Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی – قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، صدمه زدن به وسایل حمل و نقل عمومی کار ناپسندی است که باعث بی‌نظمی و خسارت‌های مالی به بیت‌المال نیز می شود؛ یکی از وسایل حمل و نقل عمومی که در معرض آسیب قرار دارد، هواپیما است.

قانون اخلال در امنیت پرواز هواپیما و خرابکاری در وسایل و تاسیسات هواپیمایی به همین منظور به تصویب رسیده و کسانی که به هواپیما آسیب برسانند، مجرم به حساب می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قانون به جرائمی مانند هواپیما ربایی، حمل اشیا غیرمجاز یا ممنوعه به داخل هواپیما برای آسیب رساندن به هواپیما و اعمالی نظایر آن پرداخته است.

بر اساس ماده واحده قانون اخلال در امنیت پرواز هواپیما و خرابکاری در وسایل و تاسیسات هواپیمایی، کسانی که با اجبار یا ارعاب و تهدید یا اعمال خدعه و نیرنگ هواپیمای آماده برای پرواز یا در حال پرواز را در اختیار بگیرند و به نحوی از اختیار مسئولان خارج ساخته، موجب تغییر مسیر یا مقصد هواپیما شوند و در نقطه‌ای غیر از مقصد هواپیما را مجبور به فرود کند، به حبس با اعمال شاقه از ۳ تا ۱۵ سال محکوم می‌شوند. در صورتی که ارعاب و تهدید با روش هایی مانند استفاده از سلاح، مواد منفجره و محترقه صورت بگیرد، چنانچه مرتکب یک نفر باشد به حداکثر مجازات مقرر گفته شده و اگر بیش از یک نفر باشند به حبس دائم با اعمال شاقه محکوم خواهند شد.

حداکثر مجازات مقرر  برای مرتکبان خرابی هواپیما

‌هر گاه مجرمان هنگام ارتکاب جرائم ذکر شده در ماده فوق نسبت به هر یک از افراد گروه پرواز یا مسافران مرتکب ضرب یا جرح، خرابی هواپیما و هرگونه جرم دیگری شوند، برای هر یک از جرائم مذکور به حداکثر مجازات مقرر در قانون محکوم خواهند شد.

مجازات اقداماتی که منجر به قتل نفس شود چگونه است؟

کسانی که به منظور اخلال در پرواز و خرابکاری در هواپیما از روی عمد و آگاهی اشیائی را با خود در هواپیما حمل کنند و به نحوی آن را در هواپیما قرار دهند یا مرتکب عمل دیگری شوند که موجب شود به هواپیما، مسافرین، گروه پرواز و اموال موجود در آن آسیب برسد، به حبس با اعمال شاقه از ۳ تا ۱۵ سال محکوم خواهند شد و در صورتی که اقدامات مذکور منجر به قتل نفس شود مجازات مرتکب، اعدام خواهد بود.

کسانی که با اجبار یا ارعاب، تهدید یا خدعه و نیرنگ در فرودگاه‌ها، تأسیسات آن، ایستگاه‌های ناوبری هوایی اخلال ایجاد کرده یا با سوء‌نیت در کار تأسیسات ناوبری مانعی ایجاد کنند، یا با توسل به زور و تهدید یا خدعه و نیرنگ انجام وظیفه مأموران مسئول حفظ ایمنی پرواز و هدایت هواپیما را دشوار یا غیر ممکن سازند و کار دستگاه‌های ناوبری را از مجرای صحیح خود خارج کنند، به حبس تأدیبی از  ۱ تا ۳ سال  محکوم خواهند شد مگر اینکه عمل مرتکب منجر به وقوع جرم دیگری شود. در این صورت مرتکب به مجازات هر یک از جرائم که مجازات شدید تری داشته  باشد محکوم می‌شود.

محکومیت معاون جرم برای چه کسانی است؟ 

کسانی که از تهیه و تدارک اسباب جرم یا مقدمات ارتکاب جرائم ذکر شده در این قانون مطلع شوند اما جریان را به مقامات ذی صلاح اعلام نکنند، به مجازات معاون جرم محکوم خواهند شد.

