطقه دره یدک، دره عمارت و حوالی روستای جعفرآباد اعزام شدند و در حال برآورد خسارت هستند و بر اساس برآورد اولیه هیچ واحدی به‌ صورت ۱۰۰ درصد تخریب نشده است اما چون واحدها فرسوده هستند عموماً نیاز به بازسازی مجدد دارند.

مسعود برازنده رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان قوچان با تأکید بر فراخوان پنج گروه ارزیابی متشکل از ۱۵ نفر در نخستین لحظات پس از وقوع زمین‌لرزه، عنوان کرد: گروه‌های ارزیاب به منطقه عمارت، روستاهای جعفرآباد شرقی، یساقی، داوودلی، قره جقه، قره چاه، کلاته یساولباشی و منطقه شهری مسکن مهر قوچان اعزام شدند.

بیشترین خسارت مربوط به روستاهای عمارت، دیزادیز و ابشوری است

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت مربوط به روستاهای عمارت، دیزادیز و ابشوری است، افزود: با توجه به برآورد اولیه در منطقه عمارت تعدادی از ساکنان نیاز به اسکان اضطراری دارند و وسایل مورد نیاز از قبیل چادر، پتو و موکت در حال ارسال است اما با توجه به سرمای هوا در شهرستان قوچان پیشنهاد می‌دهیم که از فضای فیزیکی کلاس‌های درس استفاده شود تا از هرگونه خطر احتمالی به دلیل استفاده از وسایل گرمازا در چادرها جلوگیری شود.

علی فضائلی‌نیا بخشدار بخش مرکزی شهرستان قوچان نیز گفت: اکثر روستاهای بخش مرکزی شهرستان قوچان با آسیب ناشی از زلزله مواجه هستند اما خسارت در برخی روستاها جدی‌تر بوده است.

وی با بیان اینکه برآورد میزان خسارات همچنان ادامه دارد، افزود: بر اساس آماری که تا کنون رسیده است ۵۰ مسکن در روستای الهیان دچار آسیب شده است، این در حالی است که در روستای ابشوری ۸۰ درصد منازل دچار آسیب شده‌اند که ۱۲ مورد امکان اسکان در منازل ندارند.

فضائلی نیا اضافه کرد: در روستای خلکانلو ۴۰ خانه آسیب‌ دیده‌اند که ۱۰ مورد قابل اسکان نیستند همچنین سقف دهیاری این روستا آسیب‌ دیده است.

وی با بیان اینکه روستای دیزادیز بیشترین آسیب را داشته است، گفت: در این روستا ۸۰ درصد خانه‌ها آسیب‌ دیده‌اند که شامل ۲۵۰ مورد خانه بوده است، همچنین در روستای گوگانلو بیش از ۳۵ خانه خسارت‌ دیده‌اند.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان قوچان اظهار کرد: در روستای کچلانلو بیش از ۵۰ منزل آسیب‌ دیده‌اند که از این میان ۲۰ مورد امکان سکونت مجدد ندارند. همچنین در روستای فرخان راه تعدادی از منازل که استحکام نداشته‌اند دچار مشکل شده‌اند.

اکرم خلیلی بخشدار بخش ابکوه شهرستان قوچان اظهار کرد: در روستاهای سهل‌آباد، اندرزی، قره چاه، شفیع، یساقی، جعفرآباد شرقی، بیگ نظر، داوودلی، دوغایی، مشکانلو و آلاتمان شاهد آسیب منازل مسکونی و دامداری‌های سنتی هستیم اما برآورد میزان خسارت‌ها همچنان ادامه دارد.

محدوده روستای یدک دچار افت آب دهی شده بود که این علامت امکان وقوع زلزله را محتمل می‌کرد

جواد سعادتی مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان قوچان، گفت: محدوده روستای یدک از ابتداء سال با پدیده کاهش میزان آب‌های چاه و افت آب دهی شده بود که این علامت امکان وقوع زلزله را محتمل می‌کرد.

وی اظهار کرد: پس از وقوع زلزله میزان آب دهی چاه‌های منطقه همچون عمارت، خلکانلو، الهیان و داوودلی کاهش‌یافته و در برخی مناطق به‌ صورت کامل خشک‌ شده است؛ همچنین مخزن همت‌آباد دچار ترکیدگی شده و در بخش آب شرب خسارتی به تجهیزات وارد شده اما روند آب‌رسانی ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها زمین لرزه قوچان شهرستان قوچان زمین لرزه دیده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۲۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در هفته گذشته چالوس استان مازندران بعد از زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۹ کیلومتری با زمینلرزه دیگری به بزرگای ۳.۷ لرزید. به گفته دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در گفت‌وگو با ایسنا، گسل اصلی مرز شمالی استان مازندران شامل گسل‌های «مازندران»، «کاسپین» و «خزر» یک گسل راندگی پنهان است که لغزش عمودی دو میلی‌متر در سال و متوسط افقی ۳ میلی‌متر در سال را نشان می‌دهد. در جنوب البرز، امتداد گسل‌های «آستانه»، «فیروزکوه»، «مشا» و «طالقان» و از شرق به غرب از میزان لغزش ۵ تا ۲ میلی‌متر در سال تخمین زده شده است.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین گسل‌های لرزه‌زا در منطقه البرز مرکزی شامل گسل‌های زیر می‌شود:

* گسل شمال البرز
* گسل کاسپین (مازندران)
* گسل لاریجان
* گسل لار
* گسل مشا
* گسل کندوان
* گسل بلده

در خوی استان آذربایجان غربی دو زلزله به بزرگای ۲.۷ و زلزله‌های ۲.۸، ۲.۹ و ۴.۲ به ثبت رسید و کیانشهر استان کرمان با زلزله ۳.۹ و کنگ استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ لرزیدند.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه اول اردیبهشت

کنگ استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۲۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری کنگ، ۳۳ کیلومتری بندر لنگه و ۴۷ کیلومتر جزیره تنب بزرگ این استان بوده است.

خوی استان آذربایجان غربی بعد از یک زلزله ۲.۷، زمینلرزه دیگری با بزرگای ۴.۲ در عمق ۱۳ کیلومتری را تجربه کرد که رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۰ کیلومتری خوی و ۳۱ کیلومتری ایواوغلی استان آذربایجان غربی و ۳۵ کیلومتری تسوج استان آذربایجان شرقی بوده است.

در مرزن آباد استان مازندران زلزله ۲.۷ رخ داد.

یکشنبه ۲ اردیبهشت

در خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

معمولان استان لرستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۵ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۲۰ کیلومتری معمولان، ۲۲ کیلومتری ویسیان و ۲۴ کیلومتری خرم آباد این استان گزارش شد.

دوشنبه ۳ اردیبهشت

در اینچه برون استان گلستان زلزله ۲.۹ رخ داد.

بهاباد استان یزد زمینلره‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۱ کیلومتری را تجربه کرد که رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳۰ کیلومتری بهاباد و ۴۰ کیلومتری بافق استان یزد و ۷۴ کیلومتری کوهبنان استان کرمان بوده است.

در فین استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۷ کیلومتری زمین به ثبت رسید و کانون آن در ۲۷ کیلومتری فین، ۴۱ کیلومتری قلعه قاضی و ۴۴ کیلومتری بندرعباس این استان گزارش شد.

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت

در چلگرد استان چهارمحال و بختیاری زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۸ کیلومتری به ثبت رسید و رومرکز آن در ۳۳ کیلومتری چلگرد این استان، ۳۸ کیلومتری قلعه خواجه و ۶۵ کیلومتری لالی استان خوزستان بوده است.

در شوسف استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

چالوس استان مازندران بعد از زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۹ کیلومتری، زمینلرزه دیگری به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۵ کیلومتری را تجربه کرد که کانون این رخدادهای لرزه‌ای در ۶ کیلومتری چالوس، ۱۱ کیلومتری نوشهر و ۱۴ کیلومتری کلارآباد این استان بوده است.

چهارشنبه ۵ اردیبهشت

در گتوند استان خوزستان زلزله ۲.۵ رخ داد.

در کیانشهر استان کرمان زلزله ۳.۹ در عمق ۶ کیلومتری به ثبت رسید که رومرکز آن در ۱۸ کیلومتری کیانشهر، ۲۲ کیلومتری کوهبنان و ۳۲ کیلومتری راور این استان گزارش شد.

جم استان بوشهر با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۲۰ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۲ کیلومتری جم، ۲۸ کیلومتری بندر کنگان و ۳۲ کیلومتری بنک این استان گزارش شد. زلزله ۲.۷ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

پنج شنبه ۶ اردیبهشت

در بابامنیر استان فارس زلزله ۲.۷ و در جایزان استان خوزستان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

جمعه ۷ اردیبهشت

در خوی استان آذربایجان غربی دو زلزله ۲.۷ و ۲.۹ به ثبت رسید.

دیگر خبرها

  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • چالوس دوبار لرزید
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیلزده زرآباد آغاز شد
  • اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل زده
  • (ویدیو) ۲ بند خاکی شکسته شد؛ اسکان اضطراری روستاییان زیرکوه
  • تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/۵۶ خانوار اسکان داده شدند
  • سد ۱۲ امام شهرستان زیرکوه شکست/ تخلیه شبانه روستای بمرود + فیلم