البته کشور ما برای معافیت افرادی که مطابق قانون اخلال در امنیت پرواز هواپیما و خرابکاری در وسایل و تاسیسات هواپیمایی مجرم شناخته شوند شرایطی را تعریف کرده است که با احراز آن ها، اشخاص مجرم از مجازات معاف می‌شوند. بر این اساس هر یک از مرتکبان جرائم مذکور در این قانون قبل از اتمام عمل خود پشیمان شده و از ادامه آن خودداری کنند، از تعقیب و مجازات معاف خواهند‌ بود مگر آن که ضمن اقدام خلاف قانون خود مرتکب جرائم دیگری شده باشند که در این صورت فقط به مجازات همان جرم محکوم خواهند شد.

مرجع قانونی برای رسیدگی به جرائم مربوط به قانون اخلال در امنیت پرواز هواپیما کجاست؟

مرجع اظهار نظر در امور فنی مربوط به قانون اخلال در امنیت پرواز هواپیما و خرابکاری در وسایل و تاسیسات هواپیمایی، هواپیمایی کل کشور است و رسیدگی به جرائم مندرج در این قانون منحصراً در صلاحیت مراجع قضایی پایتخت است.

بیشتر بخوانید

عملی فسادزا و کاری تخریبی به نام رشوه برخورد قانونی با جعل ‌کنندگان گواهی پزشکی جای دیگری امتحان دهید مجرم می‌شويد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حمل و نقل قوانین داخلی تاسیسات هواپیمایی پرواز هواپیما محکوم خواهند شد اعمال شاقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۳۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوربین‌های هوشمند جاده‌ای چگونه تخلف و سرعت خودرو‌ها را ثبت می‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان سرهنگ محمود شهرکی رئیس پلیس راه گلستان گفت : با دوربین‌های هوشمند جاده‌ای علاوه بر ثبت سرعت لحظه‌ای وسایل نقلیه ، میانگین سرعت آنان نیز از لحظه عبور از یک دوربین تا دوربین بعدی به صورت هوشمند ارزیابی می شود.

سرهنگ شهرکی ادامه داد: با توجه به مشخص بودن فاصله دوربین‌ها با یکدیگر، مدت زمانی که برابر سرعت مجاز هر معبر باید بین دو دوربین طی شود به صورت هوشمند محاسبه و اگر کمتر از این زمان مسافت طی شده باشد به عنوان سرعت غیر مجاز احصاء و اعمال قانون انجام خواهد شد.

رئیس پلیس راه گلستان افزود : بر خلاف تصور برخی که معیار را فقط سرعت لحظه عبور از مقابل دوربین‌ها می‌دانند باید تذکر داد که اگر در فاصله بین آنها سرعت مجاز رعایت نگردد، رانندگان مرتکب تخلف سرعت غیر مجاز شده‌اند و به صورت هوشمند اعمال قانون خواهند شد.

 وی ادامه داد : در موارد بسیاری رانندگان بدون توجه به این قابلیت دوربین‌ها سرعت میانگین را رعایت نمی کنند و پس از اعمال قانون گمان می‌کنند که اشتباهی رخ داده است .

سرهنگ شهرکی با بیان اینکه سرعت غیر مجاز همواره عاملی مرگبار در تصادفات است افزود: چنانچه سرعت لحظه‌ای و یا میانگین وسایل نقلیه بیش از ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت باشد، آن خودرو علاوه بر اعمال قانون، به صورت سیستمی توقیف و در هر نقطه‌ای از کشور به پارکینگ منتقل می شود.

دیگر خبرها

  • جریمه ۵۴۰۰۰۰ خودرویی که بر روی خط عابر پیاده توقف داشتند
  • چرا چشم مردم به دیدن ۵۰ فروند هواپیمایی که دولت می‌گوید وارد کشور کرده، روشن نمی‌شود؟
  • دعوای زنان هواپیمای کویتی را وادار به فرود اضطراری کرد
  • پرواز اولین جنگنده اف-۱۶ مجهز به هوش مصنوعی (فیلم)
  • مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی چیست؟
  • (ویدئو) پرواز اولین جنگنده اف-۱۶ مجهز به هوش مصنوعی
  • افزایش مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی
  • خبری که جهان را نگران کرد؛ پرواز اولین جنگنده اف-۱۶ مجهز به هوش مصنوعی!
  • واشنگتن، جنگنده‌ها و پهپادهایش را به قطر منتقل کرد
  • دوربین‌های هوشمند جاده‌ای چگونه تخلف و سرعت خودرو‌ها را ثبت می‌کنند؟